נכנעים למצב: היומון הוותיק מפיטסבורג כבר לא יודפס מדי יום
עד כמה המשבר העולמי בפרינט הולך ומעמיק, יעיד הסיפור הזה. פיטסבורג עומדת "לזכות" בתואר של העיר הגדולה בארה"ב בה לא פועל עיתון יומי. היומון הוותיק Post-Gazette, שהודיע על המהלך בחודש יוני האחרון, יוריד את הפצתו מ-7 ימים בשבוע לחמישה בלבד, כבר מהשבוע הנוכחי.
המהלך הוא חלק מתכנית כוללת של קבוצת Block, המחזיקה בעיתון, לעבור יותר ויותר לתפוצה דיגיטלית. העיתון מופץ בצורה דיגיטלית כל השבוע, וכולל שלל מוצרים דיגיטליים כגון אפליקציה אינטראקטיבית לטאבלטים ולסמארטפונים שהושקה בשנה שעברה, ואתר פעיל 24/7.
בתוך העיתון התעוררה התנגדות למהלך, מחשש לפיטורי עובדים. ועד העובדים המייצג את 150 עובדי ה-Post-Gazette, קרא לקיצוץ בהדפסה "תכנית מטורפת ומוטעית", וטען כי מדובר בראשית סופו של העיתון.
ה- Post-Gazetteשהוקם לפני 232 שנים, 17 שנה לאחר היווסדה של העיר פיטסבורג ו-12 שנה לאחר הכרזת העצמאות האמריקאית, הוא אחד העיתונים הוותיקים במדינה. אבל גם עיתון זה נכנע לתכתיבי הזמן, כפי שקרה בכל כך הרבה עיתונים בארה"ב, בעולם וגם בישראל. על פי ניתוח של מכון המחקר Pew שפורסם בחודש שעבר, יותר ממחצית העיתונים הגדולים בארה"ב - תשעה מתוך 16 עיתונים עם תפוצה של יותר מ-250 אלף עותקים ביום - פיטרו עובדים מאז ראשית 2017. מחקר אחר של Pew קובע כי המחזור העסקי של עיתונים בארה"ב ירד ב-11% בימי חול ו-10% בימי ראשון, ומאז 2016, ההכנסות מפרסום בפרינט ירדו ב-10% לכדי 18 מיליארד דולר בשוק.
קית' ווילקובסקי, סגן נשיא בקבוצת Block, אמר כי בתקופה הנוכחית, הדרך הנכונה היא לפנות משאבים לדיגיטל: "נפרסם עיתון דיגיטלי 7 ימים בשבוע, ולמען האמת, נגיע לאנשים רבים יותר דרך האינטרנט מאשר באמצעות הפרינט", אמר השבוע.
דברים אלה מצטרפים להודעה שפרסם ה-Post-Gazette ביוני, וציטוט דבריו של יו"ר קבוצת בלוק, אלן בלוק, שאמר: "אנו מאמינים כי העתיד הוא דיגיטלי. אנחנו מאמינים שיש לנו את הפלטפורמות הדיגיטליות הטובות ביותר. אנחנו שומרים על מחלקת החדשות שלנו ועל האיכות של Post-Gazette. אנחנו נשאר גמישים לגבי האופן שבו אנו מיישמים את העתיד הדיגיטלי על בסיס ההתפתחויות התחרותיות בשוק המקומי".
התבססות על דיגיטל היא מחשבה שחולפת במוחם של לא מעט קברניטים בשוק העיתונות הישראלי, על רקע המשבר בשוק התקשורת המקומי, והירידה החדה בהכנסות העיתונים מפרסום – "תודות" לדיגיטל ובעיקר להשתלטות פייסבוק, יוטיוב וגוגל על שוק הפרסום המקומי. כבר לפני 7 שנים שקל בעלי מעריב באותה עת, זכי רכיב, לבטל את הפצת העיתון במהלך השבוע, להעשיר את גיליון סוף השבוע, ולהעביר את מרב הכובד לדיגיטל. בסופו של דבר מכר רכיב את העיתון, שעבר כמה גלגולים ושינויים, והוא עדיין מופץ במהלך השבוע. מאידך, ב-2014 הופסקה הפצת העיתון היומי של מקור ראשון, והוא מתבסס על גיליון סוף שבוע ואתר אינטרנט.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
