נכנעים למצב: היומון הוותיק מפיטסבורג כבר לא יודפס מדי יום
עד כמה המשבר העולמי בפרינט הולך ומעמיק, יעיד הסיפור הזה. פיטסבורג עומדת "לזכות" בתואר של העיר הגדולה בארה"ב בה לא פועל עיתון יומי. היומון הוותיק Post-Gazette, שהודיע על המהלך בחודש יוני האחרון, יוריד את הפצתו מ-7 ימים בשבוע לחמישה בלבד, כבר מהשבוע הנוכחי.
המהלך הוא חלק מתכנית כוללת של קבוצת Block, המחזיקה בעיתון, לעבור יותר ויותר לתפוצה דיגיטלית. העיתון מופץ בצורה דיגיטלית כל השבוע, וכולל שלל מוצרים דיגיטליים כגון אפליקציה אינטראקטיבית לטאבלטים ולסמארטפונים שהושקה בשנה שעברה, ואתר פעיל 24/7.
בתוך העיתון התעוררה התנגדות למהלך, מחשש לפיטורי עובדים. ועד העובדים המייצג את 150 עובדי ה-Post-Gazette, קרא לקיצוץ בהדפסה "תכנית מטורפת ומוטעית", וטען כי מדובר בראשית סופו של העיתון.
ה- Post-Gazetteשהוקם לפני 232 שנים, 17 שנה לאחר היווסדה של העיר פיטסבורג ו-12 שנה לאחר הכרזת העצמאות האמריקאית, הוא אחד העיתונים הוותיקים במדינה. אבל גם עיתון זה נכנע לתכתיבי הזמן, כפי שקרה בכל כך הרבה עיתונים בארה"ב, בעולם וגם בישראל. על פי ניתוח של מכון המחקר Pew שפורסם בחודש שעבר, יותר ממחצית העיתונים הגדולים בארה"ב - תשעה מתוך 16 עיתונים עם תפוצה של יותר מ-250 אלף עותקים ביום - פיטרו עובדים מאז ראשית 2017. מחקר אחר של Pew קובע כי המחזור העסקי של עיתונים בארה"ב ירד ב-11% בימי חול ו-10% בימי ראשון, ומאז 2016, ההכנסות מפרסום בפרינט ירדו ב-10% לכדי 18 מיליארד דולר בשוק.
קית' ווילקובסקי, סגן נשיא בקבוצת Block, אמר כי בתקופה הנוכחית, הדרך הנכונה היא לפנות משאבים לדיגיטל: "נפרסם עיתון דיגיטלי 7 ימים בשבוע, ולמען האמת, נגיע לאנשים רבים יותר דרך האינטרנט מאשר באמצעות הפרינט", אמר השבוע.
דברים אלה מצטרפים להודעה שפרסם ה-Post-Gazette ביוני, וציטוט דבריו של יו"ר קבוצת בלוק, אלן בלוק, שאמר: "אנו מאמינים כי העתיד הוא דיגיטלי. אנחנו מאמינים שיש לנו את הפלטפורמות הדיגיטליות הטובות ביותר. אנחנו שומרים על מחלקת החדשות שלנו ועל האיכות של Post-Gazette. אנחנו נשאר גמישים לגבי האופן שבו אנו מיישמים את העתיד הדיגיטלי על בסיס ההתפתחויות התחרותיות בשוק המקומי".
התבססות על דיגיטל היא מחשבה שחולפת במוחם של לא מעט קברניטים בשוק העיתונות הישראלי, על רקע המשבר בשוק התקשורת המקומי, והירידה החדה בהכנסות העיתונים מפרסום – "תודות" לדיגיטל ובעיקר להשתלטות פייסבוק, יוטיוב וגוגל על שוק הפרסום המקומי. כבר לפני 7 שנים שקל בעלי מעריב באותה עת, זכי רכיב, לבטל את הפצת העיתון במהלך השבוע, להעשיר את גיליון סוף השבוע, ולהעביר את מרב הכובד לדיגיטל. בסופו של דבר מכר רכיב את העיתון, שעבר כמה גלגולים ושינויים, והוא עדיין מופץ במהלך השבוע. מאידך, ב-2014 הופסקה הפצת העיתון היומי של מקור ראשון, והוא מתבסס על גיליון סוף שבוע ואתר אינטרנט.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
