נכנעים למצב: היומון הוותיק מפיטסבורג כבר לא יודפס מדי יום

המשבר בפרינט גובה קורבן בפיטסבורג שתהפוך לעיר הגדולה בארה"ב ללא עיתון יומי. ב-Post-Gazette מורידים את ההפצה ל-5 ימים בשבוע ויתבססו על דיגיטל. ובישראל?
אלכסנדר כץ |

עד כמה המשבר העולמי בפרינט הולך ומעמיק, יעיד הסיפור הזה. פיטסבורג עומדת "לזכות" בתואר של העיר הגדולה בארה"ב בה לא פועל עיתון יומי. היומון הוותיק Post-Gazette, שהודיע על המהלך בחודש יוני האחרון, יוריד את הפצתו מ-7 ימים בשבוע לחמישה בלבד, כבר מהשבוע הנוכחי.

 

המהלך הוא חלק מתכנית כוללת של קבוצת Block, המחזיקה בעיתון, לעבור יותר ויותר לתפוצה דיגיטלית. העיתון מופץ בצורה דיגיטלית כל השבוע, וכולל שלל מוצרים דיגיטליים כגון אפליקציה אינטראקטיבית לטאבלטים ולסמארטפונים שהושקה בשנה שעברה, ואתר פעיל 24/7.

 

בתוך העיתון התעוררה התנגדות למהלך, מחשש לפיטורי עובדים. ועד העובדים המייצג את 150 עובדי ה-Post-Gazette, קרא לקיצוץ בהדפסה "תכנית מטורפת ומוטעית", וטען כי מדובר בראשית סופו של העיתון.

 

ה- Post-Gazetteשהוקם לפני 232 שנים, 17 שנה לאחר היווסדה של העיר פיטסבורג ו-12 שנה לאחר הכרזת העצמאות האמריקאית, הוא אחד העיתונים הוותיקים במדינה. אבל גם עיתון זה נכנע לתכתיבי הזמן, כפי שקרה בכל כך הרבה עיתונים בארה"ב, בעולם וגם בישראל. על פי ניתוח של מכון המחקר Pew שפורסם בחודש שעבר, יותר ממחצית העיתונים הגדולים בארה"ב - תשעה מתוך 16 עיתונים עם תפוצה של יותר מ-250 אלף עותקים ביום - פיטרו עובדים מאז ראשית 2017. מחקר אחר של Pew קובע כי המחזור העסקי של עיתונים בארה"ב ירד ב-11% בימי חול ו-10% בימי ראשון, ומאז 2016, ההכנסות מפרסום בפרינט ירדו ב-10% לכדי 18 מיליארד דולר בשוק.

 

קית' ווילקובסקי, סגן נשיא בקבוצת Block, אמר כי בתקופה הנוכחית, הדרך הנכונה היא לפנות משאבים לדיגיטל: "נפרסם עיתון דיגיטלי 7 ימים בשבוע, ולמען האמת, נגיע לאנשים רבים יותר דרך האינטרנט מאשר באמצעות הפרינט", אמר השבוע.

 

דברים אלה מצטרפים להודעה שפרסם ה-Post-Gazette ביוני, וציטוט דבריו של יו"ר קבוצת בלוק, אלן בלוק, שאמר: "אנו מאמינים כי העתיד הוא דיגיטלי. אנחנו מאמינים שיש לנו את הפלטפורמות הדיגיטליות הטובות ביותר. אנחנו שומרים על מחלקת החדשות שלנו ועל האיכות של Post-Gazette. אנחנו נשאר גמישים לגבי האופן שבו אנו מיישמים את העתיד הדיגיטלי על בסיס ההתפתחויות התחרותיות בשוק המקומי".

 

התבססות על דיגיטל היא מחשבה שחולפת במוחם של לא מעט קברניטים בשוק העיתונות הישראלי, על רקע המשבר בשוק התקשורת המקומי, והירידה החדה בהכנסות העיתונים מפרסום – "תודות" לדיגיטל ובעיקר להשתלטות פייסבוק, יוטיוב וגוגל על שוק הפרסום המקומי. כבר לפני 7 שנים שקל בעלי מעריב באותה עת, זכי רכיב, לבטל את הפצת העיתון במהלך השבוע, להעשיר את גיליון סוף השבוע, ולהעביר את מרב הכובד לדיגיטל. בסופו של דבר מכר רכיב את העיתון, שעבר כמה גלגולים ושינויים, והוא עדיין מופץ במהלך השבוע. מאידך, ב-2014 הופסקה הפצת העיתון היומי של מקור ראשון, והוא מתבסס על גיליון סוף שבוע ואתר אינטרנט.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.