עיתון הפלס
צילום: צילום: אלכסנדר כץ)

חרם המודעות: הפלס מאיים לתבוע משרדי פרסום דתיים

לטענת עו"ד של העיתון, הסיבות לחרם המודעות נובעות מהרצון לחסל מתחרה שאינו בעל השתייכות פוליטית מפלגתית הכפופה לשליטת העיתון 'יתד נאמן'
משה בנימין |

לאחר שתומכיהם הציקו בטלפונים לאנשי שיווק ומנכ"לים מהמגזר הכללי וכשבאמתחתם סאגה ארוכה שכללה גם תלונות במשטרה כנגדם ומעצרים של חלקם, עיתון הפלס משנה אסטרטגיה ומפגינים יצירתיות במלחמת ההתשה שלהם למען הפניית תקציבי פרסום לעיתון החרדי. במסגרת זאת, נשלחו השבוע ל-5 משרדי הפרסום המובילים במגזר הדתי-חרדי מכתבי התראה לפני נקיטה בהליכים משפטיים כנגדם בגין "חרם הפרסום" להגדרתו.  

לפני 3.5 שנים חשף אייס את תופעת ההטרדות של בכירים בשוק הפרסום ובמשק, על ידי פעילים לכאורה של עיתון הפלס, שהובילה ל-2 גלי מעצרים – האחרון שבהם לפני מספר חודשים - ולכתבי אישום. קבוצת הפעילים הטרידה בכירים במשק הישראלי, בהם מנכ"לים של חברות מסחריות, סמנכ"לי שיווק, ובכירים בשוק הפרסום, ב"גל" של צלצולים לאורך כל שעות היום והלילה, בדרישה שיפרסמו בעיתון הפלס. הוגשו מספר תלונות במשטרה, במקרה אחד של מנהל לפ"מ באותה עת גדי מרגלית – אף הוגשה תלונה על איום ברצח.

עולם הפרסום במגזר החרדי סער בעקבות הפרשה, שנולדה מאותו חרם מודעות שהטיל לכאורה עיתון יתד נאמן על הפלס. כעת בפלס החליטו לעבור ממגננה למתקפה, ובכירי העיתון קיימו התייעצויות עם משרד עו"ד אדלשטין-ברמן, והערכה הייתה כי כי קיימת עילה מבוססת לתביעות משפטיות, שכן "החרם המדובר הנו תופעה חריגה וחסרת תקדים שמהווה הפרה גלויה של החוק", כך לדבריהם.

משרדי הפרסום שאליהם שוגר המכתב הם אפיקים בבעלות יגאל רווח, בולטון פוטנציאל בבעלות אברהם בריסק, מימד של יעקב שטרן ומנחם הורביץ, גל אורן של מאיר גל ואורן אלימלך, ובראשית בבעלות נחום בנדיקט ומרדכי קוטיינר.

"בטרם נקיטה בהליכים משפטיים אני פונה אליכם, יחד ולחוד, בשם מרשתי, חברת בטאון עולם התורה הפלס בע"מ, בדרישה לפרסם באופן שוויוני בעיתון הפלס. פנייה זו באה נוכח השתתפותכם בחרם מתואם על מרשתי, שיש בו משום הפליה שלא כדין, עוולה מסחרית של התערבות בלתי הוגנת והגבל עסקי אסור" כך תוכן המכתב. "התנהלות בלתי חוקית זו מסבה נזקים שנתיים של מיליוני שקלים למרשתי ונזקים קשים נוספים לקוראי העיתון" נכתב עוד.

"למרבה הצער, גם משרדי הפרסום במגזר החרדי, שאותם אתם מנהלים, משתפים פעולה באופן אקטיבי עם מסע ההסתה נגד עיתון הפלס, והם נמנעים מהעברת פרסומים לעיתון. זאת גם במקרים, שבהם הגופים המפרסמים אינם מבקשים זאת" כותב עו"ד ברמן ומוסיף עוד: "יתרה מכך, בידי מרשתי ראיות לכך שבמקרים שבהם ביקשו חברות מסחריות לפרסם בעיתון הפלס, משרדי הפרסום שבניהולכם סירבו לעשות כן". 

לטענת עורכי הדין של 'הפלס', הסיבות להימנעות המשרדים מפרסום בעיתון הפלס "ידועות לכל" ואינן נובעות משיקולים עניינים או מסחריים לגיטימיים אלא מתוך ניסיון פסול לחסל מתחרה עסקי ולהשתיק כלי תקשורת מחמת השתייכות לקבוצה דתית בעלת השקפת עולם עצמאית, עמדה פוליטית והשתייכות מפלגתית שאינן כפופות לשליטת העיתון יתד נאמן". 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

עוד טוענים עורי הדין של 'הפלס' כי גם הטיעון של ציות לרבנים ניתן להפרכה, שכן "למשל, למרות פסק הלכה שלגביו שרר קונצנזוס בקרב כלל הרבנים, לפיו אין לפרסם באתרי אינטרנט חרדיים, לא נמנעתם מלעשות כן. בדומה, למרות פסק הלכה שניתן על ידי גדולי התורה ובראשם גדול הדור הבלתי מעורער בזמנו, הרב אלישיב, לפיו אין להכניס לבית את השבועון 'משפחה' ואין לסייע בידם בכל אופן שהוא, לא היססתם להמרות את פיו ולפרסם מודעות בשבועון זה".

"נכון לעכשיו גישת המשרדים שאליהם נשלחו המכתבים נוטה להתעלמות וחוסר תגובה במטרה שלא להיגרר לתוך הפרובוקציה וכך להעניק ל'הפלס' לגיטימציה", כך לדברי גורם בשוק הפרסום החרדי. גורם נוסף אומר שלא לייחוס כי "נראה שהפלס שחושש מכך שהמשטרה צפויה להגיש נגד בכיריו כתבי אישום מנסה לייצר ספין של הרגע אחרון כדי להסיט את האש מכיוונו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.