נאמן הפלס
צילום: סריקה
<הרשת החרדית>

סערה במגזר החרדי - בגלל מודעה של 'טעמן' בעיתון הפלס

מודעה של 'טעמן' פורסמה בעיתון שסובל מחרם מודעות. משרד הפרסום טוען כי לא שלח מודעה, ואילו החברה כבר סובלת מאיום לחרם. אז מה צריך לעשות כדי לדעת לקרוא טוב יותר את המגזר החרדי? 

נעמה עידן | (7)

כמה חרדים יש במדינה? כמעט מיליון. נשמע לא רע בהתחשב בעובדה שהמדינה שלנו די קטנה. אבל כדי להצליח במגזר החרדי אתה חייב "מורה נבוכים" שימנע ממך את הטעויות הקלאסיות.

 

תשמעו סיפור. השבוע התעוררנו לשבוע חדש עם דיונים נוקבים על מודעה שפורסמה בעיתון סוף השבוע של הפלס, שפרסמה את חברת טעמן שעוסקת בייבוא מוצרי מזון כשרים למהדרין מרחבי העולם. על המודעה הופיע קרדיט למשרד פרסום גל אורן שאכן הכין אותה, אך טוען שהוא לא פרסם אותה כעת ב'הפלס', ובכלל המודעה הוכנה לפני שנה, ויותר מ-3 חודשים שהוא לא מפרסם את 'טעמן'.

 

בעולם נורמטיבי, הלקוח היה מאושר מפרסום חינם, משרד הפרסום היה מרוצה ממודעה ראויה שפרסמה את הקרדיט שלו ולקוחות היו זורמים לרכוש את המותג שפורסם. אך לא כך אצלנו.

 

משרד הפרסום מהר להודיע שהוא כבר אינו עובד עם הלקוח, ולעולם לא ישבור את החרם על 'הפלס', פעילי שטח במגזר הליטאי כבר קראו לחרם צרכני על טעמן, שמצידה טענה שהיא לא פרסמה את המודעה, קבוצות הווטסאפ החרדיות ניהלו ויכוחים נוקבים על אופי הפרסום במגזר, האם קיים יח"צ אצלנו, מהם גופי המדיה היעילים ועוד. ועיתון הפלס? הוא ממלא פיו מים.

 

אז מי הוא זה שפרסם את המודעה ומה גרם לסערה? העיתונות החרדית מהווה שופר להעברת מסרים או כפי שאנחנו אוהבים לקרוא לזה - "ההשקפה הטהורה". עיתון חרדי לא נועד רק להעברת מידע, חדשות ופרסומות, אלא מטרת העל שלו היא חינוך הציבור, ולכן מסר שאינו ראוי דיו לא יכול להיכנס לעיתון.

במהלך השנים נוסדו מספר "שופרות" שמעבירים את החינוך הנכון לתת המגזר. כך נוצר מצב שמנכ"ל יתד נאמן פרש והקים את העיתון המתחרה הפלס שקורא תיגר על מגוון מסרים חינוכיים (וכשמדברים על חרדים, חינוך רלוונטי גם למבוגרים) ומנקודת מבטם, הצבא הוא ערש ההתחלנות (חילוניות), והוא מהווה שורש רע שיש לבער. לימודים אקדמאיים לחרדיות - אסורים בתכלית האיסור ועוד. כך נוצר פער שהלך וגדל, הצטרפו אליו מטה מאבק, פעילי שטח וולונטריים, הפחדות מחילול שם שמים ופשקווילים שמלכלכים את הרחוב, עד למצב בו נפער פער גדול מידי ומלחמות היהודים משתוללות בבתי משפט עם עורכי דין מבריקים, טלפונים אנונימיים עם איומים, הטרדות, הפחדות והכפשות מפעילי שטח אנונימיים.

 

מנהלי שיווק שמפרסמים ביתד נאמן מסתכנים במבול טלפונים לא סימפטי, ומנכ"לים חוששים להיכנס לבור השחור הזה, ומשאירים את כל הזירה למשרדי הפרסום שלהם. במקביל, משרדי הפרסום עשו יד אחת והחליטו שלא לפרסם בהפלס. הטענה הרווחת שבמצב זה הם נהנים מאחוזי עמלה גבוהים יותר ביתד נאמן, מה שהם נמנעים מלהודות בפה ואולי זו רק אגדה...

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

 

איך מפרסמים ולא מסתכנים בהטרדות?

 

 

אם היהודים נחשבים לאלופי ההמצאות. החרדים היו צריכים לזכות במדליית זהב בקטגוריה. העיתונים בעייתיים? אז המצאנו את "הפרסומונים", אלה הם עיתונים מודפסים, לעיתים עבי כרס, שמתחילתם ועד סופם מכילים רק פרסומות. אין מילת תוכן אחת, לא תמונות ולא חדשות. מהדף הראשון ועד לזה האחרון הם עוסקים רק בפרסום פרינט ממומן. עלות עמוד בפרסומון נע בין מאות לאלפי שקלים בודדים, והם נחשבים למכירתיים.

לפני כ-8 שנים בקשו ממני לערוך הרצאת סקירה על גופי המדיה החרדית. אז עוד חשבו שהדיגיטל לא יכנס למגזר החרדי, ופייסבוק הייתה מילת גנאי (אגב, גם היום היא סוג של מילת גנאי, אבל אלפי חרדים כבר נמצאים שם בשמם האמיתי או הבדוי, ומנהלים שיח בקבוצות סגורות לחרדים) עיתון יתד נאמן שלט ברמה בתת המגזר הליטאי, המודיע היה הפה של החסידים והמקומונים התחילו לדעוך. באותה הרצאה העזתי לחזות את העתיד ולטעון שמשרדי הפרסום יאלצו להתפשר ולהכניס פרסום ל"פרסומונים" שאז נחשבו למדיות פשוטות שלא תיגמלו את משרדי הפרסום כראוי.

 

הסקתי זאת לאחר בחינת אופן השימוש ב"פרסומון". באותן שנים, נשים חרדיות שלא האזינו לרדיו מטעמים אידאולוגים (מאז נתון זה השתנה, וארחיב עליו בפעם אחרת) לא הייתה ולא תהיה להן טלוויזיה, גם האינטרנט היה אסור לחלוטין. את הקפה של הבוקר הן בלסו יחד פרוסת עוגה שבדרך כלל אפו במו ידיהן תוך דפדוף במידע רלוונטי להנאתן. "הפרסומון" היה נגיש ורלוונטי, שם הן חפשו הזדמנויות, מבצעים על מכירות לוקאליות, מבצעים בחנויות ברחוב הראשי, וייבוא נדוניה יוקרתית מארה"ב היו חדשות מסעירות ומשתלמות עבורן באותה התקופה. תוסיפו לכך את העובדה ש"הפרסומון" יכל להיכנס לכל בית ליטאי, חסידי ספרדי או חוזרים בתשובה ותקבלו קהל יעד רחב במיוחד שכמה למידע הפרסומי.

 

לשמחתי, התחזית שלי התגשמה במלואה והמציאות בשטח מוכיחה שמספר "הפרסומונים" גדל (מידי), משרדי הפרסום החרדים מכניסים פרסומות ללקוחותיהם באותם "פרסומונים" ומנהלי שיווק חרדים יודעים לדרוש ניתוב תקציב לאותם עיתוני פרסומות בדיוק כפי שהם נכנסים לדיגיטל או לסושיאל.

 

חלוקת התקציב במדיה החרדית אינה מטלה פשוטה. מאד קל לטעות ולפזר תקציב במדיה שאינה נכונה, שהרי מדובר בהליכה על חבל דק מאד. כאשר מנהל שיווק, מנכ"ל והנהלת מותג מפרסם, אינם מבינים את המשמעויות הנגזרות מהחלטותיהם הם עלולים לבזבז את התקציב במקום שאינו רלוונטי ואפילו להיכנס (בטעות) לעין הסערה ולהפסיד לקוחות.

 

אז כדי להימנע מטעויות, רצוי להתייעץ עם אסטרטגים חרדים, כאלה שמבינים את הניואנסים הדקים של עולם הפרסום החרדי, והאינטרס היחיד שלהם הוא ייעול הפרסום והשיווק שלכם. רק הם יכולים לעזור לכם לקחת את ההחלטות הנכונות ללא סיכונים מיותרים. והכי חשוב - אל תסמכו על יועץ או פרסומאי אחד, תעבדו עם שניים במיל כדי לאמת את הנתונים וההמלצות שקבלתם.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יוסי 06/12/2016 20:39
    הגב לתגובה זו
    צריך להפסיק את כל החרמות נגד כל העיתונים אין בזה כל תועלת. לא להחרים אף עיתון וכשהחברות הגדולות יקלטו את זה לא יתנו לפירסומאים קטנים לעשות להרויח תקציבים או לחזק אז'נדה אישית שלהם
  • 6.
    יוסי 06/12/2016 20:38
    הגב לתגובה זו
    צריך להפסיק את כל החרמות נגד כל העיתונים אין בזה כל תועלת. לא להחרים אף עיתון וכשהחברות הגדולות יקלטו את זה לא יתנו לפירסומאים קטנים לעשות להרויח תקציבים או לחזק אז'נדה אישית שלהם
  • 5.
    מנהלת שיווק מנוסה 06/12/2016 19:49
    הגב לתגובה זו
    הפרסום במגזר החרדי זה ממש שוק שחור. בשוק הזה שחקנים מרכזיים הם גם המדיות וגם משרדי הפרסום. וגם ככה התוצאות שם במגמת ירידה מתמדת. מה שמעניין אותם זב רק לקבל עוד מודעה ולא שום דבר מעבר. אנחנו פשוט צמצמנו לאפס את הפעילות שלנו במגזר ולא באמת ניזוקנו בנתחי השוק.
  • 4.
    מ. 06/12/2016 18:15
    הגב לתגובה זו
    עובדה! תראו כמה מפעלים לא שמים כשרות מהודרת! (רמז: כמעט ולא תמצאו...)
  • 3.
    אפשר את זה ביותר יחצנ"י? (ל"ת)
    נו באמת... 06/12/2016 17:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נעמה עידן הצליחה לרכז אוסף שטויות מעורר הערכה (ל"ת)
    מבין עניין 05/12/2016 21:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ואידך זיל גמור 05/12/2016 17:13
    הגב לתגובה זו
    המים הגנובים (והאסורים) ימתקו ככל שתפרסמו פחות לחרדים כך תהיו נחשקים יותר. למשל סמטרפונים איפור סלקטיבי קסטרו וסופר פארם. ואם בכל זאת בא לכם למכור לכו על המחיר הכי נמוך. למשל טעמן מיה ומהדרין כל השאר לוקשנים לחילונים, ושוחד למשגיחי כשרות אסטרעטגיא. מייסס.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.