נאמן הפלס
צילום: סריקה
<הרשת החרדית>

סערה במגזר החרדי - בגלל מודעה של 'טעמן' בעיתון הפלס

מודעה של 'טעמן' פורסמה בעיתון שסובל מחרם מודעות. משרד הפרסום טוען כי לא שלח מודעה, ואילו החברה כבר סובלת מאיום לחרם. אז מה צריך לעשות כדי לדעת לקרוא טוב יותר את המגזר החרדי? 

נעמה עידן | (7)

כמה חרדים יש במדינה? כמעט מיליון. נשמע לא רע בהתחשב בעובדה שהמדינה שלנו די קטנה. אבל כדי להצליח במגזר החרדי אתה חייב "מורה נבוכים" שימנע ממך את הטעויות הקלאסיות.

 

תשמעו סיפור. השבוע התעוררנו לשבוע חדש עם דיונים נוקבים על מודעה שפורסמה בעיתון סוף השבוע של הפלס, שפרסמה את חברת טעמן שעוסקת בייבוא מוצרי מזון כשרים למהדרין מרחבי העולם. על המודעה הופיע קרדיט למשרד פרסום גל אורן שאכן הכין אותה, אך טוען שהוא לא פרסם אותה כעת ב'הפלס', ובכלל המודעה הוכנה לפני שנה, ויותר מ-3 חודשים שהוא לא מפרסם את 'טעמן'.

 

בעולם נורמטיבי, הלקוח היה מאושר מפרסום חינם, משרד הפרסום היה מרוצה ממודעה ראויה שפרסמה את הקרדיט שלו ולקוחות היו זורמים לרכוש את המותג שפורסם. אך לא כך אצלנו.

 

משרד הפרסום מהר להודיע שהוא כבר אינו עובד עם הלקוח, ולעולם לא ישבור את החרם על 'הפלס', פעילי שטח במגזר הליטאי כבר קראו לחרם צרכני על טעמן, שמצידה טענה שהיא לא פרסמה את המודעה, קבוצות הווטסאפ החרדיות ניהלו ויכוחים נוקבים על אופי הפרסום במגזר, האם קיים יח"צ אצלנו, מהם גופי המדיה היעילים ועוד. ועיתון הפלס? הוא ממלא פיו מים.

 

אז מי הוא זה שפרסם את המודעה ומה גרם לסערה? העיתונות החרדית מהווה שופר להעברת מסרים או כפי שאנחנו אוהבים לקרוא לזה - "ההשקפה הטהורה". עיתון חרדי לא נועד רק להעברת מידע, חדשות ופרסומות, אלא מטרת העל שלו היא חינוך הציבור, ולכן מסר שאינו ראוי דיו לא יכול להיכנס לעיתון.

במהלך השנים נוסדו מספר "שופרות" שמעבירים את החינוך הנכון לתת המגזר. כך נוצר מצב שמנכ"ל יתד נאמן פרש והקים את העיתון המתחרה הפלס שקורא תיגר על מגוון מסרים חינוכיים (וכשמדברים על חרדים, חינוך רלוונטי גם למבוגרים) ומנקודת מבטם, הצבא הוא ערש ההתחלנות (חילוניות), והוא מהווה שורש רע שיש לבער. לימודים אקדמאיים לחרדיות - אסורים בתכלית האיסור ועוד. כך נוצר פער שהלך וגדל, הצטרפו אליו מטה מאבק, פעילי שטח וולונטריים, הפחדות מחילול שם שמים ופשקווילים שמלכלכים את הרחוב, עד למצב בו נפער פער גדול מידי ומלחמות היהודים משתוללות בבתי משפט עם עורכי דין מבריקים, טלפונים אנונימיים עם איומים, הטרדות, הפחדות והכפשות מפעילי שטח אנונימיים.

 

מנהלי שיווק שמפרסמים ביתד נאמן מסתכנים במבול טלפונים לא סימפטי, ומנכ"לים חוששים להיכנס לבור השחור הזה, ומשאירים את כל הזירה למשרדי הפרסום שלהם. במקביל, משרדי הפרסום עשו יד אחת והחליטו שלא לפרסם בהפלס. הטענה הרווחת שבמצב זה הם נהנים מאחוזי עמלה גבוהים יותר ביתד נאמן, מה שהם נמנעים מלהודות בפה ואולי זו רק אגדה...

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

 

איך מפרסמים ולא מסתכנים בהטרדות?

 

 

אם היהודים נחשבים לאלופי ההמצאות. החרדים היו צריכים לזכות במדליית זהב בקטגוריה. העיתונים בעייתיים? אז המצאנו את "הפרסומונים", אלה הם עיתונים מודפסים, לעיתים עבי כרס, שמתחילתם ועד סופם מכילים רק פרסומות. אין מילת תוכן אחת, לא תמונות ולא חדשות. מהדף הראשון ועד לזה האחרון הם עוסקים רק בפרסום פרינט ממומן. עלות עמוד בפרסומון נע בין מאות לאלפי שקלים בודדים, והם נחשבים למכירתיים.

לפני כ-8 שנים בקשו ממני לערוך הרצאת סקירה על גופי המדיה החרדית. אז עוד חשבו שהדיגיטל לא יכנס למגזר החרדי, ופייסבוק הייתה מילת גנאי (אגב, גם היום היא סוג של מילת גנאי, אבל אלפי חרדים כבר נמצאים שם בשמם האמיתי או הבדוי, ומנהלים שיח בקבוצות סגורות לחרדים) עיתון יתד נאמן שלט ברמה בתת המגזר הליטאי, המודיע היה הפה של החסידים והמקומונים התחילו לדעוך. באותה הרצאה העזתי לחזות את העתיד ולטעון שמשרדי הפרסום יאלצו להתפשר ולהכניס פרסום ל"פרסומונים" שאז נחשבו למדיות פשוטות שלא תיגמלו את משרדי הפרסום כראוי.

 

הסקתי זאת לאחר בחינת אופן השימוש ב"פרסומון". באותן שנים, נשים חרדיות שלא האזינו לרדיו מטעמים אידאולוגים (מאז נתון זה השתנה, וארחיב עליו בפעם אחרת) לא הייתה ולא תהיה להן טלוויזיה, גם האינטרנט היה אסור לחלוטין. את הקפה של הבוקר הן בלסו יחד פרוסת עוגה שבדרך כלל אפו במו ידיהן תוך דפדוף במידע רלוונטי להנאתן. "הפרסומון" היה נגיש ורלוונטי, שם הן חפשו הזדמנויות, מבצעים על מכירות לוקאליות, מבצעים בחנויות ברחוב הראשי, וייבוא נדוניה יוקרתית מארה"ב היו חדשות מסעירות ומשתלמות עבורן באותה התקופה. תוסיפו לכך את העובדה ש"הפרסומון" יכל להיכנס לכל בית ליטאי, חסידי ספרדי או חוזרים בתשובה ותקבלו קהל יעד רחב במיוחד שכמה למידע הפרסומי.

 

לשמחתי, התחזית שלי התגשמה במלואה והמציאות בשטח מוכיחה שמספר "הפרסומונים" גדל (מידי), משרדי הפרסום החרדים מכניסים פרסומות ללקוחותיהם באותם "פרסומונים" ומנהלי שיווק חרדים יודעים לדרוש ניתוב תקציב לאותם עיתוני פרסומות בדיוק כפי שהם נכנסים לדיגיטל או לסושיאל.

 

חלוקת התקציב במדיה החרדית אינה מטלה פשוטה. מאד קל לטעות ולפזר תקציב במדיה שאינה נכונה, שהרי מדובר בהליכה על חבל דק מאד. כאשר מנהל שיווק, מנכ"ל והנהלת מותג מפרסם, אינם מבינים את המשמעויות הנגזרות מהחלטותיהם הם עלולים לבזבז את התקציב במקום שאינו רלוונטי ואפילו להיכנס (בטעות) לעין הסערה ולהפסיד לקוחות.

 

אז כדי להימנע מטעויות, רצוי להתייעץ עם אסטרטגים חרדים, כאלה שמבינים את הניואנסים הדקים של עולם הפרסום החרדי, והאינטרס היחיד שלהם הוא ייעול הפרסום והשיווק שלכם. רק הם יכולים לעזור לכם לקחת את ההחלטות הנכונות ללא סיכונים מיותרים. והכי חשוב - אל תסמכו על יועץ או פרסומאי אחד, תעבדו עם שניים במיל כדי לאמת את הנתונים וההמלצות שקבלתם.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יוסי 06/12/2016 20:39
    הגב לתגובה זו
    צריך להפסיק את כל החרמות נגד כל העיתונים אין בזה כל תועלת. לא להחרים אף עיתון וכשהחברות הגדולות יקלטו את זה לא יתנו לפירסומאים קטנים לעשות להרויח תקציבים או לחזק אז'נדה אישית שלהם
  • 6.
    יוסי 06/12/2016 20:38
    הגב לתגובה זו
    צריך להפסיק את כל החרמות נגד כל העיתונים אין בזה כל תועלת. לא להחרים אף עיתון וכשהחברות הגדולות יקלטו את זה לא יתנו לפירסומאים קטנים לעשות להרויח תקציבים או לחזק אז'נדה אישית שלהם
  • 5.
    מנהלת שיווק מנוסה 06/12/2016 19:49
    הגב לתגובה זו
    הפרסום במגזר החרדי זה ממש שוק שחור. בשוק הזה שחקנים מרכזיים הם גם המדיות וגם משרדי הפרסום. וגם ככה התוצאות שם במגמת ירידה מתמדת. מה שמעניין אותם זב רק לקבל עוד מודעה ולא שום דבר מעבר. אנחנו פשוט צמצמנו לאפס את הפעילות שלנו במגזר ולא באמת ניזוקנו בנתחי השוק.
  • 4.
    מ. 06/12/2016 18:15
    הגב לתגובה זו
    עובדה! תראו כמה מפעלים לא שמים כשרות מהודרת! (רמז: כמעט ולא תמצאו...)
  • 3.
    אפשר את זה ביותר יחצנ"י? (ל"ת)
    נו באמת... 06/12/2016 17:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נעמה עידן הצליחה לרכז אוסף שטויות מעורר הערכה (ל"ת)
    מבין עניין 05/12/2016 21:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ואידך זיל גמור 05/12/2016 17:13
    הגב לתגובה זו
    המים הגנובים (והאסורים) ימתקו ככל שתפרסמו פחות לחרדים כך תהיו נחשקים יותר. למשל סמטרפונים איפור סלקטיבי קסטרו וסופר פארם. ואם בכל זאת בא לכם למכור לכו על המחיר הכי נמוך. למשל טעמן מיה ומהדרין כל השאר לוקשנים לחילונים, ושוחד למשגיחי כשרות אסטרעטגיא. מייסס.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.