איך הרשתות מתייחסות לסערת אורשר - והאם עקף את גרבוז?
הפוסט השנוי במחלוקת של מבקר הטלוויזיה גידי אורשר הפך לוויראלי יחסית בשעות מאז פורסם, בעיקר לאחר שזכה לתגובות נזעמות מהמערכת הפוליטית – ובראשם שר התרבות מירי רגב. ואולם, נראה כי הברנז'ה התקשורתית מתבחבשת בתוך עצמה, ומה שנראה לנו כי שיא העניין היום, הרבה פחות מעניין את הציבור הרחב.
על פי בדיקת חברת הניטור ברשתות החברתיות Vigo, עולה כי מאז מועד פרסום הפוסט של אורשר אתמול (שבת) בבוקר, ועד הבוקר, נרשמו 4,500 אזכורים, מחצית מהם בטוויטר, נתון מפתיע בהתחשב בכך שמדובר ברשת חברתית הרבה פחות פופולארית.
הפוסט השנוי במחלוקת של גידי אורשר
אבל במחשבה שנייה הנתון הזה לא מאד מפתיע, כאשר בוחנים אותו לעומק. אז מתברר כי חלק לא מבוטל מהתגובות הגיע מצידם של פוליטיקאים ואנשי תקשורת – שטוויטר היא זירת התנהלותם החברתית המרכזית. מבדיקות שמבצעת Vigo לאורך השנים עולה כי בישראל ישנם כעת כ-20 אלף משתמשים אקטיביים של טוויטר, כלומר כאלה שהתחברו לרשת בחודש האחרון. למעשה שמינית מאותם "משתמשים אקטיביים" הגיבו לפרשת אורשר ברשת שמזוהה כ"בית" של הברנז'ה התקשורתית והפוליטית.
בפילוח התגובות עולה כי 50% מהגולשים יצאו נגד דבריו של אורשר, כאשר הביטוי שחוזר על עצמו הכי הרבה היה "אפס בסולם אורשר" עם 200 אזכורים. חלק מהגולשים מציינים כי הם נגד דבריו של אורשר רק משום שזה סיפק הצדקה למירי רגב.
- אין ימין או שמאל: הישראלים אוהבים לשנוא עיתונאים באותה מידה
- שונאים, מקללים ומאיימים: היחס לו זוכות מגישות החדשות ברשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שליש מהגולשים תמכו באורשר, וטענו כי דבריו לא הובנו, וכי במסגרת חופש הביטוי מותר היה לו כאדם פרטי להתבטא כך. שאר 17% לא מתעסקים בדיון, אלא מלגלגים על כך שבזכות האמירה סופסוף שמענו "מי זה גידי אורשר".
מה שכן, אפשר להסיק כי הפוליטיקאים והעיתונאים "רכבו על הסיפור", כאשר את הציבור הוא הרבה פחות עניין. "התבטאויות של אישי ציבור שעשויות לפגוע בפלחים מהציבור הופכות תמיד לסערה ברשת, שבה השיח מתנפח לממדים לא פרופורציונליים ביחס להתבטאות", אומר רביב טל, מנכ"ל Vigo. ביממה האחרונה ראינו גיבוש מפתיע בין פוליטיקאים ואנשי תקשורת, מהימין ומהשמאל, שהתקבצו סביב 2 מחנות חדשים: המתנגדים לגזענות ושוחרי חופש הביטוי. אולם מעבר לאישים אלה הציבור פחות מתעניין באמירה והשיח כולו יישכח בתוך מספר ימים".
החלטנו לבדוק את הנושא ביחס ל-2 פרשיות דומות יחסית שחוותה הרשת הישראלית בעת האחרונה. הראשון היה יאיר גרבוז, כאשר שבועיים לפני הבחירות לכנסת בחודש מארס 2015 נשא נאום שזכה לכינוי "מנשקי הקמעות, עובדי האלילים והמשתחווים ומשתטחים על קברי קדושים", וטען כי "אם כל אלה רק קומץ, איך זה שהקומץ שולט בנו? איך זה שבאין מרגיש ובאין מפריע, הוא, הקומץ, נעשה לרוב?". דבריו של גרבוז זכו ביממה הראשונה לאחר שהושמעו, ל-1,500 התייחסויות בלבד, אולם בהמשך הפכו למגפת רשת עפ 57 אלף אזכורים מאז מארס 2015 ועד היום, והיו כאלה שייחסו לנאום זה אתאורשר הפסדו של בוז'י הרצוג לבנימין נתניהו, למרות הסקרים המחמיאים לאורך אותה מערכת הבחירות.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
פרשה נוספת היא רמי סדן, שמונה ליו"ר דירקטוריון חדשות 10. סדן צוטט בהארץ כמי שאמר בישיבת דירקטוריון החברה: "בואו נודה על האמת, אני כמוכם, באליטה, שונא את תנועת ש"ס ואת הגנב אריה דרעי. אבל אנחנו, כאליטה, צריכים לפרוץ את המעגלים של הערוץ, לפנות לקהל של ש"ס, למסעודה משדרות". במהלך יממה שלאחר הפרסום ב'הארץ' נרשמו רק 400 שיחות, אולם גם סוגייה זו הלכה והתגלגלה, צברה ביקורות במערכת הפוליטית ותפסה כותרות בעיתונים, באתרי האינטרנט ובמהדורות החדשות – והשיח זינק.
- 2.אור 10/07/2016 23:24הגב לתגובה זואיש דוחה ועיתונאי שמעוות לחלוטין את זכות הציבור לדעת קיבלת את העונש הראוי לך איש דוחה שמבייש את העיתונות החופשית יש אלוהים בשמיים
- 1.את גרבוז, אורשר,ואשרת קוטלר שמענו וראינו. איש לא שמע את סדן מדבר כך . זה כל ההבדל !! (ל"ת)מתן 10/07/2016 14:48הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
