איך הרשתות מתייחסות לסערת אורשר - והאם עקף את גרבוז?
הפוסט השנוי במחלוקת של מבקר הטלוויזיה גידי אורשר הפך לוויראלי יחסית בשעות מאז פורסם, בעיקר לאחר שזכה לתגובות נזעמות מהמערכת הפוליטית – ובראשם שר התרבות מירי רגב. ואולם, נראה כי הברנז'ה התקשורתית מתבחבשת בתוך עצמה, ומה שנראה לנו כי שיא העניין היום, הרבה פחות מעניין את הציבור הרחב.
על פי בדיקת חברת הניטור ברשתות החברתיות Vigo, עולה כי מאז מועד פרסום הפוסט של אורשר אתמול (שבת) בבוקר, ועד הבוקר, נרשמו 4,500 אזכורים, מחצית מהם בטוויטר, נתון מפתיע בהתחשב בכך שמדובר ברשת חברתית הרבה פחות פופולארית.
הפוסט השנוי במחלוקת של גידי אורשר
אבל במחשבה שנייה הנתון הזה לא מאד מפתיע, כאשר בוחנים אותו לעומק. אז מתברר כי חלק לא מבוטל מהתגובות הגיע מצידם של פוליטיקאים ואנשי תקשורת – שטוויטר היא זירת התנהלותם החברתית המרכזית. מבדיקות שמבצעת Vigo לאורך השנים עולה כי בישראל ישנם כעת כ-20 אלף משתמשים אקטיביים של טוויטר, כלומר כאלה שהתחברו לרשת בחודש האחרון. למעשה שמינית מאותם "משתמשים אקטיביים" הגיבו לפרשת אורשר ברשת שמזוהה כ"בית" של הברנז'ה התקשורתית והפוליטית.
בפילוח התגובות עולה כי 50% מהגולשים יצאו נגד דבריו של אורשר, כאשר הביטוי שחוזר על עצמו הכי הרבה היה "אפס בסולם אורשר" עם 200 אזכורים. חלק מהגולשים מציינים כי הם נגד דבריו של אורשר רק משום שזה סיפק הצדקה למירי רגב.
- אין ימין או שמאל: הישראלים אוהבים לשנוא עיתונאים באותה מידה
- שונאים, מקללים ומאיימים: היחס לו זוכות מגישות החדשות ברשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שליש מהגולשים תמכו באורשר, וטענו כי דבריו לא הובנו, וכי במסגרת חופש הביטוי מותר היה לו כאדם פרטי להתבטא כך. שאר 17% לא מתעסקים בדיון, אלא מלגלגים על כך שבזכות האמירה סופסוף שמענו "מי זה גידי אורשר".
מה שכן, אפשר להסיק כי הפוליטיקאים והעיתונאים "רכבו על הסיפור", כאשר את הציבור הוא הרבה פחות עניין. "התבטאויות של אישי ציבור שעשויות לפגוע בפלחים מהציבור הופכות תמיד לסערה ברשת, שבה השיח מתנפח לממדים לא פרופורציונליים ביחס להתבטאות", אומר רביב טל, מנכ"ל Vigo. ביממה האחרונה ראינו גיבוש מפתיע בין פוליטיקאים ואנשי תקשורת, מהימין ומהשמאל, שהתקבצו סביב 2 מחנות חדשים: המתנגדים לגזענות ושוחרי חופש הביטוי. אולם מעבר לאישים אלה הציבור פחות מתעניין באמירה והשיח כולו יישכח בתוך מספר ימים".
החלטנו לבדוק את הנושא ביחס ל-2 פרשיות דומות יחסית שחוותה הרשת הישראלית בעת האחרונה. הראשון היה יאיר גרבוז, כאשר שבועיים לפני הבחירות לכנסת בחודש מארס 2015 נשא נאום שזכה לכינוי "מנשקי הקמעות, עובדי האלילים והמשתחווים ומשתטחים על קברי קדושים", וטען כי "אם כל אלה רק קומץ, איך זה שהקומץ שולט בנו? איך זה שבאין מרגיש ובאין מפריע, הוא, הקומץ, נעשה לרוב?". דבריו של גרבוז זכו ביממה הראשונה לאחר שהושמעו, ל-1,500 התייחסויות בלבד, אולם בהמשך הפכו למגפת רשת עפ 57 אלף אזכורים מאז מארס 2015 ועד היום, והיו כאלה שייחסו לנאום זה אתאורשר הפסדו של בוז'י הרצוג לבנימין נתניהו, למרות הסקרים המחמיאים לאורך אותה מערכת הבחירות.
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
פרשה נוספת היא רמי סדן, שמונה ליו"ר דירקטוריון חדשות 10. סדן צוטט בהארץ כמי שאמר בישיבת דירקטוריון החברה: "בואו נודה על האמת, אני כמוכם, באליטה, שונא את תנועת ש"ס ואת הגנב אריה דרעי. אבל אנחנו, כאליטה, צריכים לפרוץ את המעגלים של הערוץ, לפנות לקהל של ש"ס, למסעודה משדרות". במהלך יממה שלאחר הפרסום ב'הארץ' נרשמו רק 400 שיחות, אולם גם סוגייה זו הלכה והתגלגלה, צברה ביקורות במערכת הפוליטית ותפסה כותרות בעיתונים, באתרי האינטרנט ובמהדורות החדשות – והשיח זינק.
- 2.אור 10/07/2016 23:24הגב לתגובה זואיש דוחה ועיתונאי שמעוות לחלוטין את זכות הציבור לדעת קיבלת את העונש הראוי לך איש דוחה שמבייש את העיתונות החופשית יש אלוהים בשמיים
- 1.את גרבוז, אורשר,ואשרת קוטלר שמענו וראינו. איש לא שמע את סדן מדבר כך . זה כל ההבדל !! (ל"ת)מתן 10/07/2016 14:48הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
