Charneys Kids חרדים
צילום: צילום מסך
<הרשת החרדית>

לא הדרה, רק חוסר מחשבה: על הקמפיינים הפרסומיים במגזר החרדי - רגע לפני החג

"קבוצות השיח" סוערות מסדרת פרסומות לאריאל, המותג Charneys Kids ושטראוס שהופיעו בפרינט החרדי. נעמה עידן עם כמה טיפים למפרסם איך לא ליפול, ומתי רצוי אפילו לוותר על פרסום
נעמה עידן | (1)

כל עיוות חברתי מתחיל עם הגיון והסבר רציונלי המתקבל על הדעת. הבעיה מתחילה בפירושים הנוספים שהוא מקבל במתנה, או חוסר תשומת לב לפרטים עד כדי עיוות התמונה. כשמדובר בעיוות חברתי הזוכה לפילוסופיות ערכיות, מקבלים פצצה מתקתקת. וכאשר מותג נדחף לזירה בוערת, הוא נמצא בסכנה.

 

עיתוני החג עמוסים בפרסומות. זהו זמן בו מנהלי השיווק מקצים תקציבים יפים לפרסום. אולי זו הסיבה לאינפלציה בפרסומות שהעלו גיחוך, חיוך, שיח רב משתתפים ואפילו זעם ב"קבוצות שיח" חרדיות.

 

"קבוצות שיח" הן קבוצות שמצטרפים אליהן למטרת העברת מידע, עדכונים ושיח בין חרדים. בדרך כלל מדובר בקבוצות הנפתחות באמצעים דיגיטליים כגון וואטסאפ, פורומים באתרים חרדים ופייסבוק. החרדים שנמצאים ב"קבוצות שיח"מוערכים כ"פתוחים" או "מודרניים" יותר, ואפילו "חרד"קים" (חרדי קל דעת). המערכת המסורתית מתאמצת להציג את האמצעים הדיגיטליים כמסוכנים עקב חשיפה לתוכן שלילי.

 

לא אלאה אתכם בתמונות של פרסומות מביכות, אלא אתמקד ב-3 כאלה, המציגות 2 היבטים של עיוותים חברתיים שהשתלטו על המגזר החרדי, ושתיהן זכו לנתח משמעותי ב"קבוצות שיח" חרדיות שונות.

 

במקום הראשון נמצאת פרסומת של אבקת הכביסה אריאל. לפניכם צילום הפרסומת מ-2 עיתונים חרדים. יותר נכון, 2 גופי מדיה חסידיים. בהמבשר הילדים נמצאים באינטראקציה ומתקשרים אחד עם השני, הגדול מסדר לאחיו את הצווארון. לעומת זאת, בעיתון המודיע הם מחייכים למצלמה וידיהם שמוטות לצידי גופם, בהתאם לדרישתו של "המבקר". תפקיד "המבקר" חשוב ביותר. מטרת העל של עיתון חרדי הוא להוות שופר לאג'נדה, ועל "המבקר" לוודא שה"השקפה הטהורה" אינה מוכתמת בכתמי מידע שאינם מתאימים לרוח ההשקפה הקהילתית. כך לדוגמא, "המבקר" של עיתון אחד מאשר פרסומת עם מגע פיזי בין אחים, לעומת "המבקר" של עיתון המודיע, שידוע כמחמיר על גבול הסכיזופרניה שאינו מאשר זאת.

 

למעשה, חסידות גור היא הגדולה ביותר במגזר ומשליטה את הנורמות שלה על כל המגזר החרדי. בגור אסור לילד לגעת באחיו, אב לא נוגע בבנו, אסור ל-2 בחורים לשבת על אותה מיטה, גם לא במרחק רב, אסור להכניס ידיים לכיסים ואפילו אסור דאודורנט. לא פלא ש"המבקר" של המודיע הפך במהלך השנים לשליט בלתי מעורער של העיתון. הוא קובע איזו פרסומת תכנס, באיזה גודל ומה יראו שם.

 

בהתאם להוראותיו, בהמודיע לא מזכירים את המילה "נשים". יש להם מגוון מרשים של חלופות: המשתתפות/ השומעות/ הבאות/ המבקרות/ המאזינות... ובמילים אחרות, כשצריך להזכיר נשים, יש לכבס את השפה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ההבדל בפרסומות בין 'המבשר' ל'המודיע'

 

לעומת הפרסומת של אריאל אני מסכימה עם "המבקר" של העיתון בבית שמש. התמונה של הילדים בפרסומת של Charneys Kids לא הייתה עוברת את הצנזורה שלי. לא חושבת שהמגע שמוצג שם הוא לגיטימי בין אחים.

נכון שהם ילדים קטנים אבל עדיין האחריות למניעת פדופיליה מוטלת עלינו - הבוגרים. שימו לב גם לתוכן הפוסט. המפרסם - נציג של המותג, כנראה שלא מסכים איתי...

 "אני אישית לא הייתי מפרסמת את זה"

טוב שיש לנו את שטראוס. בזכות המודעה שלהם אנחנו יכולים להבין מי זו "אמא חרדית". כן, זו שמפרגנת למשפחה, משדרגת, חושבת על הכל ומגוונת כשצריך. בגדול - אדפטציות זה טוב, אבל רק אם לא הורסים את התוכן, גם לא כשאין ברירה. אם אין ברירה ואי אפשר להכניס תמונה של אישה, מישהו היה צריך קופירייטר חרוץ שיוציא תחת ידיו משפט מושחז וחריף שיחפה על ההכרח. אולי איש קריאייטיב היה מוצא פתרון עוד לפני שהמודעה הייתה יורדת לדפוס ולא היינו נחשפים לשאלה המתבקשת: איך אפשר לפרגן לאמא ולהראות את אבא?!

איפה אמא?

אז הנה 5 הכללים הראשונים למפרסם במגזר החרדי:

1. לא כל מה שאתה חושב עלינו, באמת נכון.

2. לא כל מה שמשרד הפרסום שלך מספר לך, אכן מדויק. כדאי שתיעזר ביועץ אסטרטג חרדי. רק הוא או היא יוכלו לזהות בורות צפויים ולהעיר את תשומת ליבך מראש.

3. אנחנו קהילה שרק נראית הומוגנית. רק כשתתחיל להכיר אותנו, תגלה עד כמה גוונים יש לשחור ולבן, ואז אתה עלול להתבלבל.

4. אל תאמץ אדפטציות ב-2 ידיים. לפעמים "התרגום לחרדית" נשמע כל כך רע, שעדיף לא לפרסם.

5. הקהילה החרדית היא רשת חברתית אנושית. כל מידע עלול להפוך לוויראלי, במיוחד זה שאתה לא רוצה שידעו... ולך, כמותג מחוץ למגזר, לא תהיה גישה אליו.

 

*בשורה התחתונה >>

האחריות למניעת תקלות בפרסומות חלה על המותגים המפרסמים. אך הם סומכים בעיניים עצומות על משרדי הפרסום שעסוקים בגביית עמלות המדיה, ופחות מתעסקים עם חשיבה ותכנון כיצד לשווק ולפרסם כראוי תוך צמצום התקלות. ההמלצה שלי: קחו את העניינים לידיים. תעזרו באסטרטג או יועץ שיווקי חרדי כדי למנוע מכם תקלות מביכות, שאפילו לא תדעו עליהם לעולם, אלא אם תקראו את הטור הזה בקביעות, אבל אז יהיה מאוחר מידי...

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כתבה מצויינת (ל"ת)
    אלון 21/04/2016 13:26
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.