יוסי ורשבסקי אבי ניר אבי צבי
צילום: גיא קרן; בוצ'צ'ו; ינאי יחיאל

הזכייניות: "דו"ח הביניים של פילבר מתעלם מהמציאות, ועשוי להביא לקריסה כלכלית"

רשת, קשת וערוץ 10 שיתפו פעולה ושלחו במשותף מכתב תגובה חריף לדוח הביניים של הוועדה שעסקה בשידור המסחרי, לקראת השימוע בחודש הבא
אלכסנדר כץ | (3)

באופן יוצא דופן, החליטו 3 זכייניות הטלוויזיה המסחריות לשלוח בצורה משותפת את ההתייחסויות שלהן לדוח הביניים של ועדת פילבר. הזכייניות – קשת, רשת וישראל 10, טוענות כי להמלצות הביניים "עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת על שוק השידורים המסחריים בכללותו ואף לקריסה כלכלית". בחודש הבא יתקיים שימוע בנושא.

 

במכתב שהועבר לוועדה בשם 3 הזכייניות, טענו הזכייניות כי ב-10 השנים האחרונות השקיעו הערוצים המסחריים כ-6 מיליארד שקלים ביצירה ישראלית מקורית, כאשר 53% ממנויי הטלוויזיה הרב-ערוצית צופים מדי ערב בשידורי הערוצים המסחריים. ולמרות זאת, "גופים אלה עומדים בימים אלה בפני שוקת שבורה. בחינת תוצאותיהם העסקיות של הערוצים המסחריים, מעלה כי הם לא  יכולים  להסתמך עוד אך ורק על שוק הפרסום", נכתב, "שוק הפרסום בטלוויזיה מצוי בסטגנציה קבועה ובפועל יורד בהיקפו. ירידה זו  גדלה מידי שנה, בעיקר בשל הזליגה המוגברת לפלטפורמות הדיגיטל השונות, בעיקר בדמות שחקניות בינ"ל שאין עליהן כל חובת פיקוח או דיווח למדינת ישראל", כשהכוונה כמובן לגוגל ולפייסבוק, ודברים אלו מתכתבים היטב עם דברים שאמר כבר לפני כמעט שנה מנכ"ל חדשות 2, אבי וייס.

 

בתגובת הזכייניות צוין כי הפער בין גודלו של השוק זה בפועל לבין התחזיות עליהן התבססו המודלים הכלכליים של הערוצים המסחריים, עומד על יותר מ- 600 מיליון שקלים, שלמעשה נגרעו מהכנסות הזכייניות.

 

עוד נכתב כי הערוצים המסחריים נדרשים להעניק את תכניהם המקוריים בחינם לפלטפורמות הרב ערוציות HOT ו-yes, המשתמשות בתכנים אלו כעוגן הצפייה המרכזי בהן. לאחרונה ניסו 3 מנכ"לי הזכייניות אבי ניר, אבי צבי ויוסי ורשבסקי, לגבש מהלך במסגרתו הפלטפורמות ישלמו עבור שידורי הברודקאסט המסחרי.

 

עוד נטען כי דוח הביניים של ועדת פילבר אינה מתייחסת כמעט לצרכי הערוצים המסחריים, כאשר מדובר לא מדובר כלל "בהמלצות של ממש, שכן ההמלצה היא רק לבחון הקלות (ולא לבצען לאלתר)", כך נכתב. מנגד, טוענות הזכייניות, "דווקא הפלטפורמות הרב ערוציות האיתנות והרווחיות, זכו להקלות ניכרות והטבות שאין להן כל בסיס - לא כלכלי ולא הגיוני".

 

כך יוצא שדוח הביניים עשוי – לדברי רשת, קשת וערוץ 10 – להוביל לסכנה לפעילותו של השידור המסחרי בישראלי: "הרגולציה עדיין מציבה בפני 3 החברות דרישות שהמודל הכלכלי של ההכנסות פשוט לא תומך בהן. כך לדוגמא  בלעדיות הפרסום נמחקה כאשר הוועדה בכשירה תוכן שיווקי בכלל הפלטפורמות, שימשיכו לגבות במקביל דמי מנוי".

 

בערוצים טוענים עוד כי התערבות ועדת פילבר בנושא הגבלת רכש המדיה מגופי הטלוויזיה המסחרית, היא "התערבות הרסנית ומיותרת אשר אין לה מקום במציאות של שוק הפרסום הישראלי" ומסבירים זאת בכך שהדבר יגרום לנזק אדיר להכנסות גופי השידור, וכתוצאה מכך תפגע גם בכל שאר השחקנים הקשורים אליהם, בהם גם היוצרים והמפיקים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

ההמלצות של הזכייניות

 

ומה ממליצים רשת, קשת וערוץ 10? שהזכייניות ושאר שותפי התוכן יקבלו תשלום הולם מכל שחקן המשתמש בנכס העיקרי שלהם - התוכן המקורי אותו הם מפיקים, כאשר כאן הן רומזות למשל על גביית תשלום מ- HOTו-yes.

 

עוד בהמלצות: להסיר מגבלות החלות על פעילות הזכייניות בשוק התוכן – כאשר בפועל מדובר על אישור כזה או אחר של תוכן שיווקי בשידורי הטלוויזיה המסחרית. סעיף משמעותי נוסף מתייחס לאפשרות של הפלטפורמות הרב ערוציות לקבל אישור לשדר פרסומות, כאשר הזכייניות דורשות "לשמור על הבלעדיות בפרסום של הטלוויזיה שניתנת לצרכן בחינם".

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בכיינים נמאסתם- תתחילו לשדר תכניות איכות (ל"ת)
    ישראלי 29/02/2016 22:35
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שידרתם זבל מזובל בגלל זה אף אחד לא רוצה אתכם (ל"ת)
    משה ראשל"צ 29/02/2016 18:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חבורת בכיינים חסרי יכולת (ל"ת)
    דני 29/02/2016 15:43
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.