הזכייניות: "דו"ח הביניים של פילבר מתעלם מהמציאות, ועשוי להביא לקריסה כלכלית"
באופן יוצא דופן, החליטו 3 זכייניות הטלוויזיה המסחריות לשלוח בצורה משותפת את ההתייחסויות שלהן לדוח הביניים של ועדת פילבר. הזכייניות – קשת, רשת וישראל 10, טוענות כי להמלצות הביניים "עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת על שוק השידורים המסחריים בכללותו ואף לקריסה כלכלית". בחודש הבא יתקיים שימוע בנושא.
במכתב שהועבר לוועדה בשם 3 הזכייניות, טענו הזכייניות כי ב-10 השנים האחרונות השקיעו הערוצים המסחריים כ-6 מיליארד שקלים ביצירה ישראלית מקורית, כאשר 53% ממנויי הטלוויזיה הרב-ערוצית צופים מדי ערב בשידורי הערוצים המסחריים. ולמרות זאת, "גופים אלה עומדים בימים אלה בפני שוקת שבורה. בחינת תוצאותיהם העסקיות של הערוצים המסחריים, מעלה כי הם לא יכולים להסתמך עוד אך ורק על שוק הפרסום", נכתב, "שוק הפרסום בטלוויזיה מצוי בסטגנציה קבועה ובפועל יורד בהיקפו. ירידה זו גדלה מידי שנה, בעיקר בשל הזליגה המוגברת לפלטפורמות הדיגיטל השונות, בעיקר בדמות שחקניות בינ"ל שאין עליהן כל חובת פיקוח או דיווח למדינת ישראל", כשהכוונה כמובן לגוגל ולפייסבוק, ודברים אלו מתכתבים היטב עם דברים שאמר כבר לפני כמעט שנה מנכ"ל חדשות 2, אבי וייס.
בתגובת הזכייניות צוין כי הפער בין גודלו של השוק זה בפועל לבין התחזיות עליהן התבססו המודלים הכלכליים של הערוצים המסחריים, עומד על יותר מ- 600 מיליון שקלים, שלמעשה נגרעו מהכנסות הזכייניות.
עוד נכתב כי הערוצים המסחריים נדרשים להעניק את תכניהם המקוריים בחינם לפלטפורמות הרב ערוציות HOT ו-yes, המשתמשות בתכנים אלו כעוגן הצפייה המרכזי בהן. לאחרונה ניסו 3 מנכ"לי הזכייניות אבי ניר, אבי צבי ויוסי ורשבסקי, לגבש מהלך במסגרתו הפלטפורמות ישלמו עבור שידורי הברודקאסט המסחרי.
- כך תבחרו את ספקית הטלוויזיה הכי מתאימה לכם
- קנס קטן של 2 מיליון שקל לחברת הוט - לא ניתקה לקוחות למרות שביקשו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד נטען כי דוח הביניים של ועדת פילבר אינה מתייחסת כמעט לצרכי הערוצים המסחריים, כאשר מדובר לא מדובר כלל "בהמלצות של ממש, שכן ההמלצה היא רק לבחון הקלות (ולא לבצען לאלתר)", כך נכתב. מנגד, טוענות הזכייניות, "דווקא הפלטפורמות הרב ערוציות האיתנות והרווחיות, זכו להקלות ניכרות והטבות שאין להן כל בסיס - לא כלכלי ולא הגיוני".
כך יוצא שדוח הביניים עשוי – לדברי רשת, קשת וערוץ 10 – להוביל לסכנה לפעילותו של השידור המסחרי בישראלי: "הרגולציה עדיין מציבה בפני 3 החברות דרישות שהמודל הכלכלי של ההכנסות פשוט לא תומך בהן. כך לדוגמא בלעדיות הפרסום נמחקה כאשר הוועדה בכשירה תוכן שיווקי בכלל הפלטפורמות, שימשיכו לגבות במקביל דמי מנוי".
בערוצים טוענים עוד כי התערבות ועדת פילבר בנושא הגבלת רכש המדיה מגופי הטלוויזיה המסחרית, היא "התערבות הרסנית ומיותרת אשר אין לה מקום במציאות של שוק הפרסום הישראלי" ומסבירים זאת בכך שהדבר יגרום לנזק אדיר להכנסות גופי השידור, וכתוצאה מכך תפגע גם בכל שאר השחקנים הקשורים אליהם, בהם גם היוצרים והמפיקים.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
ההמלצות של הזכייניות
ומה ממליצים רשת, קשת וערוץ 10? שהזכייניות ושאר שותפי התוכן יקבלו תשלום הולם מכל שחקן המשתמש בנכס העיקרי שלהם - התוכן המקורי אותו הם מפיקים, כאשר כאן הן רומזות למשל על גביית תשלום מ- HOTו-yes.
עוד בהמלצות: להסיר מגבלות החלות על פעילות הזכייניות בשוק התוכן – כאשר בפועל מדובר על אישור כזה או אחר של תוכן שיווקי בשידורי הטלוויזיה המסחרית. סעיף משמעותי נוסף מתייחס לאפשרות של הפלטפורמות הרב ערוציות לקבל אישור לשדר פרסומות, כאשר הזכייניות דורשות "לשמור על הבלעדיות בפרסום של הטלוויזיה שניתנת לצרכן בחינם".
- 3.בכיינים נמאסתם- תתחילו לשדר תכניות איכות (ל"ת)ישראלי 29/02/2016 22:35הגב לתגובה זו
- 2.שידרתם זבל מזובל בגלל זה אף אחד לא רוצה אתכם (ל"ת)משה ראשל"צ 29/02/2016 18:49הגב לתגובה זו
- 1.חבורת בכיינים חסרי יכולת (ל"ת)דני 29/02/2016 15:43הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
