עטרה בילר
צילום: צילום מסך
ניתוח קמפיין

בזמן שלאומי ופועלים רבים על הדיגיטל - ביהב מעריכים את הלקוח ובבינלאומי ממשיכים במאסטרפיס

בנק יהב עלה עם פרסומת חדשה שאומרת דבר נהדר - לפני הכל אנחנו אנשים עובדים - מזכיר מאוד קמפיין מיתולוגי מארה"ב. בבינלאומי עושים עם אסי כהן צעד נוסף ומוכיחים שוב אומץ רב עם הומור עצמי משובח 
עטרה בילר | (5)
במציאות הנוכחית, כששני הבנקים הגדולים מתקוטטים על מה פירוש בנק דיגיטאלי - כזה שיש לו סניף חללית לפני שיגור, או כזה שאין לו חללית והוא מזכיר לנו שדיגיטלי זה להעביר כספים מרחוק, אז הבנקים הפחות גדולים מתפנים לעבודת קודש. כלומר לפלרטט עם הצד האנושי של הלקוח. בנק יהב החליט לספח לעצמו את המילה "מעריכים אותך" או יותר נכון - את עבודתך. הבינלאומי הראשון ממשיך לעשות מאסטרפיס מ"משקיעים" בך. נתחיל דווקא בבינלאומי שממשיך להפגין נאמנות ל-3 עקרונותיו. האחד הוא קונספט ההשקעה. השקעה פיננסית והשקעה אנושית. השני - אסי כהן שניכר עליו שהוא נהנה מהתפקיד בבינלאומי לא פחות ממה שהבינלאומי נהנה ממנו. והשלישי - ההומור העצמי שמתקרב להתאבדות מבחינת האומץ. כמובן שהעקרון השלישי הוא הכי מעניין. להשקיע בלקוח זה לא העיקר וגם הבינלאומי יודע את זה. אמרו את זה קודם ויגידו את זה שוב ושוב. אסי כהן הוא נכס אבל לא רק של הבינלאומי. האומץ חסר הפחד שהבינלאומי מבטא הוא נכס צאן ברזל. פרסומת אחר פרסומת אנחנו נחשפים לקומדיות של טעויות שלומיאליות בין אם מדובר בדמות של ה"מתחרה" הפאטתי של הבינלאומי ("בנק אימפריה/ השקעות בלֵבֶד").   
או בין אם מדובר בפרסומאי הכושל. למשל  
או למשל   
רובם ככולם מציגים ג'ינגליסט חסר מודעות לעצמו ונעדר כל מקצועיות או כשרון - או אילתור על רעיון ההשקעה או יועץ ההשקעות (שמגיע אליך הביתה) ובכולם, כצפוי, הגיבור פאטתי ומסמן את ההיפוך הגמור של ערכי המותג "הבינלאומי" ושל לקוחותיו. בסדרת רשת חדשה (המדיום היותר נכון לייצר בימינו אלה תוכן מותגים) שעושה פרובוקציה בערוץ המסחרי, אנחנו עדים לדור חדש ורענן של קונספט ה'פרסומאות העלובה'. הפעם אסי הוא איתן פרצלינה, מנהל חדש של בית דפוס שכידוע לכולנו - מצוי בתחתית שרשרת המזון הפרסומאית. ובכל זאת, למרות שהוא מקבל הוראות ממשרד הפרסום ולמרות שמדובר רק בהדפסה של צירוף מלים בודד "משקיעים בך" - הוא נכשל. חסרה האות יוד. בפרק הראשון המכונה "הטעות" אנחנו עדים לדרמה מעוררת תיעוב בה חוסר המודעות של איתן יחד עם חוסר המקצועיות שלו וחוסר ההבנה לגבי מקומו לוקחים את אקט ההתאבדות של הבינלאומי לשיא חדש.  
איתן מזהיר את המעצבת (לה הוא קורא מזכירה) שלא תפתח עליו קראש למרות שלנו ברור שאין לו גרם כאריזמה, והוא מנסה לשכנע את הלקוח שאפשר בלי ה'יוד' החסרה רק כי כבר הודפסו 8000 עותקים של הפוסטר. מביך ולכן קיצוני ומצחיק. הפרק השני אגב קרוי ה"חתונה" וכותבת שורות אלו כבר מחכה לו בקוצר רוח. לדעתי ברור מדוע מגיע לבינלאומי צל"ש על אקט הגבורה הזה שכל כולו מתגרה בגורל. להגיד "אנחנו לא יודעים לעשות פרסומות, יש לנו חבורה של ג'ינגליסטים, פרסומאים. קואוצ'רים (כן גם כזה היה לנו) ומנהלי בתי דפוס - שלא מבינים מהחיים שלהם, אבל יש דבר אחד שאנחנו לא מאבדים איתו לרגע קשר עין - הלא זה ההשקעה בלקוח" - זה אומץ וזה אומר שהלקוח של הבינלאומי חייב להיות מתוחכם, מפוצץ בבטחון עצמי וכנראה גם בכסף - וכל מי שלא - לא. ואם זה לא נרטיב אז אני לא יודעת מה כן. לצד הבינלאומי עלה בנק יהב עם פרסומת חדשה שאומרת דבר נהדר. לפני הכל אנחנו אנשים עובדים. הכסף שאנחנו מרוויחים בעבודתנו אינו אלא סמל להערכה שמופנית כלפינו. אלא ששכחנו את זה והכסף הפך מנוכר וסתמי. במיוחד בעיני הבנקים. בנק יהב מחזיר אותנו לנקודת ההתחלה בה אנחנו אמורים להביע הערכה אנושית זה כלפי עבודתו של זה. הוא פותח זרקור על הרגע בו אפשר לבחור להתייחס לקולגה או לכפוף כאל 'מספר' או, לחילופין, כאל אדם שיש להעריך אותו. בנק יהב מעריך את עבודתנו וככזה הוא למעשה מבטיח להתיחס באותה הערכה לכספינו שהרי מה הוא כספינו אם לא תרגום של הערכה לגשמיות?    
הסרטים של יהב מציגים עולמות עבודה שונים בתוכם הסתגלנו לקלישאות. למשל קפטן של מטוס שפוקד על טייס המשנה שלו, מנתח שפוקד על אחות חדר הניתוח ומאמן נבחרת כדורסל שגוער בשחקנים ומוריד להם הוראות. קובי מימון שמסמל את יהב מתערב בסיטואציות ומראה ל'בוסים' השונים שהם וויתרו על הפן האנושי המפרגן והפכו רובוטים בדיוק כפי שהם מתיחסים לאנשים שלהם. כמובן שהמטאפורה ברורה. יהב נחלץ מהרובוטיות הזו וכולנו רוצים בנק שעשה את הצעד הזה ופיתח כזו השקפת עולם. הבעיה היחידה שיש לי עם סרטי יהב היא שאני מכירה את הקונספט הזה מקמפיין לא חדש שעשה בזמנו בנק LaSalle בארה"ב. Before there is money - אומר לנו הקריין - there is work. הפרסומות מראות בעלי מקצוע בעבודתם - רובם ככולם נקלעים יום יום למצבים סיזיפיים שמאתגרים אותם. אנחנו בבנק 'לה-סאל' מבינים עד כמה קשה לך להביא את הדולר הביתה (ואלינו) ולכן חשוב לנו להגיד שאנחנו מעריכים את העבודה הקשה שלך. The bank that appreciates your hard work.  

LaSalle Bank "Teacher" from John Carstens on Vimeo.

LASALLE BANK - RECEPTIONIST from Rob Leggatt on Vimeo.

האסטרטגיה הזו היא בחירה מאד חכמה למותג בנקאות, לרבות בנק יהב שעולם בעלי המקצוע יושב ב-DNA שלו מאז ומעולם. נושא ההערכה לעבודה יותר מעניין מ'בנקאות לכולם', ואפשר למנף אותו למקומות מעניינים שמחברים בין וותק או הצלחה בעבודה - לבין מוצרים ושירותים בנקאיים. מאידך חבל שנעשה משהו דומה אם כי בזמן ובמקום אחר.  

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    נו באמת?!?! 29/12/2015 16:37
    הגב לתגובה זו
    לאומי משקיע- באייס שיפרגנו, יהב מעריכים- שמצאת פרסומת כאילו דומה מלפני מאה שנה, ופועלים- כמוכם, אין מה להגיד.
  • 3.
    אסטרטג הבית 29/12/2015 15:55
    הגב לתגובה זו
    המאמר שלך, כמו אלו לפניך, כתובים היטב ומאירי מחשבה אבל אשמח אם תתייחסי לבעיות האסטרטגיות של שני הקמפיינים האלו: 1. הבינלאומי הפיק פרסומת מאוד קריאיטיבית ומאוד מצחיקה בעיניי. גם אין לי שום בעיה עם חוסר הפולטיקלי קורקט. רק מה, האמירה ריקה מתוכן. מה זה אומר שהם ״משקיעים בך״? בדיוק כמו בקונספט ה״יצירתי״, אין להם שום תוכן מוצרי שתומך בקונספט ולכן הפרסומות המצחיקות והמשקיעות, לא מצליחות לעשות את העבודה. 2. בסדרה של יהב אכן יש תובנה יפה וקריאייטיב מצוין אבל שוב, כשהבנק לא מצליח לתמוך בה מוצרית ולא מציע בסופה שום בידול שמראה איך הוא כבנק תומכים באנשים העובדים ואז שוב, אנחנו נשארים עם אמירה בלבד ובימינו, זה עלול שלא להספיק.
  • עטרה 29/12/2015 17:16
    הגב לתגובה זו
    ברור שהבינלאומי מתאבד גם כתבתי את זה. הוא אומר אמירה אחת כבר 10 שנים. אולי 7 שנים. הוא מאמין שזה ייצר בהירות על רקע הבלה בלה של הבנקים האחרים. יש פה יותר אקט ופחות תוכן. לגבי יהב - היות שאני מנתחת את היריית פתיחה אמרתי את שלי - הכוונה מעולה ומבודלת. הביצוע פחות כי זה דומה למשהו שכבר נאמר ונעשה. לגבי המשך דרכו של יהב והאם יפרע את ההבטחה או ימשיך להבטיח על ריק - up to them ומהבחינה הזו אתה צודק
  • 2.
    אסי 29/12/2015 15:15
    הגב לתגובה זו
    לפחות בנק לאומי ופועלים יוצאים בשירותים חדישים שלא קיימים כיום בבנקים אחרים .... לא ברור מה הבינלאומי בה למכור או להציג. שיפסיק להעלות קמפיינים מצחיקים ויתחיל להשקיע בשירותים חדישים ללקוחות
  • 1.
    דוד 29/12/2015 15:07
    הגב לתגובה זו
    קמפיין מיתולוגי??!!!
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.