אביב גפן
צילום: בוצ'צ'ו

למי שייך חושף הפדופילים? TOM תובעת את בזק בינ"ל ב-2 מ' ש' בגלל קמפיין עם אביב גפן

ספקית האינטרנט הבטוח שעבורה הוביל גפן מהלך פרסום תובעת את בזק בינ"ל לאחר שזו השתמשה בשמו בקמפיין גוגל. לטענתה "בזק בינ"ל עשתה שימוש אסור בשמו של גפן לצורך קידום שירותיה"
משה בנימין |

בשבוע האחרון עלה הזמר אביב גפן לכותרות, לא שהוא סובל מחוסר חשיפה, אלא שהפעם הסיבה היא קמפיין פרסום לחברת TOM המשווקת אינטרנט בטוח לילדים - אותה הוא מייצג כפרזנטור - שבמסגרתו עזר הזמר לאתר ולתפוס פדופיל ברשת. הבוקר (יום ב') הגישה TOM תביעה כנגד חברת בזק בינלאומי, על סך 2 מיליון שקלים לאחר שלטענתה זו האחרונה עשתה שימוש בשמו של הזמר בליווי הכיתוב "חושף פדופיל" בקמפיין גוגל ברשת. 

בסרט "עולם חדש" שנוצר במסגרת הקמפיין של חברת TOM, יצא גפן תחת הזהות הבדויה "סתיו", למסע בנבכי הרשת, מתוך ניסיון להבין מה המשמעות של להיות ילד או ילדה בני 13 בישראל 2015. הסרט זכה לתהודה רבה, סוקר באמצעי התקשורת וייצר לחברת TOM חשיפה רבה בשווי מיליוני שקלים. 

 

ב-TOM טוענים כי "בזק בינלאומי החליטה לעשות שימוש בחשיפה הגבוהה של הקמפיין כדי לנתב את חיפושי הגולשים עבור שירות הסינון שמפרסם גפן - אליה. החברה פרסמה מודעות עם הכיתוב "אביב גפן חושף פדופיל – bezeqint.co.il", ויצרה מצג שווא לפיו אביב גפן הוא הפרזנטור של בזק. לצורך הדוגמא, הדבר דומה למצב שבו חברת משקפי השמש "אירוקה" תיצור פרסומת עם בר רפאלי".

 

גולשים שחיפשו בגוגל את צירופי המילים "אביב גפן עולם חדש" (שמו של הסרט) או "אביב גפן תופס פדופיל" קיבלו בעמוד הראשון של התוצאות, בשורה הראשונה ובאופן בולט, כתוצאה ממומנת של גוגל את המודעה של בזק בינלאומי. 

בכתב התביעה של TOM כלפי בזק בינ"ל נכתב: "בפעולותיכם הנ"ל, הסטתם באופן מכוון צרכנים שביקשו לרכוש את שירותיה של מרשתנו ו/או ביקשו להתעניין בסכנות רשת האינטרנט והדרכים להתגונן מפניהם כפי שתוארו בסרט שמרשתנו השקיעה והשתתפה בהפקתו, והפניתם אותם שלא כדין אל האתר שלכם לשם קידום האינטרסים המסחריים שלכם, תוך שאתם מבקשים ליהנות מהשקעותיה הכספיות ומאמציה הציבוריים של מרשתנו. פעולותיכם המתוארות לעיל מהוות עוולות מסחריות של התערבות לא הוגנת ו/או גניבת עין ו/או תיאור כוזב וכן התעשרות שלא כדין, הטעייה אסורה בניגוד לחוק הגנת הצרכן ושימוש בשמו של אדם לשם עשיית רווח בניגוד לחוק הגנת הפרטיות".

נכון להיום, חיפוש בגוגל של צמדי המילים האלא מוביל אמנם לתוצאה ראשונה של וממומנת של בזק בינלאומי (ולאחריה תוצאה ממומנת של חברת TOM) אך זו מנוסחת אחרת, ללא שימוש בשמו של גפן.

בחברת TOM טוענים כי בזק בינ"ל שינתה את נוסח המודעות לאחר שנודע לה על כוונת TOM לתבוע אותה. יריב פאר, מנכ"ל TOM: "אני שמח על ההד התקשורתי העצום של הקמפיין שמוביל אביב גפן עבור החברה ועל המודעות ההולכת וגוברת בקרב הורים לסכנות ברשת. תחרות היא אלמנט בריא בתחום שלנו ואני גאה על כך שהצבנו רף חדש. עם זאת, לא ייתכן שבזק בינלאומי תנסה להשתמש באופן כה בוטה בנכסים תקשורתיים של חברת TOM ותטעה את הצרכנים המבקשים את השירות המתקדם בתחום, לצורך שמירה על ילדיהם".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

שירותי הפרסום במנועי החיפוש של הגוגל הם אחד מהכלים ששולטים בפרסום הדיגיטלי מסביב לעולם. קידום מסחרי המבוסס על מילות חיפוש פופולריות כגון השם "אביב גפן" לטובת מודעות מתחום המוסיקה, לדוגמה, הוא לא דבר חדש. על פניו נראה כי בחברת TOM מלינים בנוסף לבזק בינלאומי, גם על שיטת הפרסום של גוגל, וכאן מדובר כבר במגרש משחקים אחר שהתוצאה בו ידועה מראש, לטובת גוגל. עם זאת, הטקטיקה של בזק בינ"ל והדרך בה הציגה את תוצאת החיפוש עשויה לעמוד לטובת TOM בבית המשפט.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיותאור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיות

שובו של הפריים טיים

אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד. 


שובו של הפריים טיים

אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים. 

מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר  "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים. 

אור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיותאור ראשון. קרדיט: רשתות חברתיות

שובו של הפריים טיים

אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד. 


שובו של הפריים טיים

אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים. 

מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר  "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.