עידית הראל שמש
צילום: יח"צ
טור

טור תגובה לעטרה בילר: "פרסומת קרולינה למקה סוללת דרך לצריכת זנות"

מנהלת המכון למאבק בזנות בתגובה לעטרה בילר על פרסומת קרולינה למקה. "לא יודעת אם עטרה ביקרה במועדון חשפנות אבל המציאות שם אכזרית"

דבריה של עטרה בילר בגנות "הפמיניסטיות" מסיתה ופוגענית. כפי שעטרה מביעה את מחאתה על הקריאות להורדת הפרסומת, כך גם ראוי שישמע הקול ההפוך. זו הפריבילגיה שמעניקה לנו הדמוקרטיה ומימוש הזכות הזו, לא הופכת אותנו למתלהמות, מתנפלות או נרגנות.

זאת ועוד ההתייחסות הפוגענית "לפמיניסטיות", גובלת בהסתה, מאחר ונאמרת בנימה רווית שנאה. פמיניזם עוסק בשוויון הזדמנויות לנשים ובקידום מעמדן, שתי מטרות שאני בטוחה שעטרה וכל הציבור כולו נהנים מהם בתחומי חיים רבים מאוד. האם עטרה אינה מאמינה בערכים אלו?! האם יש בקרבנו א/נשים שאינם פמיניסטים?!

אותן "פמיניסטיות" הן נשים (וגם גברים) המקדישים את חייהם לקידום נשים מוחלשות, פגועות ומנוצלות. כשאנחנו מטפלות ומשקמות נשים, תמיד בתקציבים מינימליים, מקדישות את חיינו וחיי משפחותינו - זה בסדר, יש מי שעושה את "העבודה", אבל אם אנחנו רואות שהמאמצים הרבים אותם השגנו ביזע ובדמעות, נמעכים באבחה על ידי פרסומות כמו הפרסומת של חברת המשקפים המדוברת, ומוחות על כך, אז אנחנו הופכות למתלהמות ומתנפלות?!

ולעצם העניין, עטרה כותבת: "במקרה הזה הזרם הפמיניסטי מדכא חופש ולא מקדם אותו. איך אפשר בכלל לחשוב שריקוד המוט של בר רפאלי העצמאית והדעתנית קשור בכלל להחפצת גוף האשה כאובייקט מיני מנוצל?"

אני לא יודעת אם אי פעם עטרה ביקרה במועדון חשפנות, אבל המציאות שם קשה ואכזרית. הריקוד על העמוד הוא רק "תפאורה". הנשים שם נדרשות לשבת על ברכי הלקוחות ולבצע לאפ דנסינג שמשמעותו להתחכך באיבר מינו של הגבר כאשר הוא רשאי לגעת בכל הגוף חוץ מבואגינה. הוא נוגע בחזה, בישבן בירכיים, איפה שירצה. כל זה נמשך שתי דקות תמורת עשרים שקלים.

בשביל לראות את ה"הכסף הגדול" שהבטיחו לה, היא צריכה לשבת על עשרות גברים. מציעה לכל אחד/ת לנסות לדמיין את עצמה/ו בסיטואציה כזו.

זאת ועוד, הן מבצעות מין אוראלי וישנם מקומות שמתקיימים אקטים מלאים. תגידו: "היא סטודנטית שבחרה בזה", אבל זו לא המציאות, 90% מהנשים שנשאבות לזנות חוו התעללות מינית בילדותן. בשביל לשרוד את הפלישה הקשה הזו לגוף נשים בזנות במועדוני חשפנות מפעילות מנגנונים דיסוציאטיביים (ניתוק) שהורסים את נפשן ומקרבים את השימוש בסמים.

העובדה שריקוד על מוט הפך לענף ספורט, אינה קשורה לדיון כי מה שחשוב הוא הקונטקסט הכללי. הפרסומת לא מציגה את הדוגמנית בבגד גוף בסטודיו כשחברותיה לאימון מביטות בה מזיעה על העמוד, הסיטואציה היא ריקוד ארוטי לעיניו של גבר. זו סצנת מועדון חשפנות, שסוללת את התודעה הציבורית לצריכת זנות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

החופש שאותי מעניין הוא לא החופש של צרכני הזנות, אלא החופש של הנערים, הנערות, הנשים והגברים הלכודים בזנות. לא מגיע להם להיות שם. פרסומת כזו מניחה עוד לבנה בחומת הלגיטימיות של צריכת זנות, מה שישאיר את הנשים בגיהינום שהן נתונות בו.

הכותבת עידית הראל שמש היא מנהלת מכון תודעה - למאבק בתופעת הזנות, יוזמת מכתב המחאה החתום על ידי ארגונים לזכויות אדם להסרת הפרסומת

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בר...ברת מיותרת (ל"ת)
    אלי 03/10/2014 12:39
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הלכת רחוק. 23/09/2014 14:19
    הגב לתגובה זו
    רחוק מדי. ואם את חושבת שפרסומתאחת תהרוס את חינוך ילדייך אז: א. אין לך בכלל אמון בהם. ב. כדאי שתפסיקי לנסות לחנך, כי זה לא ממש מחזיק מים.
  • 4.
    KO 21/09/2014 15:10
    הגב לתגובה זו
    בר רוקדת על עמוד זה בסדר, הדוגמא של מועדון חשפנות אפשר לכתוב על הרבה דברים (חשפניות משתמשות בליפסטיק ושמלת מיני, אז בו לא נראה גם את זה), הבעיה היא בפואנטה של הסירטון, אם היו עושים בחורה מכוערת ניחה, אבל הבחורה אולי שמנמנה אבל בהחלט נאה. ולכן העיניין כאן הוא לא פמיניזם, העיניין הוא שרזה = יפה ושמנמן = מכוער (הבחורה שמנמנה, לא דבה)
  • 3.
    יואב 21/09/2014 09:51
    הגב לתגובה זו
    מה הקשר לזנות? זאת הבעיה של הפרסומת העלובה הזאת? זאת פרסומת שלועגת לנשים שמנות, פרסומת שמציגה אותן כפגומות, ככאלה שרק עיוורים יכולים להמשך אליהן. זאת פרסומת שתגרום לבת שלכם לפתח אנורקסיה, זאת פרסומת שגורמת לאשה שלכם או לאחותכם להסתובב עם דמוי עצמי נמוך. אז באמת לא צריך למתוח את זה עד לעידוד לזנות, זה לא שם וזה מסיט את הדיון למקום לא נכון. חבל שיש מפרסמים שמאשרים כזאת פרסומת עצוב שבתעשיה שלנו יש עדיין משרדים שמעזים לעלות כזה דבר, מקווה שכל מי שעובדת שם מתביישת שזה מה שיצא מהמשרד הזה.
  • 2.
    את מקשיבה לעצמך? 18/09/2014 18:45
    הגב לתגובה זו
    הריקוד באיזו פרסומת מעפנה של של כמה שניות מעודד זנות? זה נשמע מגוחך ומופרך. המאבק בזנות הוא ראוי שלעצמו אבל לא צריך לקפוץ על כל סצינה בפרסומת כדי לקבל חשיפה. המאבק הראוי הופך למופע יח"צ מטופש שמוציא גם את מובילות המאבק כצדקניות ומוסרניות.
  • n 21/09/2014 12:48
    הגב לתגובה זו
    אוקיי. חשפנות זוהי תעשיית מין. כמו זנות. תעשיית מין היא אלימה, משפילה ויותר חשוב, הבסיס של התעשייה הוא התעללות. וכדאי לתמוך במאבק בזנות לאור מה שקורה בעולם, והיות כל אישה בסכנה יומיומית רק מגלל שהיא אישה. זה לא צדקנות זוהי הכרה שהמציאות של היום לא בסדר בקטע הזה
  • 1.
    בלי דמגוגיה, הפרסומת פשוט צוחקת על נשים שמנות (ל"ת)
    וזהו 18/09/2014 16:43
    הגב לתגובה זו
  • G 29/09/2014 09:48
    הגב לתגובה זו
    מחפיצה נשים, לועגת לשמנות ובכלל קריאייטיב מיושן להחריד ובימוי נורא.
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח

מבחינת מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות כאן11 ורשת ממשיכות להיחלש, קשת וערוץ 14 מובילות; בפריים טיים המתכון המנצח אכן ניצח והריאליטי-מוזיקה-אירוויזיון היה בראש

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר בסטטוס קוו, למרות שחדשות 13 נחלשו שוב, אחרי תקופה שבה הראו התאוששות מסוימת. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.5% רייטינג ו-353 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-197 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 4.3% רייטינג ו-106 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 2.7% רייטינג בלבד ו-69 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התוכן המקורי היחידי שעלה בפריים טיים היה "זהו זה" של כאן11, אבל מבלי להיכנס להשוואות לגבי הגירסה העדכנית של התכנית המיתולוגית, היא היתה במקום האחרון, בפער רב, עם 3.6% רייטינג ו-79 אלף צופים בלבד. במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 15.6% רייטינג ו-406 אלף צופים. אחרי מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8%, אך יחסית מעט צופים (181 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 224 אלף צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 7.9%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.3% ו-80 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השלישי, עם 1.7% רייטינג ו-31 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השני עם 2.3% רייטינג ו-67 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 3.5% ו-73 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 2% ו-44 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.4% ו-25 אלף צופים. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-209 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-127 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.5% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 8.7% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 5.3% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5% ו-145 אלף צופים.


הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח

מבחינת מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות כאן11 ורשת ממשיכות להיחלש, קשת וערוץ 14 מובילות; בפריים טיים המתכון המנצח אכן ניצח והריאליטי-מוזיקה-אירוויזיון היה בראש

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר בסטטוס קוו, למרות שחדשות 13 נחלשו שוב, אחרי תקופה שבה הראו התאוששות מסוימת. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.5% רייטינג ו-353 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-197 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 4.3% רייטינג ו-106 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 2.7% רייטינג בלבד ו-69 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התוכן המקורי היחידי שעלה בפריים טיים היה "זהו זה" של כאן11, אבל מבלי להיכנס להשוואות לגבי הגירסה העדכנית של התכנית המיתולוגית, היא היתה במקום האחרון, בפער רב, עם 3.6% רייטינג ו-79 אלף צופים בלבד. במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 15.6% רייטינג ו-406 אלף צופים. אחרי מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8%, אך יחסית מעט צופים (181 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 224 אלף צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 7.9%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.3% ו-80 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השלישי, עם 1.7% רייטינג ו-31 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השני עם 2.3% רייטינג ו-67 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 3.5% ו-73 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 2% ו-44 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.4% ו-25 אלף צופים. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-209 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-127 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.5% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 8.7% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 5.3% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5% ו-145 אלף צופים.