המבצע שאיחד את העם: הצבא חובק ע"י התקשורת החרדית - ובעיקר האתרים
כל מי שנחשף לתקשורת החרדית בשנה האחרונה, לא יכול היה שלא לשים לב לשינוי ברטוריקה ולשפה הקשה ולביטויים הנחרצים שהתפרסמו מעל גבי העיתונים, השבועונים וגם אתרי האינטרנט, כנגד מוסדות השלטון - הממשלה וצה"ל בתוכם. ביטויים אלו הלכו והחריפו ככל שעבר הזמן, ואולי אף בצדק.
הימים היו ימי החוק לשוויון בנטל, או בשפה החרדית - "גזירת גיוס בני הישיבות", ומטבע הדברים המגזר חש מאוים ממה שנדמה היה בעיניו כניסיון כפייה ושכנוע. הקרע בין הציבור החרדי לשלטונות ולממסד הצבאי, נראה היה כבלתי נמנע והדבר בא כאמור לידי ביטוי בכל אמצעי וכלי המדיה השונים. כתבות ומאמרים פובלציסטים תקפו בעקיפין ואף ישירות את צה"ל "המנסה לכפות חובת גיוס על בני הישיבות", ואף "מאיים" חלילה להשליכם לכלא באם לא יעשו כן ויענו לדרישותיו.
בשבועות האחרונים התהפך המצב. הכל החל בתחושת הסולידריות שאפיינה את החברה הישראלית במהלך ימי התפילה לשלומם של 3 הנערים החטופים. המקרה המזעזע איחד את עם ישראל לשבטיו וגם לתקשורת החרדית החלה "לחבק" את בני המגזר הדתי-לאומי, למרות התהום האידיאולוגית הפעורה בין הצדדים. האחדות וליכוד השורות המשיכו כמובן גם בהמשך עם תחילתו של מבצע צוק איתן בעזה והדאגה והתפילה לשלומם של הלוחמים, הפכה לנחלת התקשורת החרדית כולה.
כמו במרבית המהלכים התקשורתיים בשנים האחרונות, גם במקרה זה מי שהיו ראש החץ שהובילו את שינוי הגישה היו אתרי האינטרנט החרדיים, שמתחילת הלחימה יצאו בקריאה מיוחדת לגולשים להתפלל ולומר פרקי תהילים למען הצלחת המערכה הצבאית ולשלומם של החיילים. בהמשך "נגררו" שאר כלי התקשורת החרדיים ואימצו ברובם קו דומה, כאשר לראשונה פרסם השבועון משפחה תמונות של הלוחמים שנפלו במבצע.
במהלך ימי הלחימה, הצטרפו עוד ועוד מהציבור החרדי לקהל הגולשים על מנת להתעדכן במידע על הלחימה בעזה - מה שמלמד על עוצמתה של המדיה האינטרנטית גם בציבור החרדי. ההובלה הייתה משמעותית במיוחד, הן לאור העובדה שלעיתים, וכפי שקורה גם בתקשורת הכללית, עד שהספיקו העיתונים היומיים לדווח על המתרחש בגזרת הלחימה בדרום, הכותרות כבר הפכו לבלתי רלוונטיות, והן בהובלת קו חדשני ומקורי המאחד ומלכד את עם ישראל לכל שבטיו וגווניו, המדגיש את הביחד על פני המפריד ואת החיבור על פני הניתוק.
כשבמקביל מרבית מקהל הגולשים הנמנה על הציבור הכללי בישראל, בחר אף הוא להתעדכן על הלך הרוחות בציבור החרדי דרך האתרים השונים שלעיתים אף הקדימו בדיווחים חדשותיים את מתחריו בכלי התקשורת החילונים.
גם בגזרת הפייסבוק האתרים החרדיים צברו עשרות אלפי לייקים בתקופה האחרונה. תמונות של לוחמים נועזים עטורי תפילין הניצבים ליד הטנק, או של בחורי ישיבה הקוראים פרקי תהילים, כמו גם של מתנדבים חרדיים המחלקים סלי מזון לתושבי הדרום, זכו לעשרות אלפי שיתופים ותגובות אוהדות.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
כולנו תקווה שישראל תנצח את המערכה ותביס את אויביה, אולם מי שכבר ניצח בבירור במלחמה זה האינטרנט החרדי. מי שלא האמין יכול היה להיווכח.
ישראל כהן הוא עיתונאי באתר החרדי 'כיכר השבת'
- 5.אחד שיודע 31/07/2014 17:42הגב לתגובה זובכך שגם בציבור החרדי כיום האתרים הם אלו שמובילים
- 4.טוב מאוד, (ל"ת)ניסים 31/07/2014 14:43הגב לתגובה זו
- 3.שטויות. שילכו לעבוד (ל"ת)31/07/2014 14:14הגב לתגובה זו
- 2.נחמי 31/07/2014 13:17הגב לתגובה זועם מרבית הדברים
- 1.טור חזק ביותר (ל"ת)מוטי מילר 31/07/2014 13:17הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
