לשמור על הסביבה זה הישראלי החדש: מהפכת המחזור בישראל ב-3 צעדים
מגיל שנתיים ועד היום קולה של אמא מהדהד בראשי בכל רגע בו קיימת בי תחושת צמא. "תשתה", "מה שתית היום", " אתה יודע כמה חשוב לשתות!?". כן כן, אתם צודקים - הייתי מאותם הילדים שהסתובבו כל יום עם בקבוק מים צמוד וחס וחלילה אם ההורים היו מגלים שהמים לא צמודים אלי. זה נחרט בי כל כך חזק שעד היום אני מקפיד על כך ויתרה מכך אני ממוקד בנושא השתיה מול ילדיי. אז כן, חשיבות השתייה יושבת בי חזק, אבל להיכן היו הולכים בקבוקי השתייה בהם עשיתי שימוש? האם הייתי ממחזר?
דבר אחד ברור, אני הדור שלא גדל ולא התחנך על שמירת איכות הסביבה, גם מתוך עצלנות וגם מתוך חוסר מודעות לזיהום אויר ומחזור בפרט. אנו הקהל המבוגר לא הצביע ברגליים ולא נטל חלק במאמץ.
היום כאב אני מתבונן על ילדיי וחש מהפך בלתי רגיל שחל בהם בכל הקשור להתנהגות ממחזרת. היום - הילדים שלי מחנכים אותי איך נכון להתייחס לסביבה ואיך לשמור על כדור הארץ . התנהגות לא ממחזרת מול הילדים נתפסת כלא נורמטיבית. אבל, מה קורה כאשר אני עם עצמי?
איך הפכנו להיות מדינה ממחזרת? או במילים אחרות, מה הסיפור של המחזור?
עשייה חברתית
לפני יותר מעשור הוקם במדינת ישראל תאגיד אל"ה בראשותה של נחמה רונן. התאגיד הציב לעצמו מטרה ברורה: לשמור על איכות הסביבה על ידי מחזור והחזר פיקדון לציבור על מיכלי שתייה. התאגיד הבין שאת השינוי יש לעשות מבפנים ובכך פותחו תכנים חינוכיים רבים העוסקים בתהליך וחשיבות המחזור, קמפיינים עיתונאיים וטלוויזיוניים וחשוב מכל פעילות רבה בשטח.
חינוך, אמונה והתמדה
במהלך השנים האחרונות נפרסו 20,000 מיחזוריות ומתקני איסוף, עשרות משאיות ברחבי הארץ יחד עם פעילות ועשייה במוסדות חינוך שונים. כך, בצעדי ענק הצלחנו למקם עצמנו בין המדינות המובילות במחזור מיכלי שתייה אל מול ארה"ב ואירופה שהיו נחשבות עד היום למעצמות המחזור.
כחלק משיווק התכנים והניסיון לחנך את הדור הצעיר אנו עדים לפעילות שנתית בה מתקיימות תחרויות עירוניות בין בתי ספר וגני ילדים אשר בסופן מוכתר המוסד המנצח במעמד מכובד של השר להגנת הסביבה ובסופו של יום הרווח של הציבור נקי: הצלחתן של פעילויות אלו מתבטאת בכך שבשנה האחרונה מחזרו התלמידים בבתי הספר מספר שיא של בקבוקים: 2.76 מיליון, אשר תמורתם קבלו בתי הספר סכום כולל של מעל 820,000 שקל דמי פיקדון.
בשנת 2003, השנה הראשונה לקיום הפעילות מוחזרו כ-1.4 מיליון בקבוקים, זאת לעומת השנה האחרונה, בה מוחזרו מעל 5 מיליון בקבוקים - עלייה של 270% בכמות האיסוף. סה"כ בקטגוריית מוסדות החינוך והקהילה, נכון לשנת 2013, מוחזרו 47 מיליון בקבוקים עבורם התקבל החזר בהיקף של כ-14 מיליון שקלים.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
שיווק נכון: קמפיינים
יחד עם פעילויות רבות הנעשות בשטח, נעשית פעילות פרסומית רבה, הן באתר אינטרנט ידידותי של הארגון אשר מהווה כמאגר מידע ופלטפורמה ליצירת קשר ויוזמה של אנשים פרטיים, ארגונים ומוסדות שונים, פעילויות עירוניות. ואיך אפשר להתעלם מהפרסומת המרגשת בה פונה אלינו הילדה המקסימה בבקשה למחזר: "שתית? נהנית? יאללה למחזורית...".
בשנה האחרונה הבין התאגיד שיש להרחיב את קהל המטרה לכיוון הקהל הבוגר על כל צבעיו. בימים הקרובים עולה קמפיין חדש, שמעמיד כל אחד ואחת מאיתנו אל מול דמויות הקרובות לליבנו מן ההווה ומן העבר: ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב בכדורגל, דנה אינטרנשיונל ו"חביתוש" הדמות האהובה והמוכרת מהטלוויזיה החינוכית, ובכך יוצר הזדהות חזקה.
לטעמי השימוש בדמויות אלו מהווה סמל נוסטלגי המייצר בידול שיווקי ומעמיד את כולנו, גם את הקהל הבוגר יותר אל מול הרגש המגביר את חשיבות המחזור. אם הם ממחזרים...אז גם אני מצטרף אליהם.
השלמת המהלך הנוכחי סוגרת את התמונה השלמה. התחלה בילדינו והטמעה של המחזור בהם כאזרחים טובים וכעת הפניה להורים באמצעות גיבורי התרבות שלהם. גם המבוגרים, בדומה לילדים, מוכנים כיום ללכת שלושה עד ארבעה צעדים מהבית כדי לתרום את חלקם הקטן לאזרחות הטובה באמצעות מחזור ושמירה על הסביבה.
הצלחת המהלך תבחן בשנה הקרובה אל מול גידול משמעותי בכמות הבקבוקים ובעיקר ברלוונטיות של הנושא בשיח הציבורי הישראלי.
הכותב אבי זיתן הוא יועץ שיווק ואסטרטגיה
- 1.המפצח 15/05/2014 16:31הגב לתגובה זונתחיל מתמיהה לפשר "הציטוט"המופיע לצד תמונתו של הכותב ("רשת האופנה ניסתה לשפר עמדות בגזרת המדיה מול גיתם...") - מה זה? ולכתבה עצמה: חבל שמי שמגדיר עצמו כיועץ שיווק ואסטרטגיה לא עושה שיעורי בית אלמנטריים - כמו למשל מי הקים את האיגוד הזה, מי הבעלים שלו היום, במה הוא עוסק ובמה לא (ולא במקרה) ומי מרויח מפעילותו. לא אכנס לתשובות - אלא אפנה אתכם לעובדה כי מוקמים היום ארגונים "מתחרים" (אסופתא ואחרים) שרק מוכיחים כמה הארגון הזה מושחת מיסודו. לך לעשות קצת שיעורי בית, מר זיתן, וחזור עם תוצאות ונתונים מהשטח,ולא עם מה שדחפו לך משרד יחסי הציבור ו/או המנכ"לית ומנהלת השיווק המתלקקת.
- גלי 18/05/2014 11:51הגב לתגובה זומאמר קצת מאכזב
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
