לתקע ושקע יש תינוק: מהפכה גאה או ספין של חברת חשמל?
לפני כמה ימים דווח כי גווידו ברילה, מבעלי מותג הפסטה הפופולארית "ברילה", נכשל בלשונו או התכוון לכך מלכתחילה, תלוי את מי שואלים, עת הכריז שהמותג "ברילה" ישתמש בפרסומיו אך ורק ב"משפחות קלאסיות", ובתרגום חופשי: לא יעניק בקמפיינים של המותג במה למשפחות חדשות, בעיקר חד מיניות.
ההערה גררה הכרזות מצד הקהילה הגאה כי תחרים את מוצרי "ברילה", ובתגובה פורסמה התנצלות מהירה מצדו, אולי כדי למזער נזקים. עד שיסלחו לו, כבר ניצל המותג המתחרה "ברטולי" את המומנטום, ופצח בסדרת מודעות Gay friendly, כדי לומר לקהילה הגאה "לא תצטרכו להפסיק לאכול פסטה.. שהרי אנחנו פה בשבילכם". יש לציין כי מדובר במותג שפנה בעבר לקהילה הגאה, ולמעשה אין חדש באסטרטגיה שלו.
ואילו כאן בבית אצלנו, הכריזה אתמול חברת החשמל על תוספת חדשה לזוג הפרזנטורים "שקע ותקע", שעד כה רק שמם עשוי היה לרמוז על העדפתם המינית, אם כי מעולם לא יצאו רשמית מן הארון. מתברר שנולד להם תינוק והם הפכו למשפחה, מה שנראה כפנייה ישירה ובלתי מתנצלת לקהילת הלהט"ב.
מדובר במהפכה. איננו מורגלים בדרך כלל בפרסום המכוון ישירות לקהילה הגאה מצד מותגים המצויים בתחרות, בוודאי שלא מצד מותג שהוא מונופול ממשלתי. למרות קווי הדמיון למדינה כמו איטליה (מדברים בדרך כלל על מזג דומה, ידידותיות וחום אנושי), שם, כמו אצלנו, חיות זו לצד זו, בשלום יחסי, אוכלוסיות שמרניות למדי לצד אוכלוסיות פתוחות, חילוניות וידידותיות לקהילת הלהט"ב, אך כאן גם מסתיימת ההקבלה.
תקע, שקע והתוספת החדשה למשפחה
בעוד שבאיטליה כמו במדינות מערביות רבות, אסטרטגיית הפנייה לקהילת הלהט"ב היא חלק בלתי נפרד מן האסטרטגיה המותגית, וחלק בלתי נפרד מתוכנית השיווק השנתית של כל חברה, אצלנו הפנייה לקהילה נעשית, אם נעשית, באמצעי מדיה המיועדים לה ספציפית, חס ושלום במדיה הכללית. משמע הם מגזר העומד בפני עצמו.
האם זו החלטה מותגית נכונה?
האם ייתכן שמותגים חוששים להראות בפרסום משפחה חד מינית, כדי שלא לפגוע בצרכנים שמרנים ולהכעיסם? ברור מאליו. להבדיל מארה"ב וממדינות גדולות נוספות, בישראל קהילת הלהט"ב עשויה להיתפס כנישתית, ולכן אינה אטרקטיבית דיה מבחינה מסחרית.
בנוסף, הצגת הקהילה במדיה המיועדת לקהל הרחב יכולה להיתפס כפרובוקציה, ותכעיס גורמים שמרניים, עד כדי "הברחת" הקהל הנאמן למותג. "מי צריך את כאב הראש הזה.." יגיד כל מנהל שיווק. סכנה אמיתית.
אך בעולם כבר הבינו שפנייה לקהילה הגאה בכל אמצעי המדיה, ולא במדיה ייעודית ללהט"ב היא אסטרטגיה נכונה וכדאית. מותגים מסורתיים משלבים דרך קבע בפרסומיהם משפחות חד מיניות, וסיטואציות שונות מחיי צעירים וצעירות המעדיפים את בני מינם. כך למשל המותג הוותיק "היינץ" אינו מהסס להציג שני אבות (לאחד מהם הילדים קוראים "אימא") בסרטון המציג את טעמי הרטבים החדשים שלו.
הצגת משפחות אלטרנטיביות או חדשות, הפכה לנפוצה יותר ויותר, כאשר הסיבה המרכזית לכך היא ההכרה כי Gay friendly אינו מצב תפיסתי, המשקף התייחסות לאוכלוסיית הגאים, אלא לקבוצה רחבה הרבה יותר: לכל מי שקרוב לגאים ותומך בהם - המשפחה, החברים והקולגות לעבודה. מכאן שמדובר באוכלוסייה צרכנית שאינה קטנה כל כך.
באותו אופן ניתן לבחון את הכיוון ההפוך: העברת מסרים מהמדיה הכללית לאוכלוסיית הלהט"ב. האם קמפיין שעובד טוב במדיה הכללית, ומציג את המשפחה המסורתית יעבוד טוב בקרב אוכלוסיית הגאים? סביר להניח שלא, וכמו כל פנייה מותגית המתייחסת באופן ייעודי למגזר ספציפי, יש צורך בניסוח מסר רלוונטי וממוקד, שיחבר את קהל היעד למותג.
אם כן, ברור שיש לגבש אסטרטגיה כלשהי עבור פלח הלהט"ב. מותגים עשויים לבחור להציג מסר מרוכך, על מנת שלא לפגוע בצרכנים שמרניים. שיטה ידועה היא שימוש בצבעי הקהילה, או בדגל הקהילה על מנת כדי לסמן לקהילה כי המותג הינו GF, מבלי להרגיז יותר מדי אוכלוסיות שדעתן אינה נוחה ממראה שני גברים מחובקים.
כך אוראו, מותג העוגיות הוותיק
מותגים אחרים, בעיקר בענפים השמרניים כמו ביטוח או בנקאות, חוששים לרוב לפנות לקהילה הגאה באופן ישיר, ומשתמשים במסרים עמומים.
כך ניתן לראות שני גברים מקבלים ייעוץ בנקאי. הם עשויים להיות שותפים עסקיים או בני זוג. אין לדעת. הפרשנות פתוחה לעיני המתבונן, ובוודאי שאינה מרגיזה את קהל הלקוחות ההטרוסקסואלי..
מולם נמצאים מותגים המשתמשים בעצם הפנייה לצרכנים גאים על מנת לומר לנו משהו על אישיותם שלהם: פתוחים, מתקדמים וחדשניים. המגמה ניכרת בקרב מותגי לייף סטייל, שמבקשים לייצר לעצמם דימוי מותגי רענן ומעודכן. המטרה ברורה. והקהילה הגאה? היא האמצעי. התירוץ.
מתוך הקטלוג של J C Penney
שלט חוצות של רשת טארגט
עכשיו, מה לחברת החשמל ולקהילה? חברת החשמל לא קורצת לקהילת הלהט"ב. אין לה שום סיבה. הם לא ייקבעו את גורל הרפורמה. התפנית הלא צפויה במותג באה לייצר שיח על יציאה מן הארון, ובכך לתרום לריענון הפרזנטורים הוותיקים, ואולי גם להשכיח מאתנו את דימוי "היד על השאלטר". לא יותר.
הכותבת היא יועצת למיתוג ולתקשורת שיווקית ומרצה
- 12.יפית 06/10/2013 22:19הגב לתגובה זובאמת מעניין לראות חברות ואפילו מסורתיות שלקחו את הנושא עד הקצה.לא טריוויאלי ובטוח מעורר שיחה. לגבי חברה החשמל קשה להאמין שהם באמת ייקחו את זה עד הקצה בכל חברה ממשלתית...
- 11.אפרתי 06/10/2013 08:28הגב לתגובה זואין לתאר את זה. אריק ובנץ יצאו מהארון, אז גם שקע ותקע... זה כל-כך לא מתוחכם בעצם והדיון הזה כל-כך גדול על המהלך האוטומטי של העתקה שעשו במשרד פרסום. עולם הפרסום הישראלי מתדרדר והולך
- 10.דיון רציני ומעמיק (ל"ת)א.מ 06/10/2013 07:26הגב לתגובה זו
- 9.עמרי 03/10/2013 16:59הגב לתגובה זותודה על המאמר המעניין ועל ההזדמנות להתדיין. באופן אישי, אני לא מצליח להבין מה בשתי הבובות האלו אמור לעורר "גאווה". אני שואל את עצמי מה המטרה האמיתית של הפרסומת הזו? המוצר "המחשמל" אינו רלוונטי בשום צורה ייחודית לקהל להט"בי ואין לפרסום הזה שום ערך מוסף עבורו או עבור כל קהילה אחרת. "הם" לא אמורים לצרוך או לחסוך בחשמל יותר ממישהו אחר. לתחושתי אין לפרסומת הזו באמת אג'נדה של קירוב לבבות או פלורליזם. ולכן זה משאיר אותי עם תחושה של קריאייטיב שאין לו הצדקה ורכיבה על טרנד שאינו במקומו. במילים אחרות, ההחלטה ה"אסטרטגית" והקריאייטיבית הזו לפנות (כביכול) לקהילה הלהט"בים היא דווקא סימן של כאלה שתקועים במקום ושקועים בעצמם. ד.א.- אני לא קונה את זה שהם זוג. הם מקסימום חברים טובים מתקופת הצבא שאולי היה להם פעם סטוץ חולף מתוך סקרנות.
- 8.דורון 03/10/2013 14:20הגב לתגובה זורק הערה אחת: לדעתי חברת החשמל כן קורצת לקהילה הגאה כיוון שיש לה עוצמות גבוהות מאוד בניתוב השיח הציבור . כדאי לחברת החשמל שאנשי הקהילה, עם הפרופיל וההשפעה התקשורתית הגבוהה שלהם, יהיו בצד שלה.
- 7.דקל מירה טיילור 03/10/2013 12:14הגב לתגובה זוהצגת עניין ישירה, מקיפה ולעניין רוני. ממש אהבתי ומצד שני לא רואה פה ניתוח פרמטרים נכון. יש אייזה סטטיסטיקה או קבוצות מיקוד שבחנו את תגובות קהילת הלהט"ב לפרסומות רגילות לעומת אלו שכביכול מיועדות עבורם בגלוי או שלא כ"כ בגלוי? התופעה של פוליטיקלי קורקט מצלה לדעתי על חשיבה שיווקית נכונה. לצאת מנקודת הנחה שקהילה זו "שונה" או שהפרסום עבורה שנוי במחלוקת זה דווקא משיג את ההייפך.אולי בבחינה קרובה ומדידה יותר יתגלה שלמשפחות חד מיניות יש פילוח צרכני פסיכוגרפי דומה אם לא זהה לעמיתהם ההטרו.
- 6.מושקע כרגיל (ל"ת)איתי 03/10/2013 01:31הגב לתגובה זו
- 5.מעניין מאוד (ל"ת)אלעד 02/10/2013 18:23הגב לתגובה זו
- 4.איזק סיוה 02/10/2013 17:58הגב לתגובה זוseinfeld -not that there's anything wrong with it מאמר מאיר ואולי מסביר שהמחשבה על כדאיות מסחרית לא תמיד מעודכנת וכדאי לשקול מחדש את הסיכון שמועיל לפרסום אל מול מי שהולך להיפגע ממנו ואז לגלות הפתעות ולאפשר חדשנות. כמובן בזהירות
- 3.סתם טרמפיסטית 02/10/2013 12:58הגב לתגובה זועוד נפיחה שנתקעה באקדמיה ולא יורדת לעולם האמיתי. מה זו ההשוואה הזו של ישראל לעולם? פסטה לחשמל? מישהו באמת הבין כאן אם לדעתה צריך או לא צריך לפנות ללהט"ב במדיה הכללית? למה לא להעריך את חברת החשמל על המהלך הדי מהפכני הזה? מתי לאחרונה סגרו לה את השאלטר? הם לא הורידו אותו כבר עשרות שנים...
- דקל מירה טיילור 03/10/2013 12:39הגב לתגובה זוסתם טרמפיסטית: זהו פורום לתגובות ושיחה ברמה מקצועית כך שאין צורך לתקוף באופן אישי. תחלקי על דייעה לא סתם להשמיץ ללא סיבה. עבדתי עם גב' לטשובר מחוץ לאקדמייה פעמים רבות. אחת הנשים המבריקות יותר שפגשתי. תגובתך לא מורידה ממנה דבר אבל ממש לא מכבדת אותך. בואי נפתח בשיחה על מה באמת התסיס אותך פה ואייזה תשובות חפשת ולא מצאת? כולנו, בשוק בארץ ובכל העולם לומדים כל יום. והכי הרבה מביקורת מאתגרת ובונה.
- 2.המלך הוא ערום 02/10/2013 12:16הגב לתגובה זולא יודע לשאול את השאלות הנכונות ואין לו רעיונות משל עצמו. סחה על אדלר...
- 1.סקפטי 02/10/2013 12:15הגב לתגובה זובגלל שהם לא מדליקים חשמל בשבת? חחח
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים
ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור.
גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון.
דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.
קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים
הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.
