מפת מטרו גוש דן
צילום: מינהל התכנון
דעה

מי ישלם פיצוי לנפגעי המטרו?

רבבות אנשים ייפגעו מהקמת המטרו - ערך הדירה שלהם יירד, יש להם אפשרות לתבוע פיצויים 
ארז כהן | (9)
נושאים בכתבה מטרו

מספר עצום של ישראלים ייפגעו, במישרין ובעקיפין, כתוצאה מהקמת המטרו המתוכנן בגוש דן, שלושת קווי המטרו ישתרעו לאורך כ-140 קילומטרים ויחצו 22 עיריות ורשויות מקומיות, מכפר סבא בצפון ועד לרחובות בדרום, כך שאין זה בלתי סביר שאלפי, אולי אף רבבות תושבים, המתגוררים בסמיכות לתחנות רכבת התחתית ויסבלו ממטרדי רעש וכיו"ב, ירצו לתבוע פיצויים בגין המטרדים וכן בגין הפקעה ו/או ירידת ערך הכנס שבבעלותם.

השם "תיקון 197" אולי איננו אומר דבר לחלק נכבד מהקוראים, אולם מדובר בהחלטה המאפשרת לבעל נכס לתבוע פיצוי על ירידת ערך, גם אם מדובר במטרד שאיננו עובר בתוך שטח הנכס עצמו, אלא גובל בסמיכות אליו ותורם לירידת הערך. תיקון זה יאפשר באופן מעשי להרבה מאוד בעלי נכסים המתגוררים בקרבת קווי המטרו לתבוע על ירידת ערך נכס, גם עם עבודות המטרו  לא יגרמו לנזק ישיר לאותו נכס.

המטרו - טוב או רע לבעלי הדירות? ערך הנכס עשוי לעלות בזכות הקירבה למטרו

מדובר, אם כן, בתביעות העשויות להגיע לסכומי עתק, אולי אף מיליארדים, מול העיריות והרשויות המקומיות, שספק רב עם יוכלו לעמוד בכך, שלא לדבר על הכאוס הציבורי שבעצם התביעות והיחסים בין העיריות לבין התושבים. כמו כן אין ספק שבתוך כל הבוקה והמבוקה הזאת יהיו מעורבים אינספור עורכי דין וכמובן שמאי מקרקעין שיצטרכו לאמוד כל מקרה ומקרה לגופו של עניין, בכמה תהיה ירידת ערך נכס זה או אחר.

לאחרונה, למשל, עלו שלא לפרוטוקול הצעות שונות ומשונות לעדכן את תיקון 197, כך שיחול אך ורק לגבי מי שהמפגע, קרי המטרו, יעבור בתוך הנכס שלו. לטעמי, כשמאי מקרקעין עשרות בשנים וכיו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אם חלילה עדכון זה יחול, יהיה מדובר בשערורייה של ממש ופגיעה בזכויות הקניין. שהרי אין זה סוד שלגבי רוב רובם של הישראלים, ערך ביתם מהווה עבורם משענת כלכלית מרכזית ביותר.

על כן, לעניות דעתי, מדובר בנושא כאוב שומה על כל מקבלי ההחלטות, ובראש וראשונה ממשלת ישראל, לתת עליו את הדעת, שהרי לא ניתן להפקיר, מחד גיסא, אלפי ואולי רבבות תושבים שייפגעו כתוצאה מהקמת המטרו, ומאידך גיסא גם אין מקום להכניס שורה ארוכה של עיריות ורשויות מקומיות אל תוך בור תקציבי שלא לדבר על הנזק הציבורי והחברתי העצום שיווצר כתוצאה מגל התביעות שיהיה ללא התחלה וללא סוף.

מדובר, אזכיר, לא רק בפרויקט תחבורתי גרידא, אלא בפרויקט לאומי מוביל, שווה ערך לפרויקט מוביל המים הארצי בשנות ה-60 של המאה הקודמת ואם תרצו, משמעותי לא פחות מכביש "חוצה ישראל", אף הוא פרויקט לאומי המתבצע במהלך שנות דור ויותר. מעבר לתכנון ותקצוב הפרויקט, קיימת חשיבות ציבורית מהמעלה הראשונה שעוד בטרם הקמתו, יתחילו צלילים צורמים שיעבירו ללא ספק על חשיבותו שעליה אין עוררין.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

לכן לדעתי שעוד בטרם התחלת העבודות על המטרו, ועל מנת למנוע, חלילה, את העיכובים הצפויים עקב התביעות הרבות(!), תגלם הממשלה את הערכת סכומי התביעות בתקציב הפרויקט שממילא, ועל פי הערכות זהירות, צפוי לחצות את ה-150 מיליארד שקלים, ותשמור תקציב זה לעיריות ולרשויות המקומיות הרלוונטיות. אם מהלך זה לא יתבצע מראש, אנחנו צפויים במהלך השנים הקרובות לדחיות חוזרות ונשנות של קידום תכנית המטרו, ובמקום רכבת תחתית לתפארת מדינת ישראל, נקבל תכתובת משפטית ועיכובים אינסופיים. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    לא בוקה ומבוקה אלא בוקה ומבולקה (ל"ת)
    הערת שולים 03/12/2020 09:10
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ניפגע מטרו 23/11/2020 11:20
    הגב לתגובה זו
    לבנות תחנת מטרו ליד הבית שלך זה אומר להקים ביניין של מס קומות מתחת לאדמה בסמוך לבית שבו אתה חי ,לכרות בור בגודל מיגרש כדור רגל ,רעש ורעידות של קידוחים ,מערבלי ביטון רועשים ופולטים עשן ביום ובלילה במשך מס שנים מי יכול ומי רוצה לגור באתר בניה מי ירצה לקנות ןלשכור בית במקום כזה על זה מגיע פיצוי למי שנפגע
  • כמה זה עולה לנו 02/12/2020 02:34
    הגב לתגובה זו
    הנזק לנכס כבר החל. הפיצוי יהיה עלבון גם כי אין כסף בקופה.. רחנות על נפגעי המטרו שיחיו עוד שנים ללא ודאות לא תכנונית וודאי לא בצועית
  • 6.
    דודו 21/11/2020 18:08
    הגב לתגובה זו
    יהיה קושי של רעש ונגישות בזמן העבודות, אבל נוחות ועליית ערך הנכס כשהמטרו יהיה מוכן. לי יש דירה קרובה למסלול המטרו ואני מוכן לשלם את מחיר הקושי הזמני. אנשים פה רוצים הכל על מגש של כסף.
  • 5.
    כמה שטויות בכתבה אחת בדיוק ההיפך ערך הנכסים יעלה באיזור (ל"ת)
    גיל 21/11/2020 13:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תיקון 197? 21/11/2020 12:55
    הגב לתגובה זו
    "השם "תיקון 197" אולי איננו אומר דבר לחלק נכבד מהקוראים"' כותב המחבר- ובצדק. כי זה לא "תיקון 197" אלא סעיף 197 לחוק התכנון והבניה.
  • 3.
    אבג 21/11/2020 12:41
    הגב לתגובה זו
    יש עודף של עורכי דין שצריכים פרנסה.עם נהלי המשפט הישראלי יהיה עכובים של המון שנים אבל בישראל פועלים לפי המצווה נעשה ונשמע . קודם נעשה מכרזים נתחייב במיליארדים ואחר כך נראה כמה כסף נפסיד
  • 2.
    מישהו 21/11/2020 12:22
    הגב לתגובה זו
    היהודים תמיד מתבכיינים,להיפך: צריכים להיות מאושרים שיש תחבורה זמינה ליד בתיהם
  • 1.
    חחח פרסומת - ערך הדירות עלה משמעותית בסביבת מטרו (ל"ת)
    שמוליק 21/11/2020 10:48
    הגב לתגובה זו
נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.