הסוף לתאונות בענף הבנייה? המדינה תשתתף בהוצאות הבטיחות
משרד הבינוי והשיכון מקדם מתווה חדש לפיו ישתתף במכרזים בעלות מרכיבי הבטיחות ומבקש להעביר מסר לקבלנים. התאחדות בוני הארץ: "החלטה מצילת חיים"
משרד הבינוי והשיכון מעדכן הבוקר (ה') על קידום מתווה חדש למכרזי ביצוע תשתיות, לפיו המשרד ישתתף במכרזים בעלות מרכיבי הבטיחות, כאשר לרכיב זה לא יוכל הקבלן לתת הנחה כלשהיא. בכך מבקש המשרד להעביר מסר לקבלני הבניה נגד זילות בהוצאות הבטיחות ולהפחתה במרכיבי הבטיחות כתלות בתוצאות המכרזים.
המהלך מגיע לאחר שתי תאונות עבודה קטלניות שהתרחשו השבוע בהן נהרגו שני פועלים בשנות ה-40 לחייהם, והביאו לעליית מניין ההרוגים בתאונות בניין ל-23 הרוגים בשנת 2019 (לכתבה המלאה).
ההצעה קובעת כי במכרזי בנייה עתידיים שיפרסם משרד הבינוי והשיכון או מי מטעמו, פרק ההשתתפות במרכיב הבטיחות יהיה לא לתמחור, כך שהמחיר הראשוני שנקבע לפרק במכרז יישאר ללא שינוי בהצעת המחיר שיגיש היזם. המלצה זו תצא לפועל בכפוף לאישור ועדת מכרזים במשרד הבינוי והשיכון. בשלב זה מדובר במכרזי תשתיות למגורים בלבד.
על פי הודעת המשרד, "לאור סדר היום הציבורי, הוחלט להציע פתרון שיבטיח כי מרכיב הבטיחות במכרזים יעמוד בסטנדרט הגבוה ביותר. המשרד רואה במהלך זה אבן יסוד בהובלת שמירת הבטיחות באתרי הבנייה, ולכן יבצע מעקב וביקורות בשטח על מנת לוודא כי אכן, התשלום שמועבר ליזם יופנה לבטיחות על פי תנאי המכרז".
- עתירה לבג"צ נגד אלקין בגלל חוק המכר: "מדובר בכלכלת בחירות"
- הסכם מיוחד בענף הבנייה - שכר המינימום יעלה ל-6,300 שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נשלם על רמת הבטיחות הנדרשת"
משרד הבינוי והשיכון הוא מבין שלושת מזמיני עבודות הבנייה הגדולים בישראל, ומפרסם מכרזי בניית תשתיות, מוסדות ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים, בהיקף של כ-4 מיליארד שקל בשנה.
בהתייחס למהלך אמר מנכ"ל המשרד, בני דרייפוס, כי "חלה עלינו האחריות להבטיח רמת בטיחות גבוהה לצד רמת ביצוע מצוינת. מהיום המשרד יגדיר מראש רמת בטיחות נדרשת וישלם עליה על פי מחירון קבוע. זאת בהתאם למפרט הכללי לעבודות בנייה, שעודכן לאחרונה על ידנו בשיתוף גופים נוספים".
נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו מסר: "כעת, כשברקע תאונות עבודה מזעזעות בענף הבניה שבהן מקפחים את חייהם ונפצעים עובדים שלנו, מדובר במהלך קריטי הדרוש להבטיח שההשקעה בתחום מניעת התאונות תתאים לצורך האמיתי בכל פרויקט ופרויקט. אני, בשם קבלני ישראל ו-270 אלף העובדים בענף מודים על ההחלטה הזו וכולנו תקווה שהיא תאומץ על ידי כל מזמיני העבודות בענף הבניה הישראלי. מדובר בהחלטה מצילת חיים וחיי כל עובד ועובד, ללא הבדל, הם עולם ומלואו".
- 4.מנש 14/06/2019 08:53הגב לתגובה זוכול עוד יעבדו 300 שעות ויותר בחודש הרבה ימותו בחסות ההסתדרות. ממשלה. ושר העבודה הקבלנים סופר
- 3.שלום 14/06/2019 06:20הגב לתגובה זואבל ברמה האישית לא מאמין שזה יקרה ובנוסף צריך עוד כמה דברים לעשות למשל סגירת רשיון עבודה לפועל שהיו לו אפשרות להשתמש בציוד מגן ובחר שלא. הדבר הזה יגרום לפועל לרצות בבטיחות ובכך גם יעזור לקבלנים לשמור על הבטיחות היות והבעיה בתחום הזה היינה כוח האדם שאין לו ערך לבטיחות.
- 2.מויש 13/06/2019 16:33הגב לתגובה זוללא הסדרת האחריות הפלילית לא יהיה שינוי הם יודעים זאת ואנחנו נמשיך למנות הרוגים
- 1.לרון 13/06/2019 09:44הגב לתגובה זולפחות תוך פעילות מכל סוג כולל הליכה ברחוב וכדו" יגביל תאונות מכל סוג.

מה עדיף - דירה חדשה או יד שנייה? הטעויות שעולות מאות אלפי שקלים
דירה חדשה מבטיחה ריח של חדש ושקט לכאורה, יד שנייה מביאה ודאות; בסוף 2025, כשהמימון יקר, מדד תשומות בנייה ומבצעי קבלן משנים את התמונה, ההכרעה פחות רגשית ויותר כלכלית
השאלה אם עדיף לקנות דירה חדשה או דירה יד שנייה תלויה בגורמים רבים ומשתנים לרבות שיקולים פיננסיים, תזרימיים, משפחתיים ועוד. רבים נמשכים לדירה חדשה בגלל תוכניות מסובסדות, מבצעי קבלנים ותחושת ביטחון של בניין חדש, אבל שוק היד השנייה ממשיך להיות מרכז הכובד של העסקאות בישראל. אנשים קונים דירה שהם יכולים לראות בעיניים.
נתוני הלמ"ס לרבעון השלישי מראים תמונה ברורה שהיא המשכה של מגמה ברבעונים האחרונים: יותר דירות יד 2 נמכרות מאשר דירות חדשות. ברבעון השלישי כ-65% מעסקאות הדיור בישראל הן בדירות יד שנייה, לעומת 35% בדירות חדשות. הפער הזה מתרחב בתקופות של אי-ודאות כלכלית, כשרוכשים מעדיפים לראות מה הם קונים.
דירה חדשה על הנייר היא רכישה בתנאי אי-ודאות - לא רק לגבי הדירה עצמה, אלא לגבי הסביבה, הבניין, איכות הביצוע, השירות והזמן עד המפתח. דירה יד שנייה מאפשרת בדיקה מהירה של רוב הדברים שמכאיבים באמת: רעש, אור, רוחות, חניה, שכנים, ועד בית, ליקויים, נזילות ותחושת המרחב. בד בבד, היא יכולה לדרוש שיפוץ יקר, טיפול בתשתיות ישנות ולעיתים פשרות בתכנון.
ודאות מול הבטחה: מה באמת קונים כשחותמים על דירה חדשה
קניית דירה חדשה בנויה משני חלקים: המפרט ומה שלא כתוב. המפרט הוא מה שמופיע בחוזה, בתוכניות ובנספחים. מה שלא כתוב הוא איכות החיים שתתגלה רק אחרי אכלוס. חניון ש"על הנייר" עובד, אבל במציאות מתעכב; מעליות חדשות שמייצרות תקלות בשלב ההרצה; חדרי אשפה שמעלים ריחות; חברת ניהול שמחליפה נהלים כל חודש; ולפעמים סביבה שמשתנה בזמן שהפרויקט נבנה, כמו תשתיות חדשות, כבישים, מבני ציבור או שינויי תכנון. וגם - תשלום גדול לוועד בית, עיכובים שונים, פגמים ותקלות בדירה שהקבלן אמור לתקן. ועוד.
- דירה חדשה או יד שנייה: מה באמת עדיף לרכוש היום?
- דירה מיד ראשונה: יתרונות והמלצות שכדאי להכיר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם אם הקבלן פועל לפי כללים, בניין חדש הוא מערכת שצריכה זמן כדי להתייצב. שנים ראשונות כוללות תקופת בדק ואחריות, תיקונים, ביקורי בעלי מקצוע ודיונים אינסופיים בווטסאפ של הדיירים. זה מחיר שצריך לקחת בחשבון. יש יתרון לכך שהקבלן אחראי על ליקויים בתקופות מוגדרות - שנה לבדק ושלוש שנים לאחריות על רוב הרכיבים - אבל האחריות לא תמיד מתורגמת לפתרון מהיר, ולעיתים הדיירים נאלצים להתעקש, לתעד ולהכניס אנשי מקצוע מטעמם. זה כאב רוב גדול, כשברוב הבניינים החדשים וברוב הדירות זה טיפול שוטף מול הקבלן.
