בנייה נדל"ן נדלן קבלנים דיור מנוף קבלן
צילום: Istock

הסוף לתאונות בענף הבנייה? המדינה תשתתף בהוצאות הבטיחות

משרד הבינוי והשיכון מקדם מתווה חדש לפיו ישתתף במכרזים בעלות מרכיבי הבטיחות ומבקש להעביר מסר לקבלנים. התאחדות בוני הארץ: "החלטה מצילת חיים"

מורן ישעיהו | (4)

משרד הבינוי והשיכון מעדכן הבוקר (ה') על קידום מתווה חדש למכרזי ביצוע תשתיות, לפיו המשרד ישתתף במכרזים בעלות מרכיבי הבטיחות, כאשר לרכיב זה לא יוכל הקבלן לתת הנחה כלשהיא. בכך מבקש המשרד להעביר מסר לקבלני הבניה נגד זילות בהוצאות הבטיחות ולהפחתה במרכיבי הבטיחות כתלות בתוצאות המכרזים.

המהלך מגיע לאחר שתי תאונות עבודה קטלניות שהתרחשו השבוע בהן נהרגו שני פועלים בשנות ה-40 לחייהם, והביאו לעליית מניין ההרוגים בתאונות בניין ל-23 הרוגים בשנת 2019 (לכתבה המלאה).

ההצעה קובעת כי במכרזי בנייה עתידיים שיפרסם משרד הבינוי והשיכון או מי מטעמו, פרק ההשתתפות במרכיב הבטיחות יהיה לא לתמחור, כך שהמחיר הראשוני שנקבע לפרק במכרז יישאר ללא שינוי בהצעת  המחיר שיגיש היזם. המלצה זו תצא לפועל בכפוף לאישור ועדת מכרזים במשרד הבינוי והשיכון. בשלב זה מדובר במכרזי תשתיות למגורים בלבד.

על פי הודעת המשרד, "לאור סדר היום הציבורי, הוחלט להציע פתרון שיבטיח כי מרכיב הבטיחות במכרזים יעמוד בסטנדרט הגבוה ביותר. המשרד רואה במהלך זה אבן יסוד בהובלת שמירת הבטיחות באתרי הבנייה, ולכן יבצע מעקב וביקורות בשטח על מנת לוודא כי אכן, התשלום שמועבר ליזם יופנה לבטיחות על פי תנאי המכרז". 

"נשלם על רמת הבטיחות הנדרשת"

משרד הבינוי והשיכון הוא מבין שלושת מזמיני עבודות הבנייה הגדולים בישראל, ומפרסם מכרזי בניית תשתיות, מוסדות ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים, בהיקף של כ-4 מיליארד שקל בשנה.

בהתייחס למהלך אמר מנכ"ל המשרד, בני דרייפוס, כי "חלה עלינו  האחריות להבטיח רמת בטיחות גבוהה לצד רמת ביצוע מצוינת. מהיום המשרד יגדיר מראש רמת בטיחות נדרשת וישלם עליה על פי מחירון קבוע. זאת בהתאם למפרט הכללי לעבודות בנייה, שעודכן לאחרונה על ידנו בשיתוף גופים נוספים".

 

נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו מסר: "כעת, כשברקע תאונות עבודה מזעזעות בענף הבניה שבהן מקפחים את חייהם ונפצעים עובדים שלנו, מדובר במהלך קריטי הדרוש להבטיח שההשקעה בתחום מניעת התאונות תתאים לצורך האמיתי בכל פרויקט ופרויקט. אני, בשם קבלני ישראל ו-270 אלף העובדים בענף מודים על ההחלטה הזו וכולנו תקווה שהיא תאומץ על ידי כל מזמיני העבודות בענף הבניה הישראלי. מדובר בהחלטה מצילת חיים וחיי כל עובד ועובד, ללא הבדל, הם עולם ומלואו".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מנש 14/06/2019 08:53
    הגב לתגובה זו
    כול עוד יעבדו 300 שעות ויותר בחודש הרבה ימותו בחסות ההסתדרות. ממשלה. ושר העבודה הקבלנים סופר
  • 3.
    שלום 14/06/2019 06:20
    הגב לתגובה זו
    אבל ברמה האישית לא מאמין שזה יקרה ובנוסף צריך עוד כמה דברים לעשות למשל סגירת רשיון עבודה לפועל שהיו לו אפשרות להשתמש בציוד מגן ובחר שלא. הדבר הזה יגרום לפועל לרצות בבטיחות ובכך גם יעזור לקבלנים לשמור על הבטיחות היות והבעיה בתחום הזה היינה כוח האדם שאין לו ערך לבטיחות.
  • 2.
    מויש 13/06/2019 16:33
    הגב לתגובה זו
    ללא הסדרת האחריות הפלילית לא יהיה שינוי הם יודעים זאת ואנחנו נמשיך למנות הרוגים
  • 1.
    לרון 13/06/2019 09:44
    הגב לתגובה זו
    לפחות תוך פעילות מכל סוג כולל הליכה ברחוב וכדו" יגביל תאונות מכל סוג.
דירות. קרדיט: רשתות חברתיותדירות. קרדיט: רשתות חברתיות

המהלך שיכול להוריד ב-200-250 אלף שקל את מחירי הדירות

האם פריסת תשלומי הקרקע ליזמים תשנה את שוק הדיור או שזה מאמץ נוסף לבלימת הירידות? שינוי מדיניות ראשון מסוגו צפוי להקטין משמעותית את עלויות המימון והחיסכון עשוי להתגלגל לרוכשי הדירות

רן קידר |

לראשונה מזה שנים, המדינה מתקרבת לשינוי במנגנון תשלומי הקרקע בפרויקטים למגורים: יזמים וקבלנים שיזכו במכרזי קרקע לא יחויבו עוד להעביר את מלוא הסכום מראש, אלא יוכלו לפרוס את התשלום למספר שלבים. מאחורי המהלך עומדת הבנה הולכת ומעמיקה שההחזר המיידי על הקרקע, במיוחד בסביבת ריבית גבוהה, יוצר עומס תזרימי שמייקר את עלויות הבנייה ומוביל למחירים גבוהים יותר לרוכשים.

המודל החדש אמור לתת מענה לפער משמעותי: בפרויקטים רבים נאלצים היזמים להמתין שנים עד שהמדינה משלימה את עבודות הפיתוח בשטח, ורק אז ניתן להתחיל בבנייה בפועל. בזמן הזה, הכסף ששולם מראש על הקרקע "יושב" במימון בנקאי יקר, ובפרויקטים מסוימים הריבית המצטברת מצטרפת למחיר הסופי של הדירה במאות אלפי שקלים. מאחר שמדובר בעלות שאינה נובעת מבנייה עצמה, אלא מהמתנה ממושכת שנכפית על היזמים, מתבקשת רפורמה של המדינה.

בבדיקות שנערכו על עסקאות קרקע מהשנים האחרונות נצפו פערים משמעותיים בעליויות המימון. במתחמים מסוימים באזורים עם ביקוש גבוה, שבהם עלות הקרקע ליחידת דיור נמדדה במיליוני שקלים, הריבית המצטברת לתקופת המתנה של כשנתיים יכולה להגיע לכ-300 אלף שקם לדירה. פריסת התשלומים, לעומת זאת, מקטינה את הצורך במימון מיידי ובהלוואות גישור, ומפחיתה חלק ניכר מהעלות הזו כבר בשלבים הראשונים של הפרויקט.

הסיכונים הנלווים

אנשי מקצוע בתחום הכלכלה, המשפט והמימון מסבירים כי המהלך עשוי לשנות את אופי הסיכונים בענף. לדבריהם, המודל החדש מאפשר חלוקה מאוזנת יותר של נטל המימון בין המדינה ליזמים, מה שיכול לעודד השתתפות רחבה יותר במכרזי קרקע, בעיקר בתקופה שבה עלויות המימון וחוסר הוודאות גורמים ליזמים רבים להימנע מתחרויות כלל. עם זאת, יש המתריעים מפני תופעות לוואי אפשריות: האפשרות לשלם פחות בתחילת הדרך עשויה למשוך יזמים בעלי חוסן פיננסי נמוך, ליצור עיוותים במחירי הקרקע ולהגדיל את הסיכון לפרויקטים שלא יושלמו.

בגופים הפיננסיים מציינים שמערכת הבנקאות תידרש להתאים את מנגנוני האשראי למודל החדש. פריסת תשלומים דורשת הבהרות לגבי השעבודים, יכולתו של היזם להשלים את הרכישה בעתיד, ובמיוחד, התייחסות לתרחיש שבו הפרויקט נעצר באמצע. גורמים בתחום המימון מזהירים כי ללא תיאום מלא בין המדינה למערכת הבנקאית, הוזלת המימון לא תגיע לרוכשי הדירות אלא תיתקע בין המתווכים הפיננסיים.

דירות. קרדיט: רשתות חברתיותדירות. קרדיט: רשתות חברתיות

המהלך שיכול להוריד ב-200-250 אלף שקל את מחירי הדירות

האם פריסת תשלומי הקרקע ליזמים תשנה את שוק הדיור או שזה מאמץ נוסף לבלימת הירידות? שינוי מדיניות ראשון מסוגו צפוי להקטין משמעותית את עלויות המימון והחיסכון עשוי להתגלגל לרוכשי הדירות

רן קידר |

לראשונה מזה שנים, המדינה מתקרבת לשינוי במנגנון תשלומי הקרקע בפרויקטים למגורים: יזמים וקבלנים שיזכו במכרזי קרקע לא יחויבו עוד להעביר את מלוא הסכום מראש, אלא יוכלו לפרוס את התשלום למספר שלבים. מאחורי המהלך עומדת הבנה הולכת ומעמיקה שההחזר המיידי על הקרקע, במיוחד בסביבת ריבית גבוהה, יוצר עומס תזרימי שמייקר את עלויות הבנייה ומוביל למחירים גבוהים יותר לרוכשים.

המודל החדש אמור לתת מענה לפער משמעותי: בפרויקטים רבים נאלצים היזמים להמתין שנים עד שהמדינה משלימה את עבודות הפיתוח בשטח, ורק אז ניתן להתחיל בבנייה בפועל. בזמן הזה, הכסף ששולם מראש על הקרקע "יושב" במימון בנקאי יקר, ובפרויקטים מסוימים הריבית המצטברת מצטרפת למחיר הסופי של הדירה במאות אלפי שקלים. מאחר שמדובר בעלות שאינה נובעת מבנייה עצמה, אלא מהמתנה ממושכת שנכפית על היזמים, מתבקשת רפורמה של המדינה.

בבדיקות שנערכו על עסקאות קרקע מהשנים האחרונות נצפו פערים משמעותיים בעליויות המימון. במתחמים מסוימים באזורים עם ביקוש גבוה, שבהם עלות הקרקע ליחידת דיור נמדדה במיליוני שקלים, הריבית המצטברת לתקופת המתנה של כשנתיים יכולה להגיע לכ-300 אלף שקם לדירה. פריסת התשלומים, לעומת זאת, מקטינה את הצורך במימון מיידי ובהלוואות גישור, ומפחיתה חלק ניכר מהעלות הזו כבר בשלבים הראשונים של הפרויקט.

הסיכונים הנלווים

אנשי מקצוע בתחום הכלכלה, המשפט והמימון מסבירים כי המהלך עשוי לשנות את אופי הסיכונים בענף. לדבריהם, המודל החדש מאפשר חלוקה מאוזנת יותר של נטל המימון בין המדינה ליזמים, מה שיכול לעודד השתתפות רחבה יותר במכרזי קרקע, בעיקר בתקופה שבה עלויות המימון וחוסר הוודאות גורמים ליזמים רבים להימנע מתחרויות כלל. עם זאת, יש המתריעים מפני תופעות לוואי אפשריות: האפשרות לשלם פחות בתחילת הדרך עשויה למשוך יזמים בעלי חוסן פיננסי נמוך, ליצור עיוותים במחירי הקרקע ולהגדיל את הסיכון לפרויקטים שלא יושלמו.

בגופים הפיננסיים מציינים שמערכת הבנקאות תידרש להתאים את מנגנוני האשראי למודל החדש. פריסת תשלומים דורשת הבהרות לגבי השעבודים, יכולתו של היזם להשלים את הרכישה בעתיד, ובמיוחד, התייחסות לתרחיש שבו הפרויקט נעצר באמצע. גורמים בתחום המימון מזהירים כי ללא תיאום מלא בין המדינה למערכת הבנקאית, הוזלת המימון לא תגיע לרוכשי הדירות אלא תיתקע בין המתווכים הפיננסיים.