רון חולדאי
צילום: ארז חרוד - עושים צילום

חולדאי מסביר מדוע הוא מתעב תמ"א 38: "תפישת העולם - לטפל בעשירים בלבד"

"המדינה יצאה לגמרי משוק הדיור. חייבים לתת לעיריות להקים את הרכבת הקלה, לא למשרד התחבורה"
לירן סהר | (12)

"לכל בן אדם ראוי שתהיה קורת גג מעל ראשו. הבעיה היא שמדינת ישראל שהייתה אחת מהשוויוניות בעולם, שבהכרה של תפישת עולם משרד השיכון מייצר מגורים עבור הציבור, מתנערת מאחריות", כך אמר רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, בכנס גלובס. "שואלים אותי למה כל הערים שלנו כל כך מכוערות עם בלוקונים, המדינה בנתה פרויקטים ושיווקה לפי קריטריונים לפני כמה עשורים החליטה המדינה על שוק חופשי כלומר המדינה יוצאת לגמרי אך היא שכחה שמונופול הקרקעות נשאר בידי המדינה, נוצרה עובדה שהמינהל לא יכול לשווק קרקע שלא למרבה במחיר, כך נוצרים מחסור ועליית מחירים, זו תפישת עולם".

"הייתה נקודת שבר בהיסטוריה, פתאום הייתה עלייה מרוסיה בשנות ה-90, המדינה הבינה שיש משבר, ודיברו על שחיתות ודברים נוספים אבל בסופו של דבר המדינה שיווקה קרקעות, אבל אחרי זה יצאה מהשוק. תפישת העולם היא איך לטפל בעשירים ולא בעניים. הכביש המהיר שמגיע לתל אביב הוא כביש לעשירים מי יכול לשלם 90 שקל כדי להגיע לתל אביב?"

חולדאי מותח ביקורת חריפה על תמ"א 38 "אם חשוב לבצע תמ"א 38, למה לא חיזקו את הבניינים לאורך השנים? כי לא היה כסף. אין עיר בארץ שבוצעו בה כל כך הרבה פרויקטים של תמ"א 38, מי שמכיר את הגרף של סיכונים נגד רעידות אדמה מבין שככל שמתרחקים מים המלח ומגיעים לתל אביב הסיכון יורד. אני נגד תמ"א 38 בגלל שמי שיש לו מקבל פטור ממיסים ומקבל 150 אלף שקל מהמדינה, אני מתנגד לזה ברמה הערכית. שיראו לי את אותן משפחות שנוספות בתמ"א 38 וצריכות תשתיות מים וביוב ובתי ספר. למה מי שיש לו דירה ב-3 מיליון שקל לא צריך לקבל יותר, הזוג הצעיר שמגיע ורוכש דירה משלם על המעלית ועל הפרויקט. כנסת ישראל לא הבינה מה היא עושה היא הורידה מעצמה את האחריות, מאז אין חיזוק נגד רעידות אדמה יש חיזוק ספורדי רק למי שיש. תמ"א 38 היא פגיעה בערכים אחרים של תכנון עירוני".

חולדאי טוען שניתן לספק דיור בר השגה בתל אביב - "הבעיה היא שאני הולך לוועדה המחוזית, מתכנן, אבל אז אומרים לי שאין בחוק הגדרה של דיור בר השגה, כי המדינה החליטה שאין דיור כזה, רק להשכרה. אני כראש עיר לא יכול לעשות דבר. יש קרקעות של המינהל בתל אביב נס לגויים ומכבי יפו, אני אומר למנהל לשווק את הקרקע, אומרים לי לא עכשיו. אני לא שולט בשוק הדיור. תל אביב גודלה הקרקעי יותר קטן משדה התעופה של חצרים שפיקדתי עליו, הורדנו את הגודל הממוצע של דירות כי אנחנו מבינים שזוג צעיר יסתפק בדירה יותר קטנה. חלק נובע משערוריית היעדר תחבורה ציבורית נאותה בישראל".

"תל אביב היא מרכזה של עיר גדולה, מרכז המטרופולין של 3.5 מיליון תושבים, אין דרך שמחירי הדיור בתל אביב יהיו כמו בחדרה, מי שחושב שאני יכול לשלוט במחירי הדיור בתל אביב שיהיו כמו בלוד לא מבין על מה הוא מדבר. כל מדינת ישראל היא עיר אחת בעולם. צריך שהמדינה תהיה מעורבת כדי לספק כמה עשרות אלפי יחידות דיור. בתל אביב אפשר לבנות כרגע לפחות 80 אלף יחידות דיור, למה לא בונים בגלל העובדה שאפילו במחירים הגבוהים האלה לא בונים. מה זה נקרא לעשירים? כמה יחידות דיור ציבוריות היו לעמידר? לפני 20 שנה היו 250 דירות בדיור ציבורי כיום יש 80 אלף. הבעיה שמדינת ישראל הפסיקה לחשוב שראוי שיהיה דיור ציבורי. אין לי פתרונות לדירות למשפחות של 4 ילדים, יש משפחות כאלה שגרות אצל ההורים".

לגבי מחדל הרכבת הקלה, מסביר חולדאי :"מדברים על כשלים מבניים ועל משילות, ישראל היא היחידה בעולם שבה משרד התחבורה מנהל את התחבורה, בכל העולם מי שמנהל הוא או השלטון המקומי או המטרופולינים בברצלונה, ברלין ולונדון המטרופולין. ביקשו שכמו שיש פה את האיגודן לביוב שיקימו רשות מטרופולינית, הוכנה הצעת חוק שיושבת 5 שנים בשולחן הכנסת ושר התחבורה הנוכחי מעכב אותה. אם היו מאחדים רשויות מקומיות והייתה עיר אחת גדולה אז היו עוסקים ברשות מקומית אחת. לנו יש יכולת ניהול, בעשור האחרון קדחנו מתחת לקרקע 30 קילומטר של רכבת תחתית, לא הרגישו בזה, הצינורות האלה מובילים ביוב. עד שלא תועבר הסמכות לשלטון המקומי, כי אנחנו מבינים בתחבורה, כנ"ל בנוגע לאופניים, הדברים היו נראים אחרת".

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    תמא 38 02/03/2015 07:22
    הגב לתגובה זו
    נכון שהסכנה גדולה יותר באזור העתק ים המלח (כל מזרח הארץ), אבל גם אזור החוף לא מספיק רחוק משם, ולכן חשוף גם הוא, תלוי במיקום מוקג הרעידה ועוצמתה - שלא ניתנים לחיזוי ,אבל בוודאות תהיה רעידה משמעותית וחייבים להיערך. האלטרנטיבה היא פינוי בינוי אבל לא ניתן לחכות .צריך לחזק.
  • 11.
    חי 26/02/2015 17:57
    הגב לתגובה זו
    ישמקומות שאין חניה ורוחב המידרכה 5מטר . המצוקה בחניה לטובת בעלי החניונים
  • 10.
    RO 26/02/2015 17:54
    הגב לתגובה זו
    כדי שנממן עוד מקורבים שיסתובבו עם רכב על חשבוננו
  • 9.
    ביטחון לתושבים 26/02/2015 07:10
    הגב לתגובה זו
    בטחון האזרחים וחיזוק מבנים חשוב מאד ... אבל חולדאי חושב שהכנסות העירייה חשובות יותר
  • 8.
    תושב תל-אביב 24/02/2015 14:11
    הגב לתגובה זו
    שכחת ראש העיר שחיזוק בניין בממדים זאת התרופה שיתכן תציל חיים מטילים. מי שמך לדבר על ערכיות של עשירים . נבנו שיכונים גם ברמת אביב וגם ביד אליהו. אותם מבנים משנות 1970 אז מה לא לחזק אותם שאתה לא מאשר תוכניות פינוי בינו !
  • 7.
    שוקי 23/02/2015 16:57
    הגב לתגובה זו
    חבורת פרחחים ללא חזון מכשילים כל יוזמה להצלת בני אדם לשמור את תוכן הכתבה ובבוא היום במקרה של נפילת טיל ואו רעידת אדמה בה יפגעו ויהרגו תושבים לתבוע אותו על הריגה !!!
  • 6.
    אחד מתל אביב 23/02/2015 15:16
    הגב לתגובה זו
    בטוח לא נבחר בך בפעם הבאה. כשהשתן עולה לראש זה השלב שבו צריך להעיף אותך לעזאזל.
  • 5.
    שטויות ככלכלית רק תמא 38 ץתחבורתית יש 20 עיריות לממ (ל"ת)
    yossef 23/02/2015 13:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מיכה 23/02/2015 12:55
    הגב לתגובה זו
    אכן צריך לאחד רשויות ואין סיבה לכמות כזאת. ויש לקדם בדחיפות את הרכבת הקלה ולהוריד קוי אוטובוס קיימים.כמו כן יש לתת עדיפות לפינוי בינוי שזה עדיף מכל הבחינות.על עיריית תא לערוך תוכנית פינוי בינוי בכל דרום תל אביב ששם העתיד של מעמד הביניים ופשוטי העם כי שם ניתן להקים רבבות דירות במחיר שפוי. בכל שאר חלקי הארץ המדינה צריכה ליצור תנאים טובים למחיה וזה אפשרי.ודבר ראשון שחולדאי צריך לעשות זה להחזיר לציבור את כל הדירות שתפוסות על ידי משרדים ועסקים.ולפנות את המסתננים למדינות שקטות.
  • 3.
    חולדאי רוצה היטלי השבחה - לא מעניין אותו מערכים. (ל"ת)
    משה 23/02/2015 11:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יורם דירות"א 23/02/2015 11:24
    הגב לתגובה זו
    עם סביבה של בניינים נמוכים
  • 1.
    יאיר 23/02/2015 11:20
    הגב לתגובה זו
    חולדאי - קודם טפל בחיי אדם והרס חיי הולכי הרגל שאתה גרמת. בטל את הברדק שעשית במדרכות תל אביב. אחרי זה תוכל לדבר על נושאים אחרים.
בנייה. קרדיט: Xבנייה. קרדיט: X
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים

המחירים הרשמיים "לא יורדים" אבל הקבלנים כבר מחלקים ריהוט, שכר דירה, מימון למשכנתא ואפילו רכב חדש; חמישה חודשים ברציפות המדד יורד, ירידה של 16% בקצב העסקאות אבל מסך עשן של מבצעים מנסה לשמור על האמת בפנים - שוק הנדל"ן מתאמץ לשדר יציבות כשהקרקע רועדת
צלי אהרון |


מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר. 

ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות. 

במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.

ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים. 

במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.

פועל בניין
צילום: Getty images Israel

76.5 אלף דירות החלו להיבנות השנה - אבל ברבעון האחרון הקצב הואט

נתוני הלמ"ס מצביעים על עלייה שנתית של 22% בהתחלות הבנייה, אבל ברבעון השני נרשמה ירידה של 5.5% לעומת תחילת השנה כשבין הערים נרשמים פערים גדולים ותלות גוברת בהתחדשות עירונית - איזה עיר מובילה ומי נשרכת מאחור?

מנדי הניג |

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת שברבעון השני של 2025 החלה בנייתן של 18,553 דירות חדשות, מספר גבוה משמעותית מזה שנרשם בתקופה המקבילה בשנה שעברה עלייה של 42.3%. עם זאת, ביחס לרבעון הראשון של השנה אפשר לראות ירידה של כ-5.5% במספר התחלות הבנייה. במקביל, גמר הבנייה עלה והסתכם ב-14,385 דירות, עלייה של 17.7% לעומת הרבעון הראשון ושל 13.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. התמונה הכוללת לשנה החולפת מצביעה על שוק בנייה פעיל יותר, אך לא אחיד בין המחוזות השונים.


פיזור גיאוגרפי ומגמות במחוזות

יש פערים גדולים בין האזורים. מחוזות המרכז ותל אביב הובילו את הפעילות ברבעון השני, עם כמעט מחצית מכלל הדירות החדשות - 4,519 במרכז ו-4,384 בתל אביב. במחוז הדרום החלה בנייתן של 3,984 דירות, שהיוו כ-21% מכלל הפעילות הארצית, והמספרים שם זינקו ב-62% לעומת הרבעון הקודם. לעומת זאת, בצפון ובירושלים חלה האטה משמעותית: ירידה של 55.7% בצפון, 27.1% בירושלים ו-22% בחיפה.

בכל הנוגע להיתרי בנייה, ניתנו ברבעון השני 17,189 היתרים - עלייה קלה של 1.7% לעומת הרבעון הראשון, אך יציבות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הפילוח לפי מחוזות מגלה כי במחוז המרכז חל זינוק של כמעט 40% בהיתרי הבנייה, בעוד שבמחוזות אחרים המגמה הייתה שלילית ירידה של כ-8% בתל אביב ועד 13.9% בירושלים.


התחדשות עירונית מובילה

כ-5,030 התחלות בנייה ברבעון השני היו במסגרת פרויקטי התחדשות עירונית – כ-27% מכלל ההתחלות. מרבית הדירות נבנו במתכונת של הריסה ובנייה מחדש, בעיקר בפרויקטי פינוי-בינוי ותמ"א 38/2, שהיוו כ-81% מהתחלות ההתחדשות. לעומת הרבעון הקודם מדובר בירידה של 7.7%, אך בהשוואה לשנה שעברה עלייה של 31.3%. בנוסף, החלה בנייתן של כ-1,141 דירות כתוספות בנייה לבניינים קיימים, נתון המשקף עלייה של 14.4% לעומת הרבעון הראשון.


בהסתכלות רחבה על 12 החודשים האחרונים, בין יולי 2024 ליוני 2025, החלו להיבנות 76.5 אלף דירות – עלייה של 22.3% לעומת השנה שקדמה לה. לאחר ניכוי הדירות שנהרסו במסגרת התחדשות עירונית, מדובר ב-70.6 אלף דירות חדשות – עלייה של 23.5%. גם מספר היתרי הבנייה בשנה זו עלה, והסתכם ב-80.4 אלף עלייה של 8.9%.