חולדאי מסביר מדוע הוא מתעב תמ"א 38: "תפישת העולם - לטפל בעשירים בלבד"
"לכל בן אדם ראוי שתהיה קורת גג מעל ראשו. הבעיה היא שמדינת ישראל שהייתה אחת מהשוויוניות בעולם, שבהכרה של תפישת עולם משרד השיכון מייצר מגורים עבור הציבור, מתנערת מאחריות", כך אמר רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, בכנס גלובס. "שואלים אותי למה כל הערים שלנו כל כך מכוערות עם בלוקונים, המדינה בנתה פרויקטים ושיווקה לפי קריטריונים לפני כמה עשורים החליטה המדינה על שוק חופשי כלומר המדינה יוצאת לגמרי אך היא שכחה שמונופול הקרקעות נשאר בידי המדינה, נוצרה עובדה שהמינהל לא יכול לשווק קרקע שלא למרבה במחיר, כך נוצרים מחסור ועליית מחירים, זו תפישת עולם".
"הייתה נקודת שבר בהיסטוריה, פתאום הייתה עלייה מרוסיה בשנות ה-90, המדינה הבינה שיש משבר, ודיברו על שחיתות ודברים נוספים אבל בסופו של דבר המדינה שיווקה קרקעות, אבל אחרי זה יצאה מהשוק. תפישת העולם היא איך לטפל בעשירים ולא בעניים. הכביש המהיר שמגיע לתל אביב הוא כביש לעשירים מי יכול לשלם 90 שקל כדי להגיע לתל אביב?"
חולדאי מותח ביקורת חריפה על תמ"א 38 "אם חשוב לבצע תמ"א 38, למה לא חיזקו את הבניינים לאורך השנים? כי לא היה כסף. אין עיר בארץ שבוצעו בה כל כך הרבה פרויקטים של תמ"א 38, מי שמכיר את הגרף של סיכונים נגד רעידות אדמה מבין שככל שמתרחקים מים המלח ומגיעים לתל אביב הסיכון יורד. אני נגד תמ"א 38 בגלל שמי שיש לו מקבל פטור ממיסים ומקבל 150 אלף שקל מהמדינה, אני מתנגד לזה ברמה הערכית. שיראו לי את אותן משפחות שנוספות בתמ"א 38 וצריכות תשתיות מים וביוב ובתי ספר. למה מי שיש לו דירה ב-3 מיליון שקל לא צריך לקבל יותר, הזוג הצעיר שמגיע ורוכש דירה משלם על המעלית ועל הפרויקט. כנסת ישראל לא הבינה מה היא עושה היא הורידה מעצמה את האחריות, מאז אין חיזוק נגד רעידות אדמה יש חיזוק ספורדי רק למי שיש. תמ"א 38 היא פגיעה בערכים אחרים של תכנון עירוני".
חולדאי טוען שניתן לספק דיור בר השגה בתל אביב - "הבעיה היא שאני הולך לוועדה המחוזית, מתכנן, אבל אז אומרים לי שאין בחוק הגדרה של דיור בר השגה, כי המדינה החליטה שאין דיור כזה, רק להשכרה. אני כראש עיר לא יכול לעשות דבר. יש קרקעות של המינהל בתל אביב נס לגויים ומכבי יפו, אני אומר למנהל לשווק את הקרקע, אומרים לי לא עכשיו. אני לא שולט בשוק הדיור. תל אביב גודלה הקרקעי יותר קטן משדה התעופה של חצרים שפיקדתי עליו, הורדנו את הגודל הממוצע של דירות כי אנחנו מבינים שזוג צעיר יסתפק בדירה יותר קטנה. חלק נובע משערוריית היעדר תחבורה ציבורית נאותה בישראל".
- "בשנה הקרובה נראה התאוששות משמעותית בשוק הדירות"
- מצלאוי: ״מחירי הדירות יעלו שוב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"תל אביב היא מרכזה של עיר גדולה, מרכז המטרופולין של 3.5 מיליון תושבים, אין דרך שמחירי הדיור בתל אביב יהיו כמו בחדרה, מי שחושב שאני יכול לשלוט במחירי הדיור בתל אביב שיהיו כמו בלוד לא מבין על מה הוא מדבר. כל מדינת ישראל היא עיר אחת בעולם. צריך שהמדינה תהיה מעורבת כדי לספק כמה עשרות אלפי יחידות דיור. בתל אביב אפשר לבנות כרגע לפחות 80 אלף יחידות דיור, למה לא בונים בגלל העובדה שאפילו במחירים הגבוהים האלה לא בונים. מה זה נקרא לעשירים? כמה יחידות דיור ציבוריות היו לעמידר? לפני 20 שנה היו 250 דירות בדיור ציבורי כיום יש 80 אלף. הבעיה שמדינת ישראל הפסיקה לחשוב שראוי שיהיה דיור ציבורי. אין לי פתרונות לדירות למשפחות של 4 ילדים, יש משפחות כאלה שגרות אצל ההורים".
לגבי מחדל הרכבת הקלה, מסביר חולדאי :"מדברים על כשלים מבניים ועל משילות, ישראל היא היחידה בעולם שבה משרד התחבורה מנהל את התחבורה, בכל העולם מי שמנהל הוא או השלטון המקומי או המטרופולינים בברצלונה, ברלין ולונדון המטרופולין. ביקשו שכמו שיש פה את האיגודן לביוב שיקימו רשות מטרופולינית, הוכנה הצעת חוק שיושבת 5 שנים בשולחן הכנסת ושר התחבורה הנוכחי מעכב אותה. אם היו מאחדים רשויות מקומיות והייתה עיר אחת גדולה אז היו עוסקים ברשות מקומית אחת. לנו יש יכולת ניהול, בעשור האחרון קדחנו מתחת לקרקע 30 קילומטר של רכבת תחתית, לא הרגישו בזה, הצינורות האלה מובילים ביוב. עד שלא תועבר הסמכות לשלטון המקומי, כי אנחנו מבינים בתחבורה, כנ"ל בנוגע לאופניים, הדברים היו נראים אחרת".
- 12.תמא 38 02/03/2015 07:22הגב לתגובה זונכון שהסכנה גדולה יותר באזור העתק ים המלח (כל מזרח הארץ), אבל גם אזור החוף לא מספיק רחוק משם, ולכן חשוף גם הוא, תלוי במיקום מוקג הרעידה ועוצמתה - שלא ניתנים לחיזוי ,אבל בוודאות תהיה רעידה משמעותית וחייבים להיערך. האלטרנטיבה היא פינוי בינוי אבל לא ניתן לחכות .צריך לחזק.
- 11.חי 26/02/2015 17:57הגב לתגובה זוישמקומות שאין חניה ורוחב המידרכה 5מטר . המצוקה בחניה לטובת בעלי החניונים
- 10.RO 26/02/2015 17:54הגב לתגובה זוכדי שנממן עוד מקורבים שיסתובבו עם רכב על חשבוננו
- 9.ביטחון לתושבים 26/02/2015 07:10הגב לתגובה זובטחון האזרחים וחיזוק מבנים חשוב מאד ... אבל חולדאי חושב שהכנסות העירייה חשובות יותר
- 8.תושב תל-אביב 24/02/2015 14:11הגב לתגובה זושכחת ראש העיר שחיזוק בניין בממדים זאת התרופה שיתכן תציל חיים מטילים. מי שמך לדבר על ערכיות של עשירים . נבנו שיכונים גם ברמת אביב וגם ביד אליהו. אותם מבנים משנות 1970 אז מה לא לחזק אותם שאתה לא מאשר תוכניות פינוי בינו !
- 7.שוקי 23/02/2015 16:57הגב לתגובה זוחבורת פרחחים ללא חזון מכשילים כל יוזמה להצלת בני אדם לשמור את תוכן הכתבה ובבוא היום במקרה של נפילת טיל ואו רעידת אדמה בה יפגעו ויהרגו תושבים לתבוע אותו על הריגה !!!
- 6.אחד מתל אביב 23/02/2015 15:16הגב לתגובה זובטוח לא נבחר בך בפעם הבאה. כשהשתן עולה לראש זה השלב שבו צריך להעיף אותך לעזאזל.
- 5.שטויות ככלכלית רק תמא 38 ץתחבורתית יש 20 עיריות לממ (ל"ת)yossef 23/02/2015 13:48הגב לתגובה זו
- 4.מיכה 23/02/2015 12:55הגב לתגובה זואכן צריך לאחד רשויות ואין סיבה לכמות כזאת. ויש לקדם בדחיפות את הרכבת הקלה ולהוריד קוי אוטובוס קיימים.כמו כן יש לתת עדיפות לפינוי בינוי שזה עדיף מכל הבחינות.על עיריית תא לערוך תוכנית פינוי בינוי בכל דרום תל אביב ששם העתיד של מעמד הביניים ופשוטי העם כי שם ניתן להקים רבבות דירות במחיר שפוי. בכל שאר חלקי הארץ המדינה צריכה ליצור תנאים טובים למחיה וזה אפשרי.ודבר ראשון שחולדאי צריך לעשות זה להחזיר לציבור את כל הדירות שתפוסות על ידי משרדים ועסקים.ולפנות את המסתננים למדינות שקטות.
- 3.חולדאי רוצה היטלי השבחה - לא מעניין אותו מערכים. (ל"ת)משה 23/02/2015 11:37הגב לתגובה זו
- 2.יורם דירות"א 23/02/2015 11:24הגב לתגובה זועם סביבה של בניינים נמוכים
- 1.יאיר 23/02/2015 11:20הגב לתגובה זוחולדאי - קודם טפל בחיי אדם והרס חיי הולכי הרגל שאתה גרמת. בטל את הברדק שעשית במדרכות תל אביב. אחרי זה תוכל לדבר על נושאים אחרים.
אספת דיירים (X)כמה באמת צריך לשלם ועד בית והאם אתם משלמים יותר מדי?
כשמדברים על דמי ועד בית, אין תמחור אחיד - המחיר משתנה מאוד בין בניין לבניין. הכל תלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה, אבל הנה הממוצעים
דמי ועד בית מתייקרים. כמו כמעט כל מוצר ושירות גם העלויות שלתחזוקת הבית עולות - הניקיון, הגינון, התיקונים של המעליות. הסכומים גדלים מדי שנה. כמה בעצם עולה ועד הבית והאם אנחנו משלמים סכום סביר? אין אין תמחור אחיד - התשלום עבור ועד הבית משתנה מאוד בין בניין לבניין, בין אזור לאזור ותלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה.
טווחים טיפוסיים - תלוי מה יש בבניין
במבנים בסיסיים וישנים, ללא מעלית או מתקנים משותפים - דמי ועד יכולים להיות נמוכים יחסית. יש בניינים שבהם התשלום לדירה נע סביב 80-140 שקל בחודש. אם מדובר בבניין שמתוחזק בינוני עם מעלית, שירות ניקיון, חשמל משותף ותחזוקה כללית - דמי הוועד יהיו גבוהים יותר, באזור של 150 עד 350 שקלים בחודש.
בבניינים חדשים יחסית עם שירותים יותר נרחבים לרבות: מעלית, חניה תת-קרקעית, גינה, מערכות שירות, תחזוקת גג וחימום - העלויות עולות משמעותית. דמי ועד בבניינים כאלה מגיעים ל-500 עד 900 שקלים ולעיתים אף יותר.
בבניינים יוקרתיים יותר שבהם יש גם שמירה ולובי מטופח זה יהיה מעל 1,000 שקל בחודש. זה גם תלוי כמובן באזור. בתל אביב הכי יקר, ככל שמתרחקים זול יותר. אם במגדל בתל אביב התשלום לוועד מגיע ל-2,000 שקלים ומעלה, הרי שברמת גן ופתח תקווה זה יהיה כ-1,000-1,400 שקלים ווב קשה להשוות כי זה גם תלוי בשאלה אם יש בריכה, חדר כושר ושירותים נוספים.
בשורה התחתונה ועד הבית מתחיל ב-50 שקלים בבניינים ישנים ומגיע במקומות מסוימים גם ל-3,000 שקלים ומעלה.
מה מייקר את דמי הוועד
הגורמים העיקריים שמקפיצים את העלות: שירותים משותפים כמו ניקיון, גינון, חשמל ותאורה משותפת, תחזוקת מעלית, גג, חניון, מערכות מיזוג, חצר וגינות. במקרים רבים הוועד במיקור חוץ. שימוש בחברת ניהול מקצועית במקום ועד מתנדב מהדיירים מוסיף עלות לניהול, גבייה, טיפול בסרבנים, תיאום שירותים ותחזוקה שוטפת. עלות שירות ניהול בסיסי לדירה נעה סביב 80-120 שקל בחודש, לפני עלויות התחזוקה והשירותים הנוספים.
הדמיה של פרויקט LOV LOD, קרדיט: STUDIO Yפטור ממשכנתא ל-5 שנים בהתחדשות עירונית בלוד; דירות 2 חדרים החל ב-1.72 מיליון שקל
רוטשטיין וציפחה ימכרו 133 דירות חדשות בלוד, עם פטור ממשכנתא לתקופה של עד 5 שנים לרוכשי הדירות מחיר דירת 3 חדרים החל מ- 2.05 מיליון שקל
החברות רוטשטיין רוטשטיין -1.92% וציפחה משיקות את השלב השני בפרויקט ההתחדשות העירונית LOV LOD. לקראת ההשקה, יצאו החברות במבצע מימון יוצא דופן, המעניק לרוכשי דירות בפרויקט חופש מהמשכנתא לתקופה של עד חמש שנים מרגע הרכישה.
פרויקט LOV LOD הינו פרויקט התחדשות עירונית ברחוב איינשטיין בעיר שהקמתו החלה לפני מספר חודשים ובמסגרתו נבנות 488 יחידות דיור חדשות בשני שלבים. עד כה, נמכרו בפרויקט למעלה מ-40 דירות. כעת כאמור מתחילה החברה בשיווק השלב השני של הפרויקט שכולל 133
דירות במגדל בן 23 קומות. בין הדירות שמוצעות למכירה, כיום, דירות בנות 2 חדרים בשטח של כ 68 מ"ר עם מרפסת בשטח של כ-9 מ"ר, המוצעות למכירה במחיר של 1.72 מיליון שקל. דירות 4 חדרים בפרויקט בשטח של 106 מ"ר עם מרפסת בשטח 14 מ"ר מוצעות למכירה במחיר של החל מ-2.53 מיליון
שקל. אכלוס הפרויקט צפוי להיות במחצית השניה של 2029.
הפרויקט ממוקם בלב העיר, במרחק הליכה מתחנת הרכבת, צירי תנועה ראשיים, מוסדות חינוך, פארקים וגינות ציבוריות, מרכזי תרבות ועוד. בלב המתחם תוקם חצר פנימית ירוקה וקומת מסחר לרווחת קהילת המגורים החדשה.
כמו כן יכלול הפרויקט שטחי ציבור, מסחר ותעסוקה לטובת דיירי המתחם, השכונה ותושבי העיר כולה.
המהלך נועד לתת פתרון ממשי לאתגרי המימון של משפחות צעירות ורוכשי דירות ראשונות ולהקל על הנטל הכלכלי בתקופת הבנייה והאכלוס. כמו כן, יאפשר למשפרי הדיור גמישות מירבית בעיתוי מכירת הדירה הישנה ללא לחץ. במסגרת המבצע, יינתן לרוכשים בפרויקט מימון בהיקף של עד 70% ממחיר הדירה ברכישה, וכן פתרון מימוני המאפשר לשלם רק 15% בחתימת החוזה, קבלת הלוואת קבלן ל 5 שנים. ההלוואה בתנאים ייחודיים לתקופה ארוכה מהמקובל בשוק.
- רוטשטיין: הרווח הנקי ברבעון הסתכם ב-122 מ׳ שקל; מכרה 291 דירות מתחילת השנה
- התחדשות ברמת גן: תכנית אבא הלל של רוטשטיין מקבלת תוקף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת
הלוואת הקבלן מאפשרות החברות דחיית תשלומי המשכנתא לבנק, אשר יחלו רק שנתיים לאחר האכלוס, כשתשלומי הריבית בתקופה זו חלים על רוטשטיין וציפחה כך שהרוכשים נהנים מתקופת שקט כלכלי, ללא תשלומים כפולים. היתרה תשולם באמצעות הלוואת קבלן ומשכנתא נוספת, כשתשלום ההחזר בגינן
יחל רק לאחר תקופת הפטור.
