הלירה הטורקית ממשיכה להתרסק והסוף לא באופק
המצב בטורקיה לא טוב וזה עוד בלשון המעטה. הסיפור שמדגים עד כמה טורקיה הולכת והופכת למבודדת, לפחות מבחינת המערב ובעלות בריתה בנאט"ו, הייתה החלטת הממשל האמריקאי בשבוע שעבר למכור להק מטוסי F-35 חמקנים שהיו מיועדים לחיל האוויר הטורקי, דווקא ליריבתם המסורתית, יוון. זאת בתגובה להחלטת הממשל הטורקי להשתמש במערכת נגד הטילים הרוסית, S-400, הנחשבת לאימת חילות האוויר של המערב.
המתיחות בין שתי המדינות הובילה לכך שהטורקים חודרים למים טריטוריאליים יווניים בניסיון למצוא גז, מה שהוביל בעיקרון ל-2 תהליכים מקבילים. הראשון הוא מרוץ חימוש, השני צידוד של המערב ביוון נגד טורקיה. זה הפך לעימות מתוקשר בין ארדואן לנשיא צרפת עמנואל מאקרון, שארצו תומכת ותיקה ביוון. בשבוע שעבר מאקרון החזיר את השיגריר הצרפתי מטורקיה לאחר שארדואן כינה את הנשיא הצרפתי "משוגע שצריך הסתכלות".
בפן הישראלי, באופן די מקרי, ישראל וטורקיה הפכו לסוג של בעלות ברית, לאור העובדה שהנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן תומך באזרבייג'ן – בעלת ברית ותיקה של ישראל – בעימות המתפתח בינה לבין ארמניה; שידועים כאויבים של הטורקים ומאשימים אותם ברצח עם במאה שעברה. אבל זה בערך מסכם כמעט את כל מערכת היחסים בין ירושלים לאנקרה בימים אלה.
הפניית הגב המערבית המצטברת נגד הטורקים, מורידה את סנטימנט המשקיעים בטורקיה, כשזה בא לידי ביטוי בלירה הטורקית שממשיכה להתרסק. התרוקנות מאגרי המט"ח של המדינה היא הסיבה הראשונה, החוסר בנכונות מדינית לסייע למדינה המנודה, זו מכה שיהיה לטורקיה הארדואנית קשה להתאושש ממנה.
- קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
- ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רק לפני שנה יחס הלירה הטורקית לדולר עמד על 5.173 לירות לדולר, כשבאמצע 2018 בהיא הגיעה ל-7 לירות לדולר, אבל החלה להתאושש בשל הורדות ריבית טורקיות. נכון ליום שישי, יחס הלירה לדולר עמד על 8.347 לירות לדולר. מיוני, איבדה הלירה 25% מערכה והתחתית לא נראית באופק.
הדבר היחיד שמחזיק עכשיו את למרות המאמצים של הבנק המרכזי זה הזרמות כסף מקטאר, שמשתמשת בטורקיה ובצבאה כגורם מרתיע נגד ערב הסעודית, לאחר שהאחרונה קטעה את היחסים עם הנסיכות במפרץ הערבי. הקטארים שנותרו מבודדים – לאחר שסעודיה חפרה תעלה בין המדינות – מצילים את טורקיה פיננסית. ארדואן ניסה לטעון שהייתה תגלית גז משמעותית, השוק לא התרשם.
"הבחירות בארה"ב משפיעות על הלירה"
"פיחות הלירה הטורקית אל מעבר לכ-8.0 לירות טורקיות לדולר אמריקאי מהווה פיחות בסדר גודל של כ-25% לעומת הדולר מאז סוף 2019. אם הלירה תסיים את השנה סביב רמה זו, זו תהיה אחת הנפילות הגדולות של המטבע בעשרים השנים האחרונות", קבעו בחטיבת המחקר של בנק לאומי.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
"נפילתה של הלירה הטורקית איננה משקפת התערערות רחבה בקרב השווקים המתעוררים, אלא משקפת השפעה של חולשות ספציפיות. מטבע הדברים, רוב מטבעות השווקים המתעוררים נחלשו השנה, אבל הלירה הטורקית, ובמידה מסוימת גם הרובל הרוסי, לא הצטרפו למגמת הייסוף של מטבעות השווקים המתעוררים מול הדולר האמריקני בחודשים האחרונים", הוסיפו.
"הבחירות הקרובות בארה"ב תרמו ככל הנראה להיחלשות של הלירה הטורקית ושל הרובל הרוסי. לשם השוואה, בעוד שהפסו המקסיקני עמד במוקד לקראת הבחירות ב-2016, המתיחות בין ארה"ב למקסיקו הוקלה במידה ניכרת מאז.
"הדגש השנה עבר לטורקיה ולרוסיה, מדינות אשר נתפסות כיעדים פוטנציאליים לסנקציות או לחץ בינלאומי גם תחת ממשל ביידן והסיכויים הגוברים של ביידן והדמוקרטים לניצחון בבחירות תרמו להיחלשות של המטבעות הללו."
עוד ציינו בבנק כי "הגורמים הבסיסיים המכבידים על הלירה צפויים להימשך ללא קשר למי שיזכה בבחירות בארה"ב. הסיכון לסנקציות ולחץ כלכלי מגיע מהאיחוד האירופי לפחות כמו מארה"ב. נוסף על כך, המערכת הפיננסית של טורקיה שברירית ביותר ונשענת במידה בלתי מאוזנת על מימון במטבע חוץ.
- 8.בגלל הדמיון בין ביבי לארדואן, גם אנחנו בדרך לשם (ל"ת)ברוך 03/11/2020 12:20הגב לתגובה זו
- ron 22/12/2020 21:51הגב לתגובה זוולא לשוב לעולם
- חזי 03/11/2020 19:28הגב לתגובה זושחולם על ביבי בלילה. חחח
- 7.קובי 02/11/2020 20:40הגב לתגובה זועל ראשו של הסולטן
- 6.אריאל 02/11/2020 20:13הגב לתגובה זועד סוף השנה 10 במקרה הטוב
- ליאור 03/11/2020 07:33הגב לתגובה זומתמשכת. ארדואן חכם מאוד ולא יתן למטבע ליפול.
- אריאל 03/11/2020 09:41נתראה בסוף השנה 10 בשקט
- 5.יימח שמו של הבן זונה ארדואן וכל המדינה שלו (ל"ת)גיא 02/11/2020 18:13הגב לתגובה זו
- 4.הדג מסריח מהראש 02/11/2020 16:25הגב לתגובה זוגם הם וגם אנחנו לא מסוגלים להעיף את זורעי השנאה הנהנתנים , אלו שדאגו לצייד את עצמם באווירונים הזויים , אלו שמנותקים מהעם .
- 3.אטאטורק 02/11/2020 13:09הגב לתגובה זולא מבין את העם הטורקי ,עד עכשיו הם היו נורמלים וחשבו נכון והכלכלה שגשגה בטורקייה .נתנו את המפתחות למטומטם ארדואן שגורר אותם לתהום והולכים אחריו כמו עדר .תתעוררו טורקים רדומים תרימו את הראש ותעיפו את ארדואן לכלא באשמת הרס הערכים שלכם והרס טורקייה .בכך שדחף לכם את האיסלאם לסלון שלכם ותומך בטרור עולמי .אתם משלמים על שיגעונותיו .והפנטזיות שלו . הוא לא יודע לנהל מדינה הוא רק יודע לקלל .ולהטיף רעל.תחזרו למה שהייתם מדינה נאורה ומקובלת בכל העולם
- 2.להפסיק לתמוך בטרור 02/11/2020 11:02הגב לתגובה זולחתוך את שיתוף הפעולה עם טורקיה ביבי תתעורר..
- 1.אסור להתעסק עם השטן הגדול ובטח לא עם הקטן (ל"ת)1 02/11/2020 10:09הגב לתגובה זו

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.