טורקיה
צילום: istock

הלירה הטורקית ממשיכה להתרסק והסוף לא באופק

קטאר היחידה שמצילה את הכלכלה הטורקית המתפרקת; "הלירה הטורקית לא משקפת את יתר המטבעות של השווקים המתפתחים", אומרים בבנק לאומי
ארז ליבנה | (12)

המצב בטורקיה לא טוב וזה עוד בלשון המעטה. הסיפור שמדגים עד כמה טורקיה הולכת והופכת למבודדת, לפחות מבחינת המערב ובעלות בריתה בנאט"ו, הייתה החלטת הממשל האמריקאי בשבוע שעבר למכור להק מטוסי F-35 חמקנים שהיו מיועדים לחיל האוויר הטורקי, דווקא ליריבתם המסורתית, יוון. זאת בתגובה להחלטת הממשל הטורקי להשתמש במערכת נגד הטילים הרוסית, S-400, הנחשבת לאימת חילות האוויר של המערב.

 

המתיחות בין שתי המדינות הובילה לכך שהטורקים חודרים למים טריטוריאליים יווניים בניסיון למצוא גז, מה שהוביל בעיקרון ל-2 תהליכים מקבילים. הראשון הוא מרוץ חימוש, השני צידוד של המערב ביוון נגד טורקיה. זה הפך לעימות מתוקשר בין ארדואן לנשיא צרפת עמנואל מאקרון, שארצו תומכת ותיקה ביוון. בשבוע שעבר מאקרון החזיר את השיגריר הצרפתי מטורקיה לאחר שארדואן כינה את הנשיא הצרפתי "משוגע שצריך הסתכלות".

 

בפן הישראלי, באופן די מקרי, ישראל וטורקיה הפכו לסוג של בעלות ברית, לאור העובדה שהנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן תומך באזרבייג'ן – בעלת ברית ותיקה של ישראל – בעימות המתפתח בינה לבין ארמניה; שידועים כאויבים של הטורקים ומאשימים אותם ברצח עם במאה שעברה. אבל זה בערך מסכם כמעט את כל מערכת היחסים בין ירושלים לאנקרה בימים אלה.

 

הפניית הגב המערבית המצטברת נגד הטורקים, מורידה את סנטימנט המשקיעים בטורקיה, כשזה בא לידי ביטוי בלירה הטורקית שממשיכה להתרסק. התרוקנות מאגרי המט"ח של המדינה היא הסיבה הראשונה, החוסר בנכונות מדינית לסייע למדינה המנודה, זו מכה שיהיה לטורקיה הארדואנית קשה להתאושש ממנה.

 

רק לפני שנה יחס הלירה הטורקית לדולר עמד על 5.173 לירות לדולר, כשבאמצע 2018 בהיא הגיעה ל-7 לירות לדולר, אבל החלה להתאושש בשל הורדות ריבית טורקיות. נכון ליום שישי, יחס הלירה לדולר עמד על 8.347 לירות לדולר. מיוני, איבדה הלירה 25% מערכה והתחתית לא נראית באופק.

 

הדבר היחיד שמחזיק עכשיו את למרות המאמצים של הבנק המרכזי זה הזרמות כסף מקטאר, שמשתמשת בטורקיה ובצבאה כגורם מרתיע נגד ערב הסעודית, לאחר שהאחרונה קטעה את היחסים עם הנסיכות במפרץ הערבי. הקטארים שנותרו מבודדים – לאחר שסעודיה חפרה תעלה בין המדינות – מצילים את טורקיה פיננסית. ארדואן ניסה לטעון שהייתה תגלית גז משמעותית, השוק לא התרשם. 

 

"הבחירות בארה"ב משפיעות על הלירה"

"פיחות הלירה הטורקית אל מעבר לכ-8.0 לירות טורקיות לדולר אמריקאי מהווה פיחות בסדר גודל של כ-25% לעומת הדולר מאז סוף 2019. אם הלירה תסיים את השנה סביב רמה זו, זו תהיה אחת הנפילות הגדולות של המטבע בעשרים השנים האחרונות", קבעו בחטיבת המחקר של בנק לאומי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

"נפילתה של הלירה הטורקית איננה משקפת התערערות רחבה בקרב השווקים המתעוררים, אלא משקפת השפעה של חולשות ספציפיות. מטבע הדברים, רוב מטבעות השווקים המתעוררים נחלשו השנה, אבל הלירה הטורקית, ובמידה מסוימת גם הרובל הרוסי, לא הצטרפו למגמת הייסוף של מטבעות השווקים המתעוררים מול הדולר האמריקני בחודשים האחרונים", הוסיפו.

 

"הבחירות הקרובות בארה"ב תרמו ככל הנראה להיחלשות של הלירה הטורקית ושל הרובל הרוסי. לשם השוואה, בעוד שהפסו המקסיקני עמד במוקד לקראת הבחירות ב-2016, המתיחות בין ארה"ב למקסיקו הוקלה במידה ניכרת מאז.

 

"הדגש השנה עבר לטורקיה ולרוסיה, מדינות אשר נתפסות כיעדים פוטנציאליים לסנקציות או לחץ בינלאומי גם תחת ממשל ביידן והסיכויים הגוברים של ביידן והדמוקרטים לניצחון בבחירות תרמו להיחלשות של המטבעות הללו."

 

עוד ציינו בבנק כי "הגורמים הבסיסיים המכבידים על הלירה צפויים להימשך ללא קשר למי שיזכה בבחירות בארה"ב. הסיכון לסנקציות ולחץ כלכלי מגיע מהאיחוד האירופי לפחות כמו מארה"ב. נוסף על כך, המערכת הפיננסית של טורקיה שברירית ביותר ונשענת במידה בלתי מאוזנת על מימון במטבע חוץ.

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    בגלל הדמיון בין ביבי לארדואן, גם אנחנו בדרך לשם (ל"ת)
    ברוך 03/11/2020 12:20
    הגב לתגובה זו
  • ron 22/12/2020 21:51
    הגב לתגובה זו
    ולא לשוב לעולם
  • חזי 03/11/2020 19:28
    הגב לתגובה זו
    שחולם על ביבי בלילה. חחח
  • 7.
    קובי 02/11/2020 20:40
    הגב לתגובה זו
    על ראשו של הסולטן
  • 6.
    אריאל 02/11/2020 20:13
    הגב לתגובה זו
    עד סוף השנה 10 במקרה הטוב
  • ליאור 03/11/2020 07:33
    הגב לתגובה זו
    מתמשכת. ארדואן חכם מאוד ולא יתן למטבע ליפול.
  • אריאל 03/11/2020 09:41
    נתראה בסוף השנה 10 בשקט
  • 5.
    יימח שמו של הבן זונה ארדואן וכל המדינה שלו (ל"ת)
    גיא 02/11/2020 18:13
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הדג מסריח מהראש 02/11/2020 16:25
    הגב לתגובה זו
    גם הם וגם אנחנו לא מסוגלים להעיף את זורעי השנאה הנהנתנים , אלו שדאגו לצייד את עצמם באווירונים הזויים , אלו שמנותקים מהעם .
  • 3.
    אטאטורק 02/11/2020 13:09
    הגב לתגובה זו
    לא מבין את העם הטורקי ,עד עכשיו הם היו נורמלים וחשבו נכון והכלכלה שגשגה בטורקייה .נתנו את המפתחות למטומטם ארדואן שגורר אותם לתהום והולכים אחריו כמו עדר .תתעוררו טורקים רדומים תרימו את הראש ותעיפו את ארדואן לכלא באשמת הרס הערכים שלכם והרס טורקייה .בכך שדחף לכם את האיסלאם לסלון שלכם ותומך בטרור עולמי .אתם משלמים על שיגעונותיו .והפנטזיות שלו . הוא לא יודע לנהל מדינה הוא רק יודע לקלל .ולהטיף רעל.תחזרו למה שהייתם מדינה נאורה ומקובלת בכל העולם
  • 2.
    להפסיק לתמוך בטרור 02/11/2020 11:02
    הגב לתגובה זו
    לחתוך את שיתוף הפעולה עם טורקיה ביבי תתעורר..
  • 1.
    אסור להתעסק עם השטן הגדול ובטח לא עם הקטן (ל"ת)
    1 02/11/2020 10:09
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.