הלירה הטורקית ממשיכה להתרסק והסוף לא באופק
המצב בטורקיה לא טוב וזה עוד בלשון המעטה. הסיפור שמדגים עד כמה טורקיה הולכת והופכת למבודדת, לפחות מבחינת המערב ובעלות בריתה בנאט"ו, הייתה החלטת הממשל האמריקאי בשבוע שעבר למכור להק מטוסי F-35 חמקנים שהיו מיועדים לחיל האוויר הטורקי, דווקא ליריבתם המסורתית, יוון. זאת בתגובה להחלטת הממשל הטורקי להשתמש במערכת נגד הטילים הרוסית, S-400, הנחשבת לאימת חילות האוויר של המערב.
המתיחות בין שתי המדינות הובילה לכך שהטורקים חודרים למים טריטוריאליים יווניים בניסיון למצוא גז, מה שהוביל בעיקרון ל-2 תהליכים מקבילים. הראשון הוא מרוץ חימוש, השני צידוד של המערב ביוון נגד טורקיה. זה הפך לעימות מתוקשר בין ארדואן לנשיא צרפת עמנואל מאקרון, שארצו תומכת ותיקה ביוון. בשבוע שעבר מאקרון החזיר את השיגריר הצרפתי מטורקיה לאחר שארדואן כינה את הנשיא הצרפתי "משוגע שצריך הסתכלות".
בפן הישראלי, באופן די מקרי, ישראל וטורקיה הפכו לסוג של בעלות ברית, לאור העובדה שהנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן תומך באזרבייג'ן – בעלת ברית ותיקה של ישראל – בעימות המתפתח בינה לבין ארמניה; שידועים כאויבים של הטורקים ומאשימים אותם ברצח עם במאה שעברה. אבל זה בערך מסכם כמעט את כל מערכת היחסים בין ירושלים לאנקרה בימים אלה.
הפניית הגב המערבית המצטברת נגד הטורקים, מורידה את סנטימנט המשקיעים בטורקיה, כשזה בא לידי ביטוי בלירה הטורקית שממשיכה להתרסק. התרוקנות מאגרי המט"ח של המדינה היא הסיבה הראשונה, החוסר בנכונות מדינית לסייע למדינה המנודה, זו מכה שיהיה לטורקיה הארדואנית קשה להתאושש ממנה.
- טורקיה תשקיע בשדות גז בארה״ב ותגדיל יבוא LNG - מה זה אומר לישראל?
- פגישה משולשת בטהרן: בכירים טורקיים וסעודיים בביקור רשמי באירן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רק לפני שנה יחס הלירה הטורקית לדולר עמד על 5.173 לירות לדולר, כשבאמצע 2018 בהיא הגיעה ל-7 לירות לדולר, אבל החלה להתאושש בשל הורדות ריבית טורקיות. נכון ליום שישי, יחס הלירה לדולר עמד על 8.347 לירות לדולר. מיוני, איבדה הלירה 25% מערכה והתחתית לא נראית באופק.
הדבר היחיד שמחזיק עכשיו את למרות המאמצים של הבנק המרכזי זה הזרמות כסף מקטאר, שמשתמשת בטורקיה ובצבאה כגורם מרתיע נגד ערב הסעודית, לאחר שהאחרונה קטעה את היחסים עם הנסיכות במפרץ הערבי. הקטארים שנותרו מבודדים – לאחר שסעודיה חפרה תעלה בין המדינות – מצילים את טורקיה פיננסית. ארדואן ניסה לטעון שהייתה תגלית גז משמעותית, השוק לא התרשם.
"הבחירות בארה"ב משפיעות על הלירה"
"פיחות הלירה הטורקית אל מעבר לכ-8.0 לירות טורקיות לדולר אמריקאי מהווה פיחות בסדר גודל של כ-25% לעומת הדולר מאז סוף 2019. אם הלירה תסיים את השנה סביב רמה זו, זו תהיה אחת הנפילות הגדולות של המטבע בעשרים השנים האחרונות", קבעו בחטיבת המחקר של בנק לאומי.
- אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
- ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
"נפילתה של הלירה הטורקית איננה משקפת התערערות רחבה בקרב השווקים המתעוררים, אלא משקפת השפעה של חולשות ספציפיות. מטבע הדברים, רוב מטבעות השווקים המתעוררים נחלשו השנה, אבל הלירה הטורקית, ובמידה מסוימת גם הרובל הרוסי, לא הצטרפו למגמת הייסוף של מטבעות השווקים המתעוררים מול הדולר האמריקני בחודשים האחרונים", הוסיפו.
"הבחירות הקרובות בארה"ב תרמו ככל הנראה להיחלשות של הלירה הטורקית ושל הרובל הרוסי. לשם השוואה, בעוד שהפסו המקסיקני עמד במוקד לקראת הבחירות ב-2016, המתיחות בין ארה"ב למקסיקו הוקלה במידה ניכרת מאז.
"הדגש השנה עבר לטורקיה ולרוסיה, מדינות אשר נתפסות כיעדים פוטנציאליים לסנקציות או לחץ בינלאומי גם תחת ממשל ביידן והסיכויים הגוברים של ביידן והדמוקרטים לניצחון בבחירות תרמו להיחלשות של המטבעות הללו."
עוד ציינו בבנק כי "הגורמים הבסיסיים המכבידים על הלירה צפויים להימשך ללא קשר למי שיזכה בבחירות בארה"ב. הסיכון לסנקציות ולחץ כלכלי מגיע מהאיחוד האירופי לפחות כמו מארה"ב. נוסף על כך, המערכת הפיננסית של טורקיה שברירית ביותר ונשענת במידה בלתי מאוזנת על מימון במטבע חוץ.
- 8.בגלל הדמיון בין ביבי לארדואן, גם אנחנו בדרך לשם (ל"ת)ברוך 03/11/2020 12:20הגב לתגובה זו
- ron 22/12/2020 21:51הגב לתגובה זוולא לשוב לעולם
- חזי 03/11/2020 19:28הגב לתגובה זושחולם על ביבי בלילה. חחח
- 7.קובי 02/11/2020 20:40הגב לתגובה זועל ראשו של הסולטן
- 6.אריאל 02/11/2020 20:13הגב לתגובה זועד סוף השנה 10 במקרה הטוב
- ליאור 03/11/2020 07:33הגב לתגובה זומתמשכת. ארדואן חכם מאוד ולא יתן למטבע ליפול.
- אריאל 03/11/2020 09:41נתראה בסוף השנה 10 בשקט
- 5.יימח שמו של הבן זונה ארדואן וכל המדינה שלו (ל"ת)גיא 02/11/2020 18:13הגב לתגובה זו
- 4.הדג מסריח מהראש 02/11/2020 16:25הגב לתגובה זוגם הם וגם אנחנו לא מסוגלים להעיף את זורעי השנאה הנהנתנים , אלו שדאגו לצייד את עצמם באווירונים הזויים , אלו שמנותקים מהעם .
- 3.אטאטורק 02/11/2020 13:09הגב לתגובה זולא מבין את העם הטורקי ,עד עכשיו הם היו נורמלים וחשבו נכון והכלכלה שגשגה בטורקייה .נתנו את המפתחות למטומטם ארדואן שגורר אותם לתהום והולכים אחריו כמו עדר .תתעוררו טורקים רדומים תרימו את הראש ותעיפו את ארדואן לכלא באשמת הרס הערכים שלכם והרס טורקייה .בכך שדחף לכם את האיסלאם לסלון שלכם ותומך בטרור עולמי .אתם משלמים על שיגעונותיו .והפנטזיות שלו . הוא לא יודע לנהל מדינה הוא רק יודע לקלל .ולהטיף רעל.תחזרו למה שהייתם מדינה נאורה ומקובלת בכל העולם
- 2.להפסיק לתמוך בטרור 02/11/2020 11:02הגב לתגובה זולחתוך את שיתוף הפעולה עם טורקיה ביבי תתעורר..
- 1.אסור להתעסק עם השטן הגדול ובטח לא עם הקטן (ל"ת)1 02/11/2020 10:09הגב לתגובה זו
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?
- בועת ה-AI או מנוע צמיחה היסטורי? מאחורי מרכז הנתונים העצום של מטא בלואיזיאנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
בינה מלאכותית גנרי AI generic אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
עומר מילויצקי, יועץ חדשנות ואסטרטגיה דיגיטלית לארגונים על המהלך הבא: אחרי המעבר מהסניף לאפליקציה ואחרי המעבר מהמסך לשיחה: כיצד הבינה המלאכותית תשנה את הדרך שבה ננהל כסף?
עולם הפיננסים אוהב לחשוב במונחים של מסכים. במשך יותר מעשרים שנה בנקים, חברות אשראי ובתי השקעות מדדו את ההצלחה הדיגיטלית שלהם לפי כמה הלקוח משתמש באתר, כמה פעולות הוא מבצע באפליקציה וכיצד הכלים הדיגיטליים חוסכים מהלקוחות להגיע לסניף. אבל ברקע מתבשל שינוי עמוק יותר: אם בינה מלאכותית שמחוברת לדאטה בזמן אמת יודעת להסביר מסלולים, להשוות עמלות, להמליץ על מוצרים ולבצע עסקאות ישירות דרך הצ'אט, עולה השאלה האם בעולם כזה בכלל נצטרך אפליקציות עמוסות מסכים ותפריטים, או שהממשק הפיננסי הבא יהיה משהו אחר לגמרי.
המהפיכה הראשונה
כדי להבין את המהפכה הבאה, צריך לחזור קודם למהפכה הראשונה. בשנות האלפיים התחילו הבנקים להנגיש ללקוחות אתרי אינטרנט אישיים, שתחילה העניקו ערך בסיסי: צפייה ביתרות, בדיקת תנועות ומעקב אחר החיובים בכרטיס האשראי. מהר מאוד נוספו גם פעולות בשירות עצמי,
כגון העברות, הוראות קבע, תשלומי חשבונות, וביצוע פיקדונות. פתאום פעולות שהיו מחייבות תור בסניף וחתימה על טופס עברו למסך הבית במחשב. עבור הבנק זו הייתה הזדמנות לייעל ולחסוך בכוח אדם, ועבור הלקוחות זו הייתה תחושת שליטה חדשה ובעיקר נוחה בכסף שלהם.
השלב
הבא היה הרבה יותר משמעותי מבחינת התנהגות הלקוחות: עידן האפליקציות. עם מהפכת הסמארטפונים, הבנקים הבינו שהאתר הוא רק תחנה בדרך, והחלו להשיק אפליקציות ייעודיות שהביאו את החשבון לכף היד. מעבר לגישה 24 שעות ביממה, נכנסו יכולות מתקדמות יותר כמו זיהוי ביומטרי, התראות
בזמן אמת, סריקת צ׳קים, חתימה דיגיטלית ותהליכים מקוצרים שהעלימו כל חיכוך מיותר בתהליך. אם האתר שימש בעיקר כמערכת מידע, האפליקציה הייתה כבר מערכת חיה ונושמת לניהול הפיננסים האישיים.
התוצאה הייתה אימוץ מסיבי כמעט בכל העולם. לפי נתונים עדכניים, כ־2.17
מיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום בשירותי בנקאות במובייל, ועל פי הערכות כ־65 אחוז מבעלי הסמארטפונים משתמשים בבנקאות מובייל לפחות פעם בחודש. בארצות הברית כ־72 אחוז מהבגירים משתמשים באפליקציות בנקאות, ובאירופה מדינות מובילות כמו נורווגיה, דנמרק ושוודיה
כבר חצו את רף 80 האחוזים. סקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים כי עבור חלק גדול מהלקוחות, האפליקציה היא כבר ערוץ הבנקאות העיקרי: כ־55 אחוז מהלקוחות בארצות הברית מציינים את האפליקציה כדרך המועדפת לניהול החשבון שלהם, לעומת כ־22 אחוז בלבד שמעדיפים את האתר במחשב.
- ישראל מפגרת במרוץ ה-AI? באמת?
- בועת ה-AI או מנוע צמיחה היסטורי? מאחורי מרכז הנתונים העצום של מטא בלואיזיאנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, גם הצד השני של המאזניים השתנה. כאשר אפליקציה מאפשרת לבצע היום כ־80 אחוז מהפעולות היומיומיות, תפקיד הסניף המסורתי עבר טרנספורמציה. הסניף הפיזי הפך בהדרגה למקום שמשרת בעיקר לקוחות פחות דיגיטליים, או כאלה שזקוקים לליווי אנושי בתהליכים מורכבים
כמו משכנתה, אשראי עסקי או טיפול בבעיות חריגות. במילים פשוטות, המהפכה הדיגיטלית בעולם הפיננסי, שהתחילו והובילו האתרים והאפליקציות כבר עשתה את שלה: רוב האינטראקציות הבנקאיות עברו לערוצים דיגיטליים בדגש על המובייל. הדיגיטל כבר ניצח, אבל השאלה הבוערת עם כניסת
טכנולוגיות ה-AI היא: איך ייראה הדור הבא של הניהול הפיננסי הדיגיטלי?
