הוט מחזירה פייט לבזק ומשדרגת את מהירות הגלישה, בסך חצי מיליארד שקל

במהלך זה הוט תגדיל, עד פי 10, את מהירות הגלישה שמאפשרת הטכנולוגיה כיום. האנליסט ערן יעקבי מלידר שוקי הון בהתייחסו למהלך,"זהו מהלך אשר אנו רואים בו כמחוייב המציאות, נוכח ההשקעות שמבצעת קבוצת בזק בתשתיות מתקדמות"
מאיה זיסר |

חברת הוט, המספקת שירותי טלוויזיה בכבלים, תשתית אינטרנט בכבלים וטלפוניה קווית. הודיעה היום (א') על הקמתה של רשת NGN אשר תכונה UFI ופועלת בטכנולוגיית Docsis3. הרשת החדשה תהווה שדרוג לתשתית התקשורת, לרשת שתוכל לספק קצבי אינטרנט של עד 100 מגה בייט. סביר להניח כי מהלך זה מטרתו להוות תחרות לרשת הדור הבא (NGN) של חברת בזק.

ההשקעה הכוללת במהלך, לטווח של 3 שנים, עומדת על כחצי מיליארד שקל כאשר בשנה הראשונה (2009) מדובר בכעשרות מיליונים.

בשלב הראשון צפויה HOT להשיק כבר השנה את רשת ה-UFI במספר ערים בישראל, ובתוך כשלוש שנים בפריסה ארצית. פרויקט זה נשמר עד כה בסודיות מוחלטת, ורק לאחר שעבר בהצלחה את הבחינות ואת הניסויים הרלוונטיים במעבדות החברה, הוחלט על חשיפתו.

כיום נתח השוק של HOT הנו 41% בתשתית האינטרנט, כיום לחברה כ-700 אלף מנויי אינטרנט והמהירות המירבית שהיא מציעה כיום עומדת על 10 מגה (כעשירית מהמהירות שתוצע בעתיד הקרוב). עם השקת רשת ה UFI נערכת החברה להתפתחויות הטכנולוגיות העתידיות, בדגש על טשטוש הגבולות בין עולמות האינטרנט והטלוויזיה, והיא תציע רוחבי פס בהתאם לדרישות ולביקושים בשוק.

עוד נמסר מהוט כי "בשלב הראשון צפויה HOT להשיק כבר השנה את רשת ה-UFI במספר ערים בישראל, ובתוך כשלוש שנים בפרישה ארצית. פרויקט זה נשמר עד כה בסודיות מוחלטת, ורק לאחר שעבר בהצלחה את הבחינות ואת הניסויים הרלוונטיים במעבדות החברה, הוחלט על חשיפתו. עם בחירתה של חברת HOT בטכנולוגיית Docsis3, מצטרפת החברה לחברות הכבלים הגדולות בעולם, ביניהן UPC הולנד, COMCAST ארה"ב, TIME WORNER ארה"ב, CABLE VISION ארה"ב, VIRGIN אנגליה, J:COM ביפאן ועוד, אשר נמצאות בשלבים שונים של השקת טכנולוגיה זו".

הרצל עוזר, מנכ"ל HOT, מסר כי "HOT תמשיך להוביל את הטכנולוגיה בעולם האינטרנט בפס הרחב, כפי שהיא עושה זאת בכל מוצריה בעולם הטלוויזיה הרב הערוצית, ותמשיך לחולל מהפכות כפי שעשתה עד כה בשירותי האינטרנט והטלפון הקווי בישראל".

לידר שוקי הון: מהלך זה כמחוייב המציאות

האנליסט ערן יעקבי מלידר שוקי הון התייחס למהלך שדרוג תשתית התקשורת של הוט וציין כי "זהו מהלך אשר אנו רואים בו כמחוייב המציאות, נוכח ההשקעות שמבצעת קבוצת בזק בתשתיות מתקדמות".

להערכת יעקבי, "המקור למימון הרשת החדשה הוא תזרים פנוי שהחברה מייצרת (300 עד 400 מיליון שקל בשנה) וניצול מסגרת האשראי (להערכתנו, החברה יכולה לנצל עוד מספר מאות מיליונים מתוך קווי האשראי שהעמידו לרשותה הבנקים).

עוד מציינים יעקבי, כי "מחד מדובר במהלך של "אין ברירה" מאחר והחברה הולכת ומאבדת ממעמדה התחרותי בקצב די מהיר לאור ההתקדמות של בזק עם הקמת הרשת החדשה, החדירה של סלקום עם רשת מתקדמת לשוק העסקי, המהלכים של פרטנר בתחום האינטרנט התוכן ועוד".

מאידך, אומר יעקבי, "עולות כמה שאלות בנוגע לעיתוי ההודעה ומהותה: החברה הולכת למתוח כנראה עד הקצה את יכולותיה הפיננסיות על מנת להקים את הרשת וזאת כאשר בזק כבר נמצאת באמצע הדרך. לכן לא ברור אם זה מוקדם מדי או מאוחר מידי ומהן ההשלכות מול התעצמות החברות האחרות"

את השאלה הזו קושר יעקבי, "למיקוד הניהולי של החברה הנהלה חדשה וחסרה לאחר שמספר מנהלי מפתח עזבו, יחסים לא ברורים עם בעלי המניות, רצון להתמקד בשיפור התדמית ומערך השירות של החברה, רצון להיות מפעיל בינלאומי, ISP ו- MVNO".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.