"צעדי סין להקלה רגולטורית בנדל"ן לא ישיבו את אמון השוק"
מגדלנה טאו, אנליסטית אסיה ביוליוס בר אומרת כי "על מנת לייצר שינוי בר קיימא במגר הנדל"ן, סין מחויבת לבצע צעדים דרמטיים"; שוק הנדל"ן הסיני צבר חובות עצומים במהלך העשורים האחרונים על מנת להביא להתרחבות מהירה
בשבוע האחרון, משרד השיכון והפיתוח העירוני-כפרי, הבנק העממי של סין והמנהל הלאומי לרגולציה פיננסית, הודיעו במשותף על הקלות נוספות במדיניות המשכנתאות בניסיון להחיות את מגזר הנכסים. הממשל הציע לאפשר לרשויות המקומיות, לפי שיקול דעתן, להגמיש את ההגדרה של "רוכש דירה ראשונה" - בפרט, אלה שהיו להם רקורד של הלוואת משכנתא אך החזירו את מלוא הכספים ואינם בעלי נכס כיום, זכאים כעת להטבות של "רוכשי דירה ראשונה".
יצוין שרוכשי דירה ראשונה זכאים ליחסי מקדמה נמוכים יותר (30%-40% לדירה ראשונה לעומת 40%-80% לרוכשי דירה שניה) ושיעורי ריבית נמוכים יותר (4.2%-4.75% עבור בית ראשון לעומת 4.8%-5.25% עבור רוכשי בית שני).
>> מנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל מכליס בשיחה על העבר ועל עתיד החברה; מנכ"ל צים, אלי גליקמן יספר על התקופה המטלטלת ועל העתיד; וגם - המניות הטובות להשקעה על פי דירוג ביזפורטל - הירשמו לוועידה הכלכלית של ביזפורטל
"הצעדים הללו אולי יסייעו לערים עם הכללים הרגולטורים המחמירים ביותר, אך יש לציין שערים רבות בסין כבר הרפו את כללי המשכנתא לרוכשי דירה ראשונה. כמו כן, הערים מהדרג העליון בסין תורמות רק חלק קטן ממכירות הבתים במדינה, ועל כן השפעת המהלך מוגבלת מאוד בפועל", אומרת מגדלנה טאו, אנליסטית אסיה בבנק ניהלו העושר יוליוס בר. "כמו כן, ישנן חששות שהדבר עלול לבלום את הביקוש בערים בדרגות נמוכות יותר ולהחריף את עומס הנזילות על הקבלנים.
- יוליוס בר: שאיפות טראמפ לא תואמות את המציאות בשוק הנפט
- היורו התייצב בעקבות ניצחון השמאל בבחירות בצרפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"בינתיים, משרד האוצר הסיני הכריז כי הוא יאריך את ההנחות במס הכנסה למי שרוכש בתים חדשים בתוך שנה ממכירת הנכס הקודם, עד סוף 2025. מהלכי הרשויות מתקבלים בברכה, אך לא סביר שהם יוכלו לייצר פיתרון משמעותי עבר הירידה בביקוש לנדל"ן , זאת על רקע ציפיות הכנסה חלשות ותחזית כלכלית שלילית. ריכוך הרגולציה וההקלות על רוכשי דירות חדשות לא מצליחים לתת מענה למגזרים הבעייתיים, בפרט בערים הנמוכות יותר שבהן הביקוש דל. הקבינט של סין אישר ביום שישי האחרון גם הנחיות לתכנון ובנייה של דיור בר השגה, לפי סוכנות הידיעות Xinhua, אך לא נמסרו פרטים.
"אנו מצפים להקלות נוספות בתחום הרגולציה על הנכסים בסין, אך סביר להניח שהצעדים החלקיים לא ייתנו מענה אמיתי שיוכל להחיות את האמון בשוק ולדרבן את הביקוש לנדל"ן באופן משמעותי. סין זקוקה לצעדים רדיקליים יותר כדי לתקן את שוק הנכסים".
סין מנסה באופן נרחב לבנות מחדש את האמון בקרב העסקים והצרכנים במדינה שנפגעו מהמדיניות שהממשלה הובילה, יחד עם מגבלות הקורונה הקשות. אמון המשקיעים, בעלי העסקים והצרכנים נפגע משמעותית בשנתיים האחרונות, כמובן כתוצאה מהגבלות הקורונה שסגרו אנשים בבתיהם במשך שבועות, אך גם כתוצאה מהירידה החדה בשוק הנדל"ן שמחזיק בכ-70% מהעושר של משקי הבית והמהלכים של הממשלה נגד חברות סיניות.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"בעוד שירותים מסוימים כמו בתי קולנוע ומסעדות ראו התאוששות עם הסרת המגבלות, השלב הבא חייב להיות התאוששות בהוצאות על סחורות והשקעות של חברות פרטיות - זה עדיין לא קרה", אמר אנדי רוטמן אסטרטג השקעות במתיוס אסיה. "הממשלה יישמה את המדיניות שלה בצורה הרת אסון, שפגעה באמון היזמים, כשעסקים קטנים בבעלות פרטית מעסיקים כ-90% מסין ומהווים את רוב הצמיחה הכלכלית". לפי הערכות האנליסטים, על מנת להחיות את האמון בסין, קובעי המדיניות צריכים להודיע כי לא יעמדו בדרך של בעלי העסקים וכך יזמים יוכלו לעשות עסקים מבלי לחשוש שמאמצי הממשלה לפתור בעיות סוציו-אקונומיות יהפכו למכשולים.
חששות רבים בנוגע לשוק הנדל"ן הסיני הועלו לאחרונה לאחר שזה צבר חובות עצומים במהלך העשורים האחרונים על מנת להביא להתרחבות מהירה. האטה כלכלית, שנוצרה בעקבות הקורונה והחמירה לאחר המדיניות המחמירה של הממשלה לטיפול במגיפה, זירזה את הבעיות הפיננסיות בסקטור.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
