גדעון בן צבי מנכל ואלנס
צילום: יחצ

ולנס בשת"פ עם LG במטרה להכניס שבבים לכלי רכב ב-2026

בהנחה שאכן ישולבו הצ'יפים של ולנס בכלי הרכב ב-2026, אפשר להניח שחוזים ייחתמו בשנתיים הקרובות. אם אכן ולנס תצליח לבסס את המעמד שלה בשנים הקרובות - היא עשויה ליהנות מפריחת תעשיית הרכב החשמלי
נתנאל אריאל |

חברת השבבים הישראלית ולנס סמיקונדקטור  ואלנס שמפתחת צ'יפים לתעשיית הרכב תשתף פעולה עם LG Electronics כחלק מהמצלמות לבטיחות אקטיבית שלה בכלי רכב. על פי החברה, LGE תשלב את המוצרים שלה, שתואמים את תקן MIPI A-PHY, במסגרת הפתרונות של LGE ליצרניות הרכב. החברה הדרום קוריאנית משתפת פעולה עם יצרניות רכב גדולות בעולם כאשר בולנס צופים שיצרניות רכב יוכלו לשלב את הפתרון במכוניות שלהם החל משנת 2026.

הרכיבים של ולנס יאפשרו קישוריות בין מספר מצלמות המותקנות בחלל הרכב למערכת ניהול המצלמות של LG, במטרה לסייע לנהג הרכב. בולנס אומרים ש"LGE בחרה בפתרון זה בשל היתרונות המשמעותיים של מוצרי ה-7000VA של ולנס, שבין השאר כוללים מעטפת ביצועים משופרת בעלות נמוכה ביחס לפתרונות אחרים, וכן עמידות אלקטרומגנטית (EMC) מצוינת".

גדעון קדם, סגן נשיא ולנס: "שיתוף הפעולה בין ולנס סמיקונדקטור ו-LG VS מעיד על החזון המשותף של שתי החברות לפיתוח פתרונות באיכות גבוהה וייחודית עבור תעשיית הרכב. ההכרזה הזו ממחישה את האופן בו ולנס סמיקונדקטור מממשת את האסטרטגיה שלה לפיתוח פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לשיפור בטיחותם של הנוסעים ברכב. מדובר בצעד משמעותי מבחינתנו בשוק מטרה הנאמד במיליארדי דולרים".

ג'וניון פארק, סמנכ"ל בקבוצת הפיתוח של LG VS: "לאחר שבחנו מספר טכנולוגיות לתקשורת מהירה בכלי רכב, החלטנו לשתף פעולה עם ולנס סמיקונדקטור להטמעת פתרון ה-7000VA התומך בתקן ה-MIPI A-PHY, במערכת מצלמות הרכב החדשה שלנו, כחלק ממערכת ה- Digital Cockpit Electronics שפיתחנו. היתרונות שסיפק לנו הפתרון של ולנס ובמיוחד יכולות ה-EMC המצוינות של ה-7000VA, עומדים בבסיס ההחלטה שלנו לשיתוף הפעולה בין החברות, בשוק מאוד משמעותי. אנו ב-LG VS מחפשים תמיד אחר דרכים לפתח ולקדם את יכולות הניידות ((mobility המוצעים על ידינו בתחומים של בטיחות ואבטחה, במטרה לספק את המוצרים האמינים ביותר ללקוחותינו בתעשיית הרכב. אנו פועלים לכך שפתרון פורץ דרך זה יהיה זמין לייצור המוני כבר ב-2026, ומצפים להרחיב ולהעמיק את שיתוף הפעולה בין שתי החברות“.

אתמול פרסמה ולנס את דוחותיה לרבעון השני של 2023 ועמדה בציפיות. החברה רשמה הכנסות של 24.2 מיליון דולר, מעט מעל קונצנזוס האנליסטים ל-24 מיליון דולר. החברה רשמה EBITDA שלילי של 800 אלף דולר, שיפור לעומת מינוס 4.5 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. החברה הפסידה 5 סנט למניה, בהתאם לצפי האנליסטים.

תחזיות - בשנה כולה החברה צופה הכנסות של 84 מיליון דולר, ללא שינוי מהתחזית שסיפקה ברבעון הקודם. ברמת הפסד ה-EBITDA המתואם החברה שיפרה מעט את התחזית וצופה הפסד של 15.9 מיליון דולר, לעומת 17.4 מיליון בתחזית שסיפקה ברבעון הקודם. ברבעון הקרוב החברה מעריכה הכנסות של 14.1 מיליון דולר, בהתאם לצפי האנליסטים.

שאלת מפתח בחברות מהסוג הזה היא האם יש להן מספיק מזומנים, בוודאי בתקופה של האטה בעולם ובהייטק. ולנס מסודרת כנראה כשיש לה בקופה עוד 138 מיליון דולר. מתחילת השנה היא שרפה 8.3 מיליון דולר מפעילות שוטפת, שזה שיפור לעומת שריפה של 12.7 מיליון בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

איקאה אשתאול
צילום: גוגל מפס

5 עובדות על איקאה של ידעתם ועל הדוח האחרון של חברת הרהיטים

עמית בר |
נושאים בכתבה איקאה

חמש עובדות על איקאה שכנראה לא ידעתם

  1. איקאה נוסדה בשנת 1943 בשוודיה על ידי אינגוור קאמפרד כשהיה רק בן 17

  2. שמה של החברה הוא ראשי תיבות של שם המייסד, החווה שבה גדל והכפר בו נולד

  3. איקאה היא אחד מהצרכנים הגדולים ביותר של עץ בעולם, עם מאות אלפי טון של עץ בשנה

  4. החברה מפעילה כיום מעל 450 סניפים בכ־60 מדינות ברחבי העולם

  5. למרות שמרבית המוצרים שלה מגיעים להרכבה עצמית, איקאה מציעה שירותי הרכבה מקצועיים ברוב המדינות שבהן היא פועלת



איקאה מדווחת על ירידה חדה של 32% ברווח הנקי השנתי, בעיקר בשל השפעות של מכסים אמריקאיים, עלייה במחירי חומרי הגלם והשפעת מדיניות הורדת המחירים שאומצה בשנים האחרונות. החברה, שנחשבת לאחת מענקיות הריהוט בעולם, הציגה רווח נקי של 1.5 מיליארד יורו בלבד לשנת הכספים שהסתיימה ב־31 באוגוסט 2025, ירידה משמעותית לעומת השנה הקודמת.

למרות ההכנסות היציבות יחסית שעמדו על כ־26.3 מיליארד יורו, ירידה מינורית של 0.9% בלבד, שורת הרווח הציגה תמונה שונה לחלוטין. איקאה הסבירה כי המחירים הגבוהים של סחורות ועלויות לוגיסטיקה, במיוחד במחצית השנייה של השנה, נבעו מהאי־ודאות סביב מדיניות המכסים של ארצות הברית. אלו הקשו על החברה לשמור על רווחיות בשווקים מרכזיים כמו צפון אמריקה, שבה החברה משיגה חלק ניכר מהכנסותיה.

האתגר המרכזי מבחינת איקאה הוא העובדה שהיא פועלת על פי אסטרטגיה ברורה של מכירת מוצרים במחיר זול יחסית. בשנים האחרונות החברה השקיעה רבות בהורדת מחירים, בניסיון להחזיר את הקהל לאחר תקופת אינפלציה עולמית שהפחיתה את הביקושים למוצרי צריכה לא חיוניים. עם זאת, לדברי טולגה אונג'ו, מנהל הקמעונאות העולמי, "המציאות העולמית מחייבת אותנו להעלות מחירים מסוימים כדי להתמודד עם עליות העלות שאינן בשליטתנו."

עוד הוסיפה החברה כי השקעות גדולות שבוצעו במהלך השנה, ובפרט רכישת שטחים ליערות חדשים בלטביה לצורכי אספקת עץ עתידית, ורכישת רשת חנויות בבמדינות הבלטיות, היוו גורם נוסף ללחץ על רווחיות החברה. ההשקעות נועדו להבטיח עצמאות בשרשרת האספקה של איקאה לטווח הארוך, אך בטווח הקצר הן הגדילו את ההוצאות באופן ניכר.