גדעון בן צבי מנכל ואלנס
צילום: יחצ

ולנס בשת"פ עם LG במטרה להכניס שבבים לכלי רכב ב-2026

בהנחה שאכן ישולבו הצ'יפים של ולנס בכלי הרכב ב-2026, אפשר להניח שחוזים ייחתמו בשנתיים הקרובות. אם אכן ולנס תצליח לבסס את המעמד שלה בשנים הקרובות - היא עשויה ליהנות מפריחת תעשיית הרכב החשמלי
נתנאל אריאל |

חברת השבבים הישראלית ולנס סמיקונדקטור  ואלנס שמפתחת צ'יפים לתעשיית הרכב תשתף פעולה עם LG Electronics כחלק מהמצלמות לבטיחות אקטיבית שלה בכלי רכב. על פי החברה, LGE תשלב את המוצרים שלה, שתואמים את תקן MIPI A-PHY, במסגרת הפתרונות של LGE ליצרניות הרכב. החברה הדרום קוריאנית משתפת פעולה עם יצרניות רכב גדולות בעולם כאשר בולנס צופים שיצרניות רכב יוכלו לשלב את הפתרון במכוניות שלהם החל משנת 2026.

הרכיבים של ולנס יאפשרו קישוריות בין מספר מצלמות המותקנות בחלל הרכב למערכת ניהול המצלמות של LG, במטרה לסייע לנהג הרכב. בולנס אומרים ש"LGE בחרה בפתרון זה בשל היתרונות המשמעותיים של מוצרי ה-7000VA של ולנס, שבין השאר כוללים מעטפת ביצועים משופרת בעלות נמוכה ביחס לפתרונות אחרים, וכן עמידות אלקטרומגנטית (EMC) מצוינת".

גדעון קדם, סגן נשיא ולנס: "שיתוף הפעולה בין ולנס סמיקונדקטור ו-LG VS מעיד על החזון המשותף של שתי החברות לפיתוח פתרונות באיכות גבוהה וייחודית עבור תעשיית הרכב. ההכרזה הזו ממחישה את האופן בו ולנס סמיקונדקטור מממשת את האסטרטגיה שלה לפיתוח פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לשיפור בטיחותם של הנוסעים ברכב. מדובר בצעד משמעותי מבחינתנו בשוק מטרה הנאמד במיליארדי דולרים".

ג'וניון פארק, סמנכ"ל בקבוצת הפיתוח של LG VS: "לאחר שבחנו מספר טכנולוגיות לתקשורת מהירה בכלי רכב, החלטנו לשתף פעולה עם ולנס סמיקונדקטור להטמעת פתרון ה-7000VA התומך בתקן ה-MIPI A-PHY, במערכת מצלמות הרכב החדשה שלנו, כחלק ממערכת ה- Digital Cockpit Electronics שפיתחנו. היתרונות שסיפק לנו הפתרון של ולנס ובמיוחד יכולות ה-EMC המצוינות של ה-7000VA, עומדים בבסיס ההחלטה שלנו לשיתוף הפעולה בין החברות, בשוק מאוד משמעותי. אנו ב-LG VS מחפשים תמיד אחר דרכים לפתח ולקדם את יכולות הניידות ((mobility המוצעים על ידינו בתחומים של בטיחות ואבטחה, במטרה לספק את המוצרים האמינים ביותר ללקוחותינו בתעשיית הרכב. אנו פועלים לכך שפתרון פורץ דרך זה יהיה זמין לייצור המוני כבר ב-2026, ומצפים להרחיב ולהעמיק את שיתוף הפעולה בין שתי החברות“.

אתמול פרסמה ולנס את דוחותיה לרבעון השני של 2023 ועמדה בציפיות. החברה רשמה הכנסות של 24.2 מיליון דולר, מעט מעל קונצנזוס האנליסטים ל-24 מיליון דולר. החברה רשמה EBITDA שלילי של 800 אלף דולר, שיפור לעומת מינוס 4.5 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. החברה הפסידה 5 סנט למניה, בהתאם לצפי האנליסטים.

תחזיות - בשנה כולה החברה צופה הכנסות של 84 מיליון דולר, ללא שינוי מהתחזית שסיפקה ברבעון הקודם. ברמת הפסד ה-EBITDA המתואם החברה שיפרה מעט את התחזית וצופה הפסד של 15.9 מיליון דולר, לעומת 17.4 מיליון בתחזית שסיפקה ברבעון הקודם. ברבעון הקרוב החברה מעריכה הכנסות של 14.1 מיליון דולר, בהתאם לצפי האנליסטים.

שאלת מפתח בחברות מהסוג הזה היא האם יש להן מספיק מזומנים, בוודאי בתקופה של האטה בעולם ובהייטק. ולנס מסודרת כנראה כשיש לה בקופה עוד 138 מיליון דולר. מתחילת השנה היא שרפה 8.3 מיליון דולר מפעילות שוטפת, שזה שיפור לעומת שריפה של 12.7 מיליון בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
קרב ענקיות

אנבידיה - תחילת הסוף? גוגל תספק שבבי AI למטא

החודש הרע של אנבידיה - החודש הטוב של גוגל שכבר מתקרבת לשווי של 4 טריליון ומאתגרת את ההובלה של אנבידיה בוול סטריט; האם היא גם תאתגר את ההובלה בתחום השבבים? וגם - שאלות ותשובות על שבבים ועל מלחמת השבבים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה גוגל

בחודשים האחרונים גוגל Alphabet 6.31%  חוזרת למרכז הבמה ובשבועות האחרונים היא פשוט - "הדבר החם ביותר בוול סטריט". אם עד לא מזמן היא היתה מאוימת על ידי הרגולטור שרוצה לחתוך ממנה חלקים בגלל כוחה המונופוליסטי, הרי שדווקא הבינה המלאכותית שמחלישה בהדרגה את מנוע החיפוש המסורתי, הופכת את התחום לתחרותי ומפחיתה את החשש מהרגולטור. כמו כן, דווקא הבינה המלאכותית שהחלה כאיום מתבררת כמוקד כוח עצום לגוגל. בתחרות מול OpenAI גוגל מצמצת פערים וההשקה של ג'ימיני 3 קיבלה תשבוחות גדולות והזניקה את המניה. גוגל דומיננטית מאוד במהפכת ה-AI והמשקיעים מפנימים שזה לא יפגע בחברה, אלא יוסיף לה. 


ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה


בימים האחרונים המניה עולה כאילו היא "מניית יתר קטנה" - בשלושה ימים עלתה מעל 11%, אחרי סגירת המסחר היא עולה בכ-2.7% ובחודש האחרון עלתה ב-25%. השווי שלה נושק ל-4 טריליון (כשלוקחים בחשבון את העלייה אחרי המסחר אתמול היא ב-3.93 טריליון) וכל זה קורה כשמנגד - אנבידיה, מלכת שבבי ה-AI, מאבדת גובה וירדה בשבועות האחרונים כ-15% לשווי של 4.35 טריליון. אחרי המסחר אנבידיה NVIDIA Corp. 2.05%  ירדה ב-3% וזה התמתן ל-2.1% - המגמה בתקופה האחרונה ברורה: גוגל עולה, אנבידיה יורדת וזה המשיך כאמור אחרי סגירת המסחר כשהסיבה היתה הצלחה לשבבי ה-AI של גוגל. כן, גוגל גם מפתחת שבבי AI ואתמול היתה לה בשורה.    


גוגל עומדת לספק למטא שבבי TPU, שהם מעבדים ייעודיים לבינה מלאכותית, כך דווח בתקשורת האמריקאית וזה השפיע על המניות לאחר סגירת המסחר. זו דרמה גדולה, זה מעורר ספקות ראשונים לגבי הדומיננטיות של אנבידיה בשוק השבבים החם ביותר בעולם. מדובר בעסקה פוטנציאלית בשווי עשרות מיליארדי דולרים, שתכלול רכישה של שבבים למרכזי נתונים של מטא משנת 2027, לצד השכרה דרך שירותי הענן של גוגל כבר בשנה הבאה. המהלך הזה, שמגיע בעיצומו של בום AI, מדגיש את הלחץ הגובר על אנבידיה, ששולטת כיום בכ-85% משוק השבבים לאימון ולהרצת מודלים.

השליטה של אנבידיה מתבטאת גם בנתח השוק האדיר וגם ברווחיות יוצאת דופן. אין חברה בשוק תחרותי ובטח שלא בשוק השבבים עם רווחיות תפעולית של מעל 60% וגולמית של כ-74%. ברור לכל שזה עניין של זמן וכשתגיע ותתגבר התחרות והפער הטכנולוגי יצטמצם, המרווחים ירדו. אם זה יקרה כמו שזה קורה בדרך כלל במקביל לירידה בנתח השוק זה יהיה כואב פעמיים - גם פגיעה במכירות (בנתח השוק) וגם פגיעה ברווחיות. 

הסלמה בין יפן לסין, קרדיט: גרוקהסלמה בין יפן לסין, קרדיט: גרוק

סין מגבירה לחץ כלכלי על יפן: הפחתת טיסות כתגובה למתיחות סביב טייוואן

צעד מדיני-כלכלי שמשפיע על תעופה, תיירות ושרשרות אספקה - רקע היסטורי, השלכות מיידיות והסלמה אסטרטגית וגם - איך התפתח העימות בין סין ויפן - כל השלבים

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סין יפן

בעוד המתיחות הדיפלומטית בין בייג'ינג לטוקיו הולכת ומחריפה, פרסמה סין הנחיה רשמית לחברות התעופה שלה להפחית באופן משמעותי את מספר הטיסות ליפן, והמהלך ייכנס לתוקף מיידי ויימשך עד מרץ 2026. הצעד, שמגיע על רקע הצהרותיה של ראש ממשלת יפן, סאנאה טקאיצ'י, בנוגע להתערבות צבאית אפשרית במקרה של פלישה סינית לטייוואן, משלב אלמנטים של לחץ מדיני עם השלכות כלכליות ישירות. על פי דיווחים מניקיי אסיה והגרדיאן, כבר בוטלו מאות אלפי כרטיסי טיסה, וההערכות הן שהנזק הכלכלי ליפן עשוי להגיע ל-1.2 מיליארד דולר עד סוף 2025, עם פוטנציאל להפסדים של עד 9 מיליארד דולר אם המגמה תימשך.

ההנחיה, שפורסמה על ידי רשות התעופה האזרחית הסינית (CAAC), מחייבת את החברות להקטין את תדירות הטיסות ב-20% עד 30% במסלולים מרכזיים, כגון סיאנגהאי-אוסקה וצ'ונגצ'ינג-טוקיו. חברות כמו אייר צ'יינה, צ'יינה איסטרן וצ'יינה סאדרן איירליינס קיבלו הוראה ליישם את השינויים לעת עתה, עם שיקול דעת פנימי בבחירת המסלולים שייפגעו. המועד - משלהי נובמבר 2025 ועד מרץ 2026 - תואם את תקופת המעבר בין לוחות הזמנים העונתיים של התעופה, מה שמעיד על כוונה להאריך את ההגבלה מעבר לחגי השנה החדשה, תקופה קריטית לתיירות בין המדינות. על פי נתונים מהשוק הסיני, כבר בנובמבר לבדו בוטלו כ-32% מכרטיסי הטיסה ליפן, המהווים כ-500,000 כרטיסים, והחברות מציעות החזרים מלאים ללא קנסות, מה שמעודד ביטולים נוספים.

הרקע הדיפלומטי: הצהרות טקאיצ'י והתגובה הסינית

הרקע הדיפלומטי לעניין נעוץ בהצהרותיה של טקאיצ'י, שמונה לראש הממשלה הראשונה אישה בתולדות יפן באוקטובר 2025. במהלך ועידת הפרלמנט היפני ב-7 בנובמבר, היא אמרה כי "יפן תשקול התערבות צבאית אם סין תנסה לפלוש לטייוואן, כחלק מהאינטרסים האסטרטגיים שלנו באזור". הדברים, שפורסמו גם ב-CNN ובחוות'ם האוס, נתפסו בביג'ינג כהסלמה ישירה, שכן הם מחזקים את הברית היפנית-אמריקאית סביב טייוואן. סין, שרואה בטייוואן חלק בלתי נפרד משטחה, הגיבה מיידית: משרד החוץ הסיני זימן את השגריר היפני להוקעה, והנחה את אזרחיה להימנע מטיולים ליפן עקב "סיכונים ביטחוניים". כתוצאה מכך, אתרי הזמנות סיניים כמו Ctrip דיווחו על ירידה של 80% בהזמנות ליפן לשארית השנה. להרחבה: סין מזהירה את אזרחיה: הימנעו מנסיעות ליפן על רקע מתיחות סביב טייוואן.

מבחינה כלכלית, ההשפעה על יפן חמורה במיוחד. סין היא מקור התיירות הגדול ביותר של יפן, עם כ-10 מיליון מבקרים בשנה טרום-מגפה, והוצאותיהם מהוות כ-20% מסך ההכנסות מתיירות. על פי הערכות של China Trading Desk, שצוטטו ב-Dim Sum Daily, יפן עלולה לאבד 1.2 מיליארד דולר בהוצאות תיירים סינים עד סוף 2025, בעיקר בתחומי האירוח

, הקמעונאות והפנאי. עסקים באוסקה ובטוקיו, שתלויים בתיירים סינים, כבר מדווחים על ביטולים המוניים: חברת התיירות East Japan International Travel Service איבדה 80% מההזמנות לנובמבר-דצמבר. אם ההגבלה תימשך עד 2026, ההפסדים הכוללים עשויים להגיע ל-9 מיליארד דולר, דבר שיחייב את יפן לגוון מקורות תיירות - אולי דרך אירופה או דרום-מזרח אסיה - אך זה ייקח זמן ויישפיע על תעשיות מקומיות.