הנהג הישראלי מסוכן? הסטטיסטיקה טוענת אחרת
אחת השאלות הראשונות שאני שואל את הקהל בהרצאות שלי, היא מה דעתם על הנהג הישראלי? כמובן שכמעט כולם מסכימים שתרבות הנהיגה בישראל איומה ונוראה ושמסוכן לעלות על הכביש. אבל תרבות הנהיגה הגרועה היא של אחרים כמובן, לא של עצמם.
כמעט כל אחת ואחד חושב שהוא נהג טוב עד טוב מאד. סקר שנערך פעם מצא שרוב הישראלים חושבים שהם נוהגים טוב מהנהג הישראלי הממוצע. מצחיק. לכן הנתון הבא מפתיע כל ישראלי - מספר ההרוגים מתאונות דרכים בישראל, ביחס לגודל האוכלוסייה, מצוי במקום ה-11 בעולם. זה המקום הכי נמוך ב-OECD ולכן גם מהנמוכים ביותר בעולם. והיו שנים שאפילו היינו במקום 6 הכי נמוך בעולם כולו. אתם קוראים נכון.
הממוצע העולמי עומד על 169 הרוגים מתאונות דרכים על כל מיליון תושבים וכנראה שהמספרים גבוהים יותר, כי הסטטיסטיקות במדינות עולם שלישי כלל אינן אמינות. מספר ההרוגים מתאונות דרכים ב-OECD צנח דרמטית בעשור האחרון מממוצע של 92 הרוגים על כל מיליון תושבים ל-52 הרוגים. השיפורים הטכנולוגיים המתמידים ברכבים החדשים בדגש על בטיחות, הם כנראה ההסבר העיקרי לכך. ארה"ב עדיין המדינה המסוכנת ביותר מבין המפותחות והיא ממשיכה "לככב" עם 124 הרוגים מתאונות דרכים על כל מיליון תושבים. נורבגיה, בעלת מספר ההרוגים מתאונות דרכים הנמוך ביותר ביחס לגודל האוכלוסייה עם 15 הרוגים בלבד על כל מיליון תושבים ואחריה, שבדיה, שוויץ, דנמרק ובריטניה. ישראל כאמור במקום ה-11 עם 38 הרוגים מתאונות דרכים על כל מיליון תושבים.
תחושת בטן לעומת נתונים מוצקים
זוהי דוגמה פנטסטית ל"תחושת בטן" בין מה שאנו חושבים שקורה בכבישי ישראל לבין מה שבאמת קורה במציאות. לתחושת הבטן הזו בהחלט יש על מה להתבסס כי ביחס למדינות אירופה וצפון אמריקה, הישראלים נחשבים ליותר אגרסיביים, יותר חוצפנים, לוקחים פחות ברצינות חוקים שהם עצמם חוקקו, מתחכמים, מאלתרים וכן הלאה. אך מסתבר שתחושות בטן ואפילו חוכמת המונים אינם תמיד מתיישרים עם המציאות כפי שהיא באה לידי ביטוי בסטטיסטיקה היבשה.
ירידה דרמטית במספר ההרוגים ובלימה - ישראל היתה מדינה שנהרגו בה בעבר הרחוק הרבה מאד מתאונות דרכים. עד לפני כ-30 שנה נהרגו בישראל פי 3 מתאונות דרכים ביחס לגודל האוכלוסייה, מאשר כיום. השיעורים החלו לרדת משמעותית ממגוון סיבות ובראשן כנראה ההבנה שחייבים להילחם כדי לשפר את המצב. הופנו תקציבים ממשלתיים, הוקמו עמותות דוגמת "אור ירוק" (1997), הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (2006), שיפוצי כבישים בהיקפים נרחבים, לימוד הציבור ועוד. מגמת הירידה הזו המשיכה עד 2012 ושם נבלמה. בין השנים 2012 עד 2018 ישראל התמקמה באופן קבוע בין המקומות ה-6 עד ה-7 במספר ההרוגים הנמוך ביותר.
- בעקבות מחסור בעובדים - שר העבודה חתם על הארכת שעות עבודה לנהגי רכב
- למה מניות אובר, ליפט ודורדאש נופלות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אי אפשר היה לבקש יותר מזה, אך הציבור הרחב וגם עורכי החדשות לא היו מודעים למצבה המצוין של ישראל והכותרות והדיווחים על הרוגים מתאונות דרכים המשיכו כאילו מצבנו איום ונורא.
כפי שניתן לראות מן הגרף הבא, המבוסס על נתוני ה-OECD, מספר ההרוגים מתאונות דרכים בישראל ביחס לגודל האוכלוסייה נותר יציב כבר 10 שנים (הגרף מראה מספר הרוגים על כל 100 אלף). ההתדרדרות של ישראל למקום 11, שעדיין נחשב מצוין, מוסברת בכך שבמספר מדינות אירופאיות המצב כה השתפר עד כי דירוגן עלה ביחס אלינו.
איך זה יתכן שמצבנו כה טוב (יחסית כמובן)?
האם באמת הנהג הישראלי באמת כה זהיר וכה ממושמע ביחס ליתר העולם? כנראה שלא. להערכתי אחד ההסברים החשובים ביותר לכך שיש בישראל פחות הרוגים זו מערכת רפואת החירום שנחשבת לטובה מסוגה בעולם.- "הכלכלה האמריקאית - עד כה טובה, הפד חייב להישאר עצמאי"
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
במדינות רבות, יותר אנשים שנפצעים קשה בתאונות דרכים מתים לבסוף, כאשר שירותי החירום האמונים על העזרה והטיפול בהם אינם מספקים. בהקשר זה ניתן לראות את ההיחלצות המהירה של נהגים ישראלים לעזרת הנפגעים בדרכים (מה שלא תראו בארה"ב, למשל), את המיומנות הקיימת במידה גבוהה מאד יחסית לעולם, של אוכלוסיה לה ידע טיפולי במצבי חירום רפואיים (כתוצאה משירות צבאי) ואת המהירות הרבה בה מגיעים שירותי ההצלה.
הפצועים מקבלים טיפול רפואי מהיר שמתבצע על ידי רופאים מיומנים. יתכן מצד שני שמספר הישראלים הנותרים בחיים אך נפגעים באופן קשה בתאונות דרכים גבוה מהממוצע במדינות אירופה, אך כאן כבר אין סטטיסטיקות מדויקות.
גורם מסביר נוסף הוא השיפור הדרמטי בתשתיות הכבישים. רמת הכבישים הבינ-עירוניים בישראל כבר אינה נופלת מזו של מיטב מדינות אירופה. ומה לגבי הצפיפות בכבישים שמאלצת אותנו לנסוע לאט יותר? זה כנראה לא פקטור, עובדתית, במדינות בהן צפיפות הכבישים דומה או גבוהה משלנו ישנם עדיין הרבה יותר הרוגים יחסית.
השערה נוספת היא ששיעורי האלכוהוליזם בישראל נמוכים ביחס למדינות מפותחות. ואכן על אף העלייה בצריכת האלכוהול בישראל, עדיין היא אחת מ-3 מדינות ה-OECD בהן צריכת האלכוהול היא הנמוכה ביותר, והמשטרה גם בהחלט שמה דגש על תפיסת נהיגה בשכרות.
מה שמושך את הנתונים בישראל כלפי מעלה הם ההרוגים מתאונות דרכים במגזר הערבי. משקל ההרוגים במגזר הערבי היה לאורך שנים גבוה בהרבה ממשקלם באוכלוסייה כולה - המגזר מהווה 21% מהאוכלוסייה אך עם מעל 30% מהתאונות הקטלניות.
לאחר שאמרנו כל זאת, חשוב להדגיש כי כמובן שעדיין עלינו לחתור על מנת להוריד עוד ועד כמה שניתן את המוות בכבישים
* ד"ר אדם רויטר הוא יו"ר חיסונים פיננסים, יו"ר הדג'וויז, מחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה".
- 10.צוצו 19/05/2023 11:48הגב לתגובה זואיך יתכן שאין רכבת במרכז תל אביב? אין גם בצפון תל אביב. אין רכבת במרכז רמת גן אין במרכז פתח תקווה אין בראשון לציון. איזו מדינה דפוקה אנחנו? לפעמים כשמגיעים אנשים מחול הם בהלם שאין דרך להתנייד בתוך העיר וההלם מוכפל בשבתות. איזה מדינה עלובה וברברית נהיינו.
- 9.מעניין. (ל"ת)הקורא 16/05/2023 15:11הגב לתגובה זו
- 8.כתבה יפה מאוד (ל"ת)יוני 15/05/2023 14:36הגב לתגובה זו
- 7.שאפו לאיחוד הצלה (ל"ת)דווס 15/05/2023 11:01הגב לתגובה זו
- 6.רועי 14/05/2023 12:18הגב לתגובה זואשמח לראות מחקר המשווה כמות הרוגים לנסועה, זהו המדד הנכון להשוואה
- מוטקה 15/05/2023 19:09הגב לתגובה זוסטטיסטיקה קל לעוות מר רוייטרס ! כאשר עומדים בפקקים כמות התאונות הרציניות פוחתת בנוסף כפי שכתב קודמי מה שחשוב זו הנסועה. לחרדים אין מכוניות
- ממ 14/05/2023 12:59הגב לתגובה זומרחק לבית חולים משפיע על סיכויי ההישרדות יותר מתרבות הנסיעה ויותר מהנסועה .. בישראל ברוב המקומות (חוץ מהנגב והערבה) פצוע יגע לבית חולים תוך חצי שעה. במדינות גדולות כמו ארצות הברית, גרמניה, סין או הודו, הזמן נמדד בשעות. ובכלל, אי אפשר להשוות מדינה זעיר. כמו ישראל למדינות ענק. כבישים עם הפרדה בין נתיבים תורמים לשרידות יותר מכל עמותה ומכל שיפור בתרבות הנהיגה. התזה בכתבה שתרבות הנהיגה בישראל "לא כל כך גרועה" מתבססת על מדד של מספר הרוגים, שמושפע הרבה מהפרמטרים אחרים. אם "לא כל כך גרועה", אפשר לבטל כמה חוקים כמו מהירות,תמרור עצור,קו לבן, נסיעה בשול, ממילא מתעלמים מחוקים אלה, וזה "לא כל כך גרוע".
- 5.פטרול 14/05/2023 12:14הגב לתגובה זובארה"ב הדלק זול והם מובילים בתאונות . בנורבגיה הדלק יותר יקר מישראל והם נמוכים מישראל בתאונות . המסקנה צריך להחזיר את מס הבלו למצב הקודם . ולשפר תחבורה ציבורית . ובכך להגיע למקום 1 בעולם .
- אני מקווה שאתה לא עוסק במדע :) (ל"ת)דנה 14/05/2023 13:29הגב לתגובה זו
- 4.יולר 14/05/2023 12:07הגב לתגובה זוהתשתית בארץ מושקעת מאוד . והנהג הישראלי זהיר וגם פקוק . כך שהתאונות הקטלניות רכב-רכב מתקרבות ל-0 . יש בעיה עם הולכי רגל - דו גלגלי ושאר קורקינטים .
- 3.נהגוס 14/05/2023 11:04הגב לתגובה זונהגתי באיטליה. נהגתי בדרום אמריקה. הנהג הישראלי צדיק לעומת מה שקורה שם. ברומא, למשל, כשאדם חוצה כביש הוא מסתכן. אף כלי רכב לא יעצור . הנהגים ממשיכים לנסוע ופשוט סוטים מעט הצידה. לרוב זה מצליח.
- 2.החיים 14/05/2023 09:02הגב לתגובה זוישראלים נוהגים בצורה פראית ולא מתחשבת בילוי בכבישים זה סיוט מתמשך תנהג פעם באירופה, למעט איטליה תראה התחשבות ונהיגה סבלנית כשתקועיםכל היום בפקק התאונות מסתיימות ללא הרוגים זה לא עושה את הנהג הישראלי לטוב... אולי הוא פחות שיכור מארהב...
- 1.מני 14/05/2023 09:01הגב לתגובה זומה הקשר בען כמות תאונות לכמות התושבים? צריך למדוד כמות תאונות לכמוץ הנהגים/רכבים בכביש. בארה"ב רכב עולה גרושים וכנ"ל הדלק. המרחקים אדירים ולכן לכולם יש רכב. כולם נוהגים ולכן סטטיסטית יהיו יותר תאונות. תשוו בארץ כמה נהגים יש וכמה תאונות ותראו את המציאות..

הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?
הפדרל ריזרב הפחית את הריבית ברבע אחוז לטווח של 4%-4.25% וצופה עוד 2 הורדות ריבית השנה. הבנק המרכזי ציין כי נוכח האינפלציה הגבוהה יפעל בזהירות ויבחן הפחתות נוספות לפי הנתונים
בפעם הראשונה השנה ומאז חזרתו של טראמפ לבית הלבן, הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%. החלטת הפדרל ריזרב התקבלה כצפוי לאחר תקופה ארוכה של סימנים להאטה בשוק העבודה והיחלשות בלחצי האינפלציה. מדובר במהלך שנועד להמריץ את הצמיחה ולתמוך בתעסוקה, ומסמן שינוי כיוון מובהק אחרי חודשים של ריבית יציבה ברמות גבוהות. כעת נותר לראות מה פאוול יגיד במסיבת העיתונאים.
הפדרל ריזרב הוריד את הריבית
לראשונה מזה תשעה חודשים, אך שמר על גישה זהירה כאשר הפחית אותה ברבע אחוז בלבד. בתום ישיבת מדיניות בת יומיים קבעה ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי יעד ריבית חדש בטווח של 4%-4.25%, בהתאם לציפיות המשקיעים. עוד לפני ההחלטה העריך שוק החוזים על הריבית בסבירות של 96%
שהפד יבחר בהפחתה צנועה זו.
בהודעתו ציין הפדרל ריזרב כי זוהי הפחתת הריבית הראשונה לשנת 2025, וכי התחזית החציונית
מצביעה על הורדה כוללת של כ-0.5% נוספים עד סוף השנה. עם זאת, לא כולם שותפים לקצב הזה: המושל מירן הצביע בעד הפחתה חדה יותר של חצי אחוז כבר בהחלטה הנוכחית, בעוד שישה בכירים סבורים שלא תהיינה עוד הורדות במהלך השנה ותשעה בכירים מעריכים שתי הפחתות נוספות. עוד הדגיש
הבנק כי הסיכונים להיחלשות בשוק העבודה גברו, מה שמעיד על שינוי דגש במדיניות – ממאבק באינפלציה להגנה על התעסוקה והצמיחה.
- הפד' המפולג: הורדת ריבית בצל דרמה פוליטית, ואיך יגיב שוק המניות?
- האם הפד יוריד את הריבית ב-0.5% ומה יקבע את הכיוון של וול סטריט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק העבודה
למרות סימנים ברורים להאטה בשוק העבודה, הפדרל ריזרב הותיר ללא שינוי את תחזיותיו לשיעור האבטלה לשנה הקרובה. לפי התחזית החציונית בעדכון האחרון של תחזיות המדיניות (SEP), שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-4.5% עד סוף 2025 – בדיוק כפי שנקבע בתחזיות הקודמות.

"הכלכלה האמריקאית - עד כה טובה, הפד חייב להישאר עצמאי"
ג’יימי דיימון נפגש עם סנאטורים רפובליקנים וסיפק תובנות - "ישנם סימנים להאטה, אך התמונה הכוללת עדיין יציבה, אך צריך לפעול כדי שתישאר כך"
ג’יימי דיימון, מנכ"ל הבנק הגדול בארצות הברית ג'יי.פי מורגן צ’ייס, הגיע ביקור מפתיע בקפיטול היל, שם נפגש עם קבוצת סנאטורים רפובליקנים ודן עמם בצמיחה הכלכלית ובמדיניות הפדרל ריזרב.
דיימון, אחד הקולות המשפיעים ביותר בוול סטריט ובמערכת הבנקאות האמריקאית, אמר לכתבים לאחר הפגישה כי אינו מודאג בנוגע לעצמאות הפד. לדבריו, “הפד צריך להיות עצמאי. שמעתי גם את הנשיא טראמפ אומר שהפד צריך להיות עצמאי, ולכן איני מודאג מכך”. דבריו נאמרו על רקע ביקורת מתמשכת מצד הנשיא טראמפ כלפי יו"ר הפד וצוותו, ובזמן שבו רגישות השווקים לנושאי מדיניות מוניטרית נמצאת בשיא.
בנוסף, דיימון תיאר את מצב הכלכלה האמריקאית כ”עד כה, טוב”. לדבריו, "ישנם סימנים להאטה, אך התמונה הכוללת עדיין יציבה, אך צריך לפעול כדי שתישאר כך". מנהיג הרוב בסנאט, ג’ון טון, אמר לאחר הפגישה כי תמיד חשוב לקבל את הערכתו של דיימון לגבי התמונה המאקרו־כלכלית: “זה מוסיף נקודת מבט מהשטח של המערכת הפיננסית”.
עם זאת, ברקע הנתונים הכלכליים שהתפרסמו השבוע מצביעים על חולשה מתמשכת. התחלות הבנייה ירדו לרמה הנמוכה מאז מאי, על רקע עודפי מלאי בשוק הדיור שמאט את קצב העבודה של הקבלנים. בנוסף, סנטימנט הצרכנים ירד בספטמבר לשפל מאז מאי, בעוד הציפיות לאינפלציה לטווח ארוך טיפסו חודש שני ברציפות. המשמעות היא שהציבור האמריקאי פחות אופטימי, בעיקר בשל חששות לגבי שוק העבודה והמשך העליות במחירים.
- ג'יי פי מורגן מציג רבעון חזק ומעלה תחזיות - אך מזהיר מסיכונים בשווקים
- דיימון מזהיר: השוק מתעלם מהשלכות המכסים; האם מדובר בגל עליות הנובע מפחד לפספס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דיימון התייחס גם לסוגיה רגישה נוספת, קשרי עבר של ג’יי.פי מורגן עם הפיננסייר המורשע ג’פרי אפשטיין. לדבריו, החברה “מצרה על כל קשר שהיה בעבר” ותשתף פעולה עם כל דרישה של הקונגרס בנושא.