עליות או ירידות שור דוב
צילום: Pixabay

מדד S&P מתקרב שוב לרמת ה-4200, האם הראלי הפעם אמיתי?

אדיר בן עמי | (3)

מדד ה-S&P500 עלה כבר 8% מתחילת השנה לאחר הירידות בעקבות משבר הבנקים. נראה כי גורם משמעותי לראלי היה התייצבות יציאות המזומנים מהבנקים, שהרגיעו את החשש ממשבר כלכלי חדש. יחד עם זאת המדד מתקשה לעבור את רמת ה-4200 כשהפעם האחרונה שהגיע אליה הייתה באוגוסט. מאז המדד יצא כל פעם בראלים קצרים, עד שהמוכרים נכנסו והורידו אותו בחזרה.

רמה זו מציגה בדרך כלל רמת הערכה גבוהה עבור המדד. נכון לעכשיו, יחס הP/E המצטבר של המדד הוא קצת יותר מ-18, לעומת קצת יותר מ-16 בתחילת השנה. נראה כי התשואה הצפויה מהמדד למשקיעים בו עומדת על בערך 5.5%, כלומר קצת מעל התשואה שאג"ח 10 שנים נותן. בהתחשב בסיכון הכרוך בהשקעה במדד, אי אפשר להגיד שהשקעה בו מפתה.

הרבה מהחברות שדיווחו עד כה פרסמו נתונים חיוביים כשרובן עקפו את תחזיות האנליסטים, גם זה יכול לעזור למדד לשבור את הרמה בתקווה שהמגמה תימשך, בנוסף לכלכלה שתצליח להחזיק מעמד. למרות כי כלכלה שמתחזקת במהירות עשויה לגרום לתוצאה הפוכה ולגרום להעלאות ריבית נוספות. במילים אחרות, השוק צריך כלכלה שמצליחה להחזיק מעמד, אבל לא ברמה שהאינפלציה ממשיכה להיות גבוהה שכן זה יגרום להעלאות ריבית נוספות.  הרבה לבקש לא? 

למרות שהאינפלציה ממשיכה לרדת ומפנה את הדרך לפד לעצור את העלאות הריבית שהוא דוגל בהן משנה שעברה, הנתונים האחרונים מראים כי הפד' לא באמת יכול להרשות לעצמו עדיין לעצור את המלחמה באינפלציה, הוא למוד ניסיון מתקופתו של הנגיד פול וולקר, שנאלץ להעלות את הריבית לקרוב ל-20% בשנות ה-80 עקב אינפלציה משתוללת שלא מוגרה בגל העלאות הריבית הראשון. בכדי לוודא שהאינפלציה יורדת יו"ר הבנק, ג'רום פאוול, רוצה לראות האטה במשק מעבר לנתוני האינפלציה, אך הנתונים מראים כי האבטלה עדיין נמוכה מאוד - 3.5%, מה שעלול בכל מקרה להוביל להעלאה נוספת בחודש הבא. 

נראה שנצטרך לחכות ולראות, שכן המדד יכול תמיד לזנק מעל רמת ה-4200 עד שלבסוף יתהפך על רמת ה-4300, רמה נוספת שמוכרים נכנסו בה בעבר והורידו את המדד חזרה למטה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מוני קסקס 19/04/2023 13:23
    הגב לתגובה זו
    השוק יכול לעלות הוא גם יכול לרדת. ואיך אפשר לדעת מה באמת יקרה? פשוט לחכות שזה יקרה. גאוני!
  • 2.
    ערן קורן 19/04/2023 07:56
    הגב לתגובה זו
    פורצים רמת התנגדות כלפי מעלה שוברים רמת תמיכה כלפי מטה ותודה על הכתבות המצויינות ותודה על הכתבות הנהדרות
  • 1.
    הפיבוט קרוב מתמיד (ל"ת)
    סוחר 19/04/2023 00:05
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.