עמדת הטענה טסלה
צילום: Pixbay

כיצד יכול להיות שטסלה הכתה את תחזיות האנליסטים אך צנחה 11%?

החברה אומנם נסחרת במכפיל רווח של 83, פי 8 מהמתחרים "המסורתיים", אך המשקיעים מסתכלים בעיקר על התחזיות בשנים הבאות. מה יהיה בהמשך?
תומר אמן | (8)

מניית טסלה  TESLA INC הגיעה לשווי העולה על טריליון אך בשבועות האחרונים, המניה חלשה אפילו יותר מהשוק. השוק יורד, היא יורדת יותר. השיא בנובמבר היה 1,230 דולר, מאז המניה מחקה יותר מ-30%, כאשר עד לדוחות שלה ביום רביעי האחרון היא הייתה בירידה של 20% מתחילת השנה ולאחר הדוחות היא איבדה עוד 11%. שער הסגירה האחרון שלה מיום שישי הוא 846 דולר למניה (אחרי הדוחות היא נפלה עד 830 ומאז הספיקה לתקן ב-2% כלפי מעלה). 

 

אז מה גרם למניה לרדת? אפשר לחשוב על סיבות רבות: חשש המשקיעים מהאינפלציה, הודעות הריבית של הפד' שמאותתות על עליית הריבית המתקרבת, או "סגירת השאלטר" של הכסף הזול בשווקים (בעיקר על ידי האצת קצב האטת רכישת האג"חים של הבנק המרכזי) העיבו כולם על שווקי המניות שאיבדו אחוזים רבים בניו יורק (ה-S&P 500 איבד 7% מתחילת השנה, הנאסד"ק נחתך ב-12%), וטסלה איתם. 

גם בעיות שקשורות יותר לטסלה עצמה לא ממש עזרו לה, כאשר מתחילת השנה הספיקה לדווח כי תבצע ריקול ליותר מ-475 אלף רכבי טסלה עקב בעיית מצלמה ומכסה המנוע וכי תעלה את מחיר תכנת הנהיגה האוטונומית שלה בכ-20%. מנגד, דיווחים מצד המתחרה FORD MOTOR (סימול: F) גם לא סייעו במיוחד, כאשר בתחילת השנה דווח כי היא מניית הרכב הצומחת ביותר בשנת 2021 - אפילו יותר מטסלה עצמה. 

הדוחות היו טובים - אבל לא מספיק

בשבוע שעבר פרסמה טסלה את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של שנת 2021. לקראת הדוחות הובן כי טסלה תצטרך לעקוף את תחזיות הרווח בכ-25% כדי שהמניה תקפוץ. לא בכל הפעמים שעקפה חברת הרכב החשמלי את צפי השוק המניה רשמה תזוזה משמעותית ביום שלאחר מכן. בממוצע, עקיפת תחזיות הרווח ברבעונים האחרונים הייתה ברמה של 25%, והתנועה במניה לכאן או לכאן הייתה 4%. לשם כך, ובהתאם לתחזיות השוק, הייתה החברה צריכה להציג רווח של 2.95 דולר למניה, וזה לא קרה. 

החברה הכתה את תחזיות האנליסטים ודווחה על רווח מתואם של 2.54 דולר למניה על הכנסות של 17.7 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו שתדווח על רווח של 2.36 דולר למניה על הכנסות ברמה של 16.5 מיליארד דולר. טסלה צפתה שבהסתכלות רב שנתית, שיעור הצמיחה במסירות הרכבים שלה יהיה 50% בממוצע. באותו יום המניה צנחה 11% במסחר המאוחר.

חברה יכולה להכות את הדוחות ובכל זאת לרדת

בעצם, המקרה של טסלה מהווה דוגמא למקרה שיכול לקרות לאחר פרסום דוחות כספיים, המניה יורדת על אף שפרסמה דוחות טובים. זו כמובן אינה הפעם הראשונה שמניית הרכב החשמלי מגיבה בירידות לתוצאות טובות, אם כי זו ללא ספק התגובה השלילית ביותר אותה ראתה המניה ביחס לדוחות טובים אי פעם.

מדובר בתגובה השלישית הגרועה בעוצמתה עבור החברה במהלך 11 השנים האחרונות לאחר פרסום הדוחות, וחשוב לציין כי הפעמיים האחרות היו הגיוניות יותר לאחר שהחברה פספסה את צפי האנליסטים בנתון אחד או יותר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מה חושבים האנליסטים?

התגובות בקרב האנליסטים ביחס לירידות לאחר הדוחות היו חצויות. חלקם הודו שבהתאם לתוצאות החברה, הירידות אינן ממש ברורות להם, בכל זאת - נתוני ההכנסות, נתוני מכירת הרכב והרווח המתואם למניה הכו כולם את התחזיות, דבר שבדרך כלל כאמור עוזר למניה.

אנליסטים אחרים לעומת זאת, הרגישו כי הסיבות לירידות ברורות יותר ממה שנראה לראשונה לעין. אלה ציינו כי אילון מאסק מנכ"ל החברה בעצמו מסר בכנס המשקיעים שהתקיים לאחר מועד פרסום הדוחות כי החברה כלל לא תציג רכבים חדשים בשוק בשנת 2022, וכי מסר שהיעד המרכזי של החברה השנה הוא להגביר את תפוקת היצור, בייחוד בעקבות המפעלים החדשים בטקסס ובגרמניה. 

כמובן שעל פניו זה לא בהכרח נתון שלילי, בכל זאת - יותר ייצור = יותר מכירות, אך ההערכות בשוק הן כי בכלל לא בטוח שטסלה תוכל למכור יותר רכבים בעקבות הייצור העודף, בעיקר בעקבות מתחרים נוספים שיש לה בשוק. רק לשם השוואה, הסייברטראק של טסלה צפוי להגיע לשוק כשנה לאחר המודל החשמלי החדש של חברה פורד אותה ציינו מוקדם יותר, ה-F-150, וזאת עוד מבלי לציין מתחרים רבים נוספים שיש לטסלה בשוק, כמו  RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RIVN),  LUCID GROUP (סימול: LCID),  NIKOLA CORPORATION (סימול: NKLA) שנמצאת בצרות משל עצמה ועוד.

משבר השבבים העולמי גם פוגע בביצועי החברה

גם משבר השבבים העולמי השפיע לרעה על ביצועי החברה. טסלה, כמו מרבית יצרניות הרכב בעולם - משתמשת בשבבים הללו במערכות הרכב שלה, כאשר אצלה ואצל יצרניות רכב חשמלי ואוטונומי אחרות מדובר בהישענות רבה יותר כאשר אלו משתמשים בשבבים על מנת לאפשר למערכות הרכב לתפקד בשוטף. נתוני יצור הרכב של טסלה זינקו בכמעט 90% במהלך שנת 2021, דבר שלא מנע מהמנכ"ל למסור בכנס המשקיעים כי החברה עדיין מושפעת בצורה שלילית כתוצאה מהמחסורים בשוק השבבים.

פורד וג'נרל מוטורס יפרסמו השבוע את הדוחות שלהן

השבוע צפויות לפרסם את דוחותיהן שתי יצרניות רכב נוספות, הראשונה היא פורד בעוד שהשניה היא  GENERAL MOTORS (סימול: GM). צפי האנליסטים לדוחות GM היא לרווח תפעולי של כ-2.4 מיליארד דולר, אם כי נתון זה ישפיע על ביצועי המניה של החברה פחות מאשר התחזיות לקראת שאר השנה, שם השוק מצפה לרווח תפעולי של כ-13.6 מיליארד דולר, 200 מיליון יותר מנתון זה בשנה החולפת. חשוב לציין כי כעת לפחות, השוק צופה פספוס מצד תוצאות GM, אשר הורידה לאחרונה את התחזיות שלה עצמה לקראת הדוחות הקרובים.

עבור חברת פורד צופים האנליסטים רווח תפעולי של כ-2.7 מיליארד דולר ברבעון הקרוב, וצפי לרווח תפעולי של כ-12 מיליארד דולר עבור כל שנת 2022, גידול של 11% לעומת הצפי לנתון זה עבור השנה החולפת, שעמד על כ-10.8 מיליארד דולר. פורד לעומת GM לא צפויה לפספס את התחזיות אשר הועמדו לה.

מנית טסלה נסחרת במכפיל רווח של 83 על התחזיות לשנת 2022, מדובר במכפיל גבוה, מאוד. לשם ההשוואה, פורד ו-GM נסחרות במכפיל רווח של 10.6 ו-7.4 בהתאמה ביחס לתחזיות לשנת 2022, משמעותית פחות. חשוב להסתכל על נתונים אלו בצורה אובייקטיבית, מחד - שאר מניות הרכב מתומחרות בזול יותר, מאידך, יש להן תחזיות צמיחה טובות פחות (היא הרי כביכול מייצרת את השוק מחדש בצורת המכוניות החשמליות), מה גם שמכפיל הרווח של טסלה נמצא כעת 23% מתחת לממוצע עליו עמד בחודשים האחרונים, כאשר התחזיות עלו לעומת המחיר שכאמור - ירד. מכפילי הרווח של GM ושל פורד לעומת זאת - לפחות בינתיים - נשארו פחות או יותר אותו דבר ביחס לחודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    הביטקוין ירד ולצעירים נשאר פחות כסף לדחוף למנית טסלה (ל"ת)
    ההסבר האמיתי פשוט 01/02/2022 09:43
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שי 01/02/2022 02:33
    הגב לתגובה זו
    חברה שגדלה ב75% בשנה תדביק אותם פי 9 תוך 4 שנים. הם לא גדלים, רק מאבדים שוק רכב בנזין ומחליפעם אותו ברכב חשמלי שבו הם מרוויחים הרבה פחות מבנזיו ומטסלה.
  • 5.
    ברק 31/01/2022 16:57
    הגב לתגובה זו
    יכול להיות שמשקיעי ערך מסוימים לא הבינו את השורה בדו״ח על תשלום המס החד פעמי של החברה על המימושים של אילון מאסק או שהשוק מאוכזב כי טסלה הודיעה שהשנה היא לא תוציא דגם חדש וזול של מכוניות שיהפוך אותה לנגישה לכולם, גם יש בעיה רצינית עם החימום במכוניות של החברה וזה כשיש איזורים בארצות הברית עם שלג ואנשים מבוגרים בוכים עכשיו במדיות החברתיות על כך שהם לא יכולים לצאת לעבודה כי המכונית לא מחממת והם יקפאו במינוס עשר מעלות. כמובן ששירות הלקוחות שלהם איום ונוראי…
  • 4.
    נ.ש. 31/01/2022 16:07
    הגב לתגובה זו
    למשל העובדה שיכולת ההתרחבות לא עומדת בסטנדרט ע"ע הדחיה של התחלת ייצור של הy וגם הגרסה של ה25 אלף דולר בינתיים לא תצא. הבעיה הגדולה היא הקצב הגידול ביכולת ייצור שנשחק מאד ונראה מאד מוגבל כרגע. למרות שהם עכשיו בתחילת גל חדש בגרמניה. מאסק עצמו אמר בעבר שבתקופת התחלת הרחבת הייצור לא כדאי להשקיע במניה כי היא חווה ירידות אז כנראה שעד שהפס ייצור בגרמניה לא יתחיל לספק תוצאות נראה ירידות. דבר נוסף זה הסנטימנט במניה בייחוד שאנחנו בסנטימנט שלילי בשווקים פלוס העובדה שטסלה קצת קפצה מעל הפופיק במחיר אז סביר להניח שהיא תחטוף בהתאם לירידות בשווקים.
  • ... 31/01/2022 18:17
    הגב לתגובה זו
    כמעט כל מה שכתבת לא נכון
  • 3.
    יובל 31/01/2022 16:05
    הגב לתגובה זו
    עניתי תגובה ארוכה שמשום מה נמחקה פה לא יודע למה...אבל מאד אוהב את הערוץ שלך אבל לדעתי אתה טועה בהשוואה שלך...אייפון ב800$ זה לא רכב ב80000 $ בטלפון החכם אני נמצא מעל 5 שעות ביממה ברכב פחות משעה ביום!! שליש מהעולם מרוויחים פחות מ5$ ליום ושואפים לאייפון לפני חשמל אפילו כי זה החיים היום ונותן לך לשוחח בחינם עם כל העולם בוואטסאפ וכו וכו..... ברגע שימציאו רכב ללא נהג (מורידים את עלות הדלק+הנהג) אז יהיה מלא טסלות כאלה כמוניות!! אני גר בככר ספר בחיפה נוסע לעבודה 8 קילומטר כיום זה 60 ש"ח ספיישל בעתיד רכב אוטונמי כזה יעלה גג 18 ש"ח והרבה יותר נוח מרכב פרטי להחנות לשלם הכל וכו......אז למה שמשהור יחזיק רכב פרטי בכלל? (הכמות רכבים הפרטית בעולם תרד מאד) אבל במקום שמכונה כיום נוסעת שעה ו23 שעות זה סתם ערמת ברגים בחניה...המכונה תעבוד בלי הפסקה וככה זה אמור להיות....טסלה שווה היום כמו 10 חברות הרכב המובילות בעולם ביחד וכל העלייה המטאורית הזאת קרתה בשנה אחת בלבד !! מ85 מלייארד דולר 1.2 טרליון ב2020....עובדה 2021 כבר לא מאירה פנים לטסלה.....לסיכום טסלה חברה מצויינת!! עם עתיד בטוח!! אבל בטח לא שוו
  • 2.
    שי 31/01/2022 15:21
    הגב לתגובה זו
    מספיק לראות את המתחרים שרשמתם כדי להבין שאין לה מתחרים. 3 חברות רכב שמוציאות לשוק כרגע בין 0-20000 מכוניות בשנה, כשטסלה נעה סביב מליון וחצי אחרי תפוקה מלאה במפעלים החדשים.
  • 1.
    רק מזומן 31/01/2022 15:15
    הגב לתגובה זו
    ממונפת פ.10.
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

נייקי מתחזקת 5%, טסלה מאבדת 1.6% אינטל 1.5% - הנאסד"ק יציב ה-S&P מתחזק

יום המסחר המקוצר מתנהל במגמה מעורבת המשקיעים לא נלהבים לקחת סיכונים לפני החג; המשקיעים עדיין מעכלים את התמ"ג החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, שהפתיע עם קצב שנתי של 4.3%; נייקי מטפסת בעקבות הרכישות של טים קוק; אינטל נחלשת אחרי הפרסומים על עצירת השת"פ עם אנבידיה

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט באווירה רגועה יחסית, כמעט מהוססת, עם מחזורי מסחר דלים לקראת ערב חג המולד ויום מסחר מקוצר. אחרי רצף עליות בימים האחרונים ושיאים חדשים במדדים, השוק עובר למצב המתנה. אין דרמה מיוחדת בנתוני המאקרו הבוקר, והסנטימנט מושפע בעיקר מהעונתיות, מהרצון לשמור על פוזיציות קיימות ומהמבט קדימה אל סוף השנה והימים הראשונים של 2026.


הדאו יציב על שערי הפתיחה גם ה-S&P והנאסד"ק עדיין על ה-0 ללא שינוי ניכר. ה-S&P 500 מדשדש סביב רמות השיא שנקבעו אתמול, הנאסד"ק נחלש קלות והדאו מצליח להחזיק בעלייה מתונה. זה מסחר שמרגיש יותר כמו שמירה על עמדות מאשר חיפוש כיוון חדש, עם נטייה ברורה של השמקיעים לא להגדיל סיכונים ערב החג. במקביל, הסיפור עובר גם לשווקים אחרים, כשמחירי המתכות היקרות ממשיכים לטפס והזהב קובע שיא חדש מעל 4,500 דולר לאונקיה, על רקע מתיחות גיאופוליטית וציפיות להורדות ריבית בהמשך הדרך - ההזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?



המשקיעים עדיין מעכלים את נתון הצמיחה החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, עם קצב שנתי של 4.3%, גבוה משמעותית מהציפיות. הנתון הזה חיזק את התמונה של כלכלה אמריקאית עמידה, גם בסביבה של ריבית גבוהה, והיה אחד הגורמים שדחפו את המדדים לשיאים חדשים בימים האחרונים. עם זאת, דווקא העוצמה הזו גרמה לחלק מהשוק לצנן ציפיות להורדות ריבית מוקדמות, גם אם בשוק החוזים על הריבית עדיין מתמחרים שתי הורדות עד סוף 2026.


השווקים נכנסים לתקופה המכונה “ראלי סנטה קלאוס”, שמתחילה רשמית השבוע. לפי נתונים היסטוריים מאז 1950, מדד S&P 500 רשם בתקופה זו תשואה ממוצעת של כ־1.3%, עם תוצאות חיוביות בכ־78% מהמקרים. עם זאת, אנליסטים מדגישים כי מדובר בדפוס היסטורי ולא בהבטחה. נתונים נוספים מראים כי יום המסחר שלאחר חג המולד היה לאורך השנים אחד הימים החזקים ביותר לשוקי המניות, אך גם כאן, ההיסטוריה אינה ערובה להמשך המגמה.


שווקי המניות בוול סטריט רשמו אתמול עליות שערים בנפח מסחר דליל יחסית, כאשר המשקיעים עיכלו שורת נתוני מאקרו לקראת חופשת חג המולד. מדד S&P 500 עלה זה היום הרביעי ברציפות, בהובלה ברורה של מניות הטכנולוגיה, למרות שנתוני הכלכלה לא חיזקו את ההערכות להורדות ריבית קרובות מצד הפדרל ריזרב. מחזורי המסחר היו נמוכים בכ־35% מהממוצע החודשי, נתון אופייני לתקופה שלפני החגים. למרות זאת, המדדים המרכזיים המשיכו להתקדם, וה־S&P 500 עלה ב-0.5% וחצה את רמת 6,900 הנקודות. הנאסד״ק טיפס ב-0.6% והדאו ב-0.2%.