זום ZOOM וירטואלי
צילום: ZOOM

בכיר בזום: כשתרכשו מוצר ברשת, המוכר יראה לכם אותו בשיחת וידאו

ריקי קאפור, ראש חטיבת אסיה פסיפיק בחברה סבור שמודל העבודה ההיברידית ימשיך להתקיים גם עם תום הקורונה ומצביע על מנועי צמיחה אפשריים: שיחות בין מוכרים לקונים רגע לפני סגירת העסקה המקוונת, וממשקי שיחות וידאו בתחום הבריאות והחינוך
גיא טל |

חברת זום  ZOOM VIDEO (ZM) הייתה בין הנהנות העיקריות מפריצת הקורונה לחיינו עם המעבר ללימודים ועבודה מרחוק, אך הגיבה בירידות עם הסימנים להתקרבות סוף המגפה. מאז חווינו גלים של התפרצות הווריאנטים דלתא ואומיקרון ונראה שהמגיפה הולכת להישאר איתנו עוד זמן מה, אך השאלה שמרחפת מעל חברת שיחות הוידאו היא האם יש לה עוד "טריקים בשרוול" והאם היא תוכל להמשיך לצמוח בקצב שמצדיק את תג המחיר של 60 מיליארד דולר שהיא מציגה. 

ריקי קאפור, ראש חטיבת אסיה פסיפיק בחברה בטוח שהתשובה לכך חיובית כיון שיותר ויותר ארגונים עוברים לעבודה היברידית כאשר העובדים מחלקים את זמנם בין המשרד לבית במשך השבוע. בנוסף הוא מצביע על שלושה שינויים גדולים שהחברות משקיעות בהם כיום בתקופה שכבר כונתה לא פעם הפוסט-מגיפה (הגדרה שהיום מאותגרת מחדש) ושמדרבנים את הצמיחה והרלוונטיות של החברה לדעתו. 

הראשון הוא שהחברות חושבות על הדרך ליצור סביבת עבודה מכילה, שיתופית והיברידית עבור העובדים. "המועסקים דורשים סידורי עבודה גמישים ויכולת לעבוד ללא הפרעות בכל מקום בו הם נמצאים" אמר. 

השינוי השני הוא ביחס ללקוחות, כאשר החברות מנסות לספק חווית שימוש ושירות נוחה יותר עם עליית הדרישה לכך בשוק. קאפור: "בין אם זה חווית מסחר, היכולת לדבר עם אדם ממשי לראות את המוצר בצורה חיה ולנהל שיחה אמיתית ורק אז לבצע את הקניה. הצרכנים מצפים לזה מהחברות".

השינוי הגדול השלישי עליו מצביע קאפור הוא שחברות שייכות באופן טבעי לעולם הדיגטלי בונות פלטפורמות חדשניות על מנת להגיע ללקוחות חדשים, במיוחד בתחומים כמו בריאות או חינוך. גם בתחום הזה שירותי החברה הם חיוניים. 

חברת זום עברה מ-0 ל-2 מיליון משתמשים בפחות משנתיים. זוהי הצמיחה המהירה ביותר בתחום שירותי הענן והנתונים מראים שהלקוחות ממשיכים להשקיע בזום גם אחרי המגפה, לדבריו.

מילוני אנשים אכן השתמשו בטכנולוגיה של החברה בשנתיים האחרונות בין אם בלימודים, בעבודה או מפגשים חברתיים, אך הצמיחה האגרסיבית אותה חוותה החברה נבלמה עם החזרה לשגרה לצד הקורונה בחודשים האחרונים. הכנסות החברה עלו ב-35% מהשנה שעברה, האטה מצמיחה של 54% ברבעון הקודם. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

פייזרפייזר

פייזר הציגה רווח גבוה מהתחזיות ועולה קלות

למרות רווח של 0.87 דולר למניה, שהכה את תחזיות וול סטריט, המכירות של מוצרי המפתח מאכזבות, והירידה במכירות הקורונה ממשיכה להעיב

רן קידר |
נושאים בכתבה פייזר

חברת התרופות האמריקאית פייזר Pfizer Inc -0.24%   פרסמה את תוצאותיה לרבעון השלישי של 2025 והציגה נתונים מעורבים. מצד אחד, הרווח הנקי המתואם היה גבוה משמעותית מהתחזיות, אך לעומתו, המכירות של כמה מהמוצרים האסטרטגיים שלה היו חלשות מהצפוי. על פי הדוחות, פייזר רשמה רווח מתואם של 0.87 דולר למניה, לעומת תחזית אנליסטים שעמדה על 0.63 דולר. ההכנסות הסתכמו ב-16.7 מיליארד דולר, גם הן מעל הציפיות (16.5 מיליארד). אך מאחורי השורה התחתונה מסתתר סיפור שונה: עיקר ההכנסות הגיעו ממוצרים ותיקים יותר, בעוד שמכירות התרופות והחיסונים החדשים, שאמורים להוביל את החברה בשנים הקרובות, נחלשו.

מכירות הקורונה מתכווצות, התרופות החדשות מאכזבות

מכירות Paxlovid, התרופה נגד קורונה של פייזר, הסתכמו ב-1.2 מיליארד דולר, ירידה של 55% לעומת השנה הקודמת, ואחת הסיבות העיקריות לירידה בהכנסות הכוללות. גם Comirnaty, חיסון הקורונה שפיתחה החברה עם BioNTech, רשמה ירידה של 20% ברבעון, ל-1.2 מיליארד דולר. 

אך לא רק מוצרי הקורונה פגעו בתוצאות: מכירות שתי תרופות הסרטן שנרכשו בעסקת הענק לרכישת Seagen (בשווי 43 מיליארד דולר) היו נמוכות מהציפיות. Padcev הניבה הכנסות של 464 מיליון דולר, הרחק מתחזית של כ-556 מיליון, ו-Adcetris הסתפקה ב-215 מיליון דולר, לעומת תחזית של כ-275 מיליון. החולשה הזו מדאיגה במיוחד, שכן תרופות הסרטן של Seagen נחשבו לנדבך המרכזי באסטרטגיית הצמיחה של פייזר לאחר דעיכת מגפת הקורונה.

עלייה בזכות קיצוצים, לא בזכות חדשנות

עיקר השיפור ברווח נבע מצעדי התייעלות: הוצאות המחקר והפיתוח ירדו ל-2.5 מיליארד דולר, לעומת 2.8 מיליארד ברבעון המקביל, ירידה של 2%. גם שיעור המס ששילמה החברה היה נמוך מהצפוי, מה שסייע לשורת הרווח. במילים אחרות, פייזר הציגה רווחיות גבוהה יותר, אך לא בזכות עלייה אמיתית במכירות או בפריצות דרך מדעיות, אלא כתוצאה מקיצוץ הוצאות ויתרונות מס זמניים. 

הכנסותיה הגבוהות של Eliquis, תרופת נוגדת הקרישה שפייזר משווקת יחד עם Bristol Myers Squibb Bristol-Myers Squibb Co 0.26%  , היו נקודת אור נדירה: המכירות הסתכמו ב-2 מיליארד דולר, עלייה של 22% מהשנה הקודמת. עם זאת, גם כאן העתיד לא מזהיר: החל מ-2026 תרד התמורה שפייזר מקבלת בעקבות רפורמת הורדת מחירי התרופות במדיקייר, וגרסה גנרית של התרופה צפויה לצאת לשוק ב-2028.