עליות בוול סטריט
צילום: iStock

סגירה בוול סטריט: מדד ה-S&P500 עלה ב-28.9% ב-2019

יום המסחר האחרון של 2019 נסגר בעליות מתונות ונראה כי הפד' יכול לרשום לעצמו ניצחון גדול במניעה של אירועים חריגים בשוקי המימון. טראמפ: "בקרוב נתחיל את השיחות על הסכם הסחר". מניות הקנאביס זינקו
עמית נעם טל | (16)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים מתונות. ברקע למסחר, שוק המימון הבנקאי עמד הערב במרכז. הריבית בשוק הריפו זמנית לרמה של 1.9%, הרמה הגבוהה ביותר בחודשים האחרונים, אך בפד' הצליחו למנוע אירועים חריגים ע"י הצפה של השוק הכסף זול. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%                                                  
דאו ג'ונס 0.16%                                                   
נאסד"ק -0.21%             

שנת 2019 תיזכר כשנה מוצלחת במיוחד בשווקים. מדד ה-S&P500 אמנם לא שבר את השיא של 2013, אך השלים עלייה של 28.9%. מדד הנאסד"ק סיים את השנה עם עליות של 34.8%, ומדד הדאו גו'נס עלה ב-22% "בלבד". הסיבה העיקרית לגאות בשווקים בשנה האחרונה היא התקפלות מוחלטת של הבנקים המרכזיים בנוגע למדיניותם המוניטרית.

מאז הודיע הבנק בתחילת אוקטובר האחרון על התערבות בשוק האג"ח הממשלתי בהיקף של 60 מיליארד דולר בחודש, המדדים המובילים עולים ב-11 מתוך 12 השבועות האחרונים והשלימו עלייה של יותר מ-11%.  ב"אופן מקרי" השבוע היחידי שהיה אדום התרחש במקביל לירידה זמנית במאזן הבנק. בסה"כ, הפד' הזרים יותר מ-460 מיליארד דולר למערכת הבנקאית מאז ספטמבר האחרון והיד עוד נטויה (לכתבה המלאה). 

פעולות הבנק נועדו בעיקר במטרה למנוע בעיות היום, כאשר הבנקים והמוסדות הפיננסים צריכים להגיע מאוזנים, במטרה למנוע צורך בגיוס הון במהלך הרבעון הראשון של 2020. עד כה נראה כי הפד' מצליח במשימתו: הריבית בשוק הריפו אמנם קפצה לרמה של 1.9%, אך נראה כי היא עדיין בשליטה. 

בגזרת הסחורות, הנפט איבד הערב 0.8% ונסחר ברמה של 61 דולרים לחבית. הזהב ממשיך את הסנטימנט החיובי ועלה ב-0.2% לרמה של 1,520 דולרים לאונקיה. 

במרכז

מניית יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) עלתה הערב ב-0.9% והמשיכה לרכז עניין לאחר שאיבדה אתמול 3.5%. מניית החברה השלימה בימים האחרונים זינוק של יותר מ-135% מהשפל שנקבע מוקדם יותר השנה, כאשר מרכיב חשוב בעליות הוא סגירה מהירה של פוזיציות שורט על המניה (לכתבה המלאה). תחילת 2020 תאותת האם מדובר בעניין טכני בלבד, או שהמשקיעים אכן אופטימים על מניית החברה.  

​ענקית הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) עלתה ב-0.6% לשיא חדש. מתחילת השנה החברה הוסיפה לשוויה יותר מ-530 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) איבדה 0.2% והמשיכה לרכז עניין ברקע לפרשת הבטיחות במטוסי ה-737 מקס של החברה. נזכיר כי החברה הודיעה בשבוע שעבר על שינויים בהנהלת החברה (לכתבה המלאה). נציין כי מניית החברה מהווה יותר מ-8% ממדד הדאו ג'ונס, החברה עם המשקל הגדול ביותר במדד 

בגזרת הישראליות,חברת סול-ג'ל (סימול: SLGL), הישראלית שמתמקדת בתחום הדרמטולוגיה מדווחת דיווחה אמש על הצלחה גדולה - עמידה בניסויים קליניים שלב 3 של משחה לאקנה. בתגובה מניית החברה מזנקת פי 2 למחיר של 18 דולר - שווי של 380 מיליון דולר (לכתבה המלאה). 

טבע (סימול:TEVA)  עלתה ב-0.9% לאחר שירדה ביותר מ-4% ב-2 ימי המסחר האחרונים. מניית טאואר (סימול:TSEM) נסגרה בעליות של 0.9% לאחר שאיבדה קרוב ל-3.5% ב-2 ימי המחר האחרונים.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    מחפש בלונדה בטירוף 31/12/2019 22:06
    הגב לתגובה זו
    לקנייה - בטנר- ךל- קאדט -דפםא !!!
  • 10.
    נקווה שלא תרד בסוף יום המסחר. (ל"ת)
    אילן 31/12/2019 22:01
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    לגביי היום -ברור ירידות . (ל"ת)
    מחפש בלונדה בטירוף 31/12/2019 19:00
    הגב לתגובה זו
  • למחפש 31/12/2019 22:23
    הגב לתגובה זו
    יפייפיה מהממת
  • 8.
    מחפש בלונדה בטירוף 31/12/2019 18:59
    הגב לתגובה זו
    אחר כך 2000 !בס'ד!
  • אל תישא שם האל לשווא. יעד בכל אופן הינו 400. (ל"ת)
    למחפש 31/12/2019 22:24
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מחפש בלונדה בטירוף 31/12/2019 18:56
    הגב לתגובה זו
    {תיקון 2 רחב לפי אליוט }כל העולם ואשתו ייכנסו לשוק .ולכן זה לא ייקרה .
  • 6.
    מחפש בלונדה בטירוף 31/12/2019 18:55
    הגב לתגובה זו
    תהיה שנה ממוצעת .יעד לS&P 3500 -3750 משם יחל תיקון רחב ואחר כך עוד עליות לשנה אחר כך .ואז מה יהיה ? מה יהיה ? ?????
  • 5.
    השנה הקשה ביותר בשווקים לפנינו מאז ומעולם. (ל"ת)
    ד"ר ניר(איצ100) 31/12/2019 17:03
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הפד הולך להזריק שנה הבאה (ל"ת)
    מעניין כמה 31/12/2019 16:45
    הגב לתגובה זו
  • הפד נרקב ונקבר. (ל"ת)
    למגיב 4 31/12/2019 18:09
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רבקה 31/12/2019 16:19
    הגב לתגובה זו
    בכלל לא בטוח שהפד מסוגל לעשות מה שהוא רוצה.
  • בטוח שאינו יכול. רוצה לסרוג סוודרים ביחד? (ל"ת)
    לרבקה 31/12/2019 22:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ?? 31/12/2019 15:55
    הגב לתגובה זו
    . כבר היום יש ירידות
  • 1.
    תגיד לא מגיעה לנו התנצלות ? (ל"ת)
    זולטאן 31/12/2019 15:01
    הגב לתגובה זו
  • הנה אני אומר מה שביקשת: לא מגיעה לנו התנצלות. (ל"ת)
    לזולטאן 31/12/2019 17:01
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה. 

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

דיימון, שמנהל גוף עם יותר מ-300 אלף עובדים ברחבי העולם, מאמין שדווקא היכולת להתנתק מהטלפון היא סמל למנהיגות ולשליטה. "אנשים חושבים שתגובה מיידית לכל הודעה היא סממן של יעילות", אמר באחד הנאומים שלו בעבר, "אבל בפועל הם רק מוסחים יותר. היכולת להתרכז, לשמוע, להבין  - היא זו שבונה מנהלים טובים".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

מתקפה על דור הזום: ככה לא בונים חברה

באותו קו ביקורתי, דיימון ממשיך להביע ספקנות עמוקה כלפי תרבות העבודה מהבית ואל מול דור ה-Z, שלדבריו "שכח מה זה לעבוד באמת יחד". בראיון פנימי שהודלף מוקדם יותר השנה נשמע דיימון כשהוא מאבד סבלנות כלפי עובדים שמסרבים לחזור למשרד. "אל תספרו לי שעבודה מהבית ביום שישי זה משהו שבאמת עובד,” הטיח בעובדיו. "אני מתקשר להרבה אנשים בימי שישי, ואי אפשר להשיג נפש חיה. נמאס לי מהשטויות האלה".