מייסי'ז עם תחזית מאכזבת: האם יש אור בקצה המנהרה?
רשת הכלבו האמריקאית פרסמה דוחות פושרים לרבעון האחרון של השנה ותחזית מאכזבת לשנה הקרובה על רקע החשש מהשפעות המכסים של טראמפ; מנגד, היא מתחילה לקצור את הפירות של התוכנית האסטרטגית אותה מוביל המנכ"ל החדש - למשקיעים
יהיה סבלנות?
מניית רשת הכלבו האמריקאית מייסי'ז Macy's Inc -0.05% יורדת לאחר שפרסמה דוחות פושרים ותחזית מאכזבת לשנת 2025. ברקע, החשש של ענקיות הקמעונאות מפני ההשפעה של המכסים, אותם הטיל הממשל האמריקאי על קנדה, מקסיקו וסין, על התוצאות שלהן.
החברה דיווחה על הכנסות של 7.77 מיליארד דולר, ירידה של 4.3% ביחס לכ-8.12 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד ומתחת לצפי האנליסטים להכנסות של 7.867 מיליארד דולר. בדומה לקמעונאיות אחרות, מייסי'ז נהנתה משבוע מכירה נוסף בתקופה שלפני שנה, מה שגרם להטייה בהשוואה בין התקופות.
בשורה התחתונה, דיווח החברה על רווח נקי של 342 מיליון דולר (1.21 דולר למניה), לעומת הפסד של 128 מיליון דולר (הפסד של 47 סנט למניה) שנה קודם לכן. הרוווח המתואם של החברה עמד על 507 מיליון דולר (1.8 דולר
למניה), בעוד צפי האנליסטים היה לרווח של 1.53 דולר למניה.
במבט קדימה, החברה צופה כי תסיים את שנת 2025 עם הכנסות של 21-21.4 מיליארד דולר לצד רווח מתואם של 2.05-225 דולר למניה.צפי האנליסטים המוקדם היה להכנסות של 21.81 מיליארד דולר צד רווח מתואם של 2.31 דולר למניה.
- מייסי'ז נופלת אחרי הורדת תחזית, האם היא תצליח להתאושש?
- מייסי'ז דוחה את הגשת הדוחות ל-SEC - בגלל הסתרת הוצאות של מיליונים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התחזית המאכזבת של רשת חנויות הכלבו מגיעה על רקע העובדה שהיא מקבלת חלק ניכר מהמוצרים והמותגים העצמיים שלה מסין. כך שהיא צפויה לספוג מכה מהמכסים החדשים אותם הטיל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. מייסיז ממש לא
לבד בסיפור הזה כשגם קמעונאיות נוספות כמו וולמארט וטארגט פרסמו תחזיות שמרניות קדימה, בצל החשש מפני עלייה פוטנציאלית במחירי המוצרים, שעלולה להרתיע את הצרכנים.
השינוי האסטרטגי יחזיר את החברה למסלול?
התוצאות המעורבות של מייסיז מגיעות קצת יותר משנה לתוך כהונתו של המנכ"ל החדש טוני ספרינג, שנקרא כדי להוציא את החברה מהבוץ לתוכו שקעה בשנים האחרונות. כדי לטפל בבעיות ארוכות השנים של בית הכולבו הוותיק בבאנר הוותיק, ספרינג יישם תוכנית התייעלות הכוללת סגירה של 150 חנויות ואסטרטגיה לשיפור חנויות בעלי ביצועים טובים. זאת, לאחר שבשנים האחרונות ספגה החברה ביקורת על כך שהזניחה את החנויות שלה, היא לא מחזיקה במספיק עובדים ומפגרת מול המתחרות.
ספרינג החל לטפל בבעיות הללו על ידי השקעה ב-50 חנויות שנבחרו על ידי ההנהלה, שזכו גם לתגבור בכוח אדם, סחורה והצגה ויזואלית טובה יותר של המוצרים. עד כה, נראה שהתוכנית עובדת. חנויות אלה, הביאו לביצועים טובים יותר מהחלק הארי של הרשת, והחברה מתכננת להרחיב את האסטרטגיה מעבר ל-50 החנויות הללו. עם זאת, לאחר השלמת המהלך החברה תישאר עם כ-350 חנויות שלא זכו לטיפול ויידרשו לה זמן והון להרחיב את האסטרטגיה לכל חנויות הרשת. מה שמעלה את השאלה האם למשקיעים יש סבלנות לראות כיצד האסטרטגיה של החברה יוצאת אל הפועל.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בנוסף, החברה הודיעה עם פרסום הדוחות על כוונתה לחדש את תוכנית הרכישה העצמית בהיקף של 1.4 מיליארד דולר."בהתבסס על המומנטום שלנו, אנו ממשיכים לשפר את חווית הלקוח, לספק מצוינות תפעולית ולבצע השקעות הון נבונות", אמר אדריאן מיטשל, סמנכ"ל התפעול ומנהל הכספים הראשי של החברה. "אנחנו נשארים מחויבים לייצר תזרים מזומנים חופשי בריא ולהחזיר הון לבעלי המניות באמצעות רכישה חוזרת של מניות ודיבידנדים רבעוניים צפויים".
עימותים עם משקיעים אקטיביסטים ודחייה של פרסום הדוחות
החודשים האחרונים היו סוערים עבור מייסי'ז, כולל עניין מחודש של משקיעים אקטיביסטים. קרנות כמו Barington Capital ו-Thor Equities דרשו שינויים משמעותיים בחברה, כולל הקמת יחידת נדל"ן, הפחתת הוצאות הון, רכישה אגרסיבית יותר של מניות החברה, ובחינה של אפשרויות אסטרטגיות למותגי היוקרה של החברה, Bloomingdale’s ו-Bluemercury. זו אינה הפעם הראשונה שמייסי'ז מתמודדת עם משקיעים אקטיביסטים. בשנה שעברה ניסו קרנות אחרות להפוך את החברה לפרטית, אך הניסיונות הסתיימו ביולי האחרון ללא הצלחה.
ההנהלה דחתה את הצעות הרכישה בטענה שהן אינן תורמות לערך המשקיעים, כאשר למעשה רק שווי הנדל"ן של החברה היה שווה הרבה יותר מההצעות שקיבלה. עם זאת, היום, לאחר ירידת המניה והקשיים הפיננסיים, עולות שאלות לגבי האם ההחלטה הזו הייתה נכונה. דחיית ההצעות אפשרה להנהלה להתמקד בתוכנית ההבראה שלה, אך מנגד, סירוב למכור את החברה עשוי להתברר כהזדמנות שהתפספסה. ייתכן שמשקיעים פרטיים יכלו לספק לחברה יציבות והון לטווח ארוך, בעוד ההנהלה היום מתמודדת בין היתר עם טעויות חשבונאיות ושיפור התדמית בעיני המשקיעים.
בנוסף, מייסי'ז סיימה לאחרונה חקירה סביב טעות חשבונאית שהתגלתה, שבה הוסתרו הוצאות בגובה מעל 100 מיליון דולר. מהחקירה עלה כי עובד ביצע טעויות בחישובים, שהובילו להסתרת הוצאות הובלה מצטברות של כ-151 מיליון דולר החל מהרבעון הרביעי של 2021 ועד הרבעון השלישי של 2024.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
