הארנונה תתייקר - בכמה יעלה החשבון שלכם בשנה הבאה?
כחלק מהמהלכים לצמצום הגירעון על רקע המלחמה בשנה האחרונה, משרד האוצר מחזיר לשולחן את סוגיית הארנונה לעסקים ולתושבים. הארנונה נקבעת היום בהתאם למספר גישות של חישוב שטל הדירה או המשרד, ובאוצר מעוניינים לאפשר לעיריות להשתמש בגישה "המחמירה" ובכך להגדיל את שטח הנכס ואת הגבייה בגינו. המהלך הזה עשוי להביא להתייקרות משמעותית מאוד בארנונה, אפילו עד כדי 30% וכל זה כשבמקביל התעריף ארנונה למ"ר עומד להתייקר בשיעור של כ-5% בשנה הבאה. מדובר במקרים רבים על תוספת תשלום חודשית של 200 שקל בחודש.
הארנונה תזנק בשנה הבאה?
למהלך זה יש משמעות כלכלית רחבה, על התושבים, על העסקים ועל התקציב. הארנונה מהווה מקור חשוב להכנסות העצמאיות של הרשויות המקומיות והאוצר מקווה להגדיל את ההכנסות של הרשויות המקומיות, על מנת להפחית את הצורך במימון נוסף מצד המדינה. כך בעצם האוצר יקטין את התמיכה ברשויות המקומיות והעיריות. מדובר בהצעה שכל עעלתה בעבר, היא לא תעבור בקלות, אבל צריך לזכור שבמלחמה ובגירעון שנוצר בגללה, יהיה לאוצר קל יותר ליישם גזרות ובעיקר ליישר קו עם עיוותים. בפועל, באוצר רואים במהלך הזה יישור קו לשיטת חישוב זהה בכל המקומות.
השיטות לחישוב הארנונה
בישראל ישנן שלוש שיטות עיקריות לחישוב שטח הנכסים לצורכי ארנונה. ההבדל העיקרי בין השיטות הוא ההתייחסות לשטחים משותפים ולשטחים שהם לא "ברוטו" כמו קירות חיצוניים ובעיקר מרפסות.
שיטת נטו-נטו - שיטה זו נחשבת לטובה ביותר עבור משלמי הארנונה, מכיוון שלפיה משלמים רק לפי השטח נטו. השטח כאן הוא רק שטח הפנים של הדירה. למרות שהשיטה הזו הכי נוחה לתושבים ולעסקים היא השיטה המיושמת בערים הגדולות, לרבות בתל אביב, ירושלים וחיפה.
- העירייה תבעה על חוב של 200 אלף שקל - ותשלם 30 אלף
- פסיקה נגד עיריית תל אביב: עמותות לא ישלמו ארנונה של משרדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שיטת ברוטו - בשיטה הזו מוסיפים שטחים כמו מרפסות ושטחים פנימיים נוספים לרבות קירות פנימיים. דירה של 70-75 מ"ר בנטו נטו תהיה על פי ההערכות כ-85 מ"ר בשיטה הזו.
שיטת ברוטו-ברוטו - כאן כבר לוקחים את כל השטחים ברוטו לרבות השטחים החיצויים כמו חדרי מדרגות שטחים משותפים בבניין וקירות חיצוניים. הדירה שהצגנו תהיה בשיטה הזו כ-95 מ"ר. כלומר, הדיירים בשיטה הזו ישלמו ארנונה על 20 מ"ר נוספים, שנוצרים מחישוב קירות חיצוניים ושטחים משותפים נוספים שלא נכללים בשיטות המצומצמות יותר.
המשמעות הכלכלית של תוספת של 20 מ"ר לארנונה היא לא קטנה. אם תעריף הארנונה בעיר מסוימת הוא 120 שקל למ"ר, דירה שתחושב בנטו-נטו תשלם כ-9,000 שקל בשנה, בעוד אותה דירה תחויב בכ-11,400 שקל בשיטת ברוטו-ברוטו – תוספת של 2,400 שקל לשנה.
השפעת שינוי השיטה על ההכנסות מהרשויות המקומיות
ההכנסות מארנונה מהוות חלק משמעותי בהכנסות העצמאיות של הרשויות המקומיות. בערים הגדולות בישראל, הארנונה מהווה לעיתים קרובות כ-40% ואף יותר מההכנסות הכוללות. שינוי שיטת המדידה מנטו-נטו לברוטו-ברוטו יוביל לכך שהרשויות יוכלו לחייב תשלומים על שטחים שבעבר לא נכללו בחישוב, מה שיגדיל משמעותית את השטח החייב בתשלום.- משרד התחבורה עושה סדר במספרי הדרכים והכבישים - הכל במקום אחד
- בקשה לייצוגית נגד רשות המסים: גביית מס יסף על שכר דירה אינה חוקית
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה
- 12.תושב מודיעין 21/10/2024 22:09הגב לתגובה זוחישוב יחסי לכל חלק משותף בבניין ומסביבו. שוד לטעמי
- 11.אלמוג 21/10/2024 11:05הגב לתגובה זואי אפשר לחיות פה כבר
- 10.לרון 21/10/2024 10:35הגב לתגובה זוומפריבילגים כמו גנץ שעוד העז להגדיל פנסיות תקציביות
- 9.לגבי תל אביב לא נכון 21/10/2024 10:28הגב לתגובה זוהארנונה בתל אביב לא יקרה בכלל בהשוואה לשירותים שמקבלים
- 8.ב 21/10/2024 10:24הגב לתגובה זווגם המפלגה של האוצר שבה לא צריך פתק בכלפי הם בחורים את עצמם צריכה להיות מחוץ לחוק.
- אורי 16/11/2024 05:55הגב לתגובה זוכן אתה צודק טיטוס ואספסינוס היו לא פחות גרועים
- 7.א 21/10/2024 10:22הגב לתגובה זואיפלציה ומסים כאלה פוגעים בשכבות החלשות!
- 6.טמנון 21/10/2024 10:18הגב לתגובה זומה הם חושבים לעצמם שאפשר לסחוט את הציבור עד תום!
- 5.החרדים מקבלים 90% הנחה (ל"ת)כרגיל 21/10/2024 10:09הגב לתגובה זו
- 4.נתניהו הארור לא משלם ארנונה על שלל דירותיו, רק אומר (ל"ת)קליגולה 21/10/2024 10:08הגב לתגובה זו
- 3.יוסי ממן 21/10/2024 08:14הגב לתגובה זועד מתי ?
- 2.dd 21/10/2024 05:50הגב לתגובה זולהגר מהמדינה!
- 1.החיים 20/10/2024 22:27הגב לתגובה זוההצעה תעבור כי היא לא רלוונטית למשתמטים שמקבלים פטור מארנונה ממשלת הביזה הלאומנית דתית במיטבה

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

משרד התחבורה עושה סדר במספרי הדרכים והכבישים - הכל במקום אחד
כל המספרים במקום אחד: משרד התחבורה משיק מפת כבישים אחידה ומעודכנת שתשמש גם את הנהגים וגם את המשטרה
משרד התחבורה השיק את "מפת מספרי הדרכים הארצית הרשמית של ישראל", לראשונה גם באינטרנט. המפה, שתהווה מעתה מקור המידע הרשמי והיחיד לנושא, נועדה לאחד את כלל הנתונים הקיימים ולמנוע כפילויות וסותרות במספור הכבישים. המשמעות: מהיום, כל גורם ממערכות GPS ועד המשטרה
יעבוד על בסיס נתונים אחיד ומעודכן.
לדברי שרת התחבורה מירי רגב, "מפת מספרי הדרכים הרשמית מכניסה סדר והיגיון במספור רשת הכבישים, וכך תסייע לכל נהג ונוסע להתמצא בדרכים בקלות ובבטחה, ותשמש גם את הגורמים המקצועיים לניהול תנועה מתקדם ושקוף".
הצורך במפה אחידה גבר בשנים האחרונות עם התרחבות רשת הכבישים בישראל. כל כביש חדש מקבל מספר המשולב בשלטי הדרכים ובמערכות הניווט, אך עד כה היו מקרים של חוסר עקביות בין גורמים שונים. המספור הרשמי אמור לפתור את הבעיה ולאפשר מעקב ברור אחר תאונות, תחזוקה ותפעול התנועה.
מאחורי המספרים
בניגוד למה שנהוג לחשוב, המספור הוא לא שרירותי. מספר זוגי מציין דרך אורך מצפון לדרום כמו כביש 2 לאורך החוף או כביש 6 חוצה ישראל בעוד שמספר אי-זוגי מסמן דרך רוחב ממערב למזרח, דוגמת כביש 1 המחבר את תל אביב לירושלים או כביש 65 החוצה
את העמקים.
- ה-BRT יוצא לדרך: יחבר בין ראשל"צ, רמלה ולוד
- תוכנית חדשה: שדרוג כביש 91 ומחלף במחניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם מספר הספרות חשוב: כבישים חד-ספרתיים הם הצירים הראשיים והמהירים ביותר, כמו כביש 1 או כביש 4. כבישים דו-ספרתיים מייצגים צירים אזוריים מרכזיים, למשל כביש 44 או כביש 65, וכבישים תלת- וארבע-ספרתיים משמשים לדרכים משניות ומקומיות.