נמל אשדוד הוא אחד הלא יעילים בעולם - אבל הרוויח תפעולית 45 מיליון שקל ברבעון
שער הכניסה לישראל, לפחות בכל מה שקשור לייבוא סחורות לישראל, עובר בנמלים. על פי הערכות, 70-80% מגיעות דרך הים. אבל נמל אשדוד מדורג בתחתית של התחתית של איכות הנמלים בעולם. על פי דירוג הבנק העולמי ו-S&P לשנת 2022 נמל אשדוד מדורג במקום ה-297 הלא מחמיא, מתוך 348 נמלים. נמל חיפה שהופרט קפץ למקום ה-56 (לעומת 196). כלומר, הפרטה בהחלט מקדמת את היעילות וזה בסוף יתגלגל להורדת יוקר המחיה של כולנו.
אבל נמל אשדוד לא מופרט. שם מדברים על מספרים טובים "על אף התגברות התחרות והירידה בתנועת המטענים" - לקרוא ולא להאמין. אלי בר יוסף, מנכ"ל נמל אשדוד בפועל אומר היום "בהמשך לרווחיות שיא תפעולית שהוצגה לכל שנת 2022, התוצאות הכספיות של הנמל לרבעון הראשון מצביעות על רמת רווחיות גבוהה, לצד התקדמות התחרות אל מול הנמלים החדשים. הנמל ממנף את יתרונותיו במסגרת התחרות תוך מיצוי ניסיונם ומקצועיותם של עובדיו ומנהליו. אנו ממשיכים במימוש תכנית ההשקעות על מנת לשפר את רמת השירות ומבצעים בה התאמות ככל הנדרש בהתאם לתמורות בביקושים ובראיית צרכי המשק הישראלי."
אבל האמת היא אחרת. העובדים בנמל לא יעילים, השכר הגבוה מדי שלהם לא מוצדק ורק מהווה חלק מיוקר המחיה. הנמל צריך להתייעל, אין בכך ספק. הסיבה שבכלל מדברים שם במונחים של התייעלות היא התחרות שנוצרה פתאום (בגלל הפרטת נמל חיפה). כלומר, בלי התחרות הוא היה יכול להרשות לעצמו להמשיך להתנהל ביקום מקביל. בנמל אשדוד השכר הממוצע גבוה יותר מאשר בהייטק (השכר הממוצע בנמל אשדוד הוא בסביבות ה-31 אלף שקל בחודש, מול כ-29 אלף שקל בהייטק) ושיש לה עובדים שמקבלים גם 100 אלף שקל בחודש הרווח בהכרח יהיה קטן יותר. זה כמובן לא סביר בעליל. למה שעובד יקבל שכר כה גבוה בזמן שהעבודה גרועה? ועוד כשזה מגיע על חשבון הציבור הישראלי - יוקר המחיה נמצא בחוסר היעילות בנמל. אתם משלמים יותר בגלל זה. אולי עכשיו, עם התחרות בנמל חיפה, פשוט לא תהיה לנמל אשדוד ברירה אלא להתייעל ולהשתפר.
אז בנמל אשדוד מציגים מספרים של רווחיות תפעולית יפה. 45 מיליון שקל ברבעון (לעומת 48 מיליון ברבעון המקביל), או 180-200 מיליון שקל בשנה. הרווח הנקי הסתכם ב-40 מיליון שקל. ברבעון המקביל ההפסד הרשמי היה 300 מיליון שקל אבל זה רק בגלל הוצאות מס בהיקף דומה. אבל בשנה שעברה כולה הנמל רשם רווח תפעולי של 197 מיליון שקל. ה-EBITDA ברבעון עמד על 7 מיליון שקל, דומה לתקופה המקבילה בשנה שעברה.
- ירידה של 35% ביבוא כלי רכב פרטיים
- אחרי הבהלה ליבוא: ירידה של 6.3% בהזמנות למוצרים בני קיימא באפריל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נמל אשדוד. צילום: תמר מצפי
שאול שניידר, יו"ר הדירקטוריון הנכנס, נמל אשדוד: "החברה מציגה רווחיות התואמת את תוכניות העבודה של החברה. השפעות עליית הריבית על הפעילות הכלכלית בארץ ובעולם ניכרות וזאת במקביל לירידה איטית מידי בקצב האינפלציה, כל אלו משפיעים על תעבורת המטענים בישראל וזאת במקביל להתגברות התחרות."
כמה סחורה נמל אשדוד פרק ברבעון?
היקף המכולות שנטען ונפרק בנמל הסתכם ב-180 אלף מכולות, לעומת 219 אלף מכולות ברבעון הראשון בשנה שעברה.
במגזר הרכבים נפרקו בנמל 43 אלף רכבים לעומת 32 אלף רכבים בתקופה המקבילה.
מגזר התפזורת הושפע מהפעלת מסוע הגרעינים החדש. מנגד, חלה ירידה בהיקף יבוא המלט והקלינקר. בסה"כ נפרקו ונטענו 2,167 אלפי טון תפזורות בהשוואה ל- 2,084 אלפי טון בתקופה המקבילה אשתקד (עלייה של 4%).
- הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל
- מחירי החשמל יתייקרו? הסכם תמר-חברת החשמל בסימן שאלה - ישראמקו פורשת מהמהלך
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות
היקף המטען הכללי הסתכם ב-298 אלפי טון בהשוואה ל-519 אלפי טון בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון של 42.6%. הקיטון נובע הן מהשפעת הירידה בהיקף המטען הכללי המיובא לישראל, בהשפעה עקיפה של הירידה במחירי הובלת מכולות וכן בהשפעת התגברות התחרות.
- 7.הקשר האשדודי 31/05/2023 07:32הגב לתגובה זוממלא מקום המנכ״ל, מקה בן זקן, ממארגני הליכודידה, הוא תודה אשדוד, פעיל מרכז מחזק מאוד בליכוד ובפרט בסניף הליכוד המקומי (השני בחוזקו בישראל!). מעניין אם מכאן תבוא הישועה?
- 6.יוסי 29/05/2023 22:54הגב לתגובה זוכמה קל לשבת ממורמר על המקלדת. כמה קנאה וטיפשות ביחד. כתבה שיקרית ביותר
- 5.עובד 29/05/2023 22:31הגב לתגובה זוהנהלה בנמל מושחתת אלי בר יוסף בובה סמנכ"לים לא מקצועיים ומקורבים קבלנים בוזזים את נמל אשדוד עם הצעות מחיר הזויות...מנהלים לוקחים שוחד חייבים לעשות סדר בנמל...סדר בהנהלה
- 4.מקדמים כתבות למרבה במחיר 29/05/2023 18:30הגב לתגובה זומקדמים כתבות למרבה במחיר
- 3.עובד מבפנים 29/05/2023 16:39הגב לתגובה זועובדי נמל אשדוד עובדים במלא המרץ בכל אוניה ובכל תקופה. גם עם טילים מעל ראשנו וזאת לא קלישאה. הפרנסה שלנו תלויה במאמץ שאנחנו פורקים אוניות, אם נהיה שאננים בעבודה. כך גם השכר שנקבל. לידיעתכם שכר הבסיס שלנו כ 3000 ש"ח לחודש
- 2.יעקב 29/05/2023 16:37הגב לתגובה זוסתם שאלה למחשבה. למה נמל הדרום עדיין לא עובד למה מחכים?????
- 1.משה ראשל"צ 29/05/2023 15:15הגב לתגובה זותראה עולם שלישי
- הליכוד 31/05/2023 07:34הגב לתגובה זוליכוד שס ועוד בליל של עסקאות ומפלגות. אולי מפא״י של פעם היא הליכוד של היום?
- מסתדר 29/05/2023 16:02הגב לתגובה זוליכוד כבר מזמן לא קשור לקפיטליזם
- הליכוד זה ההפך מההסתדרות המושחתת שדואגת לוועדים השמנים (ל"ת)משה ראשל"צ 31/05/2023 07:52

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו
הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור.
היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים.
מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך.
כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית.
- סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"
- האם מתפתחת בבנק ישראל "דיקטטורה מחשבתית"?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית.

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל
הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.
היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.
ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.
לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד.
- ההשקעה הגדולה של קטאר והאם היא יכולה להפוך ממעצמת אנרגיה למעצמה טכנולוגית
- קטאר 2036: אחרי המונדיאל קטאר מסמנת את האולימפיאדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.