דר אביחי שניר
צילום: משה בנימין

כששר האוצר מתלונן שפקידי האוצר מפריעים לו - זה אמיתי?

מדוע המבנה של משרד האוצר שונה משאר משרדי הממשלה, ומדוע משרד האוצר לא מצליח למשוך אליו את האנשים הטובים?
ד"ר אביחי שניר | (8)

המבנה הארגוני של משרד האוצר שונה מזה של כל משרד ממשלתי אחר. בכל המשרדים הממשלתיים, השר ממנה מנכ"ל, והמנכ"ל ממונה על כל ראשי האגפים. במשרד האוצר, השר ממנה מנכ"ל, אבל ראשי האגפים כפופים לשר ולא למנכ"ל. למעשה, מבחינת הדרגה, והשכר, כל אחד מראשי האגפים שווה בדרגתו למנכ"ל. בנוסף, כדי למנות (או לפטר) ראש אגף, שר האוצר צריך לקבל אישור של הממשלה, מה שנותן לראשי האגפים יכולת לעמוד מול השר באופן שאין לאף פקיד ממשלתי אחר.

 

יש למבנה הזה סיבה. אחת המסקנות מהאינפלציה הגדולה של שנות ה-80 של המאה עשרים, הייתה שצריך שהמבנה של משרד האוצר יהיה כזה שהפוליטיקאים יוכלו לקבוע מדיניות, אבל ההתנהלות של משרד האוצר לא תהיה פוליטית. לצורך כך, הניהול של תקציב המדינה מחולק בין ארבעה אגפים; כך ניתן להקטין את הסיכוי שפוליטיקאי יצליח להכפיף את לצרכיהם על ידי מינוי מקורבים לראשות של אגף אחד.

 

אגף החשב הכללי אחראי על ביצוע תקציב המדינה, כולל ביצוע כל הפעולות הכספיות של הממשלה, על ביצוע הרכש הממשלתי, על מימון הגירעון ועל ניהול החוב הממשלתי. זהו גם האגף שאחראי על יישום של כללי מנהל תקין בפעולות הממשלה, בפרט בכל הנוגע לכספים.

 

אגף תקציבים אחראי על הכנת תקציב המדינה, ועל מעקב אחרי התקציב, בשביל לוודא שמשרדי הממשלה מוצאים את הכספים למטרות שלהן הם יועדו, ולא לשום מטרה אחרת. במקביל, אגף תקציבים אחראי גם להתוויית מדיניות פיסקלית ארוכת שנים, כולל גיבוש ויישום רפורמות מבניות במשק. זהו ככל הנראה האגף שזוכה לנראות הגדולה ביותר בתקשורת; גם בגלל שעובדיו אחראיים לעדכן את השרים שאי אפשר ליישם מדיניות אם לא הקצו לכך משאבים, וגם בגלל שעובדי המשרד מובילים את מרבית הרפורמות במשק, כולל רפורמות בקרנות הפנסיה, שוק ההון, הנמלים, ועוד.

 

אגף הכלכלנית הראשית אחראי על חיזוי ומעקב אחרי המשתנים המקרו כלכליים המשפיעים על המשק. למרות שיצירת תחזיות נשמע כמו משהו טכני ואפילו משעמם, לכלכלנית הראשית יש חשיבות רבה בקביעת תקציב המדינה, מכיוון שגובה ההוצאות המותרות נקבע במידה רבה על פי התחזיות שמפיק האגף. לכלכלנית הראשית יש תפקיד חשוב גם בעת דיונים על מיסים חדשים (או ביטול של מיסים קיימים), מכיוון שהיא אחראית לתחזיות לגבי ההשפעה של השינוי במיסים על תקבולי הממשלה, ולכן גם על ההתאמות שידרשו בתקציב.

 

האגף הרביעי הוא אגף השכר. הוא אחראי על קביעת מדיניות שכר ויישומה במגזר הציבורי. הוא עולה לכותרות בכל פעם שיש דיונים על הסכמי שכר חדשים במגזר הציבורי, ודי נשכח אחרי שנגמרים האיומים בשביתות.

 

במשך שנים, החלוקה לאגפים של משרד האוצר, בשילוב עם העוצמה של ראשי האגפים הגבילו מאוד את היכולת של הפוליטיקאים להשפיע על ההתנהלות בתוך משרד האוצר. אבל למרות שפוליטיקאים ממשיכים להתלונן על הכוח של פקידי האוצר, משרד האוצר היום חלש יותר משהיה בכל נקודת זמן מאז 1985.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

סיבה אחת היא ניסיון מכוון מצד פוליטיקאים לאורך שנים רבות להחליש את הכוח של משרד האוצר. אבל יש סיבה נוספת, והיא לא פחות חשובה. אולי אפילו יותר: בעבר, בוגרים מצטיינים של אוניברסיטת תל-אביב ושל האוניברסיטה העברית רצו ללכת למשרד האוצר. זה היה תפקיד שפותח את הדלתות, והוא משך אליו את הטובים שבטובים. החלום של סטודנט מצטיין לכלכלה היה להגיע לאחד האגפים החשובים במשרד האוצר, להגיע לתפקיד בכיר באגף תקציבים או בחשב הכללי. לאחר מכן, הם המשיכו בהרבה מקרים לתפקיד מכניס במגזר הפרטי, בדרך כלל באחת החברות הפיננסיות הגדולות.

 

זה הבטיח שפקידי האוצר הם מהטובים בכלכלנים בארץ. אבל היום, רוב הטובים שבטובים מעדיפים ללכת להיי-טק. אם הם יכולים לקבל משכורת של 30 אלף שקל בחברת פינטק, אין להם סיבה לחכות 20 שנים בעבודה במשרד האוצר לפני שעוברים למגזר הפרטי. בנוסף, גם עובדים בכירים יחסית במשרד האוצר עוזבים היום לטובת ההיי-טק. התוצאה היא שמשרד האוצר איבד רבים מהעובדים הכי מוכשרים שלו, ומי שנשארים הם פחות מנוסים ופחות מוכשרים בשמירה על העצמאות של משרד האוצר.

 

אז אם תשמעו פוליטיקאי מתלונן על כך שפקידי האוצר מפריעים לו, תדעו שזה, במקרה הטוב, תרוץ לא מוצלח.

 

ד"ר אביחי שניר, אוניברסיטת בר-אילן

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שני 29/11/2022 16:39
    הגב לתגובה זו
    מדהים התחכום של העיתונות והתקשורת בנושאים האלו. עוד לא נכנס שר אבל כבר כותבים כתבות שהוא לא יוכל לתרץ תירוצים מדוע לא הצליח כפקידי האוצר יפריעו לו, והם יעשו את זה, כי לפי הכתבה בשביל זה הם נבראו.
  • 4.
    מליברמן הנוכל הוא פשוט רימה את המורים מעשה שפל (ל"ת)
    ברוך שפטרנו 29/11/2022 15:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חזי 29/11/2022 14:39
    הגב לתגובה זו
    עזוב אותנו בשקט 20 אחוז עליה של הדירות .לךךךך
  • 2.
    אנונימי 29/11/2022 14:27
    הגב לתגובה זו
    הם גם מעכבים את פיתוח המדינה במשך עשורים ומונעים השקעה בתשתיות שנידרשות על מנת להיתמודד עם הגידול באוכלוסיה!
  • וטוב שכך. אחרת לא היתה כבר מדינה (ל"ת)
    שרית 29/11/2022 22:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אמנון 29/11/2022 14:24
    הגב לתגובה זו
    הממשלה תלוייה בפקידים בשביל שיאשרו לה להיתקיים אז איך היא יכולה לקבוע מדניות אם לפקידים יש כח אל הממשלה.לא בבריאות ולא בתחבורה או תשתיות.הפקידים יכולים פשוט להגיד לא או יותר גרוע להגיד אם לא תאשרו לנו אגרת גודש לא תקבלו חינוך ובריאות!
  • אז מה אתה רוצה? שדרעי יחלק את כל הכסף של המדינה למקורבי (ל"ת)
    טל 29/11/2022 22:39
    הגב לתגובה זו
  • דודו 29/11/2022 17:14
    הגב לתגובה זו
    בניגוד לפוליטיקה, כלכלה זה מקצוע אמיתי. אם לא מנהלים את התקציב בצורה רצינית, בסוף המדינה מתרסקת כלכלית. בכל מקום שהגיעו פופוליסטים כלכליים, בסוף הכלכלה התרסקה - וונצואלה, ארגנטינה, זה כמעט קרה בבריטניה והם ניצלו ברגע האחרון.
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מיכל כהן רשות התחרות
צילום: שריה דיאמנט

רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?

רשות התחרות מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל כ"קבוצת ריכוז"; אם ההכרזה תצא לפועל, מדובר במהלך שעשוי לשנות את יחסי הכוחות במערכת הבנקאית, על רקע רווחיות שיא וביקורת ציבורית גוברת על היעדר תחרות אמיתית

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים תחרות

רשות התחרות צפויה לנקוט צעד רגולטורי תקדימי, כאשר היא מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל, לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי, כקבוצת ריכוז. מדובר במהלך שכבר היה על השולחן מאז מרץ 2024, ועשוי לשנות את מערך הכוחות בענף הבנקאות הקמעונאית, במיוחד על רקע הרווחיות החריגה של הבנקים בשנים האחרונות, שממשיכה לעורר ביקורת ציבורית חריפה.

השימוע האחרון, שנועד להציג לבנקים את ממצאי הבדיקה העדכנית של הרשות, צפוי להיערך בחודש הבא, כאשר ברשות צפויים לקבל החלטה סופית עד לסוף השנה. ההכרזה, אם תצא לפועל, תאפשר לרשות להטיל מגבלות והוראות על פעילות הבנקים, כולל שינוי אופן התמחור של פיקדונות, חובת הצגת מידע השוואתי ללקוחות והסרת חסמים על ניוד פיקדונות.

המשמעות של ההכרזה

במונחים כלכליים, ההכרזה על קבוצת ריכוז נועדה להתמודד עם מצב שבו קיימת תחרות מועטה בענף, או כאשר מספר מצומצם של שחקנים מרכזיים מתנהל באופן מתואם בפועל או במשתמע, גם מבלי שנחתם ביניהם הסכם פורמלי. בענף הבנקאות, בעוד שמדובר ב-5 שחקנים מרכזיים, בפועל מדובר בתחום עם ריכוזיות גבוהה, חסמים משמעותיים למעבר בין בנקים, ומוצרי אשראי וחיסכון שמתומחרים באופן שמיטיב עם המוסדות הפיננסיים על חשבון הלקוחות.

הביקורת הציבורית, שמובלת בין היתר על ידי גופים כמו לובי 99, מלווה את התהליך מראשיתו. לטענתם, הרווחים החריגים של הבנקים הם תוצר של תחרות חסרה, כוח מיקוח עצום מול הלקוחות, והיעדר שקיפות במוצרים ובתמחור. כפי שציינו שם, "הרווחיות המוגזמת נובעת לא מהצטיינות עסקית, אלא מהיעדר תחרות אפקטיבית".

הרשות מציעה שורת צעדים שיחולו אם תתקבל ההכרזה, ובהם חיוב הצגת מידע השוואתי על ריבית בפיקדונות וקרנות כספיות, איסור על הפליית מחיר בין לקוחות בגין פיקדונות, והנגשת חיסכון באמצעות גופים חוץ בנקאיים שירכזו כספים ויפקידו אותם בבנקים בשם הציבור. צעד נוסף, דרמטי לא פחות, הוא ביטול ההתניה של פתיחת פיקדון באחזקה של מוצרים נוספים כמו כרטיסי אשראי או ניירות ערך.