למה יש פקק של ספינות משא בכניסה לנמלי ישראל?
הפגיעה בשרשרת האספקה העולמית גרמה ללא מעט בעיות בסקטור הספנות, שאחראי על למעלה מ-90% מהסחר העולמי; בין אם במכולות מלאות טובין ובין אם אלה ספינות לשינוע סחורות כמו מלט, פלדה, זרעים למיניהם, נפט ועוד. השיט אמנם איטי, אבל אין שני לקיבולת של הספינות, שעד לפני הקורונה, עבדו על דיוק של זמן מול עלות. X סחורה שנפרקת ומועמסת במספר נמלים ב-Y זמן. דיווחנו כאן שגם בנמלים הגדולים בעולם, כמו נמל לוס אנג'לס, בכל רגע נתון עומדות כ-20 ספינות וממתינות לפרוק, כשמרבית המחסנים בטווח 100 הקילומטרים מחוץ לעיר מלאים.
גם בישראל יש פקק. כל מי שמגיע לכרמל וצופה לעבר מפרץ חיפה רואה את המחזה המוזר. מחוץ למימי הנמל השני בחשיבותו – נכון לכרגע, אבל נגיע לזה – עומדות וממתינות למעלה מ-10 ספינות משא ומחכות לפרוק את מרכולתן. גם מחוץ לנמל אשדוד, הנמל הגדול בישראל, המצב זהה. ספינות עומדות וממתינות. למה זה קורה? יש כאלה שיגידו עומס שנובע מתקופת הקורונה או פקק התנועה שנוצר בתעלת סואץ לפני חודשיים או מחסור בכוח אדם?
נתחיל מהעומסים הקשורים לקורונה. אז האם יש עומס? כשמסתכלים על דוחות של רשות הספנות והנמלים (רספ"ן) במשרד התחבורה, מגלים שברבעון הראשון של 2021 נפרקו ונטענו בשני הנמלים הגדולים 766 טונות TEU. זאת לעומת 798 טונות TEU ברבעון הרביעי של 2020 ו-777 טונות TEU ברבעון שלפניו. כלומר, אין עומס חריג, למרות שבכל 2020 הייתה עלייה של 4.5% בכמות הטונות שנפרקו ביחס ל-2019, ב-2018 נפרקו 1% יותר מ-2019.
רוצה לומר שאין משהו חריג במספרים, במיוחד לאור העובדה שייבאנו פחות מתכת, שמרביתו גם ככה נפרק במספנות ולא בנמלים. נמל אשדוד פרק רק 81 טונות של מתכות ברבעון הקודם לעומת 140 טונות ברבעון שלפני. נמל חיפה פרק 171 טונות לעומת 201 טונות ברבעון שקדם לו. עומס אין.
- קנון נערכת למימוש מניות צים בחצי מיליארד דולר
- מחירי השילוח בירידה - למה צים מזנקת ב-6%?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר מזה, כמשהו שמעיד על הייצוא הישראלי מראה שנמל אשדוד טען כמעט 17% פחות טונות TEU מטען מהרבעון שלפני. כלומר ייצאנו פחות סחורות לעולם, כשהשקל החזק פגע לא מעט בסקטור הזה.
לפי גורמים המאורים בפרטים הסיבה האמיתית לפקק הספינות מחוץ לנמלי ישראל הם הניסיונות של הנמלים הקיימים לשפר עמדות אחרונות לקראת הפעלת שני הנמלים החדשים, הן הסיני בחיפה והן הנמל החדש באשדוד לקראת סוף השנה הנוכחית, מה שיהפוך את שני הנמלים הללו.
"אני מסתכל מהמשרד על המפרץ, כרגע יש 5 ספינות שפורקות. אין לחץ שהוא משמעותי", אמר גורם היושב באחד הנמלים שהעדיף להישאר בעילום שם. "כל יום שהספינות האלה עומדות זה עולה הרבה כסף, בסוף הפקק הזה יגולגל למישהו והמישהו הזה זה אנחנו", אמר.
- הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל
- מחירי החשמל יתייקרו? הסכם תמר-חברת החשמל בסימן שאלה - ישראמקו פורשת מהמהלך
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות
יש מחסור חמור בספינות ובעלי הספינות מרוויחים מהמצב
כעיקרון, לבעלי חברות ספנות יש 3 דרכים להרוויח כסף מהספינות שלהם. הראשונה היא סוג של ליסינג תפעולי, שבסופו מעבירים את הספינה ללקוח ולטיפולו הבלעדי בתמורה לתשלום קבוע. השני, זו רנטה לפי יום. כלומר מחיר אחיד כל עוד הספינה נמצאת בשימוש תחת חוזה. השלישי הוא לפי מייל ימי, כלומר השכרת ספינות לפי משך המשא, כשכל ההוצאות נופלות על בעל הספינה.
בשנה האחרונה השוק עבר ברובו לחוזה לפי מייל, הבעיה היא שיש פער בין הביקוש להיצע, במיוחד עכשיו, כשארה"ב וסין מתאוששות ביחד ומעלות את מחירי הסחורות בשל כך, אבל גם את התחרות על כל שטח פנוי בספינה.
זה הוביל לכך שמחירי שינוע המתכות לישראל עלה ב-100% בשנה האחרונה. מחירי שינוע הזרעים עלה ב-50% וכל מייל ימי עולה יותר. הסיבה פשוטה. מאז 2008, אז היה בום עולמי של ייצור ספינות, כמות הייצור פחתה משמעותית, כשהמצב הוביל לגריטה מוגברת של ספינות, שלא היה כלכלי להחזיקן צפות, אלא למכור את החלקים והפלדה ולהרוויח.
אבל אז באה הקורונה ושני התהליכים האלה התנגשו חזיתית. מצד אחד סגירה של סין, ארה"ב, אירופה, הודו ומרבית העולם, מצד שני מחסור חמור בספינות ועלייה בביקוש לשינוע ימי, שהחזיק את הכלכלה העולמית צפה בזמן המשבר, הביאו לעלייה של עד 300% במחירי השינוע למייל ימי.
ראינו את זה בדוחות של ענקית השילוח מולר מארסק. "שיעורי ההובלה הונעו ברבעון הראשון על ידי צווארי בקבוק, היעדר קיבולת ומחסור בציוד בשרשרת האספקה העולמית", אמר מנכ"ל מארסק, סורן סקו, אמר בתחילת החודש.
גם צים הישראלית היכתה השבוע את התחזיות כשהיא דיווחה על הכנסות שיא של 590 מיליון דולר. סביר להניח שעם התמשכות המשבר, היא תמשיך להציג נתונים יפים.
"לבנות ספינת משא לוקח שנה וחצי בממוצע", אמר לביזפורטל מנכ"ל מספנות ישראל, צביקה שכטרמן. "יחד עם ירידה בכמות בניית הספינות ועלייה בגריטה, אני מעריך שזה טווח הזמן שייקח לסקטור בעולם להתאושש ועד אז נמשיך לראות לחץ על מחירי השינוע הימי", סיכם.
- 5.Zarzar 22/05/2021 23:46הגב לתגובה זואפשר לראות שמספר האוניות שמחכות לפריקה עומד על כארבעים בכל אחד מהנמלים. אוניות מסרבות לפקוד את נמלי הארץ ובהתאם עקב צמצום מקום על האוניות עולה המחיר לפי 7!!!. סופר את הימים לפתיחת נמלים חדשים. יבואן
- 4.מוטי 22/05/2021 21:05הגב לתגובה זואתמול ספרתי בחוף הים בקריות 32 ספינות שעגנו במיימי המפרץ.
- 3.ביבי מנע מנמל איתן להתחרות בנמל אשדוד לפני שנים ועכשיו (ל"ת)ירון 21/05/2021 18:47הגב לתגובה זו
- 2.לא מבין 21/05/2021 16:37הגב לתגובה זואיך בדיוק הנמלים משפרים עמדות מול הנמלים החדשים בכך שהם עוצרים את האוניות?
- 1.אילן 21/05/2021 15:46הגב לתגובה זושביתה "איטלקית" . אחרת מדוע תפוקת הפריקה ירדה ?

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו
הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור.
היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים.
מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך.
כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית.
- סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"
- האם מתפתחת בבנק ישראל "דיקטטורה מחשבתית"?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית.

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל
הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.
היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.
ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.
לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד.
- ההשקעה הגדולה של קטאר והאם היא יכולה להפוך ממעצמת אנרגיה למעצמה טכנולוגית
- קטאר 2036: אחרי המונדיאל קטאר מסמנת את האולימפיאדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.