כיפת ברזל - הצלחה ענקית של חברת רפא"ל; בדוחות זה עדיין לא מתבטא
מעל 90% משיגורי הרקטות של החמאס והג'יהאד האיסלאמי מיורטים על ידי כיפת ברזל. זה כבר נשמע לנו ברור וטבעי, אבל צריך כל פעם מחדש להגיד - "תודה רבה".
תודה רבה למפתחים בעיקר של רפא"ל (חברה ממשלתית) וגם של אלתא וחברות נוספות. תודה במיוחד לעמיר פרץ שדחף בכל כוחו את פרויקט כיפת ברזל בהיותו שר הביטחון. תודה כמובן לצה"ל ולחיילים ולחיילות שמיירטים מדי יום שיגורים לכיוון ישראל.
כיפת ברזל היא מערכת הגנה אווירית אקטיבית ליירוט רקטות ואיומים אוויריים אחרים. המערכת הוצעה באוגוסט 2005 על ידי, תא"ל ד"ר דני גולד. שר הביטחון פרץ אימץ את התוכנית. בתחילת 2008 רפא"ל החלב בפיתוח והמערכת הפכה למבצעית ב-2011. מפתחי המערכת זכו בפרס ביטחון ישראל.
כיפת ברזל משמשת בעיקר בארץ, אך מספר צבאות בעולם רכשו את המערכות מחברת רפא"ל לרבות צבא ארה"ב שרכש על פי הערכות את המערכות במאות מיליוני דולרים.
ההכנסות הכוללות של רפא"ל בשנה מסתכמות במעל 9 מיליארד שקל, כך שכיפת ברזל היא כנראה לא מהמערכות הנמכרות ביותר של החברה. על פי ההערכות היא מספקת לה כמה מאות מיליוני שקלים בשנה. הסיבה היא שאין הרבה מדינות בעולם שסובלות מירי שוטף של רקטות אליהן ולכן הן לא צריכות להתחמש בפתרונות כאלו.
עם זאת, כמובן שבסבבי לחימה כמות הטילים המיירטים עולה ובהתאמה הרכישות של טילים על ידי הצבא עולות. על פי ההערכות עלות הטילים בסבב הנוכחי עד עתה מסתכמת בכמה מאות מיליוני שקלים.
- 15.סתם אחד 21/06/2021 18:18הגב לתגובה זואיפה שיפגע = טוב,
- 14.ג'ק 23/05/2021 16:49הגב לתגובה זולהשלמת התמונה יש צורך במערכת שמזהה משגרי טילים ורקטות ומיירטת אותם במהירות שיא .
- 13.דידי 16/05/2021 14:38הגב לתגובה זוייאמר לזכותו אני זוכר שכל מערכת הביטחון הייתה נגד והסתלבטו עליו. תותח
- 12.עוז 16/05/2021 13:34הגב לתגובה זוברגע שישראל תייצר טכנולוגיה שיכולה לתצפת עח גזרות שלמות ולשגר אזהרות למפעיל (שיאשר וילחץ על ההדק) - האויב לא יוכל יותר לשהות על הקרקע. וממילא גם במנהרות הוא בבעיה..
- 11.יואב 16/05/2021 11:10הגב לתגובה זוהמערכת היא מעולה לתת מטריה לצבא מסתער. אבל עמיר פרץ אמר מספר פעמים שהוא רוצה אותה בשביל שישראל תוכל להיסוג משטחים ואז לא נחשוש שיירו עלינו. הוא קרא לזה "חופש פעולה מדיני". בזה הוא ממש לא צדק, אבל המערכת טובה מאד ומצילה חיים בלי ספק.
- 10.עמוס 16/05/2021 07:34הגב לתגובה זוהוא התעקש על הפרוייקט הזה אבל התקשורת המזוהמת והמדממת לא נותןתלו קרדיא אולי בגלל מוצאו סמרטןטי תקשורת מחכים שתכבו את המסכים
- 9.יוסף 16/05/2021 03:49הגב לתגובה זועמים כגון המפרץ הסוני סובלים מהבעיה.אוקראינה סובלת מהבעיה
- 8.איש חכם 15/05/2021 21:13הגב לתגובה זושנתן שכל לבני אדם
- 7.משה 15/05/2021 20:43הגב לתגובה זוהן לא קונות שקרים ותעמולה פנים ישראלית. לכתוב אין מדינות מאוימות טילים זו זריית חול בעיניים.
- 6.קנאת מדענים תרבה השמצות (ל"ת)משקיע 15/05/2021 19:39הגב לתגובה זו
- 5.איתי תוהה 15/05/2021 15:49הגב לתגובה זואין קונים לבלוף.
- טמיר מהיר 16/05/2021 11:04הגב לתגובה זומה זו התגובה ההזוייה הזו??? מה זה על מה הפ שילמו?? על הזכות לרכוש את מערכת ההגנה מס׳ 1 בעולם למניעת ירי רקטות וטילים!!! תגובה של חסא מושג בשקל, לך תעשה חמוצים אולי תמכור אותם גם.
- עוגי 15/05/2021 21:46הגב לתגובה זוסע נא לאשקלון , ( אם אתה יודע היכן היא) וראה כמה יירוטים מוצלחים מונעים אסון גדול !
- 4.שלמה 15/05/2021 14:41הגב לתגובה זומשקיעה מילירדים באמצאי הגנה ולא רק התקפה
- 3.בן 15/05/2021 13:51הגב לתגובה זותארו לכם מה היה קורה לחמאס ללא הכיפה. צה''ל היה מזמן נכנס ועושה שם סדר. הכיפה רק מאריכה את המערכות. 20 שנה וזה לא נגמר. עד שלא ניכנס ונהרוג את כל המחבלים, נשמיד את הנשק, נשקם את הרצועה ונשים שם את אבו מאזן שינהל את העם האומלל וקשה העורף הזה, שום כיפה לא תעזור. זה כמו לתת אקמולי לחולה סרטן.
- מאיר 10/09/2021 07:35הגב לתגובה זוצודק ב 100%
- דיגי 16/05/2021 14:36הגב לתגובה זושייהרגו לנו 100 חיילים לפחות בשביל הפח הזה? ראית איך הם מחנכים את הילדים שלהם לשנאה? גם אבו מאזן. עזוב לא מתאים.
- דיגי 16/05/2021 14:35הגב לתגובה זולדעתי לא סתם לא מורידים את החמאס. יש פה שיקול גם מתוך אמונה של ביבי שככה אין סיכוי למדינה פלסטינית וגם מהעניין אני משער שמה יבוא אחריהם? הרי ארגון של חסידי אומות העולם לא יקום במקומם אלא משהו רע וגרוע הרבה יותר. הרי ערביי ישראל התחנכו פה קיבלן מאיתנו הרבה ותראה מה הם חושבים עלינו, אז מה יגיד הפלסטינאי שחי לו בעזה וכמה שונא אותנו בטח? אז אם חמאס ייפול יבוא הג'יהאד האיסלמי או ארגון כמו דאעש. כל אלה למה לא מפילים את חמאס זה סתם ססמאות ריקות מתוכן.
- גולן 15/05/2021 23:31הגב לתגובה זואמת
- עוגי 15/05/2021 21:35הגב לתגובה זובהיגיון המעוות הזה תוכל להגיד כי גם הממ"ד מיותר וכן אפודי המגן , המיקלטים ומסיכות האב"כ
- 2.איתי 15/05/2021 13:48הגב לתגובה זווהכי רחוק מכיפות שיש. מדע, מחקר, לימוד, ידע, חינוך, טכנולוגיה, לא דת!
- זורו 16/05/2021 11:09הגב לתגובה זואין מציאות בעולם שהיא לא הקב"ה. הכל מכל כל.
- אתה שונא דתיים. והקשר לכתבה? (ל"ת)אלי 15/05/2021 21:10הגב לתגובה זו
- 1.לחיילי צהל ששירתו בכיפת ברזל וחלו בסרטן (ל"ת)ומי ישלם פיצויים 15/05/2021 12:38הגב לתגובה זו

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?