ההשקעה בבנייה למגורים ירדה ב-5.8% במחצית השנה שעברה
במחצית השנייה של שנת 2017 ההשקעה בבנייה למגורים ירדה ב-5.8% בחישוב שנתי, לאחר לעלייה של 2.4% במחצית הראשונה של 2017. כך עולה מאומדן ראשוני של הלמ"ס.
נתונים אלו מתיישבים עם נתוני התחלות הבנייה שפורסמו על ידי הלמ"ס בדצמבר האחרון המצביעים על כך שברבעון השלישי של 2017 נרשמה ירידה של 6.3% במספר הדירות שהחלה בנייתן, זאת בהשוואה לאותה תקופה אשתקד. נראה שהקבלנים חוששים מקשיים במכירת הדירות ולכן בונים פחות. רק אתמול אמר שר האוצר כחלון כי ישנן 50 אלף דירות פנויות שהקבלנים לא מציעים למכירה.
עוד עולה כי בין אוקטובר 2016 - ספטמבר 2017 חלה ירידה של כ-7.1% בממוצע בבניית דירות לרבע שנה (רמה ממוצעת של כ-12,430 דירות לרבע שנה). זאת לאחר שבשלושת הרבעים הקודמים, ינואר–ספטמבר 2016, נרשמה עלייה של כ-4.4% בממוצע לרבע (רמה ממוצעת של כ-13,480 דירות לרבע שנה).
צמיחה של 3.7% בשנה
התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) עלה ב-3.7% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 2.5% במחצית הראשונה ועלייה של 4.6% במחצית השנייה של שנת 2016. ניתוח לפי רבעונים מראה שהתמ"ג עלה ברבעון הרביעי של 2017 ב-3.6% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 3.9% ברבעון השלישי ועלייה של 3.1% ברבעון השני.
- מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת
- בכמה יעלה מדד המחירים מחר? והאם מחירי הדירות ימשיכו לרדת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההוצאה לצריכה פרטית עלתה במחצית השנייה של 2017 ב-5.2% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 2.2% במחצית הראשונה, כאשר ההוצאה לצריכה פרטית לנפש עלתה ב-3.2% בחישוב שנתי בהמשך לעלייה מתונה של 0.3% במחצית הראשונה.
בתוך כך, רכישות כלי רכב עלו ב-4.5% לנפש בחישוב שנתי במחצית השנייה, לאחר ירידה של 35.3% בחישוב שנתי במחצית הראשונה. רכישות ציוד למשקי הבית (מקררים, מכונות כביסה, מזגנים וכ"ד) עלו ב- 8.4% לנפש, לאחר עלייה של 4.5% במחצית הראשונה של 2017. ההוצאות לריהוט, תכשיטים ושעונים ירדו ב-1.1% לנפש לאחר עלייה של 6.5% במחצית הקודמת. עוד עולה כי ההוצאה לצריכה פרטית לנפש על דלק מים וחשמל עלתה ב-3.3%.
ההוצאה לצריכה ציבורית עלתה במחצית השנייה של 2017 ב 1.4% לאחר עליות של 2.6% במחצית הראשונה ושל 4.5% במחצית המקבילה אשתקד. ההוצאה לצריכה אזרחית עלתה ב- 6.0% וההוצאה לצריכה ביטחונית ירדה במחצית השנייה של 2017 ב-16.4%.
- ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
- מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הריבית תרד מחר ל-4.25% - איך זה ישפיע עליכם?
ההשקעה בנכסים קבועים (ההשקעה בבתי מגורים והשקעות ענפי המשק בבנייה, בציוד וכלי תחבורה) עלתה במחצית השנייה של שנת 2017 ב-2.1% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 0.7% במחצית הראשונה של 2017 ועלייה של 7.6% במחצית המקבילה אשתקד.
- 1.דן 19/02/2018 14:40הגב לתגובה זוביחידות דיור בקרוב , עליהבמחיר הדיור או מיתון בהצלחה כחלון
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.
