קבלת ערעור מע"מ בשל קיומו של השתק שיפוטי
תקציר ע"מ 56242/12 יוקס בע"מ נ' מנהל מע"מ טבריה
בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל את טענת המערערת, שלפיה רשויות מע"מ מנועות מלטעון טענה עובדתית אחת במסגרת ההליך הפלילי וטענה עובדתית אחרת במסגרת ההליך האזרחי. לאור האמור התקבל הערעור.
השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים
------------------------------------------------------
נגד המערערת, מנהלה וכן נאשמים נוספים הוגש כתב אישור פלילי, שבגדרו נטען כי במספר מועדים שונים מכרו המערערת ומנהלה ללקוח בשם מונדר בדיר מוצרי דלק בכמות של לפחות שישה מיליון ליטרים. לפי עמדת המדינה בהליך הפלילי, להבדיל מהמערערת ומנהלה, מונדר השמיט את מכירת הדלק בדיווחיו התקופתיים לרשויות מע"מ, ואילו המערערת דיווחה על מכירותיה, אך לעניין חלק ממכירותיה למונדר היא הנפיקה חשבוניות מס על שם "לקוח" אחר, כך שאף על פי שדיווחה על הכנסותיה במלואן היא סייעה למונדר להשמיט הכנסות מדיווחיו. על כן בסופו של דבר הואשמו המערערת ומנהלה רק בכך שסייעו למונדר להתחמק מתשלום מס, ולא בכך שהשמיטו מס בעצמם.
לשיטת המערערת, המשיב אינו רשאי לטעון במסגרת ההליך האזרחי כי הושמטו עסקאות מדיווחי המערערת, שעה שבמסגרת ההליך הפלילי הבהירה המדינה כי לא הושמטו עסקאות מדיווחי המערערת.
דיון
-----
מקום שבו המדינה הבהירה בעצמה בצורה הברורה ביותר כי המערערת ומנהלה לא השמיטו בתקופה הרלוונטית את ההכנסה מדיווחיהם התקופתיים, ממילא מתבקשת המסקנה כי הוציאו חשבוניות מס אך לא על שם מונדר אלא על שם לקוחות אחרים. בנסיבות אלו נראה שאין זה צודק לאפשר למדינה לטעון כעת במסגרת ההליך האזרחי כי המערערת ומנהלה השמיטו עסקאות מדיווחיהם לרשויות מע"מ. מדובר למעשה בטענות עובדתיות סותרות שאינן יכולות לדור בכפיפה אחת, על כך המשתמע מכך מבחינת דיני ההשתק השיפוטי. אשר על כן, אין מנוס לקבוע כי המדינה מושתקת מלטעון בהליך דנן שהושמטו עסקאות מדיווחי המערערת, שעה שבמסגרת ההליך הפלילי הבהירה המדינה בתשובה לטענת נאשם אחר כי לא הושמטו עסקאות כאמור.
תוצאה
--------
הערעור התקבל. לא נעשה צו להוצאות, בין היתר לאור איחור המערערת בהעלאת טענת ההשתק השיפוטי.
בבית המשפט המחוזי בנצרת
לפני כב' השופט ע' עיילבוני
ניתן ב-6.3.2014

הכפלת הפטור ממס על יבוא אישי - שאלות ותשובות
מה כוללת הרפורמה של בצלאל סמוטריץ' בקשר למע"מ על יבוא אישי?
הכפלת פטור ממע"מ ביבוא אישי מ-75 דולר ל-150 דולר החל מינואר 2026.
למה נועד הפטור?
להוזיל עלויות לצרכן ולהגביר תחרות מול רשתות ומחירים גבוהים בישראל.
מה החשש של הקמעונאים?
תחרות לא הוגנת שתביא לסגירת אלפי חנויות קטנות ועסקים מקומיים.
טענת המתנגדים העיקרית?
אובדן של כ-2 מיליארד שקל הכנסות מע"מ ופגיעה קשה במסחר.
הצרכנים באמת יחסכו?
כן, עד 18% על אופנה, קוסמטיקה ולייף-סטייל, אבל לא משמעותי לטווח ארוך.
מי ירוויח הכי הרבה?
עליאקספרס, אמזון, חברות שילוח והצרכן הפרטי הישראלי.
איך דואר ישראל יתמודד?
כבר עמוס מאוד, יצטרך הרחבה משמעותית של מיון ושליחויות.
מה עם נקודות איסוף?
יקבלו יותר תנועת לקוחות אך רווחיות נמוכה מעמלות.
השפעה על חברות ישראליות?
פגיעה קשה באופנה וקוסמטיקה, חלקן ישקלו מעבר לחו"ל.
כמה המדינה תפסיד?
כ-2 עד 2.25 מיליארד שקל בשנה מהפסד גביית מע"מ.
יש קשר פוליטי?
רבים רואים בזה צעד פופוליסטי לקראת בחירות 2026.
עמדת אתרי הסחר הישראליים?
חוששים מאובדן לקוחות, שוקלים להקים מחסנים בקפריסין או ירדן.
יש חלופות טובות יותר?
פטור מדורג או הטבות לעסקים מקומיים – כרגע לא מתוכנן.
מתי זה נכנס לתוקף?
צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2026 לאחר אישור הצו.
מה אומר הדרג המקצועי?
התנגדות חריפה, המליץ לבטל את הפטור ממע"מ לגמרי.
ילכו לבג"ץ?
איגודי סוחרים ותעשיינים מאיימים בעתירה לבג"ץ לעצירת הרפורמה.
