רנו מגאן אסטייט דיזל 1.5 ליטר: מבחן דרכים

רנו מסתערת על שוק הסטיישן כשהיא משלבת בו את קלף הדיזל החזק שלה. יצאנו לבדוק
אלי שאולי |

רנו מגאן אסטייט

אין זה סוד שתחום הסטיישן בארץ התחמם בתקופה האחרונה ולכן אחרי שנים של היעדרות מתחום הסטיישן המקומי מגיבים ברנו ישראל לשינוי שמתרחש בשוק. במקביל למתיחת הפנים שעברה המגאן, קרסו מסתערים על הזירה עם גרסת האסטייט כשהנשק שלהם הוא כמובן גרסת דיזל ייחודית בשוק עם חטיבת כוח שהוכיחה אפקטיביות גדולה בפלואנס.
 
עיצוב
כאמור המגאן עברה לאחרונה מקצה שיפורים קוסמטי ששיפר את המראה. ובכלל בניגוד לפלואנס ולמגאן הרגילות המגיעות אלינו מטורקיה, הסטיישן מגיעה אלינו (כמו אל רוב אירופה) ממפעלי היצרנית בספרד. השינוי הזה בולט לא רק במחוונים החצי דיגיטליים, אלא גם ביציבה הנמוכה ב-2 ס"מ והמחמיאה יותר על האספלט. הסטיישן בפירוש נאה משמעותית מאחותה הקומפקטית. הצללית המוארכת, שנעזרת בבסיס הגלגלים הגדול יותר (270.5 ס"מ דומה לפלואנס) משתלבת היטב עם מכסה המנוע המפוסל שמתאים יותר לסטיישן מאשר למחומשת הדלתות. חבל שבחינה מדוקדקת יותר מגלה פרטים תמוהים כמו הבדל בולט בין מסגרת החלון האחורי לזו שבדלת האחורית וגם פנסי הלד הקדמיים שנראים כמו תוספת מקומית (הם מקוריים).
 
 

אבל מה שמסגיר את גיל המגאן הוא תא הנוסעים. מעבר למחוונים אירופאים דיגיטאליים נאים מאשר בדגם המוכר, נראה הפנים קודר בסגנון רנו פלואנס שכבר אינו עומד בסטנדרט מול המתחרות. אפילו המפתח החכם בצורת כרטיס בו מצוידת המכונית כבר נראה מיושן. איכות החומרים טובה, והמשטחים נעימים למגע, אבל הם נראים רע. גם מערך השמע ובקרת האקלים המפוצלת אינם נוחים לתפעול, ומזכירים את התלונות כנגד הנדסת האנוש בפלואנס. התחושה מגיעה גם לדלתות שמרגישות פשוטות ודקות.
מושב הנהג במגאן נוח למדי, למרות שרחבי גוף (לא אני כמובן) יתלוננו שהוא מעט קצר ותנוחת הנהיגה סובלת מהגה אופקי. מאחור המגאן מרווחת למדי אך בשל הגג הנפתח במכונית המבחן היא סבלה משהו במרחב לראש.
 
ניסיון ראשון לפתוח את תא המטען יביא לחיפוש ממושך אחרי לחצן הפתיחה. הוא ממוקם נמוך מדי, קרוב לקצה התחתון של הדלת וזה לא נוח. בדומה לתא הנוסעים גם תא המטען נראה פשוט וזה כולל גם את התאים השימושיים מתחת לרצפה ואת הכיסוי הזול למראה. מאידך מדובר בתא גדול עם מבנה שימושי וסף טעינה נמוך שיקל על העמסה.

בתנועה
כמו הפלואנס גם המגאן אסטייט חמושה במנוע ה-1.5 ליטר דיזל שמייצר 110 כ"ס ומשודך לתיבה כפולת מצמדים (שישה הילוכים). כבר בנגיעה הראשונה בלחצן ההתנעה ברור שמדובר במנוע דיזל. הטרטור בולט בהתנעות קרות ובעמידה, וממשיך להיות נוכח באופן מורגש גם בנסיעה עירונית רגילה. מחוץ לעיר הוא מוסווה לעיתים (לא תמיד) על ידי רעשי הכביש והרוח הרבים (מדי) שיש במגאן.
 
 
 
אבל אין ממש תלונות בנוגע לביצועים. כבר במצערת חלקית ובאופן ממש לא מאומץ מציגה המכונית ביצועים מצוינים ומרגישה חזקה למדי באופן מפתיע. המנוע המוגדש נותן את רוב כוחו כבר בהתחלה ומעבר לזה אין הרבה יותר (חוץ מרעש). אבל מה שיש הוא בהחלט מצוין. הגמישות הדיזלית מסתדרת לא רע עם התיבה הצרפתית המעט איטית, שמדי פעם יכולה להיתקע בהילוך נמוך או גבוה מדי, אבל באופן לא מוגזם.
כשמדובר בצריכת דלק המגאן חוגגת ומבליטה את יתרון הדיזל. בשיוט השגנו ליטר סולר כל 19 ק"מ כשבקלות אפשר גם לעבור את ה-20, ואילו תחת עומס היא לא תלגום יותר מליטר עבור מ-12.9 ק"מ.

התנהגות ונוחות
המגאן מציגה יכולת גבוהה למדי כאשר הכביש מתעקל. להגה משקל סביר ופעולה ברורה והמכונית מציגה יכולת גבוהה למדי. המגאן מסוגלת לצלוח פניות בקצב מהיר מבלי להתרגש והיא נוסחת הרבה ביטחון בנהג.
נוחות הנסיעה טובה למדי עם אחידות נאותה בטפול במהמורות קטנות וגדולות אותן היא מסמנת אך סופגת. לכך מסייע גם הריסון הטוב של תנועות המרכב על שיבושים גדולים. חבל שרעשי הכביש בולטים מדי.
 
 

סיכום
רנו מגאן אסטייט אינה מכונית מזמינה במיוחד. שלבי ההכרות עמה, בייחוד ממושב הנהג, אינם מחמיאים והיא מרגישה מיושנת, קודרת, וגם רועשת. אלא שמתחת לכל זה מסתתרת מכונית טובה שמציגה אבזור, נוחות, התנהגות וביצועים נאותים וצריכת דלק מעולה. היא אמנם יקרה מהתחרות (133,000 שקלים) אבל עבור מי שגומע מרחקים ארוכים החיסכון הזה יכול להיות קלף מנצח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מס הכנסה
צילום: freepik

חשד לשחיתות חמורה ברשות המסים בנצרת: מיליוני שקלים הוזרמו במרמה לנישומים

כתבי אישום חמורים הוגשו נגד שני בכירים ברשות המסים ונגד שורת מתווכים, בגין הפעלת מנגנון הונאה מתוחכם שכלל שוחד, קבלת דבר במרמה ושיבוש הליכי חקירה. הנזק לקופת המדינה נאמד במיליוני שקלים, והחקירה צפויה להיחשף בפרטי פרטים בבית המשפט המחוזי בנוף הגליל

אדיר בן עמי |

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה כתבי אישום חמורים נגד עובדי רשות המסים בנצרת, שמואשמים בהפעלת מערכת שחיתות מתוחכמת שגרמה לנזק של מיליוני שקלים. עורכי הדין רים סויד ונועם הירש הגישו את כתבי האישום נגד נג'וד אבו ליל ואסעד אבו שהואן, שכיהנו בתפקידים בכירים במשרד, לצד רואה החשבון מאמון חמוד שמואשם בסיוע לשיבוש החקירה.


אבו ליל, בת 48, שהייתה ראש ענף במחלקת השירות, מואשמת בהפעלת מנגנון הונאה שבמסגרתו פתחה וקלטה תיקים ברשות המסים בניגוד לנהלים הקיימים. במסגרת הסכמים עם מתווכים, היא קיבלה בין 40% ל-80% מסכומי החזרי המס הבלתי חוקיים שהעבירה לנישומים. בסך הכל זרמו 880 אלף שקל לנישומים במרמה, מתוכם 340 אלף שקל הגיעו ישירות לכיסה של אבו ליל כשוחד.


המתווכים שפעלו עם אבו ליל הם מוניר זבן בן 53, בעל חנות צעצועים הידוע בקהילתו כ"שייח'", אמין אסדי בן 64 שעובד כמנהל חשבונות, ומחמוד עראבי בן 60 הפועל כרתך צנרת. הם קיבלו תשלומים ממשלמי המסים שהפנו אליהם ושילמו מתוך הכסף גם לאבו ליל. כתבי האישום נגדם הוגשו לבית משפט השלום בחיפה.


אבו שהואן, בן 63, שניהל את ענף השכירים, מואשם במימדי מרמה רחבים עוד יותר. הוא הזין מידע כוזב במערכות רשות המסים עבור כ-160 נישומים שונים, כולל נתונים פיקטיביים על שכר, ניכויי מס במקור ותרומות שלא ניתנו בפועל. פעולותיו הביאו להעברת כ-4 מיליון שקל בהחזרי מס, מתוכם 1.6 מיליון שקל שהתקבלו במרמה מוחלטת.


כאשר נודע לאבו שהואן על ביקורת פנימית שמתקיימת ברשות המסים, הוא פנה לרואה החשבון מאמון חמוד בן 56 וביקש את עזרתו בשיבוש ההליכים. חמוד, שייצג נישומים בפני מס הכנסה, התקשר בהוראת אבו שהואן לנישומים שקיבלו החזרי מס במרמה והדריך אותם כיצד לתת תשובות כוזבות אם ייחקרו על ידי הרשויות.


מוחמד בן סלמאן
צילום: U.S. Department of State

הברית המתחדשת: מוחמד בן סלמאן וטראמפ בדרך למפגש היסטורי בנובמבר

מעסקאות של מאות מיליארדים ועד נורמליזציה עם ישראל - כל הפרטים על המפגש שישנה את המזרח התיכון

אדיר בן עמי |

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן צפוי להיפגש עם הנשיא דונלד טראמפ בוושינגטון בנובמבר הקרוב, במסגרת מה שהופך למפגש דיפלומטי מרכזי השנה. אם המפגש יתקיים כמתוכנן, תהיה זו הפעם הראשונה מאז 2018 בה יתקבל בן סלמאן בבית הלבן באופן רשמי - מאז פרשת רצח העיתונאי ג'מאל ח'אשוקג'י שהשפיעה על מעמדו הבינלאומי.


הפגישה המתוכננת מהווה המשך למגעים שהחלו כבר בינואר השנה, כאשר בן סלמאן היה המנהיג הזר הראשון שקיים שיחה עם טראמפ לאחר כניסתו לתפקיד. השיחה אותתה על סדר העדיפויות החדש של הממשל הנוכחי ביחסים עם הממלכה.


מיליארדים על השולחן

הביקור הקרוב בוושינגטון נקשר ישירות לפסגה שהתקיימה בריאד במאי האחרון. טראמפ, שהיה מלווה ביותר מ-30 מנהיגים עסקיים מתאגידים אמריקאיים מובילים, הצהיר על חתימת עסקאות בשווי של טריליון דולר. הבית הלבן תיקן מאוחר יותר את הנתון לכ-600 מיליארד דולר.


במהלך אותו ביקור במאי הוכרזו שיתופי פעולה בתחום הבינה המלאכותית, כולל אספקת שבבים מחברות אנבידיה ו-AMD לחברת AI הסעודית Humain עבור פרויקט מרכז נתונים. הודעות אלו הביאו לעלייה של 6.4% במניית אנבידיה.


בן סלמאן הציג בפני טראמפ במהלך שיחתם בינואר תכנית להרחבת ההשקעות הסעודיות בארה"ב ל-600 מיליארד דולר במהלך ארבע השנים הבאות, עם אפשרות להרחבה נוספת בהתאם להזדמנויות שיתגלו. ההשקעות המתוכננות מתמקדות במספר תחומים מרכזיים: בינה מלאכותית ומחשוב קוונטי עם שיתופי פעולה עם חברות טכנולוגיה אמריקאיות מובילות, אנרגיה מתחדשת כולל פרויקטי אנרגיה סולארית ורוח בהיקפים נרחבים, תעשיות ביטחוניות עם עסקאות נשק והגנה, ותשתיות חכמות המשלבות טכנולוגיות מתקדמות.