עליית התשואה בספרד יצרה הזדמנות
המשבר בגוש האירו הדביק לאחרונה גם את ספרד, אשר חובה הינו בהיקף של כ-640 מיליארד אירו. תשואות האג"ח הממשלתי בספרד ל-10 שנים חצו את רף ה-6.5%. עליית התשואות באג"ח הממשלתית האירופית, תרמה לעליית התשואה באג"ח הקונצרניות האירופיות בכלל, ולא פסחה על אג"ח טלפוניקה הספרדית.
זאת למרות שבתקופות האטה, משקיעים מעדיפים חברות דפנסיביות אשר הכנסותיהן אינן מושפעות ממחזוריות השוק, ואינן צפויות להיפגע באופן משמעותי. דוגמת חברות שירותי התקשורת והסלולר בפרט, שהפכו למוצר צריכה בסיסי, עם עליית מספר מנויי הסלולר בעולם שהולך וגואה מדי שנה.
טלפוניקה הספרדית (סימול: TELEFO) הינה ענקית התקשורת המנהלת את עסקיה הגלובליים ממדריד. החברה מעסיקה יותר מ 280 אלף עובדים. היא מפעילת הטלקום השלישית בגודלה בעולם מבחינת כמות לקוחות (אחרי צ'יינה מובייל ותאגיד וודאפון). לחברה כ 300 מיליון לקוחות ברחבי הגלובוס(גידול של 6% השנה), והיא החברה הספרדית השנייה בגודלה. טלפוניקה משווקת שירותי סלולר, קווים נייחים ובעיקר תשתיות אינטרנט, הפרוסים על פני 25 מדינות באירופה, באסיה, בארצות הברית, עם דגש על אמריקה הלטינית.
החברה נוסדה ב 1924 והייתה מונופול בשוק התקשורת הספרדי, עד לפתיחת השוק לתחרות ב 1997. כיום החברה עדיין בעלת נתח שוק גדול בתקשורת הספרדית. במהלך שנות התשעים, החברה הרחיבה את פעילותה לאמריקה הלטינית ונכנסה כבר בשנת 1990 לפעילות בארגנטינה. ב-1996 הרחיבה החברה את הפעילות לברזיל והיא המפעילה השנייה בגודלה במדינה זו.
משנת 2000 ביצעה החברה מהלך אסטרטגי של רכישות חברות תקשורת אירופיות, ב-2005 נרכשה חברת הטלקום הצ'כית, ב-2006 רכשה החברה את O2 הבריטית הפועלת בבריטניה, באירלנד ובגרמניה. ב-2007 רכשה החברה יחד עם שותפות נוספות כ-22% מטלקום איטליה.
לחברה כ-40 מיליון משקי בית המחוברים לקווים נייחים, כ-232 מיליון לקוחות שירותי סלולר וכ-18 מיליון לקוחות אינטרנט מהיר. שווי השוק של טלפוניקה עומד על כ 61 מיליארד אירו. בתשעת החודשים של 2011 הסתכמו הכנסות החברה בכ 46.7 מיליארד אירו, עלייה של כ 5.4% לעומת התקופה המקבילה ב 2010. למרות זאת, ה-EBITDA ירד לכ-14 מיליארד אירו בכ-14.5% פחות לעומת התקופה המקבילה של 2010, לשיעור של כ-30% מההכנסות. ירידה שנובעת מעלייה חד פעמית של מעל 2 מיליארד אירו בסעיף הפרשות שכר ברבעון השלישי. לראיה תזרים המזומנים מפעילות שוטפת צמח ברבעון השלישי השנה לכ-12.1 מיליארד אירו מכ-5.1 מיליארד אירו ברבעון הקודם. לחברה הון עצמי המהוה כ-19% מהמאזן ,יחס החוב נטו להון עצמי של החברה הוא כ-2.64 ויחס החוב נטו ל-EBITDA הוא כ-2.62 - יחסי כיסוי אלה מעידים על מינוף בינוני.
הפיזור הגיאוגרפי של הכנסות החברה מפחית את הסיכון שלה, כיוון שהפעילות באמריקה הלטינית, עם דגש על ברזיל, משמשת לה כמנוע צמיחה. זרוע החברה בדרום אמריקה (המהווה כ-47% מהפעילות) צמחה ברבעון השלישי כ-3.1% וזרוע החברה באירופה (כ-25% מהפעילות) צמחה כ-2.6% ברבעון. שתיהן מפצות על סטגנציה בהכנסות זרוע החברה בספרד. נציין, כי החברה מתמודדת עם תחרות בספרד הגוררת הוצאות תפעוליות גבוהות והורדת מחיר הקישוריות (המקוזזות בעלייה בהכנסות של התוכן).
הפעילות בזרוע החברה באירופה לא צפויה להיפגע משמעותית עקב משבר החובות, מכיוון שהכנסות הענף מתאפיינות ביציבות ובתזרים מזומנים חזק. דירוג החברה ירד באוגוסט ברמה אחת לדירוג BBB+ יציב, על ידי סוכנות הדירוג S&P, ואיגרת החוב הדולרית שלה לשלוש שנים וחודשיים (פדיון בינואר 2015), נסחרת בתשואה של כ-4.6% ובמרווח של כ-4.1% מעל אג"ח ממשלת ארה"ב.
לסיכום, הפיזור הגלובלי של טלפוניקה מקנה לה בסיס איתן. החברה משווקת שירותים שהביקוש להם הוא קשיח יחסית, והם נחשבים למוצרי צריכה יומיומיים. לדעתנו התשואה הגבוהה מגלמת את סיכון משבר החוב האירופי. בהחזקה סבירה מסך תיק ההשקעות, האיגרת מהווה הזדמנות השקעה נדירה ומעניינת למשקיע בעל אורך רוח אשר יקבל תשואה גבוהה להשקעה קצרת טווח יחסית.
- 3.רוני 12/12/2011 11:58הגב לתגובה זואו שהשם הוא פיקציה או שאני לא יודע מה ! איזה השקעות הוא מנהל בדיוק ? הרי הם רק מתכסים על תעודות סל בתעודות אחרות מה בדיוק הוא מנהל ???????
- 2.מי האידיוט הזה ? 11/12/2011 16:30הגב לתגובה זוכל חברות בדירוג הזה נותנות את התשואה הזאת, כל אידיוט יודע שבמצב השוק היום המרווחים נפתחו, אז מה בדיוק האידיוט הזה בא לחדש פה.
- 1.האגח הזה נסחר בוול סטריט ? (ל"ת)tamur 11/12/2011 10:39הגב לתגובה זו
גיוס חרדים (צילום: חיים בן־הקון)חוק הגיוס: כשזה מגיע לחרדים, עוצמה יהודית מאבדת את העוצמה
במסגרת מאמציהם למנוע את רוע הגזירה, משמע לשאת בעול הביטחון כמו כל יהודי אחר במדינת ישראל, מנהיגי החרדים מייצרים כמה שיותר קומבינטוריקה וביסמוט נופל או מופל לפח. במסגרת ההסכמות שחוק הגיוס החדש והרע מאד הזה קובע, ייספרו בתוואי הגיוס כל הבנים שלמדו אי פעם במוסדות חרדיים, כולל 20% מהם שבכלל עזבו את המגזר. אסביר בסוף גם איך כל זה קשור לא רק לביטחון אלא גם לכלכלה.
מסתבר שכיום שיעור היוצאים בשאלה מכל שנתון חרדי עומד על שיעור של כ-20%. אתם קוראים נכון. לפי "עמותת הלל", שהיא הכתובת הראשית של יוצאות ויוצאים בשאלה מהמגזר - שמגיעים אליה ונעזרים בה לרוב כשהם בגילאי 17 עד 25, אלו מביניהם בגילאי 18 עד 20 מתגייסים ברובם לצה"ל. למעשה לפי עמותת הלל כ-75% בגילאים הללו מתגייסים לצה"ל.
בואו ניכנס רגע למספרים. בשנתון הגיוס של 2024-2025 (תשפ"ה) יש כ-76 אלף בנים שנולדו בשנת 2006, מתוכם כ-57 אלף הם יהודים שמתוכם כ-14 אלף הם מהמגזר החרדי. מתוכם התגייסו השנה כ-2,900 שהם כ-20% מהשנתון החרדי (המקור: עיתון "הארץ" )
יש לציין כי זו קפיצה משמעותית ביותר לעומת כ-1,200 מגויסים יוצאי המגזר בממוצע שנתי, משמע 8% מכל שנתון, בשנים שקדמו לתשפ"ה וזו לפחות בהחלט בשורה טובה.
- הפתרון לגיוס חרדים: הקמת ישיבות לאורך הגבול
- פסיקת בג"ץ והשלכותיה על תקציבי הישיבות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מתוך המתגייסים יצאו מהמגזר וכבר אינם חרדים? ע"פ הערכות כ-20% מכל שנתון עזבו את המגזר. משמע מתוך שנתון של 15,000 כ-3,000 כבר אינם חרדים. לפי עמותת הלל המלווה יוצאים ויוצאות מהמגזר, כ-75% מהם מתגייסים לצה"ל. משמע מתוך ה-2,900 שהתגייסו, שהם יוצאי המגזר החרדי ניתן להניח שכ-2,250 מהם בכלל עזבו את המגזר. מבחינתם, הם לא מתגייסים לצה"ל כחרדים אלא כדתיים לאומיים, כמסורתיים או כחילוניים (רובם נותרים קרובים לאמונה ולמסורת ואינם הופכים לחילוניים). אבל הם נספרים כמתגייסים חרדים - וזו נקודה מאד חשובה.

משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
בין שמירה לשמירה ובין אימון ניווט למארב, איתי חולם במספרים, והוא לא לבד. בשנתיים האחרונות, נוף הטלפון החכם בבסיסים השתנה: אפליקציות משחקים פינו את מקומן לאפליקציות בנקאות, ושיחות על כדורגל או יציאות לסופ"ש הוחלפו בדיונים על מדדי S&P 500, קרנות מחקות וגם קריפטו. בסיסי צה"ל הפכו, בניגוד גמור לדימוי המסורתי של "תקופת ביניים" חסרת דאגות כלכליות, לחממת השקעות לוהטת, והשינוי הזה אינו מקרי.
נקודת המפנה המשמעותית התרחשה בינואר 2022, אז נכנסה לתוקף העלאה דרמטית בשכר החיילים הסדירים - זינוק של 50%. עבור לוחם כמו איתי, מדובר בתוספת משמעותית שהפכה את המשכורת החודשית מכסף כיס סמלי לסכום המאפשר חיסכון משמעותי. "פתאום אתה רואה 'נכנס לחשבון 2,400 שקל'", הוא מסביר, "זה סכום שאפשר לעשות איתו משהו. להשאיר אותו בעו"ש זה פשוט לבזבז אותו על שטויות. הבנתי שאני רוצה שהכסף הזה יעבוד בשבילי".
חלק מהשגרה, כמו טיול לשק"ם
הגורם השני שתרם לשינוי הוא הזמן. במיוחד בקרב המשרתים בתפקידי לחימה, שגרת השירות כרוכה בימים ארוכים של המתנה, שעות רבות בבסיס ויציאות מצומצמות הביתה (מגמה שהתעצמה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר). הזמן הזה, שבעבר נוצל למנוחה או שיחות בטלות, מתועל כיום ללימוד. "אנחנו יושבים באוהל, אחרי שסיימנו את המשימות, במקום סתם לגלול בטיקטוק, אנחנו רואים סרטוני הסבר על בורסה. זה הפך להיות חלק מהשגרה, כמו טיול לילי לשק"ם", מספר איתי.
הידע הפיננסי, שבעבר היה נחלתם של בעלי מקצועות הצווארון הלבן, הפך לדמוקרטי וזמין. פודקאסטים, קבוצות פייסבוק ייעודיות ואושיות רשת בתחום הפיננסים מספקים הדרכה בגובה העיניים, המותאמת לדור ה-Z.
- בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
- יפן מתכננת תקציב ביטחון שיא של 60 מיליארד דולר: רחפנים ורובוטים במקום חיילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בניגוד לדימוי של בני נוער חסרי דאגות, דור החיילים הנוכחי מפגין בגרות פיננסית מפתיעה ואחריות כלכלית. רבים מהם מבינים ששוק הדיור בישראל מאתגר ויוקר המחיה גבוה באופן כללי, והם מחפשים כל דרך לצבור הון ראשוני שיאפשר להם לקנות דירה או לפתוח עסק לאחר השחרור. השילוב בין שירות משמעותי לבין בניית עתיד כלכלי אינו סותר מבחינתם, אלא משלים.
