השלב הבא במכרז טורנדו: ענבר מרחב, באומן וזרמון גולדמן יתמודדו על התקציב
ההתמודדות על תקציב הפרסום של חברת המזגנים טורנדו מגיעה לשלב הבא. לאייס נודע כי המשרדים שיתמודדו על התקציב הם: ענבר מרחב, זרמון גולדמן ובאומן בר ריבנאי וייתכן כי משרד נוסף נמצא על הפרק.
בימים האחרונים בחנו בטורנדו את צעדיהם לאחר שהפרידה משלמור אבנון עמיחי הפכה לרשמית ומספר משרדים פנו אל החברה. מתוך הרשימה הראשונית של המשרדים שהיו בתמונת התקציב אשר כללה את יורו ישראל, הביילינים, פוגל אוגילבי, זרמון גולדמן, ברוקנר נטע יער, באומן בר ריבנאי, שמעוני פינקלשטיין ברקי וענבר מרחב נותרו כאמור 3, אליהם הועבר בריף מטעם החברה, ובימים הקרובים יגישו המשרדים לטורנדו פתרונות קריאיטיביים.
כזכור, למרות שתקציב הפרסום של טורנדו עתיד לעמוד על כ-40 מיליון שקלים בשנת 2012, הוא מתקבל בענף הפרסום בחשדנות ובספק רב. מספר משרדי פרסום העדיפו שלא להתמודד עליו לאחר הערכות שמדובר בתקציב שפוטנציאל הרווח הטמון בו נמוך מאוד, אם בכלל.
על פי הערכות בשוק, התנאים המסחריים (מחירי מדיה) אליהם מכוונים בטורנדו עשויים לגרור את המשרד המטפל בהם להפסד, כפי שהיה במקרים קודמים, בזמן שטופל התקציב באדלר חומסקי ובשנתיים האחרונות בשלמור אבנון עמיחי. מצד האחרון נאמר גם כי התנאים המסחריים הם שהביאו את הצדדים לפרידה, טענה שטורנדו הדפה והסבירה כי מדובר ברצון לרענון קריאיטיבי.
גורם בענף הפרסום אמר לאייס כי "למרות הכסף הגדול שיש בתקציב, המשרד שיטפל בו יצליח במקרה הטוב שלא להפסיד עליו. המחירים שהחברה מעוניינת לעבוד בהם, כולל הריטיינר שהיא מציעה אינם מאפשרים למשרד להרוויח. מדובר בהיקף עבודה עצום ומי שייקח את התקציב יעשה זאת כדי להגדיל את כח הקנייה ויכולתו להשיג הנחות מול גופי המדיה, כתוצאה מהיקף הרכש שיגדל".
יוזכר כי בין רונן בזזי, המנכ"ל ומייסד החברה יש קשרי עבודה חמים עם אלון שטרן, מנכ"ל יוניברסל, חברת רכש המדיה מקבוצת מקאן אריקסון. נתון זה, בהתייחס להיקף רכש המדיה הנרחב של טורנדו בא לידי ביטוי בתהליך קבלת ההחלטות של חברת המזגנים. ענבר מרחב וזרמון גולדמן רוכשים את המדיה שלהם באמצעות יוניברסל ואילו באומן בר ריבנאי רוכש מדיה דרך חברת הבת זניט אופטימדיה בניהולו של אלון הוכדורף.
בטורנדו ציינו בעבר כי חלופה אפשרית בעניהם היא פיצול תקציבי המדיה ותקציבי הקריאייטיב כך שיוניברסל תהיה זו שתרכוש עבורם את המדיה גם אם משרד הפרסום הנבחר לא קשור עם יוניברסל בהסכמי רכישה.
- 1.מיכל 12/11/2011 20:32הגב לתגובה זוסיכוי לכולם. זרמון ובאומן מובילים. מענין יהיה לראות תיקון של העבודה המחרידה שעשו להם שלמור.
בכמה יעלה מדד המחירים מחר?
מדד המחירים יפורסם מחר ב-14:00 בצהריים - איזה סעיפים ימשכו את המדד למטה ואיזה למעלה - ומה הנתון שהנגיד מחכה לו כדי להוריד ריבית?
אחרי חודשים של ציפייה, מדד המחירים לצרכן של אוקטובר שיתפרסם מחר צפוי להכריע לקראת הורדת ריבית ראשונה. המדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, מה שהוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5% והחזיר אותה אל תוך טווח היעד של בנק ישראל. מאז, השוק התייצב: הפסקת האש החזיקה מעמד, אי-הוודאות הגיאופוליטית ירדה, והשקל המשיך להתחזק לרמות של 3.20 שקלים לדולר, הגבוהות ביותר מאז אוגוסט 2022.
בתנאים האלה, תחזיות האנליסטים מתכנסות סביב עלייה של 0.5% במדד אוקטובר, מדד חיובי גבוה אך דומה לעלייה בתקופה המקבילה, שיניח את האינפלציה השנתית סביב 2.5%.
מה עשוי לדחוף את המדד כלפי מעלה?
אחד הסעיפים שקשה כיום לחזות הוא מחירי הטיסות, שהפכו בחודשים האחרונים למפתח להפתעות במדד. לאחר שבתקופת החגים נרשמה עלייה במחירי הטיסות, הכלכלנים מציינים כי הפתעה נוספת, גם אם לא בעוצמה שהפוכה לזו של ספטמבר, עלולה לדחוף את מדד אוקטובר כלפי מעלה מעבר לצפי.
גם ההלבשה וההנעלה נכנסים לחודש עונתי חזק. תחילת דגימת קולקציות החורף מביאה בדרך כלל לעליות מחירים חדות יחסית בעונתיות, כאשר הכלכלנים מציינים כי זה עשוי להיות אחד הסעיפים הדומיננטיים הפעם. לצד זאת, בסעיפי המזון (ללא ירקות ופירות) נרשמו עליות שמוסיפות עוד כמה נקודות בסיס למדד.
- האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע
- בנק ישראל פיתח כלי חדש לחיזוי אינפלציה: "מנהלי החברות יודעים יותר טוב מהמודלים הסטטיסטיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה ימתן את המדד?
מנגד, הייסוף החד בשקל, שהעצים לאחר העלאת תחזית הדירוג לישראל שקרתה לאחרונה, צפוי למתן את המדד במגוון רחב של סעיפים המושפעים מייבוא. גם סעיף הפירות טריים עשוי להציג ירידות מחירים, שעשויות לעבוד נגד הלחצים העונתיים האחרים.

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״
מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?
השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.8% אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.
אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה.
לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים.
הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.
- הבורסה סוגרת בשיא: ת"א 90 עלה ב-0.7%, מדד הבנייה עלה ב-1%
- גילת זינקה 8.4%, אנלייט ב-6.9%; חברה לישראל איבדה 5.4% - נעילה חיובית בבורסה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנפגעים
מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות
