בדיקה

מי יושפע משינוי מחירי פרסום בקול ישראל

המכרז על זכיון שיווק הפרסום בקול ישראל עומד בפתח עם צפי לשינוי במחירים. למה יהושע TBWA, זרמון גולדמן ועוד צריכים להקדיש לו תשומת לב
משה בנימין | (2)

המכרז לזיכיון מכירת זמני הפרסום בתחנות קול ישראל מנסה לצאת לדרכו עם לא מעט מהמורות. שפ"ם מערימה על רשות השידור קשיים משפטיים בבית המשפט העליון ובבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים ובנוסף הקימו מפרסמים ומשרדי פרסום (אופטיקה הלפרין, חברון זלצמן שביט) קול צעקה לאחר שנודע להם כי הזכיין הזוכה יחויב לעמוד בתנאי ההנחה המקסימלית של 55% למפרסם, הנחה שעומדת כיום בממוצע על כ-64%.

משרדי הפרסום שחלקו של הרדיו תופס בהם חלק משמעותי מתמהיל הפרסום הם אלו שמטבע הדברים אמורים ללוות מקרוב את המתכונת בה יוצא המכרז לפועל. זאת, מתוך נקודת הנחה (כפי שמעריכים חברון זלצמן שביט ואופטיקה הלפרין) שמחירי הפרסום עתידים לנסוק, במקביל לירידה חדה בגובה ההנחה.

יהושע, ראובני וזרמון: כדאי שתציצו במסמכי המכרז

מבדיקה של אייס באמצעות מערכת יפעת בקרת פרסום (ינואר עד סוף אוקטובר 2011) עולה כי יהושע TBWA, ראובני פרידן ipg, זרמון גולדמן, jwt ישראל ורגב קויצקי הם המשרדים הגדולים והבינוניים בהם היקף הפעילות ברדיו בשנה החולפת עמד על יותר מ-6%, כאשר שאר המשרדים הגדולים עמדו בממוצע על הוצאה של כ-3.2% ממחזור הפרסום ברדיו.

במשרדים הקטנים יותר שהרדיו מהווה עבורם מדיה דומיננטית בתמהיל הפרסום נמצאים: שטרית מדיה גרופ, דובצקי זקס אוברוצקי, גל אורן Bsd, הילה ושות' ו-sigawi.

מקאן אריקסון 'העביר' לקול ישראל 4.85 מיליון דולר ב-2011

במקאן אריקסון, המשרד הגדול בישראל, עומד חלקו של הרדיו על כ-4.6% (במהלך 2011) עם הוצאה של כ-4.85 מיליון דולר (במחירי מחירון) על פרסום בקול ישראל - סכום המהווה כ-1.4% מסך מחזור הפרסום של מקאן אריקסון ב-2011.

במשרדים הגדולים: ביהושע TBWA , חלקו של הרדיו עמד על 9% מתמהיל הפרסום. מתוך הסה"כ של מחזור הפרסום ביהושע TBWA הופנו לתחנות קול ישראל כ-6%. במספרים מדובר בכ-8.45 מיליון דולר (מ.מחירון). לא סכום מבוטל. תזוזה משמעותית של אחוזי ההנחה בפרסום בקול ישראל תבוא לבטח לידי ביטוי בתהליך קבלת ההחלטות של המשרד.

בראובני פרידן תופס הרדיו כ-6.3% מתמהיל המדיה. 1.85 מיליון דולר המהווים כ-2.1% מההוצאה לפרסום (מ.מחירון) הופנו לתחנות הרדיו של קול ישראל. ב-jwt תופס הרדיו כ-6.22%. לתחנות הרדיו של קול ישראל הופנו כ-2.1% מסך הפרסום של המשרד - כ-1.52 מיליון דולר (מ. מחירון).

בזרמון גולדמן ורגב קויצקי ההוצאה לפרסום ברדיו צומחת לאחוז דו ספרתי. בזרמון גולדמן כ-10.2% מסך הפרסום הולך לרדיו כאשר 3.96 מיליון דולר (מחירון) הופנו לתחנות קול ישראל, סכום המהווה כ-5.7% מסך הפרסום של המשרד ב-2011. ברגב קויצקי עומדת ההוצאה לפרסום ברדיו על 13.3% מסך הפרסום הכולל. לא פחות מ-7.7 מיליון דולר (מ.מחירון) עברו לידיים של תחנות קול ישראל, מדובר בנתון משמעותי של 12% מההוצאה הכוללת של רגב קויצקי על פרסום.

בשטרית מדיה גרופ תופס הרדיו כ-9.5%. 1.2 מיליון דולר המהווים כ-3.1% מסך הפרסום של המשרד הופנו לקול ישראל. בדובצקי זקס אוברוצקי עומדת ההפנייה לרדיו על 8.27%. הפרסום בקול ישראל היווה כ-2.6% מסך הפרסום של המשרד. בגל אורן bsd הפנו לרדיו 13.6% מסך הפרסום בהלימה מלאה לתחנות קול ישראל, כלומר כל ההוצאה לרדיו של משרד הפרסום החרדי שעמדה על סך של 3.13 מיליון דולר (במחירי מחירון) הועברה לתחנות אלו.

2 משרדים נוספים שתלותם בתחנות הרדיו של קול ישראל גבוהה באופן חריג הם sigawi & sigawi עם 11.7% מההוצאה לפרסום, כ-1.1 מיליון דולר (מ.מחירון) והילה ושות', משרד שבו (כמו בגל אורן) ההוצאה לפרסום ברדיו הועברה כולה לתחנות קול ישראל. יותר מרבע מתמהיל המדיה של הילה ושות', כ-28% הועברו לקול ישראל - הוצאה של כ-1.75 מיליון דולר (במחירי מחירון).

על מה ולמה

יוזכר כי, החשש שהעלה משרד הפרסום חברון זלצמן שביט בפני רשות השידור, בעקבות עיון במסמכי המכרז נגע לסעיף בו צוין כי ההנחה המקסימלית שתינתן למפרסמים על ידי הזכיין הזוכה לא תעלה על 55%, כאשר ההנחה הממוצעת תעמוד על כ-45%. כיום עומדת ההנחה הממוצעת תחת ניהול זיכיון הפרסום בשפ"מ על הנחה ממוצעת של כ-64%.

משרד הפרסום, כמו גם אופטיקה הלפרין התלוננו כי ירידה בהנחה תוביל להעלאת תעריפים, "מהלך מנוגד לכל הגיון עסקי" לדברי חברון זלצמן שביט. "תעריף הפרסום צריך לרדת כפי שעשו אמצעי מדיה אחרים" ציינו באופטיקה הלפרין בפני הרשות.

ברשות השידור לא הגיבו באופן רשמי אך בהתייחס למכתבים הועלו מצידם טענות על כך שטרם ידוע למי מהמפרסמים או משרדי הפרסום מה יהיה מחיר הבסיס לזמן אוויר לפרסום עליו תוענק ההנחה כך שמוקדם להתלונן בפניהם על ההגיון העסקי של המהלך.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עודד 18/03/2016 17:41
    הגב לתגובה זו
    בסרטון מצוין ביוטיוב תחת הכותרת: האם משרדי הפרסום zimberoo גם אותך? מוסבר כיצד אפשר לפרסם בטלוויזיה וברדיו בהנחה ניכרת – מומלץ לצפות וללמוד ! ! !
  • 1.
    יונית פלג 09/11/2011 22:45
    הגב לתגובה זו
    בו תקדם ותתקדם במהירות ה אקספרס , קידום אתרים בגוגל. אתר שלך צריך שיווק במנועי חיפוש על מנת להיות ראשון –בו אלנו ותראה . http://www.seo-express.co.il/
אינפלציה מדד המחירים פירות ירקות
צילום: תמר מצפי

בכמה יעלה מדד המחירים מחר?

מדד המחירים יפורסם מחר ב-14:00 בצהריים - איזה סעיפים ימשכו את המדד למטה ואיזה למעלה - ומה הנתון שהנגיד מחכה לו כדי להוריד ריבית?

תמיר חכמוף |

אחרי חודשים של ציפייה, מדד המחירים לצרכן של אוקטובר שיתפרסם מחר צפוי להכריע לקראת הורדת ריבית ראשונה. המדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, מה שהוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5% והחזיר אותה אל תוך טווח היעד של בנק ישראל. מאז, השוק התייצב: הפסקת האש החזיקה מעמד, אי-הוודאות הגיאופוליטית ירדה, והשקל המשיך להתחזק לרמות של 3.20 שקלים לדולר, הגבוהות ביותר מאז אוגוסט 2022.

בתנאים האלה, תחזיות האנליסטים מתכנסות סביב עלייה של 0.5% במדד אוקטובר, מדד חיובי גבוה אך דומה לעלייה בתקופה המקבילה, שיניח את האינפלציה השנתית סביב 2.5%.

מה עשוי לדחוף את המדד כלפי מעלה?

אחד הסעיפים שקשה כיום לחזות הוא מחירי הטיסות, שהפכו בחודשים האחרונים למפתח להפתעות במדד. לאחר שבתקופת החגים נרשמה עלייה במחירי הטיסות, הכלכלנים מציינים כי הפתעה נוספת, גם אם לא בעוצמה שהפוכה לזו של ספטמבר, עלולה לדחוף את מדד אוקטובר כלפי מעלה מעבר לצפי.

גם ההלבשה וההנעלה נכנסים לחודש עונתי חזק. תחילת דגימת קולקציות החורף מביאה בדרך כלל לעליות מחירים חדות יחסית בעונתיות, כאשר הכלכלנים מציינים כי זה עשוי להיות אחד הסעיפים הדומיננטיים הפעם. לצד זאת, בסעיפי המזון (ללא ירקות ופירות) נרשמו עליות שמוסיפות עוד כמה נקודות בסיס למדד.

ומה ימתן את המדד?

מנגד, הייסוף החד בשקל, שהעצים לאחר העלאת תחזית הדירוג לישראל שקרתה לאחרונה, צפוי למתן את המדד במגוון רחב של סעיפים המושפעים מייבוא. גם סעיף הפירות טריים עשוי להציג ירידות מחירים, שעשויות לעבוד נגד הלחצים העונתיים האחרים.

מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע

ביום שישי יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר, והציפיות בשוק מצביעות על עלייה של כ-0.5%; אחרי שהמדד הקודם הפתיע בירידה חדה של 0.6% והוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5%, השוק מעריך כי גם הפעם נראה נתון שיחזק את ההסתברות להורדת ריבית כבר בהחלטה הקרובה

תמיר חכמוף |

אחרי חודשים של אי ודאות, נראה שהמשק הישראלי חוזר לשגרה. הפסקת האש שנכנסה לתוקף מוקדם מהצפוי והחזיקה מעמד למרות החששות, מסירה בהדרגה את אחד המשתנים המרכזיים שעיכבו את בנק ישראל מלהתחיל בתהליך הורדת הריבית. במקביל, השקל ממשיך להתחזק, ונכון לבוקר זה נסחר סביב 3.25 שקלים לדולר, הרמות הנמוכות שנראה לאחרונה באוגוסט 2022, בעוד הדולר בעולם ממשיך להיחלש. גם בשוק האג"ח הממשלתי נרשמת ירידה בפרמיית הסיכון של ישראל, לאחר שחברת S&P העלתה את תחזית הדירוג מ"שלילית" ל"יציבה", בהמשך להחלטה דומה של פיץ'. התשואות הקצרות עלו מתחילת נובמבר, והמרווחים באג"ח הדולריות הצטמצמו לרמות שמזכירות את התקופה שלפני המלחמה.

ברקע הדברים, הציפיות למדד אוקטובר מתכנסות סביב עלייה של 0.5%, שתשמור את האינפלציה השנתית קרוב ל-2.5%, בתוך טווח היעד של בנק ישראל. 

מה צופים האנליסטים?

הקונצנזוס בשוק עומד על עלייה של 0.5%, כאשר בהראל מעריכים עלייה של 0.5%, במזרחי טפחות 0.4%, ובמיטב 0.6%. לאחר שהמדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, שעמדו על ירידה של 0.3% בלבד. מדובר בקצב שמתאים לסביבה אינפלציונית יציבה יחסית.

מודי שפריר, האסטרטג הראשי בפועלים, מציין כי “הייסוף המתמשך בשקל והתמתנות מגבלת הביקוש לעובדים צפויים למתן את האינפלציה גם במהלך 2026, בעוד עליית השכר הממוצע נראית מתונה ביחס לעבר”. לדבריו, השוק מתמחר כעת הורדת ריבית בהסתברות של כ-75%, והמדד הקרוב עשוי לקבוע אם היא תתממש כבר בהחלטה הקרובה ב-24 בנובמבר.

במזרחי טפחות מעריכים כי ההתמתנות במדדי מחירי הטיסות והחגים, יחד עם התחזקות השקל, צפויים להוביל למדד מתון יחסית. לפי הסקירה של הבנק, מדד אוקטובר צפוי לעלות בכ-0.4% בלבד, מה שיוביל את האינפלציה השנתית ל־2.4%. “בהינתן סביבת שער החליפין החזקה והירידה במחירי הסחורות בעולם, קשה לראות כרגע לחץ אינפלציוני משמעותי נוסף”, נכתב.

בלידר שוקי הון מציינים כי “הגידול בצריכה בחודשים האחרונים נבע ברובו מהשלמת רכישות שנדחו במהלך המלחמה, אך נתוני אוקטובר מצביעים על יציבות ולא על גל ביקושים חדש”. לדבריהם, הלחצים האינפלציוניים נשארים מתונים, והם צופים עלייה מצטברת של 0.1% בלבד בשלושת החודשים הקרובים, לצד הורדת ריבית אחת בתקופה זו.