סחורה שנחתכה מאז השיא ב-2008, ויש לה סיבות טובות לטפס

אריה גורן, אנליסט גלובלי בכלל פיננסים, סוקר את מצב שוק הסחורות בכלל ומחיר הפלטינה בפרט
אריה גורן | (2)

לאחר שמחיר הפלטינה הגיע ל-1,917 דולר לאונקיה ב-22 לאוגוסט השנה, הוא צנח בעקבות התיקון החד במחירי הסחורות, ב-22.1% ל-1,493 דולר לאונקיה. מחיר הפלטינה מתייחס לאונקיית טרוי, השקולה ל-31.1 גרם. אם מתרגמים את המחיר לשקלים, המחיר האחרון שקול לכ-180 שקל לגרם. מחיר הפלטינה הגבוה בכל הזמנים נרשם במארס 2008 - 2,286 דולר לאונקיה. במחירים ריאליים מתואמים לאינפלציה, מחיר הפלטינה אף היה גבוה יותר - מחירה בתחילת 1980, 1,045 דולר לאונקיה, שקול ל-3,000 בדולרים של ימינו, כלומר כפול ממחירה כיום. כדי להעריך לאן יפנה מחיר הפלטינה, ננתח בהמשך את הגורמים המשפיעים על מחירה:

הפלטינה היא מתכת לבנה, בעלת ברק כסוף ומשקל סגולי גבוה ביותר - 21.45 (כל כמות הפלטינה שהופקה עד היום בעולם הייתה יכולה להיכנס לקובייה שאורך הצלע שלה 7.5 מטר, זאת בשל נדירותה והמשקל הסגולי הגבוה שלה). הפלטינה עמידה מאוד בפני קורוזיה ובפני חומרים כימיים. היא אינה מתחמצנת אפילו בטמפרטורות גבוהות (נקודת ההתכה של פלטינה גבוהה מאוד, 1772 מעלות צלזיוס, לעומת 1064 מעלות של זהב). בנוסף, הפלטינה מוליכת חשמל מעולה. כל זאת, היכולת הקטליטית וכושר הספיחה יוצאי הדופן שלה הביאו לשימושים תעשייתיים רבים, נוסף על ייצור התכשיטים.

ממירים קטליטיים

השימוש העיקרי בפלטינה הוא לממירים קטליטיים להפחתת פליטת גזים מזהמים מכלי רכב. בשנת 2010 שימשו לכך 97.2 טון, שהיוו 40% מצריכת הפלטינה הכללית. ממיר קטליטי הוא חלק ממערכת הפליטה של כלי הרכב, בו שאריות פחמימניות מתהליך הבעירה נשרפות עד תום כדי להקטין את זיהום האוויר. רכב עם ממיר קטליטי מזהם עד פי 10 פחות מרכב ללא ממיר קטליטי. ממירים קטליטיים מותקנים כיום ב-95% ממכוניות הנוסעים החדשות, והממיר מכיל בממוצע כ-4 גרם פלטינה (בערך כספי של כ-720 שקל במחירים של היום). ברכבים המונעים בבנזין משתמשים גם בפלדיום, ה"אחות" הזולה יותר של הפלטינה. אבל ברכב דיזל, כלי הרכב הנפוץ ביותר באירופה, אפשר להשתמש רק בפלטינה.

מכיוון שתעשיית הממירים הקטליטיים היא הצרכן העיקרי של הפלטינה כיום, הביקוש לה וכמובן מחירה תלויים בעיקר במגמות בתעשיית הרכב העולמית. אם תידרדר הכלכלה העולמית למיתון נוסף, ייקטן הייצור העולמי של כלי רכב ועמו גם הביקוש לפלטינה - כך מחירה עלול להוסיף לרדת. לאחר שבשנים 2008-2009 הייתה נסיגה בייצור כלי הרכב בעקבות המיתון העולמי, ב-2010 הראתה התעשייה צמיחה שנתית ניכרת ששיעורה 26%. זו הייתה השנה שבה יוצרו ברחבי העולם כ-78 מיליון מכוניות נוסעים וכלי רכב מסחריים - הכמות השנתית הגדולה ביותר שיוצרה אי-פעם.

סין הייתה היצרנית הגדולה ביותר באותה שנה עם כ-15.8 מיליון כלי רכב, יצרניות גדולות אחרות היו ארצות הברית - 10.8 מיליון, יפן - 9.6 מיליון, גרמניה - 5.9 מיליון, דרום קוריאה - 4.3 מיליון, ברזיל - 3.6 מיליון והודו - 3.5 מיליון. במחצית הראשונה של 2011 צמח ייצור כלי הרכב העולמי ב-5% בהשוואה לעת המקבילה ב-2010. כך שנראה כי הביקוש לפלטינה לממירים קטליטיים יוסיף לגדול.

תכשיטים

צריכת הפלטינה לייצור תכשיטים הסתכמה ב-75.1 טון ב-2010, שהיוו כ-31% מצריכת הפלטינה הכללית באותה שנה. תכשיטי פלטינה פופולריים מאוד בסין, שצרכה 68.3% מצריכת הפלטינה העולמית לתכשיטים ב-2010. גם יפן בולטת ברשימה עם צריכה של 13.4% מהצריכה העולמית באותה שנה.

בשנת 2009, כשהיה מחיר הפלטינה נמוך משמעותית מב-2010, נרשם שיא בצריכת הפלטינה לתכשיטים בסין - 64.7 טון. גורם היכול לעודד את השימוש בפלטינה לתכשיטים ולהגדיל את הביקוש אליה, הוא יחס מחירה למחיר הזהב. מחיר הפלטינה נמוך כיום בכ-9% ממחיר הזהב. זאת בניגוד לשנים עברו, שאז היה מחיר הפלטינה כמעט תמיד גבוה ממחיר הזהב. בממוצע מחיר הפלטינה לאורך השנים היה גבוה ב-30% ממחיר הזהב. בשנים 2004-2008 היה מחיר הפלטינה אף יותר מכפול ממחיר הזהב.

השקעה

הביקוש לפלטינה באמצעות קרנות סל הרוכשות פלטינה ממשית והביקוש למטילים ולמטבעות פלטינה לצורכי השקעה הם תופעה המאפיינת בעיקר את השנים האחרונות. בשנים 2001-2006 הייתה כמות הפלטינה שנרכשה לצורכי השקעה רק כ-2 טון לשנה. אבל ב-2010 הסתכמה צריכת הפלטינה לצורכי השקעה ב-20.2 טון, שהיוו 8.24% מצריכת הפלטינה הכללית באותה שנה. רוב המשקיעים המחפשים מקלט בטוח לכספם בעתות משבר פונים לזהב, אבל מחירה הנמוך של הפלטינה ביחס לזהב כיום עשוי למשוך משקיעים נוספים.

שימושים תעשייתיים

צריכת הפלטינה לשימושיה התעשייתיים הרבים, התחלקה בשנת 2010 כמפורט להלן: תעשייה כימית - 5.6% מצריכת הפלטינה הכללית, תעשיית הזכוכית - 4.4%, תעשייה רפואית - 3.2%, תעשייה חשמלית - 2.8%, תעשיית הנפט - 2.2% ותעשיות אחרות נוספות - 3.2% מצריכת הפלטינה הכללית. כפי הנראה אם תימשך הצמיחה הכלכלית העולמית, יגדל הביקוש לפלטינה בתעשייה.

היצע

תפוקת הפלטינה העולמית ממכרות נמצאת בירידה. בדרום אפריקה, המפיקה כ-77% מכמות הפלטינה העולמית ממכרות והמחזיקה בכ-90% מעתודות הפלטינה העולמיות, צנחה ב-12.4% ב-2010 ל-144.2 טון. זאת בהשוואה ל-165 טון ב-2006, שנה שבה נרשם לה שיא בתפוקה. הפקת הפלטינה ממכרות נעשית קשה יותר משנה לשנה. חברות הכרייה מצליחות כיום להפיק בממוצע רק 3.83 גרם מתכות מקבוצת הפלטינה מכל טון סלע שנכרה. בהשוואה לשנת 2006 בה הפיקו 4.4 גרם בממוצע.

חברת Northam Platinum, המפעילה מכרות בדרום אפריקה, נאלצת כיום לכרות פלטינה בעומק רב יותר, עד 2.3 ק"מ. שם הטמפרטורה מגיעה ל-70 מעלות צלזיוס. כדי לקרר את המכרה היא מפעילה באופן רצוף 7 יחידות קירור, המזרימות כ-1,000 מטר מעוקב של אוויר קר בכל שנייה. חברות הכרייה בדרום אפריקה צריכות להתמודד גם עם מחסור באספקת חשמל, הפוגע בפעילות המכרות. חברת החשמל הממשלתית Eskom, המספקת 95% מהחשמל בדרום אפריקה, סובלת ממחסור מתמשך בכושר ייצור החשמל. מחסור שיימשך לפחות עד סוף שנת 2013.

גם תפוקת הפלטינה ברוסיה, המפיקה כ-14% מכמות הפלטינה העולמית ממכרות, נמצאת בירידה. ב-2001 הפיקה רוסיה 40.4 טון פלטינה, ואילו ב-2010 הפיקה 25.7 טון בלבד. דרום אפריקה ורוסיה אחראיות על יותר מ-90% מתפוקת הפלטינה העולמית.

העלות הממוצעת של הפקת פלטינה ממכרות מוערכת כיום ב-1,250 דולר לאונקיה, עלות גבוהה בהרבה מעלות הפקת הזהב, המוערכת ב-950 דולר לאונקיה. בשנת 2010 57.2 טון, שהיוו 23.4% מצריכת הפלטינה העולמית הכללית הגיעו ממיחזור פלטינה. 33.7 טון ממיחזור ממירים קטליטיים ו-23.2 טון ממיחזור תכשיטים ישנים.

מכל האמור לעיל, עקב הביקוש הגדול לפלטינה לתעשיית הרכב ולמטרות תעשייתיות אחרות והקשיים הגורמים לירידה בתפוקת הפלטינה ממכרות, הצפי הוא שהביקוש לפלטינה יגדל בשיעור גבוה יותר מהגידול בהיצע ומחירה יעלה. כך שאם מסתכלים לטווח הארוך, השקעה כיום בפלטינה נראית כהשקעה בעלת סיכוי לתשואה גבוהה.

יש לזכור שאם תידרדר הכלכלה העולמית למיתון, יירד הביקוש לפלטינה ומחירה יכול לרדת ירידה חדה, אבל בטווח הארוך הביקוש לפלטינה יהיה גדול מההיצע ומחירה צפוי לעלות בשיעור ניכר.

שוק הסחורות בשבוע האחרון

במסחר בשוק סחורות בשבוע שעבר נרשמו יותר עליות מירידות. מדד הסחורות הרציף CCI של Reuters CRB, המורכב מ-17 סחורות עיקריות במשקל שווה כל אחת, עלה בסיכום שבועי ב-0.6%. מדד CCI נמוך כיום ב-16.8% משיא כל הזמנים, שנרשם ב-20 באפריל השנה. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים:

איך משקיעים בפלטינה

השקעה בישראל

באמצעות חשבון ב-ATRADE אפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בפלטינה בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.

קרנות סל בארצות הברית

קרן הסל לפלטינה ממשית, ETFS Physical Platinum Shares, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול PPLT החל מ-8 בינואר 2010. הקרן משקיעה במטילי פלטינה המאוחסנים בבנקים. החברה המנהלת היא ETF Securities, החברה המובילה בקרנות סל לסחורות הנסחרות באירופה, ודמי הניהול הם 0.60% לשנה.

קרן סל לפלטינה, E-TRACS UBS Long Platinum ETN, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול PTM, הקרן משקיעה בחוזים עתידיים לפלטינה. דמי הניהול הם 0.65% לשנה.

קרן סל שורט לפלטינה, E-TRACS UBS Short Platinum ETN, נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול PTD, דמי הניהול הם 0.65% לשנה. התשואה של קרן סל זו עומדת ביחס הפוך לשינוי במחיר הפלטינה, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הפלטינה ירד.

* הערה: אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של פלטינה או כל סחורה, תעודת סל או קרן נאמנות כלשהי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תודה אריה, כרגיל מרתק (ל"ת)
    יריב 10/10/2011 15:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Ron 10/10/2011 11:29
    הגב לתגובה זו
    Very good article
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

ארנון בר דוד ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

"נראה כי ההסתדרות נוהלה כמו עסק ששייך לאדם פרטי"

"אשר ברצותו ממנה אנשים לתפקידי מפתח, וברצותו מעבירם מתפקידם, וזאת כאשר לעיתים הם נעדרים כישורים מינימליים, והם עצמם לא מבינים מדוע הוצבו בתפקיד" - השופטת דורית סבן-נוי האריכה את מעצרם  של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וסוכן הביטוח עזרא גבאי 

רן קידר |

מעצרם של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וסוכן הביטוח עזרא גבאי הוארך בשלושה ימים, עד יום חמישי. ההחלטה התקבלה לאחר דיון בבית משפט השלום בראשון לציון, שבמסגרתו הציגה המשטרה הקלטות המצביעות, לפי החשד, על העברת כספים במזומן בין השניים.

נציגי המשטרה טענו בדיון כי מדובר בחקירה רחבת היקף, שנמשכת מזה כשנתיים. החקירה כוללת חשדות לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים במספר מוסדות ציבוריים, גופים עירוניים וממשלתיים. לפי המשטרה, יש חשד לקיומו של מנגנון שיטתי לקידום מינויים בתמורה להעברת כספים או טובות הנאה.

במרכז החקירה עומדת הטענה כי גבאי, הבעלים של סוכנות ביטוח, ניצל קשרים עם ראשי ועדים בהסתדרות למינוי דירקטורים בחברות ממשלתיות, ובתמורה אותם ועדים העבירו עובדים לביטוח דרך סוכנותו. בר-דוד חשוד כי קיבל כספים מגבאי והשתמש בקשריו כדי לסייע לו לקדם מינויים ועסקאות. גבאי מצידו טען כי מדובר בהלוואה, ולא בתשלום בלתי חוקי.

עורכי הדין של שני החשודים הכחישו את החשדות. עו"ד מיכה פטמן, המייצג את בר-דוד, אמר כי מדובר בהלוואה של 30 אלף שקל שהועברה בשלוש פעימות. לטענתו, לא מדובר בעבירה פלילית. פטמן הדגיש כי אין ראיות למעטפות כסף או למעשים פליליים אחרים, וכי לא התקיימו נסיעות משותפות לחו"ל בין בר-דוד לגבאי. נציגת המשטרה טענה כי חקירת ההתכתבויות בין השניים עדיין לא הושלמה, וכי ישנם פערים בין גרסאותיהם.

בנוגע להעסקת בני משפחה של בר-דוד, המשטרה אישרה כי בנו עובד אצל גבאי, וכן כי בתו וכלתו נחקרו. לפי החשד, גבאי העלה את שכר בנו של בר-דוד לאחר שהתבקש לעשות כן, אך עו"ד פטמן טען כי מדובר בתוספת זניחה של 400 שקל. עוד נטען כי אחת מאחייניותיו של בר-דוד קיבלה הצעת עבודה מיבואן בשם דניאל זינגייך, לאחר שהתלוננה בפניו שהיא מחפשת עבודה.