מה למדתי על הבורסה בקורס "נהיגה מונעת"

נפתלי (מנדי) מנדלוביץ נכח בקורס נהיגה מונעת ומצא שמסחר נכון בבורסה דומה לנהיגה יותר משחשב

בעוונותי, לפני שנתיים קיבלתי בדואר זימון לקורס נהיגה מונעת ומצאתי עצמי בכיתת לימוד דחוסה בעבריינים כעוסים כמוני, חשוף למרצה נואש שניסה להתגבר על עויינות המשתתפים. לאחר שעה וחצי של מאבק על תשומת לבם של האנוסים התחולל מהפך בכיתה. הקהל החל להשתתף בהרצאה וכמה מהם אף הזדהו עם שוביהם והציעו לכפות בחוק על כל ציבור הנהגים להשתתף בקורס.

לאחר מחשבה מעמיקה הבנתי מה גרם למהפך. המרצה הצעיר הצליח לשכנע את הציבור שנהיגה מונעת אינה פסיבית אלא מכלול של יוזמות אקטיביות וריבוניות שיוצר סביבת הצלחה במצב בסיסי רווי סיכונים שמשתנה במהירות. ההקבלה להשקעות בבורסה מתבקשת מאליה.

הצלחה בנהיגה מושפעת ע"י תנאי הדרך, נתוני הרכב, ופעילויות הנהג. גם בתנאים אופטימליים הנהג חשוף לגורמים חיצוניים שאין לו שליטה עליהן ואז אמצעי בטיחות שונים נועדו למזער את נזקיו.

הצלחה בהשקעות תוכרע ע"י תנאי הסביבה הכלכלית, בחירת מכשיר ההשקעה, ופעילות המשקיע. תנאי הסביבה הכלכלית/פיננסית בשלהי 2010 מתאפיינים ברמת סיכון נמוכה. קצב הנסיעה איטי, רמת הערנות והזהירות גבוהים. המשקיעים "שומרים מרחק" והרגל מונחת על הברקס. השלטונות (ברננקי ואובמה) ניצבים בכל רמזור ומעודדים את המשקיעים להשתלב בתנועה.

המשקיעים מרוכזים ברכב שלפניהם והם סורקים ללא ליאות את המראות לזהוי איומים. איש אינו מעז לעקוף והנתיב השמאלי פנוי לחלוטין. הסערה חלפה, העננים התפזרו והראות משתפרת. בשבוע האחרון המשקיעים אף החלו לחפש את הקשת בענן.

כלי הרכב - מכשירי ההשקעה עברו שיפוץ/שיקום, שהתבטא בהפחתת משקל והקטנת מינוף. חלק מהגרוטאות ירדו מהכביש. והשאר נוסעים לאט ומחפשים גרר. המשקיעים לא מנסים למצות את המקסימום מהמנוע. ובכלל יש נטייה לחיסכון בדלק (כסף) בגלל משבר האשראי.

הנהגים/המשקיעים כמו אחרי תאונה. מתנהגים באחריות, מפוכחים, ערניים וסובלים מזהירות יתר. רובם מעדיפים להשקיע בשיירה במסלול הראשי ולעקוב אחרי האוטובוס (תעודת הסל) שלפניהם. כולם ערניים לתמרורים ולאורות הברקס וכל האטה יוצרת פקק תנועה. כל מכשירי הרדיו מכוונים לדווחי התנועה.

זה אופיו של שוק פוסט טראומתי שטרם חזר לתנועה סדירה. דפוסי ההשקעה הדפנסיבית ישתנו עם חזרת הביטחון העצמי למשקיעים, שיפור בתנאי המשק וחידוש הנזילות במערכת הפיננסית זה התהליך שהתרחש במחצית הראשונה של שנת 2010. בפרוס השנה החדשה אני מאמין שבשלו התנאים הסביבתיים להאצת קצב התנועה וחזרה לנורמליזציה.

התמרורים שיבשרו את התפנית:

- S&P 500 מעל 1130 נק' ואחריו 1230 נק'.

- ירידה במדד הפחד VIX.

- נתוני תעסוקה משתפרים.

- התעצמות בפעילות מיזוגים ורכישות.

- מניות נדל"ן עוקפות את מדדי השוק בנתיב השמאלי.

- פעילות הרפתקנית צומחת בשולי השוק (נפט גאז).

כל זה נקרא בשפה המקצועית: "חידוש תיאבון לסיכונים".

תכלה שנה ודשדושיה תחל שנה וברכותיה

הכותב הוא נפתלי מנדלוביץ (מנדי), מנכ"ל מכללת מגמות ללימודי שוק ההון

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.