שראל בתגובה לתחזית הצמיחה של בנק ישראל: "נראה שפישר אופטימי מידי"
בנק ישראל פרסם היום (ג') עדכון כלפי מעלה את תחזיות הצמיחה של המשק הישראלי לשנים 2009 ו-2010, זאת בהמשך להתאוששות שנרשמה בכלכלה הישראלית בחודשים האחרונים. תחזית הצמיחה לשנת 2009 עודכנה כלפי מעלה ממינוס 1% ל-0%. תחזית הצמיחה ל-2010 עודכנה מעלייה של 1% לעלייה של 2.5%.
בבנק ישראל כותבים, כי התחזית עודכנה בשל "מידע חיובי על הפעילות הכלכלית ברביע השני בארץ ובעולם, ובעקבות השיפור בתחזיות הצמיחה והסחר העולמיות." עוד נכתב, בהודעת בנק ישראל, כי "על פי אינדיקאטורים לחודשים האחרונים, נראה כי הבלימה של הירידה בפעילות הכלכלית, שהייתה צפויה להתרחש רק בסוף 2009, התרחשה ברובה ברביע השני של השנה. התפתחות זו משותפת גם למשקים מפותחים נוספים."
ד"ר מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של קבוצת הראל פיננסים, אומר בשיחה עם Bizportal כי "לפחות לגבי 2009 אנחנו די מסכימים עם בנק ישראל. לא היתה כאן הפתעה. לגבי 2010 נראה שבבנק ישראל אולי אופטימיים מידי. צמיחה של 2.5% היא אפשרית אבל סביר להניח שבאירופה וארה"ב הצמיחה תהיה איטית הרבה יותר ולכן ישראל תתקשה לצמוח בקצב כזה".
"לגבי השנים שלאחר מכן הצמיחה צפויה להיות בסביבות 3.5% או יותר. אגב, גם צמיחה של 2.5% לא תביא לשינוי חד בשיעור האבטלה, כלומר היא צפויה להמשיך לגדול ולכן הלחצים האינפלציוניים לא יהיו חזקים כך שבנק ישראל לא צפוי להעלות את הריבית בחדות בשנה הקרובה. נראה שהציפיות בשוק ההון כיום (העלאת ריבית של 2% תוך 12 חודשים) הן מעט מוגזמות".
גרינפלד: שוק המניות ייתן תשואה עודפת גם בצמיחה איטית
אורי גרינפלד, כלכלן המאקרו של כלל פיננסים, אומר כי "אנחנו טיפה פחות אופטימיים. התחזית שלנו ל-2009 היא מינוס 0.2% ול-2010 היא 2.5%, שזה פחות או יותר דומה. בטווח הקצר, העליה של 1% ברבעון השני קיבלה רוח גבית גם מתמיכה ממשלתית וגם ממפעל אינטל החדש וגם מרכישות של כלי רכב חדשים".
"הדברים האלה ישפיעו הרבה פחות ברבעון השלישי ובעיקר ברבעון הרביעי. אבל בגדול חוזרים לצמיחה חיובית והרע ביותר מאחורינו. אבל לא צריך לשכוח שהפוטנציאל המלא של ישראל הוא 4%-5% ולא נגיע לזה בשנים הקרובות".
"נוצרו גרעונות עצומים במהלך המשבר ומישהו צריך לשלם על זה בסופו של דבר, אם על ידי העלאות מיסים או בדרך אחרת. יש גם תהליך של הקטנת מינופים ואשראי הדוק יותר שיימשך בשנים הקרובות. שוק המניות, גם בצמיחה איטית, ייתן תשואות עודפות על שווקים אחרים כמו שוק האג"ח. בממוצע הוא אולי לא ייתן 30%-40% לשנה אבל 10%-12% בהחלט ייתכן, בממוצע לטווח ארוך, גם אם יבוא תיקון בקרוב".
נזכיר כי לפני כשבועיים עדכנו כלכלני בנק לאומי את תחזיות הצמיחה למשק הישראלי ל-0% בשנת 2009 וזאת מתחזית קודמת לצמיחה שלילית של 0.7%. התחזית ל-2010 עודכנה לקצת למעלה מ-2%.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.