פיץ דירוג
צילום: טוויטר

פיץ' מאשררת את דירוג האשראי של ישראל: A עם תחזית שלילית

למרות התחדשות הלחימה בעזה ואתגרי התקציב, פיץ' מעריכה כי מעמדה האזורי של ישראל התחזק; עליית החוב הציבורי נמשכת, אך סימנים להתאוששות הצמיחה לצד ירידה הדרגתית בגירעון הממשלתי

אדיר בן עמי | (3)


חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הודיעה על אישור מחדש של דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של "A" עם תחזית "שלילית". החלטת הדירוג משקפת איזון בין כלכלה מגוונת ועמידה בעלת ערך מוסף גבוה ומצב פיננסי חיצוני חזק, לבין יחס חוב-תוצר ציבורי גבוה, סיכוני ביטחון מתמשכים וממשלות לא יציבות שהקשו על גיבוש מדיניות. התחזית השלילית משקפת את העלייה בחוב הציבורי, אתגרי משילות ופוליטיקה פנימיים, ואי-ודאות בנוגע לעימות המתחדש בעזה.


חברת הדירוג צופה כי יחס החוב-תוצר יעלה לשיעור של 73% מהתוצר עד 2026, לעומת 68% בשנת 2024. נתון זה גבוה משמעותית מהממוצע החציוני של דירוג 'A' העומד על 55%. עם זאת, תנאי המימון נותרו חזקים, כאשר ישראל הנפיקה 5 מיליארד דולר בפברואר 2025 וגם הביקוש לחוב מקומי נותר איתן. מבנה החוב של ישראל מהווה נקודת חוזק, עם טווח ממוצע לפדיון של יותר מ-9 שנים בסוף 2023 לעומת 7.7 שנים עבור חציון המדינות בדירוג 'A'.


באמצע מרץ 2025 התחדשה המלחמה בעזה, מה שהביא לסיומה של הפסקת האש שהושגה ב-15 בינואר 2025. פיץ' מניחה שהחזרה לעימות עשויה לכלול פעולות אוויריות וקרקעיות אינטנסיביות שיכולות להימשך מספר חודשים. עם זאת, לדעת החברה, גיוס משרתי המילואים יהיה נמוך מאשר בשנת 2023, דבר שיפחית את ההשפעה על שוק העבודה, הכלכלה והמצב הפיסקאלי. החברה צופה שישראל תישאר מעורבת בעזה באופן משמעותי בטווח הזמן הבינוני.


מעמדה של ישראל התחזק

לפי חברת הדירוג, היחלשות השלוחות האיראניות ברחבי המזרח התיכון חיזקה את מעמדה של ישראל והפחיתה את הסיכונים הקשורים לפרופיל האשראי שלה, אם כי ייתכנו התפרצויות נקודתיות והמתיחות עם איראן צפויה להימשך. פיץ' מציינת שקיימת סבירות גבוהה שהפסקת האש בין חיזבאללה לישראל תישמר באופן כללי, ושנפילת משטר אסד בסוריה הפחיתה עוד יותר את הסיכונים בטווח הקצר-בינוני עבור ישראל. הפעולה הצבאית הישראלית באיראן בשנת 2024 הניבה מספר הישגים אסטרטגיים והדגישה את ההבנה של יכולות ההרתעה של איראן.


פיץ' צופה שהגירעון של הממשלה בישראל (על בסיס מזומן) ירד לשיעור של 5.7% מהתוצר ב-2025, לעומת גירעון בשיעור של 6.8% מהתוצר בשנת 2024, כתוצאה משילוב של עלייה בהכנסות וירידה בהוצאות הביטחון. תקציב 2025 שאושר לאחרונה כולל צעדים להעלאת הכנסות המדינה, בין היתר באמצעות העלאת שיעור המע"מ ב-1%, הקפאת עדכון מדרגות מס הכנסה ומגוון העלאות מס שונות, כולל על דיבידנדים לא מחולקים. לדעת החברה, הפחתת הוצאות, בעיקר בתחום השכר במגזר הציבורי, תקזז באופן חלקי את הלחצים הנובעים מהוצאות תקציביות ייעודיות לתמיכה באג'נדות של מפלגות הקואליציה והוצאות מערכת הביטחון.


החברה צופה שהגירעון הממשלתי ימשיך לרדת לשיעור של 4.4% מהתוצר בשנת 2026, בהנחה שההוצאות הצבאיות החריגות יפחתו. ההוצאות הממשלתיות בכללותן צפויות לעמוד על 43.3% מהתוצר בשנת 2026, כ-3% מעל הממוצע לשנים 2015-2019, מה שמדגיש את ההשפעה ארוכת הטווח של המלחמה על ההוצאות האזרחיות והצבאיות. הדבר עשוי לתרום לגירעון ממשלתי (על בסיס מצטבר) שיישאר גבוה, בשיעור של 8.3% מהתוצר בשנת 2025 ו-7% מהתוצר בשנת 2026, לאחר 9.4% מהתוצר בשנת 2024.



הקואלציה תתפרק?

סיום הפסקת האש בעזה אפשר את הקמתה מחדש של הקואליציה שהוקמה לאחר הבחירות בנובמבר 2022, והקלה על סיכונים פוליטיים מיידיים בכך שאפשרה את העברת תקציב 2025 לפני המועד האחרון של 31 במרץ. הבחירות הבאות צפויות להתקיים באוקטובר 2026, אך ייתכן שהקואליציה הנוכחית תתפרק קודם לכן, שכן נושאים מסוימים עדיין שנויים במחלוקת, כולל סוגיית גיוס החרדים. פיץ' מציינת כי לישראל היסטוריה של קואליציות שאינן מחזיקות מעמד לאורך כהונה מלאה.

קיראו עוד ב"בארץ"


מהלכים פוליטיים פנימיים עלולים לערער את החוזקות המוסדיות של ישראל. רפורמה במערכת המשפט שאושרה לאחרונה בכנסת, המרחיבה את השליטה הפוליטית על מינויים של שופטים, וכן מהלכים לפיטורי היועצת המשפטית לממשלה, עלולים להחליש את מנגנוני האיזונים והבלמים. פיץ' מציינת כי ניכרת תחושת פילוג הולכת וגדלה בציבור סביב סוגיות מסוימות. לישראל יש ציון ESG של '5' עבור יציבות פוליטית וזכויות, וציון של '+5' עבור שלטון החוק, איכות מוסדית ורגולטורית, ושליטה בשחיתות.


המאזן החיצוני של מדינת ישראל נותר חזק בהשוואה למדינות בדירוג דומה, עם מעמד של מלווה חיצוני נטו בשיעור של כ-61% מהתוצר בסוף 2024, בהשוואה ל-5% עבור הממוצע החציוני למדינות בדירוג 'A'. יתרות מטבע החוץ נותרו גבוהות, בכמות המספיקה לכ-15 חודשי תשלומים חיצוניים שוטפים, לעומת ממוצע של חודשיים בלבד עבור מדינות בדירוג דומה. החברה צופה כי העודף בחשבון השוטף יהיה מעל 2% מהתוצר בשנת 2026, אם כי שיעור זה נמוך יותר בהשוואה לתקופה שלפני 2023, אז הממוצע עמד על כ-4% בשנים 2018–2022.


חברת הדירוג צופה שהצמיחה הריאלית תתאושש ל-3.0% ב-2025 ול-3.6% ב-2026, זאת לעומת צמיחה של 0.9% ב-2024 אשר הושפעה באופן משמעותי מגיוס המילואים ומההשפעות השליליות החזקות של הירידה החדה ברבעון האחרון של 2023. החברה צופה שרמת גיוס המילואים תצומצם בשנים 2025 ו-2026, ובשילוב עם עלייה באמון הציבור כתוצאה מירידה בהיקף הפעילות הצבאית הנרחבת, תתרום להתאוששות הצמיחה. חברת הדירוג מציינת כי מגזר ההייטק הוכיח עמידות בשנת 2024, והיא צופה שהוא יישאר מנוע צמיחה בשנים הקרובות. פיץ' ציינה כי גורמים שעשויים להוביל להורדת דירוג כוללים עלייה מתמשכת ביחס החוב לתוצר, ומנגד, אמון רב יותר בכך שיחס החוב-לתוצר יתייצב בטווח הבינוני או הפחתה בסיכונים ביטחוניים עשויים להוביל לפעולת דירוג חיובית.



תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אחי 01/04/2025 11:48
    הגב לתגובה זו
    לגייס את כל האברכים החרדים הפרזיטים לצהל
  • 2.
    צאו להפגין!!!!!!!!!!!!! (ל"ת)
    נכהצ 01/04/2025 07:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 31/03/2025 22:11
    הגב לתגובה זו
    חבל שהמדינה מנוהלת על ידי מושחתים.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.