וול סטריט חתמה במגמה מעורבת: הנאסד"ק טיפס בהובלת יאהו; מארוול טיפסה בכ-4.4%
המדדים המובילים בוול סטריט חתמו את המסחר ביום שלישיבמגמה מעורבת, לאחר שנגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי, אמר כי סקטור הפיננסים רחוק מלהיות נורמלי, והאנליסטית הבכירה של אופנהיימר הורידה את התחזיות ללבתי ההשקעות הגדולים. הנאסד"ק התחזק על רקע הדיווח כי יתכן והמיליארדר, קארל אייקן, ינסה להשתלט על חבר מנהלי יאהו.
בנוסף, משבר שוק הנדל"ן ממשיך לנשוף בעורפי המשקיעים, לאחר שהתאחדות המתווכים בארה"ב הודיעה כי מחירי הבתים בארה"ב צנחו בראייה שנתית, ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ב-7.7% - הירידה החדה ביותר מאז 1982.
מניותיהן של החברות הפיננסיות הגדולות נסחרות היום בסנטימנט שלילי אחרי שהאנליסטית מרדית וויטני מאופנהיימר שוב חותכת את תחזית הרווחים לסקטור על רקע המשך המחיקות וטוענת כי העתיד בטווח הקצר "גרוע יותר ממה שמשתקף בשוק כעת".
נתוני מכירות הקמעונאיות פורסמו שעה לפני הפתיחה וכי הוצאות הצרכנים בארה"ב התהדקו אך לא הצטמקו. בצד החיובי יותר, דוחותיה הפיננסים של ענקית הקמעונאות וול מארט (סימול: WMT), עקפו את תחזיות האנליסטים והפגינו עליונות במאבק על הצרכן האמריקני.
יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, אמר היום בנאום בוועידת השווקים של ה'פד'
בבית ההשקעות מריל לינץ' מתקשים לשמור על אופטימיות באשר להמשך דרכם של השווקים. לאחר שהזהירו מפני "שאננות" מצד המשקיעים והדגישו כי הכלכלה האמריקנית חלשה והמכפילים בשוק זינקו לרמה הגבוהה מאז 2003, מסרו היום הכלכלנים כי "הגיע הזמן שהמשקיעים יעבירו את הפוקוס מצמיחה כלכלית להתכווצות". האנליסטים צופים פגיעה קשה במגזר הפיננסים, ומאמינים כי הרע עוד לפנינו.
מדדים מובילים: מדד הנאסד"ק ננעל בעלייה של 0.27% לרמה של 2,495 נקודות. מדד הדאו ג'ונס חתם בירידה של 0.34% לרמה של 12,832 נקודות.
מאקרו
נתוני מכירות הקמעונאיות הפתיעו בחודש אפריל את השוק, כאשר שיעור המכירות הקמעונאיות ירד ב-0.2%, לאחר עלייה בשיעור של 0.2% בחודש מארס. שיעור המכירות עדיין עקף את הערכות האנליסטים אשר ציפו לירידה חדה יותר בשיעור של 0.3%
נותנים נוספים שפורסמו במקביל לנתוני מכירות הקמעונאיות היו השינויים במחירי הייבוא והייצוא לחודש אפריל. נתוני היבוא פספסו את הערכות השוק ב-0.1% ובעודם מטפסים בשיעור של 1.8%. בחודש שעבר התחזקו מחירי היצוא ב-2.8%. בנוסף, מחירי הייצוא הוסיפו החודש 0.3%, עלייה מינורית למידי ביחס לעלייה של 1.5% בחודש שעבר.
בזירת הסחורות, הנפט ננעל בעלייה של 1.6 דולר ונסחר ברמה של 125.83 דולר לחבית והזהב חתם בירידה של 14.7 דולר למחיר של 870.2 דולר לאונקיה.
אמריקניות במרכז
וול מארט דיווחה על מכירות של 94 מיליארד דולר ברבעון, עלייה של 2.9% בהשוואה לרבעון המקביל. הרווח הנקי הסתכם ב-3 מיליארד דולר, או 75 סנט למניה, ועברה בסנט אחד את תחזיות האנליסטים.
חברת הבנייה למגורי יוקרה, טול ברדרס (סימול: TOL), דיווחה על צניחה של 30% בהכנסות הרבעון הפיסקלי השני. החברה מסרה כי בכוונתה לנצל את הירידות במחירים בשוק הדיור האמריקני, ותקצה 2.5 מיליארד דולר לביצוע רכישות.
ענקית המחשבים היולט-פקארד (סימול: HPQ) וחברת EDS (סימול: EDS) מסרו אמש (ב') כי הן מקיימות מגעים למיזוג גדול, במסגרתו תרכוש HP את EDS תמורת 13.9 מיליארד דולר.
ישראליות במרכז
קבוצת מארוול (סימול: MRVL) מובילה בפתרונות סיליקון אחסון ותקשורת, שביצעה שורה של השקעות בחברות ישראליות במספר מיליארדי דולרים ומעסיקה כ-1,100 עובדים בישראל, מודיעה על השקת קו מוצרים חדשני מסדרת דיסקברי של שבבי System on Chip, שפותח במרכז המו"פ הגדול של החברה בישראל.
אלווריון (סימול: ALVR) הודיעה היום כי תציג השבוע את מערכת המעקב בווידאו בשיתוף חברת סוני (סימול: SNE). כחלק משיתוף הפעולה בין החברות נפרשו כבר בהצלחה פתרונות מעקב במספר ערים בצרפת. המצלמות המתקדמות של סוני, בשילוב ציוד האינטרנט האלחוטי בפס רחב של אלווריון, יוצרים פתרון אבטחה מקיף, הכולל תכונות כמו אופטימיזציית רוחב פס ותמיכה עבור מצלמות סלולריות.
פאנדטק(סימול: FNDT) דיווחה היום על צמיחה של 21% בהכנסות הרבעון הראשון לרמה של 28.1 מיליון דולר, ובכך היא עברה את תחזיות האנליסטים שציפו ל-27.5 מיליון דולר. החברה רשמה רווח נקי של 10 סנט למניה (1.6 מיליון דולר) בעוד האנליסטים ציפו ל-8 סנט למניה.
נייס (סימול: NICE) ואלוט תקשורת ריכזו עניין לקראת פרסום דוחותיהן מחר (ד'). לפי הערכות בשוק, נייס תציג רווח נקי של 36 סנט למניה על הכנסות בגובה 144.5 מיליון דולר, ואילו אלוט תרשום הפסד של 7 סנט למניה לצד הכנסות של 8.4 מיליון דולר.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?