האג"ח של אאורה בתשואה של 13.6%: מדובר בהזדמנות?

עדי סוויד, סמנכ"ל כרמים שוקי הון: "לאג"ח ב' אין בטחונות". מיכה חלפון מישיר בית השקעות: "ברזי מימון נסגרו לאחר פרוץ משבר האשראי"
ישראל הס |

מניית אאורה רשמה עלייה של 18% מאמצע חודש ינואר. את אאורה רכש לפני כשנתיים בועז משעולי, אשר הקים בעבר את חברת קומברס בשותפות עם קובי אלכסנדר, לאחר שאאורה הייתה שלד בורסאי ריק מתוכן. הבעלים הבולט השני בחברה הוא יוסף צליח המחזיק כ-30% בחברה. צליח פעל לפני כניסתו לאאורה כשותפו של חיים כצמן.

החברה בונה דירות למגורים ומרכזי קניות ברומניה וכן בונה דירות למגורים בארץ. לחברה 3 אג"חים כשהגדול והבולט ביניהם הוא אג"ח ב' של החברה שנסחר בתשואה של 13.6%. האם כדאי לקנות את האג"ח בתשואה כה גבוהה?

עדי סוויד, סמנכ"ל כרמים שוקי הון, מוסר כי "אאורה היא קבוצה יזמית המסתמכת על יכולות הנדל"ן של יוסף צליח. המינוף של החברה הוא סביר ביחס לענף ועומד על 80%".

סוויד מוסר, כי "מבחינה עסקית אאורה שיתפה פעולה ברומניה עם פלזה סנטרס של מוטי זיסר. אאורה ו-GTC שותפים בכל היוזמות של המרכזים המסחריים. פעילות זו עומדת על יותר מ-65% מהיקף הפעילות של החברה. עובדה זו מוסיפה לאאורה הערכה רבה מצד השוק".

סוויד מסכם, כי "החברה נהנית ממוניטין רב בתחום הנדל"ן, היא יודעת להקים ולמכור את הנכסים שלהם. עם זאת לאג"ח ב' אין בטחונות. תשואה של 13.6% היא בהחלט סבירה ומשקפת את המחיר האמיתי של האג"ח בשוק".

מיכה חלפון, סמנכ"ל קרנות הנאמנות של ישיר בית השקעות, מוסר כי "החברה 'יבשה' מהודעות לבורסה; דבר זה גורם לעלייה בתשואה של האג"ח".

חלפון מוסר כי "בטווח הקצר יש קושי קל במימון החברה.'הברזים' למימון נסגרו לאחר פרוץ משבר האשראי. פעם היית שולח 2 פקסים ומגייס 100 מיליון דולר היום החגיגה נגמרה. לפני המשבר היית מקבל הלוואה בנקאית, הבנק היה עושה למוצר אג"ח ומוכר את ההלוואה".

חלפון מוסר עוד, כי "אם לא יהיו מימונים אותם תקבל החברה בשנים הבאות, היא לא תוכל לפרוע את האג"ח, עם זאת מימון יכול להגיע גם ממכירת הנכסים והקרקעות בהם מחזיקה החברה". חלפון מסכם, כי "אג"ח ב' של אאורה נסחר בתשואה אטרקטיבית".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".