עידן וולס
צילום: יחצ

קבוצת דלק מקוששת מזומנים ומשלמת למחזיקי החוב; אבל היא צריכה נס בשביל לשרוד

דיווחה במהלך הסופ"ש על השלמת העסקאות למכירת IDE ורכישת יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים, בנוסף לתשלום של 121 מיליון שקל לבעלי האג"ח; בינתיים, בעלי האג"ח החלו להתאגד
ערן סוקול | (17)

חברת דלק קבוצה 1.14% דיווחה במהלך הסופ"ש על השלמת העסקאות למכירת IDE ורכישת יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים יהש מול סיטיבנק ומשפחת דיין, בנוסף, לתשלום מלא (קרן וריבית) של 121 מיליון שקל לבעלי האג"ח. בינתיים, בעלי האג"ח החלו להתאגד ומחזיקי סדרה יח' הצביעו בעד ייצוג משותף לכל הסדרות. עידן וולס: "מדובר בחלק משורה של מהלכים, במטרה להמשיך ולחזק את בסיס ההון ואת הנזילות".

> דלק קבוצה הסוף?

> דלק מחפשת הגנה מכוח עליון

> דלק לא עומדת בהתניות פיננסיות - מגדל הקלפים של תשובה קורס

> קבוצת דלק: רוכשת בחזרה 7% מדלק קידוחים והריבית על האג"ח עולה

כאמור, קבוצת דלק השלימה מספר פעולות מהותיות במהלך סוף השבוע האחרון אשר כללו, בין השאר, את השלמת העסקה למכירת חלקה (20%) בחברת הנדסת התפלה IDE, עסקה אשר הזרימה לקופת הקבוצה 164 מליון שקל.

בקבוצה מציינים כי "מדובר במהלך משמעותי עבורה, אשר מגיע בתקופה של משבר עמוק בשווקים הגלובליים ואשר מוכיח פעם נוספת את הגמישות הפיננסית של הקבוצה, כי הנכסים שהיא מחזיקה הינם איכותיים, כמו גם את היכולת של הקבוצה להוציא לפועל עסקאות טובות, גם בתקופה הנוכחית שבה קיימת תנודתיות עזה בשווקים וכמעט ולא מבוצעות עסקאות בשוק".

בתוך כך, העבירה הקבוצה, במועדו ובמלואו, את התשלום לטובות מחזיקי אגרות החוב (קרן וריבית) בסכום כולל של כ-121 מיליון שקל, וכן הושלמה העסקה של הקבוצה מול סיטי בנק ומשפחת דיין, אשר בעקבותיה השתחררו לטובת קבוצת דלק 10% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים בשווי שוק נוכחי של כ-350 מיליון שקל, כאשר בקבוצה מדגישים כי כפי שצוין בעבר, השווי הכלכלי של היחידות גבוה משמעותית משווי השוק הנוכחי שלהן, וזאת לאור הירידה החדה של כל הני"ע בבורסה, בשל מגפת הקורונה.

בינתיים, מחזיקי האג"ח החלו להתאגד וזומנו אסיפות מחזיקים לצורך הצבעה על ייצוג משותף, כאשר תוצאות ההצבעה של המחזיקים בסדרה יח' פורסמו לפנות בוקר, עם כ-73% מבעלי האג"ח אשר הצביעו בעד ייצוג משותף לכל הסדרות.

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

הבוקר, סדרות האג"ח של דלק מתקנות מעט, אולם עדיין משקפות את הערכות המשקיעים כי הקבוצה הולכת לקראת הסדר חוב.

 

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    ויצמן שירי 31/03/2020 00:17
    הגב לתגובה זו
    תשובה ישלם עד האגורה האחרונה וכל מי שמכיר את האיש יודע שאין סכוי שיוותר. באישי שלו יש לו די ויותר בחברה יש נכסים מעולים. הזדמנות לכל מי שיש לו מעט ביצים. אני לא מת על תשובה אבל עם חתולי רחוב לא מתעסקים.
  • 9.
    Yl 29/03/2020 23:47
    הגב לתגובה זו
    אם לא תדרוש עיקולים דרך בית המשפט על כל מה שניתן הבנקים יעשו את זה קודם לטובתם
  • 8.
    חנן 29/03/2020 21:03
    הגב לתגובה זו
    בניגוד להערכת מדרוג. עמדה דלק בהתחייבוית ושילמה ב 120 מליון. אין כאן שום חדלות פרעון. יש אסטרטגיה ודרך ונכסים מעולים כמו 2 תחנות כח שימכרו ויכניסו ים מזומנים. נציגות משותפת לאגח בשורה מצויינת לדלק.....מנכל מזהיר עם מהלכים נכונים.. עם איש עסקים מנוסה ובכיר ואמין כתשובה...
  • שלום לאדון לקקני, האם אתה עובד של תשובה או קרוב מש 30/03/2020 09:17
    הגב לתגובה זו
    שלום לאדון לקקני, האם אתה עובד של תשובה או קרוב משפחה ???
  • חנן 30/03/2020 14:35
    העובדות. מידרוג העריכו שהחוב ל יג לא ישולם. קבוצת דלק הוכיחה איתנות רצינות ועמידה בהתחייבויות. לא קרוב משפחה ולא בטיח. תפסיק לדמיין.
  • 7.
    עדי 29/03/2020 18:39
    הגב לתגובה זו
    הנוכל מטריפולי מבריח מה שאפשר ,המוסדיים ישנים או מורדמים עם הרבה שוחד
  • 6.
    YL 29/03/2020 15:27
    הגב לתגובה זו
    אגב בעלי אגח מהרו ל בית המשפט בקרוב לא ישארו נכסים זמינים הבנקים משריינים את עצמם לפני טובת הציבור
  • 5.
    קריסת דלק וודאית השאלה היא מתי זה יקרה? (ל"ת)
    א.ג. הראל 29/03/2020 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גל 29/03/2020 14:29
    הגב לתגובה זו
    הרי ההפקה מאיתקה מגודרת לא רע. דלק קידוחים תפיק תזרים משמעותי וטוב. אז מניית דלק ירדה בגלל הקורונה+מלחמת הנפט בין רוסיה לסעודיה. סו וואט? הרי ברור שמחיר הנפט יתייצב בהמשך השנה, רוסיה וסעודיה יגיעו לפשרה, והמצרים והירדנים משלמים על הגז כמו שעון רולקס.
  • טליק 30/03/2020 02:50
    הגב לתגובה זו
    לכן משלמים כמו שעון סייקו.
  • קשקשן (ל"ת)
    שלומי 29/03/2020 21:39
    הגב לתגובה זו
  • בני גור 29/03/2020 20:38
    הגב לתגובה זו
    תקנה ישירות נפט, ותוכל לקנות את כל הקבוצה.
  • מסכן לא הספקת למכור (ל"ת)
    יולי 29/03/2020 20:15
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משפ דיין רוקדת על הדם הכול עוד יחזור לדיין ברבית עלובי (ל"ת)
    שועלי 29/03/2020 14:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דניאל 29/03/2020 13:49
    הגב לתגובה זו
    כתב נכבד לא נמאס לך ?? מדוע אתה יורד על המניה ?. יתרת שורט אולי מספיק תכתב גם על דברים טובים שעושים תחליף חברה כבר וכותרת
  • 1.
    פתחתי פוזיציה 29/03/2020 13:31
    הגב לתגובה זו
    חברת מידרוג, בהערכה שלה שהולכים להסדר חוב או פירוק כמעט בוודאות, כתבו שהשווי למחזיקי האג"ח הוא של כ-60% מהחוב. האג"חים נסחרות בפחות מרבע מהחוב. אז אפילו אם לא יהיה נס, וכן יהיה הסדר או פירוק, גם בלי שתשובה יביא כסף מהבית, ההחזר למחזיקי האג"ח יהיה הרבה מעל המחיר הנוכחי.
  • אורן 29/03/2020 20:24
    הגב לתגובה זו
    אז מה אם זו ההערכה שלהם, הערכות יכולות להתבדות...ואז נשארים עם נייר שלא שווה כלל, אולי אפס...
דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

מימון תשתיותמימון תשתיות

השקעות תשתית בעידן של אי־ודאות: איך מממנים פרויקטים של מילארדים בעת מלחמה?

המלחמה רק חידדה את הצורך בתשתיות רציפות, החוסכים נהנים מתשואות יציבות, והלוואי והמדינה תעניק יציבות גם כן. משתתפי הפאנל שעסק במימון תשתיות כבר מתכוננים ליום שאחרי המלחמה

אתי אפללו |
נושאים בכתבה תשתיות אנרגיה

נושא המימון תופס חלק נכבד בעולם התשתיות, שכן מדובר בפרוייקטים ארוכים, מורכבים, עם דרישות מימון גבוהות. בפאנל שנערך בנושא בהשתתפות ליאור סוסונקין, מנהל מערך האשראי והתשתיות, מגדל ביטוח ופיננסים, שי לינדנר, סמנכ”ל כספים שפיר הנדסה ואיתי פלד, סמנכ”ל כספים קרן ג’נריישן, צללו חברי הפאנל לתחום שנמצא בלב סדר היום הכלכלי־ביטחוני של ישראל.

"התשתיות הן עוגן יציב גם בתקופות משבר"

לדברי סוסונקין, הגופים המוסדיים ממשיכים לראות בתשתיות יעד השקעה מרכזי גם על רקע המלחמה המתמשכת: "סיכוני מלחמה הם חלק בלתי נפרד מהמציאות בישראל, אבל תשתיות נהנות מהגנות חזקות, כולל סעיפי 'כוח עליון' במכרזים. המדינה עומדת מאחורי פרויקטים כאלה גם בתקופות הקשות ביותר", ציין. לדבריו, הצרכים הלאומיים רק מתעצמים, והמשקיעים יכולים ליהנות מתשואה יציבה לטווח ארוך.



לינדר הציג תמונת מצב בענף מאז 7 באוקטובר: "בתחום הבניה, בין לילה נעלמו שני שלישים מהעובדים בענף. לקח חודשים עד שהמדינה אפשרה הכנסת עובדים זרים. במקביל, מהנדסים רבים גויסו למילואים, פרויקטים נעצרו, אך הצלחנו להתאושש ולהחזיר חלק מהפעילות". הוא הוסיף: "רק לאחרונה הצלחנו להשלים חיבור של הקו האדום והירוק בירושלים, תוך כדי ירי טילים".

"המלחמה חידדה את הצורך בשירותי תשתית רציפים"

פלד התייחס ליתרונות המובהקים של שיטת PPP: "המלחמה רק חידדה את הצורך בתשתיות רציפות: מים, אנרגיה, תחבורה. השיטה הזו משלבת יעילות של השוק הפרטי עם ביטחון של המדינה. זהו מודל שמביא תועלת לציבור וגם לחוסכים". לדבריו, למרות שהנוכחות של מממנים בינלאומיים בישראל עדיין מצומצמת, "שוק החוב המקומי, הבנקים והמוסדיים, חזק דיו כדי לממן פרויקטים של מיליארדי שקלים".