דיווח של דלק: מנהלת מו"מ לרכישת 19.9% מאחזקתה של נובל ב'בלוק 12'

יוסי פינק | (11)
נושאים בכתבה דלק

דלק קבוצה מדווחת הערב לבורסה כי החלה במשא ומתן ראשוני עם נובל אנרג'י במטרה לרכוש מהחברה האמריקנית 19.9% ממאגר אפרודיטה ('בלוק 12') שבקפריסין. מדובר במאגר בו מחזיקה נובל בשיעור של 70% וקבוצת דלק מחזיקה ביתרת המניות בחלוקה שווה דרך אבנר ודלק קידוחים. אם המו"מ יבשיל לעסקה, תחזיק דלק ב-49.9% מהמאגר. בדיווח הראשוני נכתב כי דלק מנהלת מו"מ לרכישת 19.9% מתוך חלקה של נובל במאגר (כלומר 14% מהמאגר כולו), זאת בשל טעות ניסוח בדיווח של החברה לבורסה.

התמורה שנדונה בגין 19.9% מהזכויות המוחזקות על ידי נובל הינה כ-155 מיליון דולר, מה שמשקף למאגר שווי של 780 מיליון דולר.

בדיווח של דלק נכתב כי "מדובר במשא ומתן בשלב ראשוני, לא מחייב ולא אקסקלוסיבי ואין כלל ודאות כי המשא ומתן כאמור יבשיל לכדי הסכם מחייב כלשהו בין הצדדים ובאילו תנאים ייקבע ההסכם המחייב, ככל שייחתם. אין כל ודאות כי התנאים האמורים בדו"ח זה הם התנאים שיקבעו, ככל שיקבעו, וכן לא ניתן לדעת מה יהיו לוחות הזמנים במשא ומתן." עוד נכתב כי "העסקה, ככל שתתקדם, כפופה לאישורים שונים, וביניהם אישור האורגנים המוסמכים בחברה ובנובל קפריסין, אישורה של רפובליקת קפריסין, ואישורים נוספים ככל שידרשו"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    אין שום סיבה מדוע קפריסין תאפשר לדלק להגדיל. לא הגיוני (ל"ת)
    פול 01/06/2015 15:39
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ההשקעה הטובה ביותר למדינה ולמשקיעים בעשור בקרוב -גז! (ל"ת)
    מיכה 01/06/2015 08:59
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    ההשקעות בורחות לחול 01/06/2015 08:51
    הגב לתגובה זו
    הונאת חוק שישנסקי והרגולציה מברחים השקעות בחיפושים של נפט וגז . המדינה מפסידה מכל הכיוונים .גם הפסד הכנסות .גם בריחת משקעים ואיבוד תגליות שאולי קיימות . גם נזק בקשר עם מצרים וירדן . נזקים במאות מיליארדים בגלל העיכוב .וייסדר לא ברחה סתם !!!
  • 8.
    לדעתי הפרטית בלבד ערך אבנר ודלקח צ"ל כפול מהיום! (ל"ת)
    ארז 01/06/2015 08:48
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    טלטל 01/06/2015 08:44
    הגב לתגובה זו
    יושנת וליויתן ישאר הרבה זמן בים והמדינה תפסיד ים של תגמולים ומיסים בעזרת יחימוביץ ושות.
  • 6.
    תשובה מתארגן על מכירת תמר והשקעה בקפריסין. שם שקט יותר (ל"ת)
    מי צריך הצקות של שלי 01/06/2015 08:37
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מחשבון 01/06/2015 07:39
    הגב לתגובה זו
    תמחור המאגר, שמתאים גם לערך רציו בלוייתן, מלמד שיש שיטתיות - מה שלמעשה מעלה את הערך של אבנר ודלק קידוחים.
  • 4.
    יש להתחיל בפיתוח ליוויתן עכשיו (ל"ת)
    מבין 100 01/06/2015 01:16
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בני סופר 31/05/2015 22:55
    הגב לתגובה זו
    מה שהיה ידוע וברור לגבי קשריו ההדוקים, אך סמויים, של משה כחלון עם הטייקונים, מתברר כעת יותר ויותר.האג׳נדה של משה כחלון היא לדאוג לאינטרסים של הטייקונים: קובי מיימון, יצחק תשובה ושות׳.. כל הסיפור של הקמת ״מפלגת כחלון״ זאת היא הרי קנונייה של הטייקונים שרצו להשיג לעצמם מפלגת ״לשון מאזניים״ ובעזרתה לסחוט את ממשלת ישראל.זהו בדיוק מה שקרה, לביבי הרי אין אפשרות להקים קואליצייה בלי כחלון, ולכן הוא נכנע כעת לכל הדרישות של הטייקונים; אבל זאת רק ההתחלה, כי לטייקונים יש תיאבון גדול....לכן אל תתפלאו אם כחלון יאפשר לטייקונים גישה נוחה לכספי הפנסיה שלכם, על מנת לסכן אותם בהרפתקאות נדל״ן הזויות, אל תתפלאו אם משה כחלון יפשיר עבור הטייקונים את קרקעות המדינה ויתן להם הרבה זכויות, אל תתפלאו על כך שהוא מאפשר להם לעמוד בראש מונופולים על חשבון אוצרות הטבע של המדינה.אם לא תתעוררו בזמן, תשארו בלי מכנסיים.. כי משה כחלון הוא ״שכיר חרב״, סוחר שווקים ערמומי שדואג לאינטרסים של נותני החסות שלו (דרך אגב, כמעט כולם מהאחווה הטריפוליטנית). לכן חייבים להשמיע קול, לנער היטב את משה כחלון, לערב את מבקר המדינה ומשטרת ישראל בחקירת כל השחיתות הזו המת
  • 2.
    קומבינה של תשובה 31/05/2015 21:42
    הגב לתגובה זו
    עדיף שנובל תשאר עם 70% ואם כלכלי המאגר תפתח אותן !!
  • 1.
    יש לכם את הכותרות ביותר תת רמה? (ל"ת)
    המהלך 31/05/2015 21:38
    הגב לתגובה זו
דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"

לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם

צלי אהרון |


אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.

המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.

במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל. 

ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה. 

מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

מימון תשתיותמימון תשתיות

השקעות תשתית בעידן של אי־ודאות: איך מממנים פרויקטים של מילארדים בעת מלחמה?

המלחמה רק חידדה את הצורך בתשתיות רציפות, החוסכים נהנים מתשואות יציבות, והלוואי והמדינה תעניק יציבות גם כן. משתתפי הפאנל שעסק במימון תשתיות כבר מתכוננים ליום שאחרי המלחמה

אתי אפללו |
נושאים בכתבה תשתיות אנרגיה

נושא המימון תופס חלק נכבד בעולם התשתיות, שכן מדובר בפרוייקטים ארוכים, מורכבים, עם דרישות מימון גבוהות. בפאנל שנערך בנושא בהשתתפות ליאור סוסונקין, מנהל מערך האשראי והתשתיות, מגדל ביטוח ופיננסים, שי לינדנר, סמנכ”ל כספים שפיר הנדסה ואיתי פלד, סמנכ”ל כספים קרן ג’נריישן, צללו חברי הפאנל לתחום שנמצא בלב סדר היום הכלכלי־ביטחוני של ישראל.

"התשתיות הן עוגן יציב גם בתקופות משבר"

לדברי סוסונקין, הגופים המוסדיים ממשיכים לראות בתשתיות יעד השקעה מרכזי גם על רקע המלחמה המתמשכת: "סיכוני מלחמה הם חלק בלתי נפרד מהמציאות בישראל, אבל תשתיות נהנות מהגנות חזקות, כולל סעיפי 'כוח עליון' במכרזים. המדינה עומדת מאחורי פרויקטים כאלה גם בתקופות הקשות ביותר", ציין. לדבריו, הצרכים הלאומיים רק מתעצמים, והמשקיעים יכולים ליהנות מתשואה יציבה לטווח ארוך.



לינדר הציג תמונת מצב בענף מאז 7 באוקטובר: "בתחום הבניה, בין לילה נעלמו שני שלישים מהעובדים בענף. לקח חודשים עד שהמדינה אפשרה הכנסת עובדים זרים. במקביל, מהנדסים רבים גויסו למילואים, פרויקטים נעצרו, אך הצלחנו להתאושש ולהחזיר חלק מהפעילות". הוא הוסיף: "רק לאחרונה הצלחנו להשלים חיבור של הקו האדום והירוק בירושלים, תוך כדי ירי טילים".

"המלחמה חידדה את הצורך בשירותי תשתית רציפים"

פלד התייחס ליתרונות המובהקים של שיטת PPP: "המלחמה רק חידדה את הצורך בתשתיות רציפות: מים, אנרגיה, תחבורה. השיטה הזו משלבת יעילות של השוק הפרטי עם ביטחון של המדינה. זהו מודל שמביא תועלת לציבור וגם לחוסכים". לדבריו, למרות שהנוכחות של מממנים בינלאומיים בישראל עדיין מצומצמת, "שוק החוב המקומי, הבנקים והמוסדיים, חזק דיו כדי לממן פרויקטים של מיליארדי שקלים".