מטוס בואינג אל על מטוס בואינג אל על
צילום: יחצ

הבוסט שחיכו לו באל על: עומאן התירה לחברות ישראליות לעבור בשטחה

משך הטיסה לתאילנד צפוי להתקצר בכ-2.5 שעות; אילו עוד קווים עשויים להיפתח והאם יחד עם הגזר מגיע גם המקל כאשר חברות תעופה זרות תפתחנה עכשיו קווים חדשים למזרח ותתחרנה באל על? ראש הממשלה נתניהו: "תוצאה של הביקור בעומאן ב-2018 ועוד מאמצים רבים, כולל בחודשים האחרונים"
דור עצמון | (2)

ענף התעופה הישראלי יכול לנשום לרווחה. האישור לו חיכו חודשים ארוכים - לעבור במרחב האווירי של עומאן - התקבל באופן רשמי.

עומאן, בדומה לסעודיה, לא אמרה כי היא מאשרת לחברות התעופה הישראליות לעבור בשטחה אלא "לכלל חברות התעופה". עם זאת צריך להדגיש כי ההחלטה אינה משפיעה על משך הטיסות לקוריאה, יפן וסין (מלבד דרום סין) שכן הטיסות ליעדים אלו יוצאות מישראל לכיוון צפון דרך טורקיה.

אל על: המרוויחה הראשונה והמיידית מהאירוע הזה היא אל על אל על 0% שצפויה לקצר את זמן הטיסה לתאילנד (בנגקוק ופוקט) ל-8 שעות - קיצור של כ-2.5 שעות. בנוסף אל על אמרה כי היא מחכה לאישור על מנת להשיק קו טיסה ישיר למלבורן שבאוסטרליה. לפני הקורונה אל על גם הפעילה קו טיסות ישיר למומבאי שבהודו באמצעות מטוסי הבואינג 777 (רחבי-הגוף), אך לא חזרה לפהעיל את הקו כנראה מחוסר כדאיות שנוצר עם התחרות של הקונקשנים באמירויות. כעת החברה עשויה לחזור להפעיל את הקו וכנראה שלא תצטרך את מטוסי ה-777 אלא תוכל להפעיל את הקו ע"י שימוש במטוסים צרי גוף דוגמת ה-737 שכן זמן הטיסה צפוי לעמוד על כ-4.5 שעות בלבד.

מאל על נמסר: ״חברת אל על מברכת את  ממשלת ישראל על ההישג הגדול והמשמעותי עבור עם ישראל וחברות התעופה הישראליות. הסכמי אברהם ממשיכים להביא בשורות מצוינות ואנו שמחים להיות חברת התעופה שתישא את דגל ישראל מעל שמי סעודיה ועומאן. מתן קבלת האישור ממדינת עומאן, יאפשר לחברה, לקצר חלק מנתיבי הטיסה למזרח הרחוק וכן יאפשרו לחברה לבחון פתיחת נתיבים חדשים כגון אוסטרליה, ואף לשוב ולטוס להודו״.

בהודעה לבורסה אומרת אל על כי "לקיצור נתיבי הטיסה לחלק מהיעדים במזרח הרחוק, ופתיחת נתיבים חדשים, עשויה להיות השפעה מהותית חיובית על פעילותה של החברה כאשר להערכת החברה צדדים שלישיים עשויים למתן את ההשפעה, בין היתר, על רקע התגברות התחרות".

ארקיע: גם חברת התעופה ארקיע הפעילה קווי טיסות ישירים לפני הקורונה לקוצ'ין ולגואה שבהודו ותכננה לחזור להפעיל אותם בחודש ספטמבר האחרון אך חזרה בה מכשלא התקבל האישור לעבור במרחב האווירי של עומאן. עכשיו היא מעדכנת כי היא חוזרת תלהפעיל את הקווים ושוקלת להוסיף גם ק למומבאי ולסרי לנקה.

גם החברות הזרות הולכות לחגוג

חברת אייר אינדיה ההודית היא היחידה שקיבלה לפני כ-5 שנים אישור חריג להפעיל קו טיסה בין נתב"ג לדלהי דרך המרחב האווירי של עומאן. החברה רצתה לרחיב את פעילותה בישראל עם קווים למומבאי ולבנגלור, גם הם דרך המרחב האווירי העומאני, אך טרם פתחה את הקווים בשל אי מתן האישור לכך בדומה לקו שהיא מפעילה לדלהי.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

גם חברות התעופה הזרות של סינגפור, תאילנד, הפיליפינים, וייטנאם ועוד צפויות להפעיל קווים. סינגפור והפיליפינים כבר ניסו בעבר לקבל אישור דומה לזה שקיבלה "אייר אינדיה" אך ללא הצלחה. יודגש כי סינגפור גם מסורבת להפעיל טיסה לישראל ע"י השלטונות במלזיה שלא מאפשרים לטיסה שכזו לעבור בשטחה (כל הטיסות מ/אל סינגפור עוברות בהכרח במרחב האווירי המלזי). האישור הנוכחי עשוי לרכך גם את המלזים ויתכן מאוד שנראה כאן את חברת התעופה המקומית שבמשך שנים מדורגת בטופ 5 העולמי.

חברת קת'אי פסיפיק המפעילה קו ישיר להונג קונג קיבלה לפני כשלושה חודשים אישור לעבור במרחב העומאני בקווים לישראל אל לא מישראל - דבר שצפוי להשתנות.

המכשול של אל על?

אל על בוודאי מברכת על האישור המיוחל אך יודעת כי היא צפויה כעת להתמודד עם תחרות מוגברת של חברות התעופה הזרות מהמזרח שמתכננות שנים רבות לפתוח קווים מישראל ומעתה צפויות לעשות כן. החברה תצטרך לגבש אסטרטגיה חדשה על מנת לא לאבד נתח שוק שכן אותן חברות תעופה זוכות פעמים רבים בפרים יוקרתיים ונחשבות לאיכותיות מאוד.

מה יקרה למחירים?

המשמעות של קיצור משך הטיסות מזרחה בכשעתיים וחצי היא שחברות התעופה תשלמנה פחות על דלק, פחות לעובדים שיעבדו פחות שעות והמטוסים יהיו פנויים ליותר שעות. כלומר, ההוצאות של החברות צפויות להיות קטנות יותר משמעותית וכך הנוסעים ישלמו פחות כסף.

בנוסף להקטנת ההוצאות, עצם העובדה שחברות חדשות תכנסנה לקווים לישראל, התחרות ביניהן תגדל – דבר נוסף שיהווה סיבה לירידת מחירים.

קיצור זמן השימוש במטוסים עשוי אפילו להוריד את המחירים בקווים לאירופה. מטוס שחוזר מהר יותר מטיסה למזרח ומקצר את הזמן בכ-5 שעות (שעתיים וחצי לכל כיוון) יכול לצאת לטיסה נוספת לאירופה ולהוסיף להורדת המחירים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהר לברך על האישור ואמר: "המזרח הרחוק הוא לא כל כך רחוק, והשמיים הם כבר לא הגבול. זהו יום של בשורה גדולה לתעופת ישראל. ישראל הופכת בעצם להיות נקודת מעבר מרכזית בין אסיה לבין אירופה. אנחנו פעלנו לפתוח את המרחב האווירי, תחילה מעל ערב הסעודית. מ-2018 כשביקרתי בעומאן, גם להוסיף את עומאן, כדי שנוכל לטוס ישירות להודו, אח"כ לאסיה ואח"כ לאוסטרליה. הדבר הזה הושג היום, אחרי מאמצים רבים, כולל בחודשים האחרונים. אז יש בשורה גדולה - ישראל נפתחת למזרח בהיקף חסר תקדים".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלי 26/02/2023 14:37
    הגב לתגובה זו
    החברות חוסכות 30%בדלק. האם תוריד מחיקי הטיסות??
  • 1.
    ושוב תודה לביבי!. (ל"ת)
    מפריח השערוריות 24/02/2023 22:57
    הגב לתגובה זו
חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף
ראיון

יו"ר נקסט ויז'ן: "יהיו עוד הזמנות גדולות, לא יודע אם כזאת, אבל הביקוש מאוד חזק"

"אין הבעת אמון גדולה יותר מלקבל הזמנה כזאת; הלקוח אומר, אני סומך עליכם שתדעו לספק בהיקפים כאלה". יו"ר נקסט ויז'ן חן גולן מתייחס לעסקת הענק: "היתרון של נקסט ויז'ן הוא לא רק טכנולוגי, אלא גם ביכולת לדלבר מהר ובכמויות". האם המגמה תמשיך? "אנחנו רואים את 'אפקט פוטין' שהראה שגם כדי לתחזק שלום צריך צבאות חזקים"

נקסט ויז’ן נקסט ויז'ן 0%   דיווחה על הזמנה גדולה במיוחד, בהיקף של כ-76.8 מיליון דולר, מלקוח קיים, לרכישת מצלמות מתוצרתה, עם אספקה מדורגת עד סוף 2026. להזמנה צורף גם מנגנון שדרוג שעשוי להגדיל את היקפה בעוד עד כ-3 מיליון דולר. העסקה הזו מצטרפת להזמנה נוספת שעליה דיווחה החברה רק בשבוע שעבר, בהיקף של כ-9.6 מיליון דולר, כך שבתוך שבוע צבר ההזמנות החדש של נקסט ויז’ן מתרחב בעשרות מיליוני דולרים. 

עד כמה זה משמעותי? בין ינואר לספטמבר השנה רשמה נקסט ויז’ן הכנסות של כ-120 מיליון דולר, כך שההזמנות שעליהן דווח בימים האחרונים משקפות לבדן שוות לכ-86% מהשורה העליונה שנרשמה בתשעת החודשים הראשונים של השנה. מה שמיוחד בהזמנה הזאת הוא לא רק הגודל שלה אלא גם מועד האספקה, כל ההזמנה תסופק בתוך 2026, וזה לוח זמנים מאוד קצר. בתעשייה הזו, אחד היתרונות הכי משמעותיים הוא היכולת להבטיח אספקה מהירה. היכולת של נקסט ויז’ן לספק במועדים קצרים נותנת לה יתרון תחרותי מובהק מול מתחרות, והלקוחות סומכים עליה בעניין הזה. זה משהו שמחזק את הפעילות שלה גם לשנים הבאות. כדי להבין איך העסקה הזאת תשפיע על חברת המצלמות המיוצבות, שהמניה שלה כבר הספיקה כמעט לשלש את ערכה רק השנה, ולזנק יותר מ-1900% מ-3 שנים, דיברנו עם יו"ר נקסט ויז'ן חן גולן.


איך אתה מתאר את העסקה, ומה מייחד אותה ביחס לעסקאות קודמות?

"מה שמייחד את העסקה הזאת זה קודם כול הגודל שלה ולוחות הזמנים. מדובר בהזמנה של 76.8 מיליון דולר, לתקופה של כשנה, כשהאספקה כולה אמורה להתבצע בשנת 2026. יש גם אופציה לבצע שינויים שיכולים להגדיל את ההיקף. מעבר למספרים, זו עסקה עם לקוח שאומר בפועל: אני עובד עם נקסט ויז’ן, יש לה מוצרים טובים, ואני סומך עליה שתדע לספק בהיקפים כאלה ובזמנים קצרים. אין הבעת אמון גדולה מזו.

כמה זמן עסקה כזו "מתבשלת", זה משהו שהיה בפייפליין הרבה חודשים?

"הביצוע הטכני של עסקה כזאת הוא לא תהליך ארוך. מה שחשוב הוא הדרך שהובילה לשם. הקשר עם הלקוח נבנה לאורך שנים. כמעט כל לקוח מתחיל ברכישה של מצלמה אחת או שתיים, מבצע אינטגרציה, בדיקות והדגמות. אם הוא גדל, בונה מוצר תחרותי ומצליח לזכות במכרזים, ההזמנות שהוא מקבל מתגלגלות אלינו. אנחנו מספקים לו את פתרון הווידאו המיוצב, וכך נוצר המעגל".

כלומר, אין כאן מכרז מול ספקים אחרים ברגע קבלת ההזמנה?

"אנחנו לא עושים מכרזים. הלקוחות שלנו הם יצרני הכלים. הם מתמודדים על מכרזים מול הגורמים שמזמינים מהם את הכלים. אחרי שהם זוכים במכרז, הם משרשרים אלינו את ההזמנה, כי המוצר שלנו כבר עומד בדרישות. זה לקוח שעובד איתנו הרבה שנים, מכיר את המוצר, ובשלב הזה רק ביצעה את ההזמנה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

אלביט תעלה - טאואר תרד; האם הסנטימנט החיובי יחזור?

מערכת ביזפורטל |

  • טרם החל המסחר הרציף
   


התנועות במדדים:מדד ת"א 35 0%     מדד ת"א 90 0%   מדד ת"א 125 0%   

מדדים ענפיים:  מדד ת"א בנקים 0%   מדד ת"א-ביטוח 0%   , מדד ת"א נדל"ן   מדד ת"א נפט וגז 0%    מדד ת"א בטחוניות 0%  

דולר שקל רציף