ג'נריישן משתלטת על בון תור לפי 660 מ' ותמשיך לחפש שותף
קרן התשתיות ג'נריישן קפיטל -3.11% שבניהולם של יוסי זינגר וארז בלשה הכריעה: קודם כל נקנה את מלוא הבעלות על חברת ההיסעים בון תור, ורק לאחר מכן נחפש שותף למכור לו נתח בחברה. ג'נריישן שמחזיקה כבר ב-49% ממניות בון תור, שהיא בעליה הבלעדיים (100%) של מטרופולין, תרכוש את 51% הנותרים משי כץ ב-330 מיליון שקל, תמחור שמשקף שווי של כ-660 מיליון שקל לבון תור כולה.
רק לפני קצת יותר משנה קנתה בון תור את מחצית האחזקות הנותרות במטרופולין מידי חברת מכשירי תנועה. בעוד שב אלקטרה 2.56% קנו לפני קרוב לשנה באמצעות אפיקים את אגד תעבורה, וגם אגד עצמה מוצאת למכרז, בג'נריישן זיהו המשך פוטנציאל בתחום ההיסעים ורצו להגדיל את אחזקתם בבון תור.
עם זאת, כוונתם הייתה לעלות לשליטה אך לא לרכוש את מלוא הבעלות מידי כץ, שחיפש למכור. בכל זאת, לא מצאה עד למועד העסקה שותף, ומכיוון שהעדיפה לקבוע בעצמה את זהותו העתידית, במקום שהמוכר יהיה זה שיאתר רוכש לחלק מהנתח הנמכר, בחרה ראשית כל לרכוש את כלל המניות - ואז להמשיך לחפש את השותף המיוחל שיתחלק עמה בסיכון. אם המהלך לא יעלה יפה, תשאר החברה עם כל המניות ולדבריה לשם כך לא תצטרך גיוס הון ותממן את העסקה לבדה.
כחלק מהעסקה בחרו בג'נריישן לצמצם חשיפה לפעילות יבוא רכבי ההסעות שרוכזה תחת BG מוטורס, חברה בת (90%) של בון תור. נתח של 50% ממנה ימכר לכץ תמורת סכום שאינו מהותי ולא נחשף - מה שמרמז גם על היקף פעילותה השולי ככל הנראה.
- קרן ג'נריישן רשמה זינוק ברווח הודות לשיערוכי נכסים
- "מניית ג'נריישן צריכה לעלות ב-64%"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב-2018 קנה ג'נריישן את 49% בהם היא מחזיקה כעת בבון תור ב-100 מיליון שקל, מה ששיקף לחברה שווי של כ-200 מיליון שקל, וכזכור אז החזיקה רק ב-50% ממטרופולין. בסוף הרבעון השלישי הייתה רשומה בון תור בספרי ג'נריישן לפי שווי של 322 מיליון שקל.
לבון תור ומטרופולין יחדיו צי של כ-1,600 כלי תחבורה, חלקם בחכירה, והן מפעילות שלושה אשכולות תחבורה ציבורית בהיקף נסועה שנתי ממוצע של 100 מיליון ק"מ. החברות מעסיקות 2,000 עובדים. צפי ההכנסות של מטרופולין ל-2021 (הדוחות טרם פורסמו) הוא 828 מיליון שקל עם EBITDA של 175.3 מיליון שקל. אצל בון תור, בנטרול פעילות מטרופולין, ההכנסות עתידות להסתכם ב-319 מיליון שקל וה-EBITDA ב-43.9 מיליון. השנה החברה צופה הכנסות של למעלה מ-1.2 מיליארד שקל ו-EBITDA של כ-220 מיליון שקל.
- 2.המניה עם ביצועים על הפנים (ל"ת)המבין 10/03/2022 11:30הגב לתגובה זו
- 1.רן 10/03/2022 10:16הגב לתגובה זועושים מהלכים יפים, אבל בינתיים המשקיעים לא נהנים.דמי הניהול של ג'נריישן עולים ועולים ורק המשקיעים לא נהנים
- תשקיע באישתך תהנה יותר. עזוב מניות (ל"ת)מישהו 10/03/2022 15:34הגב לתגובה זו

הציבור מטומטם, אז הציבור משלם - 0.8% על פוליסת חיסכון שקלית של חברות הביטוח
אם חשבנו שהעושק של חברות הביטוח בפוליסות החיסכון מסתיים במסלולים על ה-S&P שם הם כנראה ניצלו את הנהירה הציבורית לאפיקים האלה, התבדינו. גם באפיק השמרני ביותר - הפוליסה השקלית הדפוס הזה ממשיך. זה אמור להיות מסלול סולידי שנותן לחוסכים יציבות, נזילות וביטחון, אבל בפועל הוא מכרה זהב בשביל חברות הביטוח ותשואת זבל לחוסכים. מדובר במוצר שמנוהלים בו למעלה משני מיליארד שקל מכספי הציבור, עם דמי ניהול שמגיעים עד ל-0.8% בשנה על השקעות שאין בהן כמעט ניהול ויש להם תחליפים באפס דמי ניהול - קרנות כספיות הן בדמי ניהול של כ-0.15%-0.2% והן מוצר עדיף שמספק תשואה טובה יותר, ופיקדונות בנקים עם אפס דמי ניהול ומק"מים גם עם אפס דמי ניהול, אך עם עמלת קנייה ומכירה (של 0.05% עד 0.1%). כל המוצרים האחרים נתנו בנטו יותר במבט לאחור ועם עלויות נמוכות יותר. איך אתם הייתם קוראים לזה? ניצול, עושק, שוד, אולי אפילו גניבה?
צריך להגיד שזה חוקי. חברות הביטוח פועלות בהתאם לחוק, אם החוק מאפשר אז הן נכנסות לשם, אבל שלא יתפלאו אחר כך שהן בהדרגה הופכות לשנואות - הבנקים "זכו בצדק" בטייטל של הגופים השנואים במדינה, אבל חברות הביטוח מתקרבות לשם בצעדי ענק עם ביטוחים יקרים, דמי ניהול מופרזים וניצול של חוסר הידע של הציבור. לא הוגן ולא הגון, אבל טוב לכיס - חברות הביטוח בשנת שיא ברווחים וזה מתבטא בזינוק במניות בבורסה.
ובחזרה למוצר השקלי. מוצר פשוט עם הרבה תחליפים. פוליסת חיסכון שקלית היא הפוליסה הסולידית ביותר, אמורה להניב תשואה חסרת סיכון. הסיכון מגיע ממקור אחר לגמרי - מדמי הניהול.
במרכז התמונה נמצאת הראל, היא מנהלת כ-727 מיליון שקל במסלול השקלִי וגובה עליו 0.76% דמי ניהול. מדובר בכ-5.5 מיליון שקל שנגבים מדי שנה מהחוסכים על השקעה שהניבה 4.5% בשנה האחרונה, מתחת לתשואה של קרנות הכספיות, רק שבקרנות הכספיות זה הנטו. בפוליסה צריך לתת 0.76% להראל וזה משאיר סדר גודל של 3.75%.
- הקרן המכניסה ביותר בישראל - הנה הסיבה (השלילית) שאף אחד לא עוזב אותה
- תביעת הדיבה של היזם נדחתה: הדיירים זעמו - ובצדק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל הפוליסות חיסכון הן בסביבה דומה של תשואה נטו - מתחת למכשירים האחרים, הראל היא לא היחידה, אבל היא הגדולה ביותר.
בדקנו את כל הגופים -התשואה הממוצעת בפוליסות השקליות עומדת על כ-4.5% ברוטו לשנה ואם ננכה מזה את דמי הניהול - שנעים סביב 0.7%-0.8% - נשאר עם תשואה של כ-3.7% בנטו. הפיקדונות בתקופה הזו הניבו מעל 4% (ועד 4.4%), הקרנות הכספיות כ-4.5%.
חוץ מהראל שהיא הגדולה ביותר, יש פוליסה למגדל שגובה דמי ניהול של 0.78%, הפניקס 0.74%, ו-כלל עם 0.72%.

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה?
מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.
כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.
מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של 2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.
ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב.
אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.