פורסייט
צילום: יח"צ
ראיון

"התחרות שלנו היא מול הליידארים. מה שבטוח, בשוק הצבאי כבר ניצחתי אותם"

"אני מנהל את החברה, לא את המניה"; "דחיתי את החתמים יום אחרי יום ואני הראשון שדולל"; "ביפן הפתיעו אותנו עם בוץ שמרחו על המערכת, והיא עדיין עבדה": אחרי הזינוק במניית פורסייט, המנכ"ל חיים סיבוני דוחה את ההשוואות ל-2017 ולא שולל אפשרות לאקזיט
איתי פת-יה | (12)

"ב-2017 המניה של פורסייט 0% קפצה בטירוף אחרי שהמשקיעים ראו שמובילאיי נמכרה ב-15 מיליארד דולר לאינטל ואמרו 'וואלה! החברה שווה יותר' והתנפלו עלינו בטירוף. אני לא מנהל את המניה, אלא את החברה ואני לא יכול אף פעם לומר אם עשו נכון או לא" – כך חיים סיבוני מסתכל היום, ואולי כבר אז חשב כך, על הגל החזק שתפסה לפני כארבע שנים החברה שייסד ושבראשה הוא עומד.

אז, המניה עלתה ממחיר של 2 שקלים ל-8 שקלים, רק כדי לחזור לאחר כשנה לנקודת הפתיחה. למה להתעסק בעבר, תשאלו. הסיבה היא שיש מי שתוהה האם אנחנו עדים כעת לשידור חוזר, וזאת אחרי שלפני כשבועיים זינקה בשישה ימים ביותר מ-150% למחיר של 34 שקל. כיום מחירה כ-26 שקל, המשקף לחברה שווי של כ-800 מיליון שקל. סיבוני לא מתחמק מההשוואה ומסביר מדוע לטעמו הסיטואציה שונה בתכלית – וטובה בהרבה.

"החברה גייסה כסף, הטכנולוגיה התגבשה ומכרנו 12 ערכות למדגימים - לא העברנו להם קופסא עם אבנים", הוא אומר, "מישהו כנראה בדק לפני שהוא קנה". "אנחנו מוכרים לשוק הצבאי וחתמנו הסכם מסחרי עם אלביט, עם פליר - שהוא יצרן המצלמות מספר 1 בעולם, ועם קורנס היפנית.

"זכינו בפרויקט של משאית אוטונומית באירופה, לאיי-נט שלנו יש אפליקציה עובדת בארץ אחרי שנוסתה כאן עם אלפי משתמשים וכיום היא בפיילוט ביפן, ויש לנו גם אחזקות של 20% מרייל-ויז'ן. זה כמו להשוות זוג שכרגע התחתן לכזה שחי ביחד עשור ויש לו שלושה ילדים – זאת לא אותה משפחה. מאז שהחברה נוסדה לא מכרתי מניה אחת ויש בזה אמירה עד כמה אני מאמין בחברה".

מה שדחף הפעם את המנייה של פורסייט למעלה הוא הדיווח בתקשורת האמריקאית לפיו אפל תחייה את פרויקט הרכב האוטונומי שלה ותציג דגם כבר ב-2024. הדיווח נתן פוש גם לחברות אחרות שפעילות בתחום, שנהנו עוד קודם לכן מההייפ סביבו בשוק ההון. כך, אינוויז תנפיק לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, לומינאר נסחרת ב-9 מיליארד דולר, ארבה ו-AEVA צפויות להנפיק לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל ו-2 מיליארד דולר, בהתאמה. "אני חושב שהשוק עשה תיקון אלים כלפי מעלה בחודש האחרון ושאל 'רגע, למה פורסייט נסחרת במחיר כזה לעומת האחרות".

ובדיוק בנקודה הזאת יצאתם לגיוס הון בדיסקאונט של כ-23% על מחיר השוק דאז. היו משקיעים שנותרו עם טעם חמוץ מהמהלך, מה אתה אומר להם?

"זאת אחת הסיבות שהסכמתי להתראיין. אני אומר להם שהגיוס היה במקום. המניה עשתה כברת דרך ארוכה מ-82 סנט ל-5 דולר. לא מיהרתי לגייס. פנו אלי החתמים כשהיינו בדולר וחצי ואמרתי להם 'לא'. ב-2 דולר,  שזה כפול ממה שהיינו חודש לפני כן אמרתי 'לא', כך גם ב-2.5 וב-3 דולר. כל יום התקשרו וחיזרו אחרי ודחיתי אותם על הסף. היה קשה מאד לסרב כשהמניה עלתה 75-85%. המניה טסה לשמים ויכולה הייתה להמשיך ולעלות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"ביום הרביעי או החמישי של העליות, כשהגענו ל-6.44 דולר אמרתי לעצמי שיש נקודה שבה צריך לקחת החלטה אמיצה ולנצל את המומנטום בשוק ולגייס כסף כדי שיהיה לנו חוסן פיננסי ונגיע למסחור ומכירות בכל הפעילויות שלנו – ואנחנו מרחק נגיעה משם. עשיתי לבעלי המניות טוב ולא לקחתי לכיסי כלום. בסוף אני זה שמדולל הכי הרבה מכולם. אתה מתאר לעצמך שאני לא בא להזיק לעצמי.

"טיפה מתיחות מצד איראן או העלאת ריבית והשוק יכול להסתובב בן רגע. השווקים גבוהים ואנחנו בתקופת קורונה וצריך לשקלל את כל הגורמים האלה ביחד", ממשיך סיבוני. "בדירקטוריון הסכימו שזה נכון לגייס בנקודת הזמן הזאת. גיוס זה לא דבר רע. הוא מקבע איזשהו שווי לחברה. העובדים ובעלי המניות מרגישים טוב עם זה ואין פה שום טעם חמוץ, לא מיהרתי לגייס במחירים נמוכים והטעם צריך להיות מתוק לחלוטין".

מהכור הגרעיני לגג הרכב

פורסייט היא למעשה ספין אוף של מגנה, אותה הקימו ב-2001 סיבוני ולוי צרויה. מגנה פיתחה מערכת שמבוססת על מצלמות יום ומצלמות תרמיות לשימושים צבאיים, שבה עושים שימוש בגבולות של מדינות ובכורים גרעיניים בין השאר. הטכנולוגיה שפיתחו יוצרת באמצעות מצלמות תמונה תלת מימדית שמזהה אובייקטים ומתריעה מפני איומים. את אותה מערכת שמוצבת על עצם סטטי, כמו גדר גבול, החליט סיבוני לקחת לעולם הרכב האוטונומי וב-2016 פורסייט מוזגה לתוך שלד בורסאי. מאז נרשמה גם למסחר בנאסד"ק והחברה גייסה במצטבר כ-120 מיליון דולר. בין המשקיעים הבולטים בחברה נמנים Ionic Ventures, קבוצת לובינסקי, יצחק סוארי, משפחת דיין והגופים המוסדיים הראל, מיטב דש ופסגות.

הפיתוח של פורסייט, הנקרא Quadsight כולל שני זוגות של מערכות סטריאוסקופיות. כל מערכת מורכבת משתי מצלמות שקולטות תמונה תלת מימדית בדומה לעין האנושית. זוג אחד הוא של מצלמות יום (מצלמות "רגילות", לצורך העניין), והשני הוא של מצלמות תרמיות שבונות תמונה על סמך הפרשי טמפרטורה. כך, גם בתנאי מזג אוויר קשים, כמו גשם, אובך, ערפל וכן בחושך או כשמצלמות היום מסנוורות ע"י השמש, עדיין ניתן לזהות עצמים בסביבת הרכב. ארבע מצלמות בסך הכל.

"הייחוד של פורסייט הוא שאנחנו מגלים כל אובייקט", אומר סיבוני, "בין אם זה עגלת תינוק, בול עץ שנפל או חתיכת בטון, ואנחנו מספקים גם מערכת זיהוי, שמסווגת את העצמים שהמצלמות רואות על סמך אלה שכבר ראו בעבר".

מה ההבדל בין השימוש במצלמות ל-LiDarים כמו שמפתחות לומינאר, אינוויז, Velodyne ואחרות?

"ליידארים משדרים קרני לייזר, ודרך הפגיעה שלהן בעצמים בסביבת הרכב הם יוצרים תמונה תלת מימדית. אבל זאת תמונה מגורענת, ולא איכותית מספיק כדי להתבסס עליה. יש עוד פתרונות בשוק כמו מכ"מים, שמפתחת למשל ארבה הישראלית. הם משדרים גל אלקטרו-מגנטי, ולא קרן לייזר. נצטרך לחכות ולראות אם ירשו לעשרות מיליוני כלי רכב בעולם לשדר קרני לייזר שאולי פוגעות בעיניים של בני אדם, לא בטוח שבדקו את כל ההיבטים הבטיחותיים.  חוץ מזה יש גם מערכות 'מונו' מבוססות מצלמת יום יחידה, בדומה למובילאיי.

"הקרב שלנו הוא מול הליידארים והוא בעיצומו. הזמנו בפורסייט ליידאר כדי לערוך מבחן השוואתי ולהציג לשוק את הפערים. עדיין אני לא יכול לשקף את התוצאות. כולם עושים את הבדיקות האלה. אגב, אינוויז חברה מעולה, אני מכיר את עומר (כילף, המייסד והמנכ"ל – א.פ) וגם בארבה יש יזמים טובים".

"דבר אחד ברור – בשוק הצבאי כבר ניצחתי את חברות הליידארים, בגלל שהמערכת שלנו פסיבית, אלה מצלמות שקולטות תמונה ולא משדרות לייזר, ואף צבא לא ירצה לשים גוף שמשדר החוצה על טנק שלו. זה כמו לפיד בוער בשטח, אפשר לקלוט את התשדורת שלו. אלביט עשתה השוואה מול מוצרים אחרים ובסוף חתמה איתנו על הסכם מסחרי. זאת אמירה חזקה מאד לשוק. כשהם יזכו במכרזים, נתחיל לראות חוזים בפורסייט".

"בסוף אני זה שמדולל הכי הרבה מכולם". מייסד ומנכ"ל פורסייט, חיים סיבוני (צילום: אילאיל טל)

אלון מאסק אמר בעבר שאין צורך בליידארים. זה עניין של "או-או", כלומר מצלמות מייתרות את הצורך בליידארים ולהיפך, או שאפשר "גם וגם"?

הוא אמר את מה שאמר כי הוא מאמין במצלמות, ואגב הוא עוד לא אימץ מצלמות תרמיות בטסלה. ימים יגידו, אני חושב שיהיו יצרני רכב שיאמצו את שתי הטכנולוגיות, וייתכן שלמשאיות ולרכבים פרטיים יהיו צרכים אחרים. יצרני מערכות שמבוססות על מצלמות יום, גם כאלה שנמכרו במיליארדים בלי להזכיר שמות, מצהירים בעצמם שמשעה מסוימת המערכת יוצאת מאיפוס אחרי השקיעה. נגמר הסיפור".

אנשים רואים תמונות של המערכת שלכם ושל ליידארים מונחים על גג הרכב והורסים את העיצוב שלו. ככה זה באמת יראה בהמשך?

"זה רק בגלל שמדובר בפיילוטים. כשכל יצרן רכב יאמץ את הטכנולוגיה שהוא בודק, הוא ישלב אותה בשלב הייצור בפנסים או בקורות של הרכב. לא יראו אותם".

בוא נתעכב על העניין הטכני. המערכת שלכם מספקת תמונה של כל סיבת הרכב, כלומר 360 מעלות?

"אנחנו יכולים לספק תמונה כזאת, אבל הכל בהתאם לדרישת הלקוח ולמצלמות שהוא יתקין. המצלמות 'בוהות' בגזרה שהוא מבקש, בין אם זה בזווית של 32 מעלות, 90 מעלות כמו בשוק הצבאי. פורסייט יכולה להכווין את היצרן איזה מצלמות לקנות, אנחנו יכולים למכור צ'יפ עם תכנה שמתאימה את עצמה למערכת קיימת, או לספק את כל החבילה, כך שיש לנו יכולת גמישות גבוהה מול הלקוחות".

קח אותי לזירת הניסויים שלכם. כביש בלי פנסים, חושך מצרים, רכב בצבע שחור בא מולי – ביימתם תרחיש כזה?

"כן, וגם שם הצלחנו. שלחנו את המערכת לאתרים באירופה, בסין ובעוד מקומות. עשינו הקלטות בימים של ערפל כבד וגם השתמשנו במכונות שמדמות ערפל במקרים אחרים. יצרנו קירות עשן מולנו שאי אפשר לראות מטר קדימה. ביפן, אחרי שראו שהמערכת שלנו גילתה את כל מה שהם רצו, הבודקים אמרו 'לא סיימנו – עכשיו נפתיע אתכם'. הם הוציאו צנצנת בוץ ומברשת והתחילו למרוח אותו על המצלמות שלנו. למרבה הפלא, המערכת תפקדה מצוין".

אתם מדברים על טווח ראייה של 250 מטר קדימה – זה אומר שקולטים את על העצמים בטווח הזה, או שאם יש משאית שמסתירה המערכת לא תוכל לגלות מה נמצא לפניה?

"המצלמה רואה כמו העין האנושית. אם המשאית מסתירה לך, גם המצלמה לא תוכל לעזור. אבל כמו שאתה לא תמשיך לסוע קדימה כשאתה לא יודע מה לפני המשאית, כך גם מכונית אוטונומית שיש בה את המערכת שלנו".

אוקיי, ומה לגבי קצב רענון התמונה? אצלכם זה 30 פריימים לשניה. סמארטפון מצלם היום וידאו ב-60 פריימים לשניה.

"אנחנו יכולים לעלות ל-60 פריימים, אבל 30 זה מספיק ועושה את העבודה גם כשרכב נוסע ב-130-140 קמ"ש".

וב-180 קמ"ש?

"גם, לא צריכה להיות שום בעיה".

בנתיב אחד, כן מסומן

אם כן, בשלב זה לפורסייט אין חוזים מסחריים מול יצרני רכב או חברות Tier 1, והמערכות שלה בשלב פיילוט אצל 12 לקוחות שונים. ברקע ריצת האמוק של המשקיעים לעבר השחקניות בשוק הרכב האוטונומי, כדאי להוריד הילוך לרגע ולשאול כמה קרוב בכלל החזון למציאות. סיבוני מאמין שהרכב האוטונומי ישמש קודם כל לנסיעה במסלולים קבועים, בין אם בתחבורה ציבורית ובין אם בתוך קמפוסים של אוניברסיטאות, הסעות בתוך שטחי מפעלים, נמלי ים ותעופה וכיוצא בזה, ורק לאחר מכן יגיע לשוק הפרטי.

"עד שהסנסורים לא יהיו ברמה של 100% דיוק, לא ישחררו את הכלים האלה", הוא מעריך. "זה יהיה צעד צעד ולאט לאט. יצרני הרכב האוטונומי יצטרכו להוכיח עם הרבה שעות עבודה שהכלי שלהם בטוח. אתה מעלה על דעתך שרכב יסתובב כשהוא מסנוור וידרוס בטעות מישהו? נראה לך שיאשרו דבר כזה?".

פורסייט היא למעשה קבוצה, ולבד מפעילות פורסייט אוטומוטיב (100%) בתחום הרכב האוטונומי, בבעלותה איי-נט שעוסקת בחיזוי תאונות ונמצאת בפיילוטים ביפן. דרך נתוני GPS, משתמשים שהורידו את האפליקציה ונמצאים אחד בקרבת השני מקבלים התראות זה על זה כשיש חשש לתאונה מתקרבת ביניהם. כפי שסיבוני ציין לפורסייט נתח של 20% מרייל-ויז'ן, שפועלת בתחום הרכבות, שגייסה עד כה 41 מיליון דולר ולה חוזה לפיילוט לצד חוזה מסחרי.

אמנם אתם פעילים בתחומים אחרים, אבל האוטומוטיב הוא מגזר פעילות מוביל שלכם. כניסה של ענקית כמו אפל לתחום לא טורפת את הקלפים? היא יכולה לבלוע את כל המתרות.

"אנחנו לא צריכים לפחד. בסוף 40 אלף איש שנכנסים לאיצטדיון נכנסים מ-20 שערים שונים. הם לא יכולים להכנס משער אחד. חברות ענק של טריליוני דולרים קונות סטארט-אפים כי הם מפחדות שהמתחרה שלהן יקדים אותן".

ואם אתכם ירצו לקנות - זה בא בחשבון?

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    נתונים מדהימים 17/01/2021 20:47
    הגב לתגובה זו
    יישר כוח עם נתונים מדהימים. על פניו הורדת עלויות הייצור ושיווק ממוקד הוא סוד ההצלחה ומשם עולות המטרה של החברה.
  • 11.
    יונתן 09/01/2021 20:01
    הגב לתגובה זו
    החליטה להכנס לשוק האוטומוטיב יחד עם nio. אפל כבר בפנים..עניין של זמן שפורסייט במיחארד דולר
  • 10.
    עומר 09/01/2021 15:46
    הגב לתגובה זו
    למשקיע בבורסה אין סבלנות, זאת חברה מצוינת עם מוצר מצוין וכיאה לסטארטפים לוקח זמן למסחר מוצר חדש. מוביחאיי קמה ב97 והחוזה הראשון היה ב2008. ישר כול להנהלה, עכשיו יש המון כסף בקופה, החוזים יגיעו וגם הצעות הרכש. סבלנות
  • 9.
    צחי 08/01/2021 17:35
    הגב לתגובה זו
    המחזורים במנייה גבוהים יותר מאשר כל המסחר בשנתיים האחרונות.אני בטוח שתהיה איזו חברה שתקנה את החברה.יש לפורסייט מוצר טוב ובלעדי.
  • 8.
    תם 06/01/2021 16:22
    הגב לתגובה זו
    הנהלת חברה שחדשות לבקרים מפמפמת הודעות לטובת גיוסים. שומר נפשו ירחק.
  • 7.
    חברה להנפקות בטח לא מפחד לדלל את עצמו לוקח בטח בונוסים (ל"ת)
    שגיא 06/01/2021 14:49
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    משקיע 06/01/2021 14:28
    הגב לתגובה זו
    אפשר היה לצפות שאם המערכת אטרקטיבית כפי שסיבוני טוען אז כבר היתה עיסקה, ואין, כבר הרבה מאד זמן. זה לא מספיק שהמערכת תהיה טובה אלא גם שתהיה זולה. אם הם מבקשים מיצרן הרכב יותר מדי על המערכת אז אנשים פשוט לא יקנו את האוטו ולכן ליצרן עדיף ללכת לאינטל ולהתקין מובילאיי.
  • 5.
    מניה בצלילה 06/01/2021 13:13
    הגב לתגובה זו
    נשמע מפוקפק למדי הצמיחה שלה החברה .
  • 4.
    עומר 06/01/2021 12:42
    הגב לתגובה זו
    מושקע בפורסייט משעה 130 א"ג. מורווח יפה וממשיך להחזיק. נראה שיש פוטנציאל חיובי לחברה
  • 3.
    אפק 06/01/2021 11:37
    הגב לתגובה זו
    מזבל את השכל כל ההנהלה צריכה להיות בכלא
  • 2.
    משה ג. 06/01/2021 11:34
    הגב לתגובה זו
    מציע להציג מפרט פורסייט לעומת מפרט אינווייז לראות שפורסיט עדיפה.
  • 1.
    זרזרוקה 06/01/2021 11:09
    הגב לתגובה זו
    שומר נפשו ירחק.
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: 


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מחר בבורסה - ירידה בשבבים, ומה צפוי עד סוף השנה?

מה קורה בדצמבר למניות "ווינריות" ולמניות "לוזריות", איך אפשר להפחית את חבות המס השנתית, ומניות השבבים בנפילה

מערכת ביזפורטל |

המלחמה על התשואות מתעצמת בשבועות האחרונים של החודש. מנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים מנסים להאיץ לקראת קו הסיום, כל פיפס בתשואה עוזר לתיק שלהם מול המתחרים.  המיקום מאוד חשוב כחי הוא יקבע את הזרמת הכספים בהמשך. התוצאות החודשיות חשובות מאוד, התוצאות השנתיות חשובות עוד יותר. 

האמת שזה קצת משחק מכור - המניות שבהם מחזיקים המוסדיים עולות - כי הם מזרימים עוד כסף למניה, וזה משפר להם את תשואה בתיקים. מעגל של כספים שזורמים לקרנות ולקופות שורם בחזרה לאותו מקום מניע את השוק ואת התשואות. אם חשבתם שצריך להיות חכם גדול כדי להשקיע ולהרוויח, אז חלק גדול מהמשחק הוא להשקיע עוד ועוד - לקבל כספים ולהזרים למניות של הבית.

כן, יש הבנה, יש אנליזה, יש ניתוח, אבל יש גם חברות שבהם מושקעים ורוצים את הצלחתן, במיוחד בסוף השנה. ונמחיש - אם גוף מסוים מחזיק בשופרסל הרבה יותר מאשר כל מניות הקמעונאות האחרות, ומבחינתו כולן בהינתן המחיר כעת מעניינות, הוא יעדיף להשקיע בשופרסל כדי שהשינוי במניה יתרום לתשואה של סוף שנה.  אם הוא חושב שרמי לוי מעניינת אפילו יותר, אבל לא בהרבה. הוא עדיין יקנה שופרסל, ובינואר הוא יתחיל לקנות רמי לוי. אם רמי לו מעניינת בפער על פני שופרסל, רק אז הוא יעשה שינוי כבר עכשיו. זה לא שחור ולבן, זה לא כל המנהלי השקעות והגופים, אבל ככה זה עובד ברוב המקומות.    

ולכן, אם לא יהיה אירוע משמעותי, חיצוני, אם לא ינשבו רוחות נגדיות מוול סטריט, מהמצב הביטחוני ועוד, אז הסנטימנט החיובי יימשך והוא יימשך דווקא במניות המועדפות על ידי הגופים המוסדיים. במילים אחרות, סיכוי לא קטן שמה שכבר עלה ימשיך לעלות עד סוף השנה - ככה מעלים-משפצים את התשואות. 


מחר יהיה קשה לעשות שיפוץ תשואות, כי המניות הדואליות חוזרות בפער שלילי משמעותי, אבל הכל אפשרי. המניות הדואליות ספגו מכה ביום שישי על רקע הירידות בוול סטריט (ברודקום סיפקה תחזית מאכזבת והשוק ירד - טאואר נפלה 8%, נובה ירדה 6% - הנאסד"ק בירידות חדות) כהארביטראז' הכולל עומד על מינוס 0.6%.  הנפילות יהיו במניות השבבים: