טרמיטים
צילום: freepik

הצוות של סטופ טרמיט מסביר ממה ניזונים הטרמיטים ואיך מטפלים

כדור הארץ הוא כידוע הבית לא רק של בני האדם אלא גם של מיליוני סוגי בעלי חיים. בפרט יש המון המון סוגים של חרקים - ואחד בעייתי במיוחד: טרמיטים
תוכן בחסות |

סיבה אחת לכך שחשוב מאוד למנוע הגעת טרמיטים למקומות שבהם אנחנו נמצאים היא הרגלי התזונה שלהם, שאותם נפרט מיד, והסיבה השנייה היא שהם מתרבים בקצב מהיר מאוד - ומי שלא רוצה נוכחות של מיליוני טרמיטים בבית שלו, חייב לפעול במהירות, בנחישות ובחוכמה.

התזונה של הטרמיטים

טרמיטים ניזונים מתאית. התאית הינה פחמימה, אחת הנפוצות ביותר על פני כדור הארץ, ובעיקר ניתן למצוא אותה בעץ ובמוצרים שעשויים מעץ. אם יש לכם חצר ובחצר יש עצים, טרמיטים עלולים לכרסם אותם ולהביא למותם. גם בתוך הבתים יש כמובן לא מעט מוצרים מעץ על סוגיו השונים - בהתאם ניתן למשל למצוא טרמיטים במשקוף, ואם לא מקדימים תרופה למכה הם יכולים לגרום לנזקים בלתי הפיכים לתשתיות השונות.

הסוגים השונים של הטרמיטים

עד לפני זמן לא רב, חיו בישראל 8 סוגים של טרמיטים, מתוכם 3 נפוצים במיוחד: הטרמיט הסיני, הטרמיט המרושת והטרמיט הננסי. הסוג הראשון הוא בעל גוון בהיר ואוהב לאכול בעיקר עץ יבש. הטרמיט המרושת נוהג לקנן בתוך עצים וכמובן לאכול אותם, ואילו הטרמיטים הסינים בונים לעצמם קן בתוך האדמה. שני הסוגים האחרונים הם בעלי צבע כהה ונראים כמו נמלים, למרות שמבחינה ביולוגית הם שייכים למשפחת התיקנאים. גם הטרמיט הסיני וגם הטרמיט המרושת עלולים לחדור מהחצר אל הבית ולכן הדברת טרמיטים מקצועית כוללת יצירת מחסומים שתמנע את הצרה הזו.

בקיץ 2020 התגלה בארץ עוד סוג של טרמיטים - שעלול לגרום לנזקים קשים אפילו יותר מהסוגים האחרים. זהו טרמיט העל הפורמוסי, שידוע בזללנות שלו וגם בהתרבות המהירה במיוחד כמו גם ביכולת לעבור מרחקים גדולים מהקן - עד 100 מטר. במקומות שונים ברחבי העולם שבהם זוהה הטרמיט הפורמוסי יש דיווחים על פגיעה בצינורות מים, תשתיות חשמל, קווי תקשורת ועוד, ולכן ההגעה שלו לארץ מדאיגה מאוד.

איך להילחם בחרק המזיק?

הדברה נגד טרמיטים חייבת להתבצע ע"י אנשי מקצוע מנוסים בלבד. קודם כל לא קל לאתר את החרקים, שיכולים למשל להתחפר באדמה בעומק של 5 מטרים. גם בתוך הבתים הם עלולים להתגלות בשלב מאוחר מדי, כשכבר נגרמו נזקים בלתי הפיכים למשקופים ולפריטים אחרים - רק מדבירים מיומנים יודעים לזהות גם את הסימנים הקלים ביותר ולפעול מיד בהתאם.

הפעולה עצמה כוללת גם הגנה וגם התקפה. ההגנה הנדרשת היא כשהחרקים המזיקים זוהו בחצר, וחובה למנוע מהם להיכנס לבית. ההתקפה כוללת שימוש בחומרי הדברה עוצמתיים שמוחדרים למשל אל גזע עץ נגוע. בחלק מהמקרים אין מנוס אלא לבצע גם איוד בגז, ועוד אופציה של הדברה היא צביעת משקופים בעזרת תרכובת ייעודית שמכילה חומר שקוטל את הטרמיטים. חברת סטופ טרמיט צברה ניסיון מגוון בהעלמת טרמיטים, כולל מושבות גדולות, ויודעת איך להתמודד עם הבעיה הקשה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: קרני תכלתצילום: קרני תכלת

פילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים

הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם 

נושאים בכתבה תאורה

בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים

כשמעצבים פנים או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?

הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה

בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.

הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך

במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה. 

הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה

בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.



צילום: קרני תכלת
צילום: קרני תכלת