לוסי אהריש בשידורי דמוקרטTV
צילום: צילום מסך

המהלך של דמוקרטTV: לגייס תרומות - ו"להתנחל" באפיק 15

פלטפורמת השידור הדיגיטלי של "דרכנו" המזוהה עם השמאל-מרכז, מכוונת לטלוויזיה. לטובת כך, דמוקרטTV יצטרך לפנות לרשות השנייה בבקשה לקבל אישור להפעלת ערוץ זעיר
אלכסנדר כץ |

ערוץ דמוקרטTV מכוון לרצף הערוצים הארציים. בערוץ בונים על העברת השידורים שלו לטלוויזיה ולאפיק 15, בתגובה על מעברו של ערוץ 20 לאפיק 14. בימים אלו יוצא הערוץ בקמפיין גיוס תורמים לטובת המעבר מהדיגיטל לברודקאסט. פנייה לרשות השנייה, שאחראית על אפיקי הטלוויזיה, טרם התבצעה.

במאי 2020 השיקה דרכנו את דמוקרטTV, אתר שידורי וידאו חיים באינטרנט וברשתות החברתיות עם אוריינטציה מרכז-שמאל, המשודר מאולפני וואלה בתל אביב. את השידורים המרכזיים מובילה לוסי אהריש, ולצידה בין היתר העיתונאים אמילי עמרוסי וישראל פריי. בסך הכל משדר הערוץ כשלוש-ארבע שעות חדשות ביום. מימון הערוץ כיום מגיע מתרומות של מעל 8,000 איש קבועים ומזדמנים.

כעת יוצא הערוץ בקמפיין לגיוס 1,500 שותפים קבועים במטרה להפוך לערוץ ברודקאסט. הקמפיין מתקיים ברשתות החברתיות. 

לדברי עומר לובטון, מנהל הדיגיטל והשיווק של דמוקרטTV, "בימים שהשופר הטלוויזיוני ערוץ 20 מתקדם וגדל אנחנו ממשיכים להציב מולו ומול שאר השופרות אלטרנטיבה אמיתית, עצמאית וחזקה. לנו אין פוליטיקאים שדואגים לנו להקלות רגולטריות, אבל יש לנו ציבור גדול שמאמין בנו, תורם כסף מדי חודש ומשתף בלי הפסקה ברשתות החברתיות".

איך זוכים בכלל באפיק לערוץ?

חוק הרשות השנייה קבע את רצף האפיקים 12 עד 16 לטובת הערוצים המסחריים. ב-2017 קיימה הרשות מכרז על אפיקים אלה, במסגרתו זכתה קשת באפיק 12 תמורת כ-25 מיליון שקל, רשת זכתה באפיק 13 תמורת 7.7 מיליון, ואילו ערוץ 10 זכה באפיק 14 תמורת שקל וחצי בלבד, משום שהיה המתמודד היחיד על אפיק זה. בהמשך התאחדו רשת וערוץ 10 תחת אפיק 13, ובתחילת השנה התקיים מכרז על אפיק 14 שהתפנה.

על אפיק זה התמודדו שלושה ערוצים שהוקמו בעבר במסגרת הערוצים הייעודיים: ערוץ 20 (במקור היה ערוץ מורשת), הלא TV (הערוץ הערבי) וערוץ 24 (ערוץ המוזיקה). ערוץ 20 זכה במכרז לאחר שהציע כחמישה מיליון שקלים, ולפני כחודש עבר לאפיק 14.

אם דמוקרטTV יהיה המעוניין היחידי בערוץ, הוא יזכה בו בכפוף לתנאים שונים שמציבה הרשות השנייה, אחרי שיגיש בקשה להיות ערוץ זעיר (כזה הזוכה להקלות רגולטוריות משמעותיות בשל גודלו והכנסותיו הנמוכות, א"כ) במידה ויהיו עוד מעוניינים, יתקיים מכרז על האפיק הנחשב לאטרקטיבי יחסית – בזכות היותו על רצף הערוצים הארציים כאן 11, קשת 12, רשת 13 וערוץ 14.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בכל מקרה, ייאלץ דמוקרטTV לשלם עבור השימוש באפיק זה. על פי סעיף 37ד'.ב.2 לחוק הרשות השנייה, "ביקש (ערוץ) כשיר לבקשת אפיק, אחד בלבד, עד למועד שהורתה הרשות, לעשות שימוש באפיק חדש, תורה המועצה על האפיק שבו ייעשה שימוש, שמספרו יהיה עוקב ככל האפשר לאפיקים אחרים שבהם משודרים שידוריהם של בעלי רישיון לשידורי טלוויזיה, ותקבע, באישור השר ושר האוצר, סכום חד-פעמי שישלם בעד השימוש".

על מנת להפעיל ערוץ טלוויזיה, יאלץ דמוקרטTV לעשות טרנספורמציה בהתנהלותו, כלומר הגדלה משמעותית של נפח השידורים הראשוניים בכל יום, הגדלה משמעותית אף יותר של מקורות המימון, ועמידה בכל דרישות הרגולציה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.