נטפליקס שלט צפייה בטלוויזיה
צילום: Istock

מועצת הכבלים מציעה: לחייב את חברות הסטרימינג לממן הפקות מקור

המועצה הציגה לשר התקשורת מתווה שלפיו יחוייבו נטפליקס, אמזון פריים, אפל טי.וי וחברות אחרות לממן הפקות מקור, כפי שמחויבות יס והוט. עם זאת, ההחלטה לא תעלה לדיון לפני הבחירות והקמת ממשלה חדשה
אייס |

מועצת הכבלים והלווין הציגה מתווה חדש למודל האסדרה בשוק הטלוויזיה, ועל פיו גם ענקיות הזרמת התוכן כמו נטפליקס או אמזון פריים יחוייבו להשקיע בהפקה מקומית, בדומה להוט ויס שמחויבות היום להשקיע 8% מהכנסותיהן בהפקות מקור ישראליות.

על פי דיווח של נתי טוקר ב"דה מרקר", את ההצעה גיבשו בדרג המקצועי של מועצת הכבלים והלווין והיא הוצגה לשר התקשורת דודי אמסלם. אם תאושר יכולה ההצעה לשנות את הדרך בה מתנהל שוק הטלוויזיה בימים אלו, אך ההערכות הן שאי אפשר יהיה לדון בה ברצינות לפני הבחירות והקמת ממשלה חדשה.

הבעייתיות בשוק הטלוויזיה כיום היא שהחוקים בו מבוססים על התנהלות השוק בשנות ה-90 וכמעט לא רלוונטיים למה שקורה היום. אם אז ערוצי הברודקסט, הוט ויס היו שני הגורמים המרכזיים בשוק, היום יש את חברות הזרמת התכנים (נטפליקס ושות') שהשתלטו על פלח גדול ונהנות מהכנסות לא מבוטלות בישראל מבלי שיש עליהן פיקוח כלשהו או מחויבות כלפי השוק.

באירופה כבר מתחילים לדרוש מהן לקחת חלק גם בפיתוח, ובהתאם להחלטת האיחוד האירופי החל מספטמבר 2020 הקטלוג שלהן צריך לכלול לפחות 30% תוכן אירופי, מה שיחייב אותן לקנות או לייצר תכנים מקומיים. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.